PDA

View Full Version : Hoe verf ik dit?



Lightner
13 juni 2005, 15:18
Hallo,

Ik ben van plan om mijn arctic white strat over te (laten) verfen naar het volgende:

http://www.andersonguitars.com/images/guitarImages/03,14,2002_11-59-45.jpg

2 Groentinten dus, 1 groen als basis met donkergroene strepen er overheen.

Heeft iemand enig idee of een tip hoe ik zoiets aanpak? Voor het schuren en de uiteindelijke laklaag staan hier uitstekende tutorials, maar voor de 2 kleuren tast ik momenteel nog in 't duister..

fred dons
13 juni 2005, 15:44
Zoals deze gaat niet lukken, dit is een gevlamde esdoorn top en de tekening zit dus al in het hout
Door dit hout met een groene stain te bewerken ontstaan de donkergroene strepen op de groene achtergrond
Warmoth verkoopt bodies met de een gevlamde maple top (deze firma ook http://www.maxguitar.nl/menu01.htm (onder parts))

als je heel erg handig bent (maar dan ook heeeeeeeel erg handig) kun je ook een stuk gevlamd fineer op je body lijmen en deze stainen alleen is dat als eerste hobby project niet zo geschikt :wink: (kans op mislukking is meer dan groot)

de body die je nu hebt is waarschijnlijk gemaakt van elzen en die zal als je die groen stained (bijvoorbeeld met Clouwaterbeits, verkrijgbaar bij de verfhandel) wel mooi groen worden maar er zal geen tigerstripe of vlammen in het hout verschijnen

succes

fred

Mattia
13 juni 2005, 16:04
Wat Fred Zei. Er is wel een tutorial op projectguitar.com over het fineeren van een solidbody, maar ik zou er zelf niet echt aan beginnen. Op (swamp) ash zou ziets wel cool uitzien, maar blijkbaar is ash niet echt makkelijk te 'stainen', hoe dat met alder zou werken..geen idee, eigenlijk.

Ik heb en gebruik zelf transtint dyes (van StewMac, kunnen nu niet meer verscheept worden, helaas), en heb iets soortgelijks gedaan op m'n laatste electrische gitaar, met flamed maple top (die strepen):

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished03.jpg

De 'vlammen' (strepen) zijn geaccentueerd door met een stain op waterbasis (of alcohol, maakt niet uit eigenlijk) de boel zwart te stainen, het overtollige eraf schuren, en dan met rood getinte lak de rode kleur desgewenst bij te stellen. Je zou ook superdonkergroen kunnen stainen, en dan tinten, geeft een wat minder 'dramatisch' contrast, een nat wat andere look. Bij finishen is het ALTIJD gewenst om je finishing schema uit te testen voordat je kleurtjes gaat spuiten, anders is de kans groot dat je een onaangename verassing te wachten staat. Top voordat het rood erop ging:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics3/pat_body11.jpg

fred dons
13 juni 2005, 17:02
ik zag inderdaad op stewmac dat ze de dyes niet meer verschepen :-(
gelukkig kun je jaren doen met 1 flesje maar tis wel jammer

je kunt trouwens ook mooie effecten krijgen met inkt
deze is met waterman aquamarine gestained
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=98&page=13&ktw=b6574c6f0ee33d4951718806e58f919e

en deze is gedaan met magic color earth brown + stewmac amber dye (de earth brown is een semidekkende acryl die ik met een kwast opsmeer en daarna weer verwijder met thinner, (wel een gezichtmasker en voldoende ventilatie gebruiken !) daarna gaat de onverdunde amber er over heen
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=117&page=15&ktw=4398c03dcc7e1f027d4e61ede4700536

Daniël_san
13 juni 2005, 17:15
De 'vlammen' (strepen) zijn geaccentueerd door met een stain op waterbasis (of alcohol, maakt niet uit eigenlijk) de boel zwart te stainen, het overtollige eraf schuren, en dan met rood getinte lak de rode kleur desgewenst bij te stellen. Je zou ook superdonkergroen kunnen stainen, en dan tinten, geeft een wat minder 'dramatisch' contrast, een nat wat andere look. Bij finishen is het ALTIJD gewenst om je finishing schema uit te testen voordat je kleurtjes gaat spuiten, anders is de kans groot dat je een onaangename verassing te wachten staat.

Heb je nou dus de hele gitaar zwart geschilderd? (stainen is toch gewoon schilderen?) En dan de rest geschuurd, en dan blijft het zitten op de nerf?
Oftewel: Kan je het in noob taal uitleggen?

Mattia
13 juni 2005, 17:41
Heb je nou dus de hele gitaar zwart geschilderd? (stainen is toch gewoon schilderen?) En dan de rest geschuurd, en dan blijft het zitten op de nerf?
Oftewel: Kan je het in noob taal uitleggen?

Ten eerste, dit gaat alleen om de top; de rest van de body is gewoon 'naturel' mahonie gelaten. Bij die gitaar heb ik eerst rondom de 'rand' alles afgeplakt, zodat ik alleen de nep-binding (rand ongestainde maple) kon sealen met schellac. Dan de top gestained (stainen in dit geval = een stain, kleurtje dus, in wat water opgelost. Ik weet niet of beits het goede NL woord is; het geeft alleen kleur, maar nul, noppes, geen bescherming), gewoon stain opgelost in water, aangebracht met een stukkje keukenrol (en handschoenen), teruggeschuurd, en het zwart blijft, als je voorzichtig schuurt, allen in sommige delen van de nerf zitten (werkt omdat de vlam tekening in wezen stukjes 'endgrain' zijn, die dat spul opzuigen). Dan weer wat stain/tint in de lak, om de lak een doorzichtig kleurtje te geven, de nep-binding afplakken, spuiten tot de kleur goed is, dan de afplak tape van de binding halen (voorzichtig! Je wil de finish niet laten liften. Eerst eromheen met een scherp mesje, heel zachtjes), en dan clearcoaten.

Lightner
13 juni 2005, 22:53
Di's duidelijke informatie, bedankt!

Ik moet dus een andere body kopen (ping) die al wel de tigerstripes d'r op heeft, en daar mee aan de slag.

Hee Mattia, de zijkant en de achterkant van je body, die zijn gewoon rood begrijp ik? Even logisch denkend zie ik 't volgende wat voor me:
- de tigerstripes op de body zuigen de "beits" op, en de overige beits wordt weggeschuurd. Verder komt er geen verf op de gitaar
- de rood-doorzichtige laklaag geeft dan de licht-rode kleur gok ik? (zo'n beetje 2 in 1 idee?)
- nadat je voldoende laklagen (?) er op hebt gespoten polijst je de lak, en dan is 't klaar..?

Kom ik zo wat in de buurt, of maak ik grandioze denkfouten 8-)

Mattia
13 juni 2005, 23:20
Di's duidelijke informatie, bedankt!

Ik moet dus een andere body kopen (ping) die al wel de tigerstripes d'r op heeft, en daar mee aan de slag.

Hee Mattia, de zijkant en de achterkant van je body, die zijn gewoon rood begrijp ik? Even logisch denkend zie ik 't volgende wat voor me:
- de tigerstripes op de body zuigen de "beits" op, en de overige beits wordt weggeschuurd. Verder komt er geen verf op de gitaar
- de rood-doorzichtige laklaag geeft dan de licht-rode kleur gok ik? (zo'n beetje 2 in 1 idee?)
- nadat je voldoende laklagen (?) er op hebt gespoten polijst je de lak, en dan is 't klaar..?

Kom ik zo wat in de buurt, of maak ik grandioze denkfouten 8-)

Yep. Voldoende blanke laklagen; je wil niet teveel kleurlagen erop leggen, gewoon totdat de kleur klopt. Kleurlage polijsten is ook onbegonnen werk; op een plekkie iets teveel, is de hele kleur onregelmatig!

Zijkant en achterkant (en hals) van de body zijn niet gestained, gewoon afgeplakt tijdens het kleuren spuiten. Naturel mahonie. Zien er zo uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished08.jpg

fred dons
14 juni 2005, 13:27
ik heb gemerkt dat als ik double stain door de donkere laag weg te schuren het 3d effect van het maple verdwijnt (de vlam blijft dan meer stilstaan als je de body beweegt)
door de eerst een (semi)dekkende kleur als toplaag te gebruiken en deze met thinner te verwijderen blijft het 3d effect en volgt de kleur ook op een meer natuurlijke wijze de oorspronkelijke vlammen

vanwege het risico door een kleur laag heen te polijsten gebruik ik ook liever geen kleur lak maar stain ik de body en lak hem dan alleen met een transparante laag af (ook omdat ik niet zoveel geduld heb :-D )

Lightner
14 juni 2005, 14:38
Ehr. Dus dan wordt de procedure nu:

1. Maple stainen met de goede kleur, zodat de donkere vlammen mooi donker worden.
2. Een aantal transparant, gekleure lagen lak erop totdat de kleur gewenst is (niet teveel, de laatste laklaag geeft ook nog een effect)
3. als laatste transparante laag, ongekleurd, lak er overheen, dat polijsten.

3 stappen dus?

Of geeft stap 1 ook al de gewenste (lichtrode kleur in Mattia's geval) lichte kleur om de vlammen heen? (Aangezien Fred Dons aangeeft geen gekleurde lak te gebruiken)

fred dons
14 juni 2005, 15:12
beide methodes werken alleen moet je om met een gekleurde transparante kleur te werken wel een spuit installatie hebben waar je zelf de kleur kunt mengen
omdat de meeste mensen dit niet hebben en noodgedwongen met spuitbussen werken (voor de blanke lak) is mijn methode "makkelijker"

afhankelijk van de kwaliteit van de vlam in het hout (AA, AAA etc) kun je overigens ook volstaan met een single stain op waterbasis en daarna gelijk over op de blanke lak
deze bijvoorbeeld is met 1 keer stainen gedaan
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=18&page=3&ktw=00293032bae4bf1d2083c237afaa65ef

fred dons
14 juni 2005, 15:21
en deze ook 8)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=83&page=11&ktw=7b93ff88d94063a6148a3bc053882c40

Lightner
14 juni 2005, 15:29
Ziet er uitstekend uit zou ik zeggen :)

Heb inderdaad geen spuitinstallatie, dus denk inderdaad dat jouw methode de manier is in mijn geval.

Als je de rode laag in 1 keer er op hebt gelegd, hoe dik (donker) was die stain dan wel niet? En in het geval van de rode gitaar, het lijkt erop alsof je de zijkant ook (deels) hebt gestained.

Heb je de hele gitaar gestained, of alleen de voorkant en een randje zijkant?

fred dons
14 juni 2005, 16:27
hij is eigenlijk paars en de stain die ik gebruik is waterdik (hij is ook op waterbasis :wink: ) die kleur krijg je zo donker door meer blauwe stain aan de rode stain toe te voegen

fred dons
14 juni 2005, 16:36
en oh ja ik heb ook een stukje van de zijkant gestained omdat dit op deze body beter uitkwam