PDA

View Full Version : Bigsby



Orpheo
13 juni 2005, 12:38
ja hoor, ik ga ook dingen aanpassen :D

op mijn les paul custom wil ik een bigsby zetten nl, en wat andere pups erin gooien (echte metalbak ervan maken eigenlijk....de standard-to-be zal andere muziek moeten gaan maken, maar das een ander verhaal)

pups erin solderen moet wel lukken, maar die bigsby; past dat ding zo op mijn studs, of moet ik dan boren?

Mattia
13 juni 2005, 13:38
ja hoor, ik ga ook dingen aanpassen :D

op mijn les paul custom wil ik een bigsby zetten nl, en wat andere pups erin gooien (echte metalbak ervan maken eigenlijk....de standard-to-be zal andere muziek moeten gaan maken, maar das een ander verhaal)

pups erin solderen moet wel lukken, maar die bigsby; past dat ding zo op mijn studs, of moet ik dan boren?

Metal...met een Bigsby? Oke dan..

Verder weet ik het niet zeker, maar StewMac's beschrijven van de Bigsby trems laat zien dat er in totaal 6 schroefjes zijn; 4 daarvan lijken bij de strap button te horen, en da andere twee gaan de top in. Bij mijn weten zijn bigsby's geen post/stud mount trems, maar moeten vastgeshroefd worden.

Marreh, wacht even tot je een reactie krijgt van iemand die zo'n ding wel eens heeft geinstalleerd, zou ik zeggen.

hoofd
13 juni 2005, 14:14
Op mijn Sheraton is door Skabouter een bigsby bevestigd, daar moesten 4 schroeven in worden geschroefd...2 op de top, en 2 achter bij de strap button.

fred dons
13 juni 2005, 14:37
inderdaad je moet gaatjes in je top boren (daarom kun je op vintages lp's zien of er ooit een bigsby geinstalleerd is geweest

voor een les paul heb je een B7 model nodig, je kunt het proberen met alleen de schroeven op het staartstuk te installeren maar waarschijnlijk zal de trem door de sterke hoek die de snaren maken onder de guidebar door vanzelf omhoog komen.
als je perse een trem wilt zou je ook voor een stetsbar kunnen kijken, niet zo'n hoge "cool" factor als de bigsby maar wel stabieler en met een betere klank (en hij pas op de studs op een lp)
De brug in Monnickendam heeft er nog 1tj op voorraad (ze zijn alleen niet goedkoop :cry: )

hoofd
13 juni 2005, 14:42
Maar 't gaat juist om die cool-factor...ik gebruik me bigsby ook zelden, en als ik m gebruik is 't maar heel zachtjes omdat de boel anders ontstemd, maar het ziet er wel retecool uit 8-)

Orpheo
13 juni 2005, 15:30
inderdaad je moet gaatjes in je top boren (daarom kun je op vintages lp's zien of er ooit een bigsby geinstalleerd is geweest

voor een les paul heb je een B7 model nodig, je kunt het proberen met alleen de schroeven op het staartstuk te installeren maar waarschijnlijk zal de trem door de sterke hoek die de snaren maken onder de guidebar door vanzelf omhoog komen.
als je perse een trem wilt zou je ook voor een stetsbar kunnen kijken, niet zo'n hoge "cool" factor als de bigsby maar wel stabieler en met een betere klank (en hij pas op de studs op een lp)
De brug in Monnickendam heeft er nog 1tj op voorraad (ze zijn alleen niet goedkoop :cry: )

ja, t gaat erom dat t er leuk uitziet, maar ook gewoon dat ik af en toe zwaar kan wieberen met die trem. maar ik heb nu dus een LP uit '76 waar ik die trem op wil zetten......vinden jullie t zonde om dan een bigsby erop te zetten?

wie heeft een foto van die stetsbar overigens? ik kan me er totaal geen voorstelling van maken nl...

fred dons
13 juni 2005, 15:48
http://www.stetsbar.com/

Orpheo
13 juni 2005, 19:21
kan je daar net zo mee duiken als als een bigsby (zie de sarcasme:D ) of dieper??

Orpheo
10 augustus 2005, 22:02
ff dit topic oprakelen.

als je bij vox humana een b7 koopt, lijkt het alsof je er ook een soort brug bij koopt. MOEt je die gebruiken, of kan je ook de brug die op je gitaar zelf ligt gebruiken??

@ Hoofd:

welke bigsby ligt er op jou sheraton dan?

Jeanken
11 augustus 2005, 10:27
je kan zonder probleem je eigen brug gebruiken, je zal wel moeten gaan boren om ze te bevestigen..
Deusenberg maakt ook Bigsby's en die hebben net die coolfactor maar een beter prijskaartje en zeker goeie kwaliteit.
Ik zou het niet over mijn hart krijgen te gaan boren in een '70s Gibson maar als je de pickups ook al wil vervangen..
Ik smeek je wel om er aub geen stetsbar op te zetten, wat een mormel!

Anavrin
11 augustus 2005, 14:54
bij backandforth heb ik een paar maandjes geleden een nepper gekocht, voor op m'n SG:
http://members.home.nl/100procentmafkees/IMAG0872.JPG
volgens mij een B5-model.
Nou heb ik die gast 2 weken terug gemaild voor een model dat rechtstreeks in de stud-holes van een Les Paul kan en hij mailde me deze foto:
http://members.home.nl/100procentmafkees/T-510-C.jpg

deze lijkt mij het meest weg te hebben van de B11 of de B6...

Die nepper voor op m'n SG was trouwens 58 euro, deze trem voor de les paul zou komen op 125 euro, maar deze kwam waarschijnlijk pas over 3 mnd binnen :-(

Jeanken
11 augustus 2005, 18:02
Dan zou ik nog steeds Deusenberg aanraden, http://www.rockinger.com/index.html?lang=ENG&cat=WG073&art=1670C/1670G Hier is hij, kan je ook in goudkleurig bestellen, past mooi bij je LP Custom hardware :D
op de foto zie je ook dat er misschien 1 stud overeen kan komen maar de tweede sowieso herboort zal moeten worden..

Orpheo
12 augustus 2005, 00:11
oh, sorry sorry sorry!! ik was vergeten te zeggen dat ie NIET op de les paul gaat. dat beesie blijft origineel......teveel sentimentele waarde, blabla, nee dus, neit de LP

ik wil een ES335 (lees: epi sheraton) kopen, en daar wil ik m op hebben. vandaar

butters
12 augustus 2005, 14:40
die stetsbar ziet er ook goed uit, en je hoeft geen gaatjes te boren ofzo.


onderschrift:

te koop epi sheraton (http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/9948948-epiphone-sheraton.html?start=30&ses=iRflz4A4nk7vqXe)
:-D

Daniël_san
12 augustus 2005, 14:56
@ Hoofd:

welke bigsby ligt er op jou sheraton dan?

Een nameless trem bij backandforth vandaan. Ik heb nog een een plaatje die zoek ik zo ff op :wink:

edit: Volgens mij deze maar dat weet ik niet zeker....
http://img.photobucket.com/albums/v283/DStilkenboom/gitaren/t530C.jpg