PDA

View Full Version : Waar in nederland een prs kopen?



wytz
13 juni 2005, 09:39
ik zit op een prs te gassen...maar waar hebben ze een groot aanbod en een goede prijs ?

wytz

Fluffy
13 juni 2005, 09:43
Vriese in doetinchem hadden ze toen er wel een aantal, ik weet niet hoe het nu zit want ben er al een tijd niet geweest.

www.vriese.nl

Orpheo
13 juni 2005, 09:49
ik zit op een prs te gassen...maar waar hebben ze een groot aanbod en een goede prijs ?

wytz

sacksioni in amsterdam heeft er een paar hangen.....

BartL
13 juni 2005, 09:51
Bij Vriese is binnenkort 30% korting :wink: Ik zou even kijken als ik jou was :-D

Anders Destium
13 juni 2005, 11:08
Musik produktiv, half uurtje over de grens vanaf Enschede. Supergrote winkel met ook heel veel high-end gitaren (ook altijd een aantal Dean Hardtails, mooie Gibson etc.). Ze hebben betere prijzen dan in Nederland, maar nog steeds absoluut niet te vergelijken met de prijzen in de VS. In Amsterdam heeft Dijkman er een aantal, Dirk Witte volgens mij ook maar ik ben er al een tijdje niet meer geweest. Verder kun je ook Purple guitars proberen, maar die hebben lang niet zo'n breed aanbod als bijvoorbeeld musik produktiv!

Het fijne van PRS gitaren is dat je ervan uit kunt gaan dat het allemaal super is, de PRSen die ik nu heb zijn dan ook stuk voor stuk geïmporteerd. 2ehands zijn de prijzen daar ook een stuk lager, maar in Nederland zijn ze op het moment ook goed te doen.

Als je een specifiek model wilt vinden kan ik je wel helpen zoeken, ik zou zeker ook importeren overwegen!

wytz
13 juni 2005, 11:50
@ Anders Destium

dank, dank :-D :-D dat zijn tips waar ik iets aan heb :)
ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat het een custom 22 gaat worden ofzo. waar heb jij je prssen allemaal vandaan ?

Soulflyhigh
13 juni 2005, 12:04
Kees Dee in Amersfoort heeft ook redelijk wat PRS staan. Aan de prijzige kant natuurlijk :-D

Thom TK
13 juni 2005, 12:24
TAGS heeft er een aantal.

wytz
13 juni 2005, 12:31
tags ? wat is dat, en waar zit dat ?

Les Paul
13 juni 2005, 12:40
TAGS is in Enschede en heeft er bij mijn weten maar 1 hangen (paarse Custom 24).
Sinds kort heeft Nederland Muziek in Almere er 3. Een CE22, een Custom 22 en een Custom 24. Beide Customs zijn 20th anniversary.
http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_el_prs_1.html

Anders Destium
13 juni 2005, 12:45
Enschede (the american guitar store), zie ook gitaarnet voor de homepage.

>Wytz
Ik heb 1 zelf uit de VS gehaald, de andere 2 die ik nu heb zijn allebei geïmporteerd. Wat je hebt bij de grote winkels in de VS is dat die dealers naar de PRS fabriek gaan en de mooiste gitaren er uit pikken. Het komt er dus min of meer op neer dat de mooiste PRSen in de VS blijven.

Ik zou bijvoorbeeld eens kijken op dit soort sites (dit is de grootste PRS dealer ter wereld): http://www.willcuttguitars.com/brandsubentries.asp?brandid=1&subid=10

Er staan momenteel ook een paar custom 22s op gitaarmarkt!

Fumi SG
13 juni 2005, 15:28
Bij Vriese is binnenkort 30% korting :wink: Ik zou even kijken als ik jou was :-D

Is Vriese zo bekend in NL of zit jij daar ook dicht bij?? :???:

Maar inderdaad, bij Vriese staan genoeg PRS'en, vrijdag nog ff geweest voor pics! :) Of ze goed geprijsd zijn weet ik niet, ben geen PRS-kenner. Je zou op die site van hun kunnen kijken maar die word nagenoeg NIET bijgewerkt dus van die prijzen klopt niks. :wink:

Tujuh
13 juni 2005, 18:20
Enschede (the american guitar store), zie ook gitaarnet voor de homepage.

>Wytz
Ik heb 1 zelf uit de VS gehaald, de andere 2 die ik nu heb zijn allebei geïmporteerd. Wat je hebt bij de grote winkels in de VS is dat die dealers naar de PRS fabriek gaan en de mooiste gitaren er uit pikken. Het komt er dus min of meer op neer dat de mooiste PRSen in de VS blijven.

Ik zou bijvoorbeeld eens kijken op dit soort sites (dit is de grootste PRS dealer ter wereld): http://www.willcuttguitars.com/brandsubentries.asp?brandid=1&subid=10

Er staan momenteel ook een paar custom 22s op gitaarmarkt!

Even een concreet vraagje: hoeveel goedkoper kun je ze eigenlijk krijgen als je gaat importeren? Wat scheelt het nou precies? Met al die bijkomende kosten 3% douane, 20% btw en verzendkosten moet het wel een heel aantrekkelijke prijs zijn om dit te overwegen.

Ooit wil ik ook nog een PRS custom 24 of 22 kopen en het is nooit weg om dit nu alvast te weten :)

BartL
13 juni 2005, 18:40
Bij Vriese is binnenkort 30% korting :wink: Ik zou even kijken als ik jou was :-D

Is Vriese zo bekend in NL of zit jij daar ook dicht bij?? :???:

Maar inderdaad, bij Vriese staan genoeg PRS'en, vrijdag nog ff geweest voor pics! :) Of ze goed geprijsd zijn weet ik niet, ben geen PRS-kenner. Je zou op die site van hun kunnen kijken maar die word nagenoeg NIET bijgewerkt dus van die prijzen klopt niks. :wink:
Staat een advertentie van ze op marktplaats.nl

BartL
13 juni 2005, 18:40
Bij Vriese is binnenkort 30% korting :wink: Ik zou even kijken als ik jou was :-D

Is Vriese zo bekend in NL of zit jij daar ook dicht bij?? :???:

Maar inderdaad, bij Vriese staan genoeg PRS'en, vrijdag nog ff geweest voor pics! :) Of ze goed geprijsd zijn weet ik niet, ben geen PRS-kenner. Je zou op die site van hun kunnen kijken maar die word nagenoeg NIET bijgewerkt dus van die prijzen klopt niks. :wink:
Staat een advertentie van ze op marktplaats.nl

BartL
13 juni 2005, 18:41
Bij Vriese is binnenkort 30% korting :wink: Ik zou even kijken als ik jou was :-D

Is Vriese zo bekend in NL of zit jij daar ook dicht bij?? :???:

Maar inderdaad, bij Vriese staan genoeg PRS'en, vrijdag nog ff geweest voor pics! :) Of ze goed geprijsd zijn weet ik niet, ben geen PRS-kenner. Je zou op die site van hun kunnen kijken maar die word nagenoeg NIET bijgewerkt dus van die prijzen klopt niks. :wink:
Staat een advertentie van ze op marktplaats.nl

BartL
13 juni 2005, 18:41
Bij Vriese is binnenkort 30% korting :wink: Ik zou even kijken als ik jou was :-D

Is Vriese zo bekend in NL of zit jij daar ook dicht bij?? :???:

Maar inderdaad, bij Vriese staan genoeg PRS'en, vrijdag nog ff geweest voor pics! :) Of ze goed geprijsd zijn weet ik niet, ben geen PRS-kenner. Je zou op die site van hun kunnen kijken maar die word nagenoeg NIET bijgewerkt dus van die prijzen klopt niks. :wink:
Staat een advertentie van ze op marktplaats.nl

Mattia
13 juni 2005, 18:51
Enschede (the american guitar store), zie ook gitaarnet voor de homepage.

>Wytz
Ik heb 1 zelf uit de VS gehaald, de andere 2 die ik nu heb zijn allebei geïmporteerd. Wat je hebt bij de grote winkels in de VS is dat die dealers naar de PRS fabriek gaan en de mooiste gitaren er uit pikken. Het komt er dus min of meer op neer dat de mooiste PRSen in de VS blijven.

Ik zou bijvoorbeeld eens kijken op dit soort sites (dit is de grootste PRS dealer ter wereld): http://www.willcuttguitars.com/brandsubentries.asp?brandid=1&subid=10

Er staan momenteel ook een paar custom 22s op gitaarmarkt!

Even een concreet vraagje: hoeveel goedkoper kun je ze eigenlijk krijgen als je gaat importeren? Wat scheelt het nou precies? Met al die bijkomende kosten 3% douane, 20% btw en verzendkosten moet het wel een heel aantrekkelijke prijs zijn om dit te overwegen.

Ooit wil ik ook nog een PRS custom 24 of 22 kopen en het is nooit weg om dit nu alvast te weten :)

Momenteel zou je kunnen stellen dat je in Euro misschien 5-10% meer kwijt bent dan de dollarwaarde die je in de VS voor iets ziet, als al. Goede nieuwprijzen voor instrumenten liggen in de VS als het goed is dik 30-40% onder de 'reccomended retail price', wat meestal al goedkoper is dan de NL RRP (rrp in dollar is meestal gelijk aan de rrp in euro).

Ik heb sinds m'n eerste gitaar (mexi fender) geen gitaren in de VS gekocht (ik bouw ze liever), maar wel ontzettend veel onderdelen en dergelijke. Idioot maar waar, je kunt duitse hardware (Schaller) vaak goedkoper uit de VS importeren dan dat je het hier via een (web)winkel kunt kopen.

Mattia

Anders Destium
13 juni 2005, 19:21
Voorbeeldje: Deze custom 22 met 10top quilt en moons is 3299 euro hier:

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/prs_ce22_10top.jpg

Een vergelijkbare gitaar: custom 22 met 10top en birds bij MP. Met betaling en verzending (35 euro ongeveer, bij mij was dit ook zoiets) 2970 euro. Of je moet hem gaan ophalen, dan is hij 2935. Kanttekening is wel dat hij in de aanbieding is, normaal is hij ongeveer 3500.

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/10/00/16/100016312l.jpg

Nu gaan we kijken aan de overkant van de oceaan:

Een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de prijs van PRSen is de list price van gitaren:

http://www.aleclee.com/misc/BAM/PRSPrices.html

Dat is de basisprijs, maar dat is niet de prijs die je betaalt. De meeste gerennommeerde dealers hanteren een prijs die op 65 (meestal, kun je van uitgaan) tot 70 (zelden)% van de listprice ligt. Soms zelfs 60%, maar dat is meestal als de gitaar al bijv. een jaar oud is (New Old Stock).

Als je uit gaat van een list price van een a) 10top quilt met moons of een b) 10top flame met birds dan kom je op een list price van:
a) $3790
b) $3910

Nu begint het rekenwerk:

De werkelijke prijs die je betaalt zal op zo'n
a) 0,65*3790=2463 tot
b) 0,65*3910=2541
uitkomen (in dollars)

hier komt nog 100-150 dollar verzending bij ongeveer (ik ga uit van het maximale, 150):
a) $2614
b) $2691

Belasting: 22%
a) $3188
b) $3284

Nu moet je alleen nog omrekenen naar euro:
http://www.netonline.be/financieel/wisselkoersen.asp
a) E2638
b) E2715

Het verschil met de Nederlandse prijs is 661 euro, met de Duitse (aanbieding) 220 euro. Wat je ziet is dat het wél de moeite is om naar Duitsland te rijden (dan kun je hem uitproberen. Bij musik-produktiv hebben ze altijd wel een paar PRSen met een sondern-preis, wat wel prettig is natuurlijk!

Het verschil wordt groter als je gaat voor een NOS (ideaal, de gitaar is als nieuw maar wel goedkoper!) of 2ehands (de meeste PRS bezitters zorgen goed voor hun gitaar). Een voordeel van kopen in de VS is de gigantische keuze, je kunt echt een gitaar uitzoeken die aan jouw specifieke visuele eisen voldoet. De gitaren zijn consistent qua geweldige bouwkwaliteit en bespeelbaarheid, de vraag is alleen of het geluid is wat je wil. Alle PRSen die ik tot nog toe heb bespeeld klonken ontzettend goed tot super, daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken!
















Of

Anders Destium
13 juni 2005, 19:26
je gaat voor een 2ehands op marktplaats!

2ehands in de VS kan ook, dat is nog weer goedkoper maar met 2ehands is het altijd wel prettig om te kunnen "voelen"!

Bij dealers is het meestal duurder, maar deze custom 22 10top met birds uit 2004 is bijvoorbeeld 1985 dollar, met verzending belasting en wisselkoers 2154 voor een gitaar is zo goed als nieuwe conditie.

http://www.elderly.com/vintage/items/30U-12399.htm

wytz
16 juni 2005, 11:14
Ja, vind het eigenlijk wel fijn om het even vast te houden...

zeg, AD, jij speelt ook over een twintone eh ? :D klinkt dat een beetje lekker, met zo'n prs

Tujuh
16 juni 2005, 19:12
Bedankt voor je uitleg Anders Destium. Het is me nu wel duidelijk. Als ik echt mijn zoekjacht ga openen op een PRS, dan weet ik waar ik op moet letten :razz:

Anders Destium
16 juni 2005, 19:51
Ja, vind het eigenlijk wel fijn om het even vast te houden...

zeg, AD, jij speelt ook over een twintone eh ? :D klinkt dat een beetje lekker, met zo'n prs

Wat denk je zelf :lol:

Ik heb de Twintone al een tijdje niet meer, maar er komt hopelijk nog ergens dit jaar een Powertone of een Twintone II :)

Bobbe
1 juli 2011, 15:55
Bij Max Guitar in Den Haag hebben ze meer dan 60 PRS'en staan..

JohnLord
1 juli 2011, 16:06
Tjonge, hoe lang heb je zitten zoeken naar een topic van zes jaar oud? Ik vermoed dat TS inmiddels is voorzien...