PDA

View Full Version : laklaag fender jazzmaster



Dennis T
13 juni 2005, 00:57
Hallo iedereen,

Ik ben de trotse bezitter van een Fender Jazzmaster Limited Edition uit '96. Nu is mij recentelijk opgevallen dat er kleine horizontale bartstjes in de lak te zien zijn. De kleur van de gitaar is blonde, en deze lak is heel dun aangebracht aangezien de nerven van het hout nog goed zichtbaar zijn.
Nu vroeg ik mij af of dit normaal is voor een gitaar van nog geen 10 jaar oud. Heb deze gitaar nieuw aangekocht, en ze is altijd goed behandeld geweest. Ik heb een strat uit '85 waarvan de lak in betere conditie is.

Zal ook nog even een foto plaatsen van mn blondje.

Alvast bedankt voor de reacties.

Greetzz,

Dennis

http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/DCP_0967.jpg

jpb
13 juni 2005, 08:51
Het zou kunnen dat jouw gitaar al "craquelé" begint te worden. Kleine barstje in de lak die absoluut geen kwaad kunnen en zelfs mooi zijn. Je ziet dit vooral bij acoustische gitaren. Bij solid fenders weet ik niet of dit ook voorkomt. Mijn 1974 telecaster heeft zijn lak al lang niet meer. Volgens mij ontstaat dit bij nitrocellulose lak. Mischien heb je hier iets aan. Mooie gitaar overigens!

Lucluc
13 juni 2005, 10:45
Er is niets mis met je gitaar. Ik heb dezelfde jazzmaster ooit nieuw gekocht en dat je de houtnerf door de lak heen kan zien is normaal, sterker nog: dat hoort bij 'blonde'. De lak op die gitaar is echter niet dun aangebracht. Je zou de houtherf juist veel beter moeten kunnen zien bij een 'blonde'.

Welke pickups heb je erop zitten? Als ik zo naar de foto kijk lijken het amerikaanse. Dat kan je zien aan de pooltjes.


Volgens mij ontstaat dit bij nitrocellulose lak.

Ook bij andere lakken kan dit ontstaan, maar misschien iets minder snel.

Dennis T
13 juni 2005, 23:46
alvast bedankt voor de info.

@ lucluc: weet niet of het amerikaanse pickups zijn eigenlijk. Hoe kan je dit zien? Misschien dat het op deze foto duidelijker is. Zal anders morgen eens foto's in het daglicht maken, want nu komt het toch niet allemaal zo mooi tot uiting.


groet

http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/DCP_0971.jpg

Lucluc
14 juni 2005, 09:56
Op de bovenste foto lijken het net amerikaanse pooltjes, die zijn niet helemaal plat, maar hebben een soort tuitje naar boven toe. Op je nieuwe foto zie ik het niet meer, dus dat was dan gezichtsbedrog.

dejohan
14 juni 2005, 10:26
Volgens mij ontstaat dit bij nitrocellulose lak.

Ook bij andere lakken kan dit ontstaan, maar misschien iets minder snel.

Ik denk het ook.
Dit is toch een Japanse JM hé? Normaal hebben die geen nitro lak (maar er kunnen uitzondering zijn, weet ik veel).

Lucluc
14 juni 2005, 11:05
Die nieuwe Amerikaanse reissues hebben alleen een nitro toplaag voor de glans, daaronder zit ook een poly laag. Waarschijnlijk zijn ze bij Fender bang dat de huidige consument het niet pikt als de lak zo snel afbrokkelt. Of het is uit bezuiniging.

NostraJanus
14 juni 2005, 12:03
Gefeliciteerd, je hebt je eigen relic jazzmaster!

Lucluc
14 juni 2005, 12:20
Gefeliciteerd, je hebt je eigen relic jazzmaster!

:???: een 'blonde' laklaag laat altijd de houtnerf zien, ook als een gitaar nieuw is. Dat maakt dus niets uit. Vanwaar dan 'relic'?

robzilla
14 juni 2005, 14:02
Gefeliciteerd, je hebt je eigen relic jazzmaster!

:???: een 'blonde' laklaag laat altijd de houtnerf zien, ook als een gitaar nieuw is. Dat maakt dus niets uit. Vanwaar dan 'relic'?

Omdat er barstjes in de lak zitten?

FruscianteFan
14 juni 2005, 14:13
Mooie gitaar :o

(wel jammer van die gouden hardware)

Lucluc
14 juni 2005, 14:15
Omdat er barstjes in de lak zitten?

Maar er zitten geen barstjes in de lak. Blonde laat altijd de houtnerf zien door de lak heen.

robzilla
14 juni 2005, 15:20
Omdat er barstjes in de lak zitten?

Maar er zitten geen barstjes in de lak. Blonde laat altijd de houtnerf zien door de lak heen.

lees de post nog eens :razz:

"Nu is mij recentelijk opgevallen dat er kleine horizontale bartstjes in de lak te zien zijn"

Lucluc
14 juni 2005, 15:34
lees de post nog eens :razz:

"Nu is mij recentelijk opgevallen dat er kleine horizontale bartstjes in de lak te zien zijn"

Ik denk dat hij het verkeerd ziet :lol:

Dennis T
14 juni 2005, 18:58
Het is idd een japanse JM, heb geen idee van de gebruikte lak.
Ben er nog altijd niet uit of het nu amerikaans PU's zijn of niet. De pooltjes zijn niet geheel vlak, maar dat ze naar boven toe in een tuitje lopen zou ik ook niet durven beweren. Heb dan maar wat outdoor pics genomen, zodat de kenners hun oordeel kunnen geven.

Groetjes

http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/Afbeelding023.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y26/irgnj1980/Afbeelding031.jpg