PDA

View Full Version : andere buizen, kan dat??



Fumi SG
12 juni 2005, 21:14
oi,

Kun je zomaar andere buizen in je amp gooien, bijvoorbeeld 6L6's in plaats van standaard EL34's?? Moet je dan biassen of is dat gewoon helemaal niet mogelijk/slecht voor je amp??

Ruben.

Negative K3 fan
12 juni 2005, 21:33
bij de meeste amps moet je biassen anders kan het schadelijk zijn

iam
12 juni 2005, 22:10
6L6 en el34's zijn niet dezelfde dus deze kan je niet wisselen!

pol
12 juni 2005, 23:18
tis mogelijk, maar meestal moet er wel iets in het biascircuit veranderd worden.

Sommige amps hebben een schakelaar waarmee je kan kiezen tussen el34's of 6L6'n, maar dan moet die nog altijd gebiast worden.

iam
12 juni 2005, 23:20
tis mogelijk, maar meestal moet er wel iets in het biascircuit veranderd worden.

Sommige amps hebben een schakelaar waarmee je kan kiezen tussen el34's of 6L6'n, maar dan moet die nog altijd gebiast worden.

met yellowjackets is het idd mogelijk...

pol
12 juni 2005, 23:21
yellowjackets hebben hier niks mee te maken .
da's voor die kleinere types, el84 of 6v6's geloof ik.

Fumi SG
12 juni 2005, 23:33
Het hoeft ook niet per se tussen EL34's en 6L6's te gaan hoor, was maar een voorbeeld. Maar zijn er dan wel buizen die je kunt switchen zonder iets in je circuit te hoeven veranderen (met veranderen bedoel ik niet biassen)??

En hoe zit dat met preampbuizen dan??

hmz... Nou ik toch aan het vragen ben, wanneer is het eigenlijk nodig dat je biast?? (is me nog steeds niet helemaal duidelijk :oops: )

iam
12 juni 2005, 23:51
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=56767

iam
12 juni 2005, 23:51
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=56767

Aad-d-h-d
14 juni 2005, 16:07
variabele bias moet ie hebben en van elke amp kan je de bias variabel maken! kost ongeveer 50,- bij dr. Tube dan!

Negative K3 fan
14 juni 2005, 22:08
variabele bias moet ie hebben en van elke amp kan je de bias variabel maken! kost ongeveer 50,- bij dr. Tube dan!

uhm tja mwah?

Fumi SG
14 juni 2005, 22:21
wat schiet je daar eigenlijk mee op, kun je er dan gewoon alle buizen ingooien ofzo?? :)

PeeVee
12 juli 2005, 11:28
6L6 en el34's zijn niet dezelfde dus deze kan je niet wisselen!
EL34 en 6L6 zijn wel degelijk grotendeels "pin compatible" alleen trekt een EL34 wat meer gloeistroom en gebruikt een EL34 pin 1 als aarde (geloof ik), bij een 6L6 is pin 1 niet gebruikt, daarom wordt in 6L6 versterkers deze pin op de buisvoet vaak gebruikt als "montagesteun" b.v. voor de 1K5 gridstopper weerstand. Bij een EL34 is dat uiteraard niet het geval. Verder wil een EL34 een wat lagere (negatievere, dus "hogere negatieve waarde") zien op de stuurroosters in een typische push-pull balans eindtrap dan een 6L6. Een 6L6 heeft wat minder negatief nodig, dus meer richting 0, dat is uiteraard geen probleem.

Een EL34 versterker kan zondermeer 6L6'en hebben maar moet dan zeker wel opnieuw gebiassed worden want er is echt een andere negatieve voorspanning nodig!

Een 6L6 versterker kan meestal ook wel EL34's aan vermits
1. De powertrafo de extra gloeistroom kan leveren
2. De neg. voorspanning op het rooster t.b.v. fixed bias instelling laag genoeg kan.

Mocht de versterker wel aan 1 maar niet aan 2 voldoen dan is het nog mogelijk om een combinatie van fixed & kathode biassed te maken. De kathode wordt dan beetje positief dus het stuurrooster (normaal met referentie aan aarde; zeg maar 0) is dan al een beetje negatief t.o.v. (lees: lager dan) de kathode, vervolgens zet je het beschikbare maximaal negatieve op het stuurroosters et voila...

De meeste powertrafo's die ik ken van 6L6 versterkers zijn vrij universeel en kunnen vaak gloeistroom leveren voor twee willekeurige eindpitten en een stuk of 6 preamp buisjes. Een Bassman trafo kan doorgaans b.v. 6A leveren.

Een 6L6 trekt ong. 0.9 A, Een EL34 trekt ong. 1.5 A, Een preamp buisje (b.v. 12AX7) trekt ong. 0.3A. Je zou dus op zo'n Bassman trafo zonder problemen een setje EL34's kunnen laten draaien (3A totaal) met nog 10 preamp buisjes (ook 3A bij elkaar).

Een gerenomeerde buizen tech kan je versterker zo ombouwen en afregelen. Het is zondermeer leuk om eens het verschil in sound en karakter te ervaren.

Fumi SG
12 juli 2005, 11:48
mooi! :) Ik GAS namelijk al een behoorlijke tijd op een Randall RG50 tc (2x EL34's) en daar kun je dus 6L6's in gooien. Dat veranderd je sound wel degelijk, toch?? Daar zou ik dan mooi mee kunnen experimenteren...

PeeVee
12 juli 2005, 15:34
en daar kun je dus 6L6's in gooien
Met buizen kun je beter niet gooien, daar kunnen ze niet goed tegen. Ja in principe is het dus mogelijk maar amp met dan opnieuw gebiassed worden en misschien kleine aanpassing aan bias circuit. Niet zomaar zelf omprikken en kijken wat er gebeurt!!


Dat veranderd je sound wel degelijk, toch??
Zeker, zelfs ander EL34 kan al wezenlijk verschil geven maar 6L6'en hebben echt ander karakter dan EL34 ja.


Daar zou ik dan mooi mee kunnen experimenteren...
Met "buizen gooien" is niet helemaal de benadering die hier vereist is. Ik zou niet op de gok een beetje gaan "omprikken" want dan gaat het natuurlijk mis maar dat lijkt me ook vrij duidelijk uit bovenstaande reactie.

Fumi SG
12 juli 2005, 15:46
neej, gooien kunnen ze inderdaad niet zo goed tegen. Maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik toch?? :wink:

Een versterker moet toch altijd gebiassed worden als je er andere eindbuizen in zet, ook al zijn dat ook EL34's?? En je had het over een kleine aanpassing in het bias-circuit. Wat houd die aanpassing in, en is het duur om dat aan te laten passen??

Negative K3 fan
12 juli 2005, 20:52
ja altijd biasen en het is echt niet anders bij el34s of 6l6s.

een kleine aanpassing houdt waarschijnlijk het vervangen van een weerstandje en een potmetertje in en dat moet niet zo gigantisch duur zijn.