PDA

View Full Version : 6L6 wisselen voor 6V6



manny
12 juni 2005, 21:07
Het lijkt me een keer leuk om de 6L6 van mijn Fender vibroverb te verwisselen voor 6V6.
wat zou het resultaat zijn en kan ik dit ongestraft doen ?

Negative K3 fan
12 juni 2005, 21:32
het resultaat zou zijn dat je iets meer oversturing warmte hebt dan eerst.

voor hetzelfde volume als nu op standje 3 moet je hem dan met de 6v6 op standje 4 of 5 zetten voor hetzelfde volume, maar dus een andere (betere) toon.

of hetkan hangt het er vanaf, in een twin kan het geloof ik wel, maar ik weet het niet van de jouwe, dat moet je de experts vragen.

Al
12 juni 2005, 22:24
Het lijkt me een keer leuk om de 6L6 van mijn Fender vibroverb te verwisselen voor 6V6.
wat zou het resultaat zijn en kan ik dit ongestraft doen ?

Yesssss, dat kan ongestraft als je de volgende dingen in acht neemt

--> houdt de bias/plaatspanning in de gaten en regel de buizen correct in.
--> weet dat je met dezelfde speakerconfig een mismatch krijgt en de buizen relatief wat meer stress krijgen te verwerken

Qua sound kan het voor je werken afhankelijk natuurlijk van waar je naar je op zoek bent. Nooit verkeerd om diverse opties te checken.

Al

manny
12 juni 2005, 22:44
wat voor mismatch ? versterker speelt nu met 4 ohm speakers.
moet ik nu 8 ohm speakers gaan gebruiken . want dan schakel ik er gewoon 1 uit.

Al
12 juni 2005, 23:27
wat voor mismatch ? versterker speelt nu met 4 ohm speakers.
moet ik nu 8 ohm speakers gaan gebruiken . want dan schakel ik er gewoon 1 uit.

Je zal 2*8ohm speakers parallel hebben --> 4 ohm.
Ja, met 6V6 zou je om de ideale match te hebben wat hoger moeten zitten. Ik zou niet een speaker uitschakelen want dan wordt het wat magertjes. Een mismatch kunnen die buisjes wel hebben. Bias niet te heet.

Al

Mr.Jay
13 juni 2005, 09:25
het resultaat zou zijn dat je iets meer oversturing warmte hebt dan eerst.

Warmte, hoezo ?


voor hetzelfde volume als nu op standje 3 moet je hem dan met de 6v6 op standje 4 of 5 zetten voor hetzelfde volume, maar dus een andere (betere) toon.

Betere toon, hoezo ?
waarop baseer je deze stellingen ?

JaY

PeeVee
13 juni 2005, 11:55
om de 6L6 van mijn Fender vibroverb te verwisselen voor 6V6. wat zou het resultaat zijn en kan ik dit ongestraft doen ?

Ik zal zo onderhand als een narrige zuurpruim overkomen maar ik wel toch even wat tegengewicht in de schaal werpen. Laat ik beginnen te stellen dat "in de praktijk" vermits gecontroleerd (zoals Al aangeeft) wel blijkt te kunnen en er zelfs mensen zijn die er zelfs goede resultaten mee behalen. Dat neemt niet weg dat er gewoon wezenlijk een aantal dingen niet OK zijn.

Ten eerste verdragen 6V6 buizen volgens de verschillende fabrikanten een max. anodespanning van 350VDC en een roosterspanning van 315V. Er zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij een versterker die standaard 6V6'en gebruikt, ver boven die waarde komt. Prima, maar dat verandert natuurlijk verder niets aan het feit of dat goed of niet goed is.

Een versterker met 6L6'en zal zo rond de 400 - 460 Volt werken en ondanks dat die spanningen ook wel eens gesignaleerd zijn in b.v. een Deluxe Reverb, is het gewoon geen gezonde spanning voor een 6V6. Vroeger had mijn ruime marges (ong. 10%) dus je mag met een 6V6 richting de 10% gaan maar houd bij die spanningen (de vermogensdissipatie van) de schermroosters al in de gaten want de spoeling wordt dan dun. In dat soort amps zet ik standaard al 1K2 of soms zelfs 2K2 schermroosters. Wanneer je de versterker rustig thuis bespeeld een uurtje ofzo dan het allemaal wel mee, maar als je daar echt mee gaat knallen, dan branden die 6V6-jes op als kaarsjes. Tal van praktijkvoorbeelden waarbij het "wel goed ging" zijn er ongetwijfeld; da's dan mazzel maar zie ik als tarten van het noodlot. Met de zeer matige productie 6V6'en zou ik niet boven de 400 durven gaan.

Het overschrijden van die grenzen dat iks overigens nog niet mijn grootste bezwaar. Je zit inderdaad ook nog met die mismatch, en die is niet even oplossen met speakertje loskoppelen of andere speakers monteren. Zoals Mathe mij reeds eerder heeft doen inzien is niet alleen de wikkelverhouding van een output trafo zaligmakend. Een output trafo heeft een typische ingangsimpedantie en je kunt niet zomaar stellen dat je "ongestrafd" een setje willekeurige eindbuizen kunt belasten met een OT dat bedoelt is voor een bepaalde set buizen. Ja het kan wel, maar het geeft niet optimaal resultaat, het "werkgebied" van zo'n uitgangstrafo heeft wel een bepaalde curve met een optimum, maar het is niet zo dat je straffeloos met +/- 100% mismatch wegkomt. In de praktijk wordt het overigens gewoon zo gedaan hoor (b.v. Marshall JCM van 100W naar 50W schakelt gewoon 2 eindpitten uit), en het werkt ook wel en klinkt wellicht ook best aardig of zelfs goed, maar het is gewoon niet optimaal. Is moeilijk te beoordelen want je weet immers niet hoe het zou klinken als er wél een goed passende OT gebruikt zou worden (dan moet je OT vervangen) dus je kunt daar geen echte harde uitspraken over doen.

Om terug te komen op jouw specifieke plan. Een setje 6L6'en heeft een lagere uitgangsimpedantie dan een setje 6V6'en. De 6L6'en zouden absoluut gezien graag typisch wat minder fysieke wikkelingen zien dan een 6V6 OT die t.o.v. de 6L6 OT liever typisch wat meer wikkelingen zou zien (en mag dan ook wat dunner draad zijn). Ook als je de wikkelverhouding precies hetzelfde zou kiezen, dan nog zijn het wezenlijk andere trafo's met een ander "werkgebied". Meestal zit er ook een grafiekje bij zo'n trafo van het werkgebied en nogmaals, dat bestrijkt niet +100% en -100% vanaf het optimum.

De mismatch zit 'm dus m.n. in de eindbuizen die niet matchen met de OT. Het "matchend" maken van de secundaire (speaker) load is puur om aan de wikkelverhouding te voldoen, maar het feit dat de OT niet geschikt is voor (de uitgangsimpedantie van setje) 6V6'en daar doe je niets aan. Het kan best goed uitpakken (voorbeelden zat van) maar het kan ook heel matig uitpakken. Probleem is ook dat het moeilijk te beoordelen is want "hoe goed is goed"? Je weet niet hoeveel beter het zou klinken als die OT wél goed paste bij de eindbuizen.

Ik heb zelf eens een Bandmaster Reverb met non-originele PT (390 VDC met een GZ34 gelijkrichter) van 6V6'en voorzien in combinatie met originele (voor 6L6'en relatief kleine) OT. Die was 4 Ohm dus zou met 6V6'en dan 8 Ohm geven; ideaal voor een enkele 12" speaker, feitenlijk had ik dan een soort van Deluxe Reverb. Nou vergeet het maar, het kwam er nog niet eens bij in de buurt; slap futloos en grommerig versterkertje. Geloof me, alle parts waren prima en zelfs verschillende dingen gedaan; was gewoon niet OK. Een gemiddelde ongeservicete sf Deluxe klonk beter en daar is/was volgens mij een goede reden voor.

Kortom: ja in de de praktijk kan veel en wat ik hierboven beweer spreekt in principe Al's verhaal helemaal niet tegen, het vult het hoogstens aan. De theorie sluit ook niets uit, alleen is het resultaat lastig te voorspellen wanneer je geen goede match hebt (buizen met OT); er kunnen van allerlei rare effecten optreden. Mijn ervaringen uit de praktijk met mismatchen op deze manier (ook b.v. 2 buizen trekken uit een TR) zijn gewoon niet positief. Ik ben nu een hi-power tweed Twin aan het bouwen; ga daar eerst op lage spanning met 4 6L6'en mee proberen, overweeg ook om twee te trekken maar dan komt er gewoon een andere OT in. Er zijn mensen die wel goede resultaten behalen maar nogmaals, het idee dat er iets wezenlijk niet klopt en het dus nog beter / optimaler kan knaagt altijd aan mij dus in zo'n geval liever een andere OT erin of... Gewoon een andere versterker die wél geschikt is voor 6V6'en.

De vraag die voor jou volgens mij belangrijker is is: wat wil je, wat zoek je of wat bevalt je op dit moment niet aan jouw Vibroverb? (ik ga er trouwens even van uit dat het om zo'n 2 x 10" reissue gaat si?). Wellicht zijn er andere manieren om te bereiken wat je wilt / zoekt b.v. een pentode-triode schakelaar (laten) maken; 6L6'en in (hmm... quasi) triode stand breken wat vroeger op c.q. hebben wat minder headroom en bij opbreken rijk aan aan even harmonischen. Echt leuk effect als je gewoon net wat eerder op het randje wilt zitten. Modden om te modden is nooit een goed uitgangspunt.

SteavisSmokin
13 juni 2005, 12:37
Pleun...kan je niet iets uitgebreider typen? Ik vind dat je een beetje korte berichten plaatst hoor. Ik word niet goed van die one-liners de hele tijd... :wink: :-D

Rutger
13 juni 2005, 12:55
Bedoel je die 300 onliners in 1 post? :D

Nee hoor, ik hou wel van wat langere posts, daar steek je een hoop van op. ;)

Een paar weken terug had ik een ideeetje geplaatst om een extra eindbuizenciruit in mn Bandmaster te plaatsen met EL34's erin (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=40554&start=15). Ik kreeg een antwoord waaruit bleek dat dat idd mogelijk is. Maar uit PLeuns verhaal mag ik dus opmaken dat dit wrs tot onbevredigende resultaten zal leiden?

nicoverduin
13 juni 2005, 14:01
Pleun...kan je niet iets uitgebreider typen? Ik vind dat je een beetje korte berichten plaatst hoor. Ik word niet goed van die one-liners de hele tijd... :wink: :-D
Nee, je zal toch zijn voortgangsrapportages moeten lezen............... :-D :-D Ik kan me voorstellen dat je over een periode van een week................oei!!
Nico :-D :-D :-D :-D
Of hebben ze daar van enkele A4'tjes ge-introduceerd waardoor wij het moeten ontgelden.
Nico

PeeVee
13 juni 2005, 18:23
Een paar weken terug had ik een ideeetje geplaatst om een extra eindbuizenciruit in mn Bandmaster te plaatsen met EL34's erin. Maar uit PLeuns verhaal mag ik dus opmaken dat dit wrs tot onbevredigende resultaten zal leiden?
Dat had gekund, ware het niet dat EL34's en 6L6'en qua uitgangsimpedantie aardig dicht bij elkaar in de buurt komen. Volgens mij ging jouw verhaal over OF de 6L6'en OF de EL34's (zelfde concept had Kitty Hawk volgens mij ooit in hun Supreme) en dat zou met zelfde OT wel moeten lukken. Er werd terecht opgemerkt (door Nico meen ik) dat EL34's wel meer gloeistroom trekken dus is even de vraag of de Bandmaster PT dat trekt. Ik weet uit de praktijk dat het met een Bassman PT wel goed gaat maar niet zeker of dat vergelijkbare PT's zijn, dacht het niet.


Nee, je zal toch zijn voortgangsrapportages moeten lezen :-D
Hehehe... wij hanteren hier het "management by exception principe"... onder mijn bezielende leiding gaat er weinig verkeerd dus heb ik veel tijd over om lange epistels te schrijven op gitaarnet. Onze voortgangsrapportages gaan ook uit van "geen bericht goed bericht" dus alleen de uitzondering worden genotuleerd, anders verwijzen we gewoon naar de planning hihi... Toch zijn er altijd ongelukkigen die mij op het werk wat open vragen stellen en die krijgen dan ook een korte roman om de oren; leren ze het vanzelf af en heb ik weer tijd om gitaarnet vol te kalken hihihi...

Ik zeg maar zo... wie schrijft die blijft... ;-)

nicoverduin
13 juni 2005, 22:30
Vee[quote="nicoverduin"]Nee, je zal toch zijn voortgangsrapportages moeten lezen :-D
Hehehe... wij hanteren hier het "management by exception principe"... onder mijn bezielende leiding gaat er weinig verkeerd dus heb ik veel tijd over om lange epistels te schrijven op gitaarnet. Onze voortgangsrapportages gaan ook uit van "geen bericht goed bericht" dus alleen de uitzondering worden genotuleerd, anders verwijzen we gewoon naar de planning hihi... Toch zijn er altijd ongelukkigen die mij op het werk wat open vragen stellen en die krijgen dan ook een korte roman om de oren; leren ze het vanzelf af en heb ik weer tijd om gitaarnet vol te kalken hihihi...

Ik zeg maar zo... wie schrijft die blijft... ;-)[/quote:0ae18c94da]
Kunnen wij een paar telefoonummers van die collega's krijgen :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D ......pfffffffffffff............... rust.Zit bij een Bank. Wij kennen alleen maar excepties :-D :-D :-D :-D :-D

manny
14 juni 2005, 10:21
bedankt voor de info, zal het eens overwegen om de proef op de som te nemen met die 6V6.
wat ik eigen wil is een wat meer ZZtop-hendrix achtig geluid. de vibroverb blijft zo wat te 'netjes' en zat daarom te denken aan de 6V6 buizen. misschien is een deluxe een alternatief voor mij ? of heeft iemand nog suggesties.