PDA

View Full Version : Fender Strat: Fretbuzz



Wietse.com
12 juni 2005, 19:10
Hallo iedereen,

Een heel klein beetje fretbuzz kan altijd wel vind ik, ook afhankelijk van je manier van aanslaan enzo, maar...

Ik heb dus een nieuwe Fender Strat (Highway) en die ben ik aan het afstellen en doen.

De kromming van de hals staat prima, 1e fret en laatste fret induwen en wat er dan nog overblijft tussen Fret en snaar is prima.

Verder hou ik van een lage actie, en ik heb de actie net zo afgesteld als op mijn andere Fender USA Strat. Fretbuzz... Heel irritant.

Dus nou ja, dan toch maar de actie iets hoger proberen, nogsteeds fretbuzz. En de actie is nu toch echt wel het maximale wat ik hem wil geven eigenlijk...

Ik heb vooral last op de lage snaren, E, A, D...

Wat kan ik nog nakijken, proberen, enz?

Groeten,
Wietse

Wietse.com
12 juni 2005, 19:34
De PU's staan wel dik hoog valt me op, kan het komen door stringpull?

butters
12 juni 2005, 19:39
welke snaren staan er op? je kan eventueel voor de bassnaren iets dikker gaan. vb een setje topheavy, bottom light. (.046 .036 .026 .016 .011 .009)

Wietse.com
12 juni 2005, 19:42
welke snaren staan er op? je kan eventueel voor de bassnaren iets dikker gaan. vb een setje topheavy, bottom light. (.046 .036 .026 .016 .011 .009)Kweenie wat er op zit, vrij dun, 008 volgens mij. Ik zet er zo sowieso 010 op...

butters
12 juni 2005, 19:45
008 is idd heel dun, heel weinig spanning dus rapper geneigd tot fretbuzz. met 010 erop zal het probleem wel opgelost zijn denk ik

Wietse.com
12 juni 2005, 20:41
010 derop, PU's naar beneden, actie best hoog en hals ok... Nogsteeds fretbuzz...

Wat kan het verder nog zijn!?

De E, A, D en soms klein beetje de G snaar hebben last van fretbuzz, en waar je ook een toon aanslaat, vakje 1 of vakje 12 op de lage E, elke keer buzz't hij op het volgende fret.

Orpheo
12 juni 2005, 22:10
010 derop, PU's naar beneden, actie best hoog en hals ok... Nogsteeds fretbuzz...

Wat kan het verder nog zijn!?

De E, A, D en soms klein beetje de G snaar hebben last van fretbuzz, en waar je ook een toon aanslaat, vakje 1 of vakje 12 op de lage E, elke keer buzz't hij op het volgende fret.

brug aan de baskant omhoog zetten.

of kan dat niet met een strat? met mn charvel nl wel...ben niet echt bekend met strat-trems..

Wietse.com
12 juni 2005, 22:23
010 derop, PU's naar beneden, actie best hoog en hals ok... Nogsteeds fretbuzz...

Wat kan het verder nog zijn!?

De E, A, D en soms klein beetje de G snaar hebben last van fretbuzz, en waar je ook een toon aanslaat, vakje 1 of vakje 12 op de lage E, elke keer buzz't hij op het volgende fret.

brug aan de baskant omhoog zetten.

of kan dat niet met een strat? met mn charvel nl wel...ben niet echt bekend met strat-trems..Actie, brug dus, stat al redelijk hoog. Hoger dan bij mijn andere Fender Strat, en daar heb ik geen fretbuzz...

Raytheman
12 juni 2005, 23:25
Mocht je de mogelijkheid hebben terug te gaan naar de verkoper: doen! Laat hun het maar uitzoeken. anders..check je frets, zit er niet wat los? (onwaarschijnlijk maar je weet nooit) Dan denk ik tóch aan de holling van de hals óf misschien moet je de neck 'tilten' dwz dat je de positie van de neck tov de body verder naar voren haalt.
Succes,
Ray

Orpheo
12 juni 2005, 23:28
idd.

je hals moet niet perfect recht staan, maar altijd iets hol of bol, naargelang de actie.

je kan, zoals ik al zei. wellicht de actie op de hoge snaren iets verlagen dmv je brug, en je actie op de lage snaren iets verhogen met je brug.

en idd, je kan (denk ik) beetje spelen met de hoek waarop je nek in de body staat.

en als dat NOG niet werkt. dan naar de verkoper stappen.

ps: heb je die fretbuzz alleen onversterkt, of ook versterkt? (of is dit nu een heel domme vraag...)

Wietse.com
12 juni 2005, 23:32
idd.

je hals moet niet perfect recht staan, maar altijd iets hol of bol, naargelang de actie.

je kan, zoals ik al zei. wellicht de actie op de hoge snaren iets verlagen dmv je brug, en je actie op de lage snaren iets verhogen met je brug.

en idd, je kan (denk ik) beetje spelen met de hoek waarop je nek in de body staat.

en als dat NOG niet werkt. dan naar de verkoper stappen.

ps: heb je die fretbuzz alleen onversterkt, of ook versterkt? (of is dit nu een heel domme vraag...)
De hals staat -ietsje- hol, gewoon zoals het hoort. De actie van de snaren wil ik niet nog verder opschroeven, want dan wordt het onplezierig. En spelen met de hoek waarop de nek in de body staat? Hoe doe je dat bij een geschroefde strat-hals?

En terugstappen naar de verkoper is niet echt een idee, de beste man woont in Duitsland.

En de fretbuzz heb ik onversterkt natuurlijk, en heel, heel licht hoor je het wel terug in het versterkte signaal...

Raytheman
12 juni 2005, 23:37
Dat 'tilten' doe je door de hals eraf te halen en een heel dun plaatje te plaatsen tussen de neck-pocket en de bovenste 2 schroeven van de neck-plate..

Orpheo
12 juni 2005, 23:43
Dat 'tilten' doe je door de hals eraf te halen en een heel dun plaatje te plaatsen tussen de neck-pocket en de bovenste 2 schroeven van de neck-plate..

of minder rigoreus, even de hals anders/beter afstellen.

Wietse.com
12 juni 2005, 23:46
Dat 'tilten' doe je door de hals eraf te halen en een heel dun plaatje te plaatsen tussen de neck-pocket en de bovenste 2 schroeven van de neck-plate..

of minder rigoreus, even de hals anders/beter afstellen.Die is zeker weten goed afgesteld... Bovendien, als ik fret 15 op de lage E induw en buzz't hij op de 16e, hier heeft de kromming van he hals niet echt veel effect meer op lijkt me. En de actie is echt al groot zat.

Zou het dan toch zijn dat de hals niet helemaal 100% lekker t.o.v. de body staat?

Michael AE
13 juni 2005, 00:02
Herfretten.

Wietse.com
13 juni 2005, 00:05
Herfretten.Op een nieuwe, originele Fender? Zou wel heel slordig van ze zijn...?

Michael AE
13 juni 2005, 00:31
Tsja, het fretwerk van Fender is niet bijster goed te noemen. Ik heb laatst weer een aantal nieuwe strats geprobeerd die dringend een nieuwe fretjob nodig hadden, of althans een vlak/polijst beurt.

Wietse.com
13 juni 2005, 00:48
Tsja, het fretwerk van Fender is niet bijster goed te noemen. Ik heb laatst weer een aantal nieuwe strats geprobeerd die dringend een nieuwe fretjob nodig hadden, of althans een vlak/polijst beurt.Dan denk ik dat ik Dinsdag toch maar even met de gitaar langs Kees Dee ga, zit hier toch om de hoek. Die kunnen me dan vast wel vertellen wat en hoe. En eventueel vlakken, tilten, whatever...

butters
14 juni 2005, 20:32
en weet je al meer?

Wietse.com
14 juni 2005, 23:45
en weet je al meer?Jep. Het is nu in ieder geval een stuk minder, zomaar ineens... Toch wat er al werd gezegd? 3 dagen wachten?

Én ik heb de hals ieeetsje holler gezet, en enkele fretten zijn een beetje ingesleten, maar echt een paar fretten veel en de rest niet, die knaap heeft maar op 2 plekken akkoorden zitten spelen. Kampvuur C en A, en 12e positie... En dus alleen daar klote.

Maar hij staat nu goed zat, en wie weet ooit een keer een fretjob...

Dank voor de hulp iedereen!

Stitch
15 juni 2005, 00:28
hmm vaag. ik heb hetzelfde probleem van 1 van mn strats... jammer dat voor mij de oplossing nog niet zomaar is aan komen waaien.

Wietse.com
15 juni 2005, 09:23
hmm vaag. ik heb hetzelfde probleem van 1 van mn strats... jammer dat voor mij de oplossing nog niet zomaar is aan komen waaien.
* Actie
* Halsafstelling

En anders:

* Fretten
* Hals t.o.v. body
* Snaarspanning (Dikkere snaar proberen)

En d'r zullen vast nog wel meer mogelijke oorzaken enzo zijn :P Maar dit is wat ik tot nu toe heb horen roepen over mijn strat...