PDA

View Full Version : Nieuwe buizen



Di Stefano
12 juni 2005, 17:27
Hoeveel kost het om de buizen in een versterker te vervangen? (nieuwe buizen+service)

Fumi SG
12 juni 2005, 18:21
ligt eraan. Welke buizen wil je allemaal vervangen (voor- + eindbuizen??), hoeveel moet je er vervangen en welke buizen (merk/type) wil je er in gooien.

2 eindbuizen en 4 preampbuizen zal ongeveer €100,- tot €150,- gaan kosten. Tell us more.. :wink:

Di Stefano
12 juni 2005, 19:30
Neen het is niet dat ik nu buizen ga vervangen. :D
Ik ben van plan een tweedehands marshall lampencombo te kopen en ik weet niet hoelang buizen meegaan hoe duur het is ze te vervangen.

Fumi SG
12 juni 2005, 19:43
welke combo heb je het over dan?? En hoe lang de buizen mee gaan ligt ook een beetje aan de afstelling (BIAS), maar reken toch zeker op een aantal jaar.

wanna1
12 juni 2005, 20:07
Pre-amp buizen hoeven meestal nooit

Laatste keer dat ik ze ververst heb kostte het fl. 200,- voor 4 buizen.
Ik zou het niet te vaak doen ivm met de lange inwerktijd +- 3 mnd.
De eerste 3 maand vond ik hem nog niet lekker klinken beetje metaal achtig, terwijl ik best veel speel.

Harry
12 juni 2005, 20:12
ik heb mijn versterker (Bedrock 620) door FNS/Marble laten nakijken. Paar nieuwe buisjes erin en nog wat dingetjes, kostte 140 euro.
Meteen de volgende dag mee opgetreden en het klonk weer helemaal geweldig. Die doe je maar een keer in de zoveel jaar. Ik had er 7 jaar niks aan laten doen, maar dat was te lang.

Fumi SG
12 juni 2005, 20:20
7 jaar?? Dan zullen die wel brak geweest zijn! :razz: Maar met goede eindbuizen + afstelling zul je makkelijk een jaartje of 3 kunnen doen.

Debaser
12 juni 2005, 21:12
ik hoorde een verhaal over een fender van 20jr oud met de orginele buizen ernog in :)

Fumi SG
12 juni 2005, 21:15
ik hoorde een verhaal over een fender van 20jr oud met de orginele buizen ernog in :)

:o

Debaser
12 juni 2005, 21:31
als ze niet tot de limit gepushed worden .. gaan ze toch ook langer mee dacht ik ?

mooie neder-engelse zin trouwens ...

Fumi SG
12 juni 2005, 21:35
inderdaad, maar 20 jaar is wel lang hoor!

Di Stefano
12 juni 2005, 21:35
Lampen voor een Marshall JCM2000 DSL50 bv. Hoeveel kosten die?

Fumi SG
12 juni 2005, 21:39
dat is dan 2x EL34 en 4x ECC83. Dat zal zo'n €100,- tot €150,- gaan kosten, afhankelijk van welk merk; service; en natuurlijk de zaak waar je het laat doen.

robzilla
12 juni 2005, 21:49
Ik moet ook nieuwe buizen voor mn JCM800 4210 :(

Gister een gig gehad en dat ding begint steeds minder vol te klinken en steeds scheller en krasseriger..

Tupelo
12 juni 2005, 22:05
Mijn versterker staat nu bij de gitaarzaak i.v.m. een defect. 1 van de dingen waar ik zeker op gerekend had (was het maar zo... :( ) was dat de buizen gaar waren. De preampbuizen zitten er namelijk al 20 jaar in en de eindbuizen 10. Ze zijn doorgemeten & nog best wel o.k. Slecht nieuws overigens dat die preampbuizen zo duur zijn. Als ik me niet vergis heb ik 12 preamp buizen & 4 eind. Wordt flink dokken als ze wel einde latijn zijn dan...

Rest van de versterker blijft vooralsnog een raadsel, maar goed.

robzilla
12 juni 2005, 22:19
Mijn versterker staat nu bij de gitaarzaak i.v.m. een defect. 1 van de dingen waar ik zeker op gerekend had (was het maar zo... :( ) was dat de buizen gaar waren. De preampbuizen zitten er namelijk al 20 jaar in en de eindbuizen 10. Ze zijn doorgemeten & nog best wel o.k. Slecht nieuws overigens dat die preampbuizen zo duur zijn. Als ik me niet vergis heb ik 12 preamp buizen & 4 eind. Wordt flink dokken als ze wel einde latijn zijn dan...

Rest van de versterker blijft vooralsnog een raadsel, maar goed.

12?

Wat voor amp heb je dan? Mijn JCM800 4210 heeft er 5...

Wat zijn trouwens fijne buizen voor een JCM800 4210. Beetje strakke sound die clean ook lekker diep is..

Fumi SG
12 juni 2005, 23:34
@Tupelo, wat voor amp heb jij in godsnaam?!? :o

Orpheo
12 juni 2005, 23:46
wellicht een of andere pimp-amp waarbij ieder kanaal zijn eigen preamp en eindtrap heeft? (4 kanaals of 2 kanaals dus :D )

















ach, ik zwets weer eens....

up-guitarman
12 juni 2005, 23:53
12 pre-amp buizen ?????? WTF ??????
Hard !!! :lol:

Wat voor amp is dat ???

Kim Wilson
13 juni 2005, 14:33
ik hoorde een verhaal over een fender van 20jr oud met de orginele buizen ernog in :)
Ik had twee jaar geleden nog een volledig ongereviseerde Twin Reverb uit 1976 8-) . Klonk inmiddels wel erg bagger.

Tupelo
13 juni 2005, 19:07
Fender the twin eind '80. Heb het ding nogal voor lief genomen & baal nu stevig dat die naar de knoppen is, maar zal wel weer goed komen. Ik weet ook niet zeker wat erin zit hoor. In ieder geval 4 eindbuizen & ergens staat mij er iets van bij 12 preampbuizen. Echter zo heftig scheuren doet 'ie niet. Ik kan er goed naast zitten. Overigens wel mogelijk om over 2 kanalen tegelijk te spelen met onafhankelijke instellingen. Leuke feature!

Ben niet zo een techneut. Heb mezelf altijd op gitaren gefixeerd. Nu mijn baby :( stuk is begin ik voor het 1st het belang van mijn versterker op waarde te schatten.

Ibanez RuleZ
13 juni 2005, 19:28
wat voor amp heb je dan??? 12 preampbuizen.... tering. ik dacht dat ik het met totaal 11 al goed deed (8 pre, 3 in eindtrap, komen er nog 4 eindbuizen bij)

harrald

Fumi SG
13 juni 2005, 20:03
eumh Harald, dat staat er toch echt duidelijk hoor! :razz: Maar wat doen die 'extra' buizen in jouw eindtrap eigenlijk, oa reverb aansturen of iets dergelijks??

nicoverduin
13 juni 2005, 22:41
Fender the twin eind '80. Heb het ding nogal voor lief genomen & baal nu stevig dat die naar de knoppen is, maar zal wel weer goed komen. Ik weet ook niet zeker wat erin zit hoor. In ieder geval 4 eindbuizen & ergens staat mij er iets van bij 12 preampbuizen. Echter zo heftig scheuren doet 'ie niet. Ik kan er goed naast zitten. Overigens wel mogelijk om over 2 kanalen tegelijk te spelen met onafhankelijke instellingen. Leuke feature!

Ben niet zo een techneut. Heb mezelf altijd op gitaren gefixeerd. Nu mijn baby :( stuk is begin ik voor het 1st het belang van mijn versterker op waarde te schatten.
Zal wel 12 pre-amps zijn. Fender doet dat wel meer. Echter 2 pre-amps per buis is dus 6 voorversterkers en 4 eindbuizen.
Nico

marc_o
14 juni 2005, 16:51
7 jaar?? Dan zullen die wel brak geweest zijn! :razz: Maar met goede eindbuizen + afstelling zul je makkelijk een jaartje of 3 kunnen doen.

Kwestie van voorzichtig behandelen en goed laten afkoelen. In mijn oude Engl Savage 120 hebben meer dan 10 jaar dezelfde buizen gezeten als waarmee ik 'm kocht, en wellicht zitten ze er nog altijd in, ooit laten nalopen en er was niets mee aan de hand.

AoDf
14 juni 2005, 21:21
Mijn versterker staat nu bij de gitaarzaak i.v.m. een defect. 1 van de dingen waar ik zeker op gerekend had (was het maar zo... :( ) was dat de buizen gaar waren. De preampbuizen zitten er namelijk al 20 jaar in en de eindbuizen 10. Ze zijn doorgemeten & nog best wel o.k. Slecht nieuws overigens dat die preampbuizen zo duur zijn. Als ik me niet vergis heb ik 12 preamp buizen & 4 eind. Wordt flink dokken als ze wel einde latijn zijn dan...

Rest van de versterker blijft vooralsnog een raadsel, maar goed.

12?

Wat voor amp heb je dan? Mijn JCM800 4210 heeft er 5...

Wat zijn trouwens fijne buizen voor een JCM800 4210. Beetje strakke sound die clean ook lekker diep is..

Ik heb JJ's in mijn jcm800 2203 zitten. Zowel de pre als eindbuizen. Klinkt best warm.

Pre: ECC83S
Eind: E34L

Beide types zouden in praktijk langer mee moeten gaan als respectievelijk een 'normale' ECC83 en EL34. Ik heb de amp alleen nog niet zolang dat ik dit uit ervaring vertel.

robzilla
16 juni 2005, 14:02
Mijn versterker staat nu bij de gitaarzaak i.v.m. een defect. 1 van de dingen waar ik zeker op gerekend had (was het maar zo... :( ) was dat de buizen gaar waren. De preampbuizen zitten er namelijk al 20 jaar in en de eindbuizen 10. Ze zijn doorgemeten & nog best wel o.k. Slecht nieuws overigens dat die preampbuizen zo duur zijn. Als ik me niet vergis heb ik 12 preamp buizen & 4 eind. Wordt flink dokken als ze wel einde latijn zijn dan...

Rest van de versterker blijft vooralsnog een raadsel, maar goed.

12?

Wat voor amp heb je dan? Mijn JCM800 4210 heeft er 5...

Wat zijn trouwens fijne buizen voor een JCM800 4210. Beetje strakke sound die clean ook lekker diep is..

Ik heb JJ's in mijn jcm800 2203 zitten. Zowel de pre als eindbuizen. Klinkt best warm.

Pre: ECC83S
Eind: E34L

Beide types zouden in praktijk langer mee moeten gaan als respectievelijk een 'normale' ECC83 en EL34. Ik heb de amp alleen nog niet zolang dat ik dit uit ervaring vertel.

Ik hoor idd altijd wel goede dingen over de JJ's in JCM800 amps.. Iemand nog meer tips?