PDA

View Full Version : Welke elementen gebruiken jullie??



Fumi SG
11 juni 2005, 22:05
oi, I was wondering... Welke elementen hebben jullie in je gitaar/gitaren zitten. Stock of replacement, misschien zelfs wel zelf gebouwde?? En waarom juist die??

Ik heb er zelf nog stock in liggen, klinkt voorlopig goed genoeg. Lekkere scheur en redelijke clean.

bram123
11 juni 2005, 22:31
ik heb brugelement van een vintage (merk) sg vervangen voor een dimarzio paf classic omdat de stock pickups van goedkope prutgitaartjes goedkoop en prut zijn. de reden dat ik deze dimarzio kocht was omdat die in de aanbieding was en dus wat goedkoper was.
treurig eigenlijk dat alles bij mij zo goedkoop is.

Paultje-k
11 juni 2005, 22:52
heb bij Patrick (sinis, cubensis) over een Bill Lawrence L-500XL gespeeld toen ik zijn versterker ging testen sinds dien ben ik helemaal weg van die dingen!! en ga er binnenkort een kopen!! maar moet eerst maar een betere gitaar hebben! :)

EpiCenturiesAWAy
11 juni 2005, 22:57
Ik heb sinds kort een seymour duncan invader in m'n les paul gestopt.
Zeer lekker! Ik heb een push/pull pot laten installeren om hem ook in fase te kunnen schakelen. Hij heeft een mooie echt vette distortion maar in fase met de volumeknop van de gitaar naar omlaag schoont het mooi op en heb je echt 'cristal-clear' clean geluid. Goede keuze =)

Blackers
11 juni 2005, 23:12
Haägen Dasz elementen. Zijn echt heel cool!

Akira
11 juni 2005, 23:26
Ibanez sz: Emg Hz H4 in de brug, Paf Pro in de nek.
Maverick X1: Super Distortion in de brug, in de nek niet vervangen.

vulvasonic
11 juni 2005, 23:29
Op de meeste van mijn gitaren zitten de originele elementen. Op 1 strat heb ik een Seymour Duncan Little 59 zitten in de brugpositie en hetzelfde heb ik gedaan met mijn telecaster, maar dan voor teles uiteraard. Ik heb dit gedaan omdat ik het geluid van een humbucker miste in die gitaren en aangezien ik het brugelement bijna altijd het minst lekkere element vind heb ik ervoor gekozen die te vervangen. En ik heb er nooit spijt van gehad. Ze klinken perfect voor wat ik ermee wil.

guitarmusicman
11 juni 2005, 23:44
Op de meeste van mijn gitaren zitten de originele elementen. Op 1 strat heb ik een Seymour Duncan Little 59 zitten in de brugpositie en hetzelfde heb ik gedaan met mijn telecaster, maar dan voor teles uiteraard. Ik heb dit gedaan omdat ik het geluid van een humbucker miste in die gitaren en aangezien ik het brugelement bijna altijd het minst lekkere element vind heb ik ervoor gekozen die te vervangen. En ik heb er nooit spijt van gehad. Ze klinken perfect voor wat ik ermee wil.

Hey vulva,

Als je zegt, ze klinken perfect voor wat ik ermee wil, wat wil je dan? Ik denk er namelijk ook over om mijn brugelement te vervangen op mijn telecaster en de little 59 leek me op zich wel een van de opties. Nu heb ik er een seymour duncan quarter pound in liggen, maar dat ding klinkt echt te agressief en schel en heeft voor mijn doen eigenlijk ook nog eens een te hoge output. Ik zoek toch vooral een iets mee smoothy geluid, wat ronder, als je begrijpt wat ik bedoel. Zou de little 59 daar een optie voor kunnen zijn denk je?

Of andere aan te raden opties?

Anders Destium
11 juni 2005, 23:48
Vroeger experimenteerde ik nog wel omdat ik dingen in mijn geluid miste. Op het moment ben ik erg te spreken over de meeste stock pups in mijn gitaren!

vulvasonic
11 juni 2005, 23:53
Hey vulva,

Als je zegt, ze klinken perfect voor wat ik ermee wil, wat wil je dan? Ik denk er namelijk ook over om mijn brugelement te vervangen op mijn telecaster en de little 59 leek me op zich wel een van de opties. Nu heb ik er een seymour duncan quarter pound in liggen, maar dat ding klinkt echt te agressief en schel en heeft voor mijn doen eigenlijk ook nog eens een te hoge output. Ik zoek toch vooral een iets mee smoothy geluid, wat ronder, als je begrijpt wat ik bedoel. Zou de little 59 daar een optie voor kunnen zijn denk je?

Moeilijk te zeggen. Als ik clean wil spelen schakel ik meteen over naar 1 van de single coils, omdat ik die toch wat mooier vind voor een clean geluid. Persoonlijk vind ik die Little 59's verschrikkelijk slecht klinken als het clean moet. Maar als je ook maar een beetje gas wil geven dan klinken ze meteen heel goed. Warm, rond, niet teveel output en veel definitie.

Ik heb de verschillende elementen nooit 1 op 1 kunnen vergelijken, maar op de site van Seymour Duncan kun je wel geluidsfragmenten horen van de Little 59 en alle vergelijkbare elementen. En ik vind de 59 de mooiste van het stel. Misschien moet je daar even gaan luisteren om tot een beter oordeel te komen.

Succes.

ieme
11 juni 2005, 23:56
Haar strat: suhr low peak v60 single en Hauesel paf humbucker
Fender strat: fender customshop tex specials en pearly gates
fender tele: stock
gibson lp jr: P90
gibson lp 57 ri: paf's

guitarmusicman
11 juni 2005, 23:56
hmja idd ik was al een beetje op die site aan het rondluisteren..
moeilijk kiezen
bedankt in ieder geval!

RUIS
12 juni 2005, 00:07
In m'n witte (nou ja, witte) Strat zit bij de brug een Dimarzio Paf Pro en bij de hals een SD Vintage Strat, geen element in 't midden. De humbucker is te splitsen en ik heb in/uit fase en humbucker + halselement en 2x single coil mogelijkheid. Dit is echt een beest van een gitaar, lekker clean, nog lekkerder met een randje vet en lust ook scheurend menig ander stratje rauw.
In m'n sunburststrat zitten crap-peavey's, in m'n blauwe zelfbouw 2 cheapo's uit de sixties. In m'n groene zelfbouwgitaar zitten 2 Dimarzio's, type onbekend, maar beslist highgain (scheermes). Deze bleken in een Hondo LP te zitten die ik ooit eens 2dehands voor 100 gulden kocht ( :razz: @ Kees Dee, dat wist-ie vast niet!). M'n zelfbouwbas heeft 2 Bartolini's (type onbekend, 2dehands), de rest is stock.
Ik weet niet veel van elementen af, maar voor die witte strat en die zelfbouwbas heb ik denk ik per ongeluk de goeie gekocht. Er gaan waarschijnlijk ook ooit nog eens lindy fralins in m'n fretloze bas (ben meer bassist dan gitarist).

Bobbel
12 juni 2005, 00:08
In mijn main gitaar (Strat) zitten Fender Lace Sensor Gold pickups en in mijn Jaguar de standaard elementen...

Wormaap
12 juni 2005, 00:45
In mijn Epiphone zit een Gibson LP Standard setje (498T/490R) en in m'n Charvel zit een DiMarzio ToneZone in de brug en de 2 Jackson J-200 singlecoils die er standaard inzitten (zijn eigenlijk volgens de catalogus single-sized humbuckers maar ze klinken wel héél erg singlecoil)

Robbert
12 juni 2005, 01:00
USA strat: standaard USA Fenders, en dat worden Van Zandts True vintage of Vintage plus..
Squier strat: standaard USA Fenders.
DeArmond: standaard 2K elementen.

Robbert
12 juni 2005, 01:03
Grrr!

Negative K3 fan
12 juni 2005, 01:44
als speciale elementen heb ik:

seymour duncan custom soapbar, p90 met gigantisch veel output (meer dan humbucker) en die klinkt echt GEWELDIG subliem en alles!!1 maar de gitaar speelt zo kut

en in mn les paul kopie heb ik een JB/59 combo, maar die 59 is wel heel warm en rond, ik denk dat ik persoonlijk een Jazz beter zou vinden. Maar beide geweldige elementen en de JB is superveelzijdig, voor alles te gebruiken.

Bluesbreaker
12 juni 2005, 08:40
Van Zandt vintage + in de neck en middle positie, Van Zandt blues in de brug.

Waarom? Tja, gewoon perfecte tone...

Bins
12 juni 2005, 09:18
EMG 81 in de brug en 60 in de neck. Stock pickups in mn gitaar waren zeker niet slecht (Dimarzio immitaties), maar dit scheurt echt als een tiet! De 81 heeft een hele "agressieve" sound, en met de 60 heb je een mooie "romige" solo-toon.

zjanke
12 juni 2005, 11:33
Mijn LG is van '96 en daar zitten dus standaard Tetrads in. Persoonlijk vind ik die wat romiger dan de P90's die er nu standaard in zitten.
Ik heb mijn LC Tele uitgedost met SD quarterpounders, dat scheurt dus wel. 8-)

Mr.Bluesbreaker
12 juni 2005, 11:56
In mijn strat zitten in de neck en middenpositie Fender custom shop texas specials, en in de brug zit nu een SD lil'59. Ideale mix van lekker helder neuzig clean en ook behoorlijke dikke overdrive in de brug.

In mijn LP zitten burstbuckers, een beetje minder output dan de normale humbuckers van Gibson, een stuk beter clean vind ik vooral.

Maiden Michiel
12 juni 2005, 12:09
Ik heb de EMGHZ's in mijn Dean vervangen door een Evolution in de brug en een Air Norton in de nek. Klinkt echt heel erg goed. Die Evolution is een ontzettend veelzijdige pickup als je het mij vraagt. Heel veel output maar zonder dat je (ook clean) zo'n blikkerig geluid krijgt.
Air Norton gebruik ik voornamelijk voor leads, lekker warme/smoothe sound!!

In mijn Jackson heb ik nog een Dimarzion Al Dimeola zitten maar die vind ik niet fantastisch.

pietvanbuiten
12 juni 2005, 12:55
ik heb in de ene witte strat het brugelement vervangen
voor een Duncan hotrails humbucker, de rest is orginele 70ies pickups.
in de grijze strat ook alleen het brugelement vervangen voor een
humbucker (Kent Armstrong hot white) rest orgineel 80ies.
de hotrails heeft een hoge output met veel midden ,de armstrong
heeft ook veel output, maar de toon is transparanter en meer helder
dan de duncan, veel mogelijkheden dus ook meer van gitaar wisselen!
de gibson lp custom is orgineel gebleven... :D :D

pietvanbuiten
12 juni 2005, 13:11
ik heb brugelement van een vintage (merk) sg vervangen voor een dimarzio paf classic omdat de stock pickups van goedkope prutgitaartjes goedkoop en prut zijn. de reden dat ik deze dimarzio kocht was omdat die in de aanbieding was en dus wat goedkoper was.
treurig eigenlijk dat alles bij mij zo goedkoop is.

Hey Bram, ik heb het geluk gehad dat ik na een jaar gitaarspelen kon beginnen in een band met optredens waarvan de gitarist me zijn gibson sg
verkocht voor weinig.
van de krantenwijk een ouwe marshall gekocht, en los gaan!!!
Dat geluk heeft gewoon niet iedereen, maar wat ik bedoel is dat het niet allen in de spullen zit, maar ook in je vingers, dus zo treurig is het niet,
gewoon lekker je ding blijven doen, die spullen komen er wel!! :-D

Wormaap
12 juni 2005, 13:50
Juistem, er zit meer in de vingers dan je zou denken :) Mijn gitaarleraar pakt de Hohner Stratkopie van'n leerling uit z'n handen, prikt hem in'n Valvestate-combo en klinkt gewoon super, terwijl ik met m'n Model 6 altijd als'n idioot aan knopjes zit te draaien op die amps (laatste tijd wat minder BTW :P)

Grungekid
12 juni 2005, 15:44
Yamaha pacifica 812v: 1 x SD-JB (met pushpull) en 2 x SD-SSL1 maar die zijn stock in deze gitaar, super veelzijdig
Squier strat: stock pickups, zijn kut ik weet het

Fumi SG
12 juni 2005, 15:46
hmz.. toch wel apart dat veel van jullie de elementen vervangen hebben!! 8-)

Wormaap
12 juni 2005, 15:47
hmz.. toch wel apart dat veel van jullie de elementen vervangen hebben!! 8-)
'T is de goedkoopste manier om je tone te veranderen :-D

Bluesbreaker
12 juni 2005, 16:15
hmz.. toch wel apart dat veel van jullie de elementen vervangen hebben!! 8-)
'T is de goedkoopste manier om je tone te veranderen :-D

Dat slaat dus nergens op, de goedkoopste manier om je tone te veranderen is je tonepot verder open of dicht draaien.

Wormaap
12 juni 2005, 16:28
hmz.. toch wel apart dat veel van jullie de elementen vervangen hebben!! 8-)
'T is de goedkoopste manier om je tone te veranderen :-D

Dat slaat dus nergens op, de goedkoopste manier om je tone te veranderen is je tonepot verder open of dicht draaien.
Zucht, je snapt wat ik bedoel :razz:

Quink
12 juni 2005, 18:25
Zucht, je snapt wat ik bedoel :razz:

Je bedoelt: Het is een van de goedkopere stappen op de een-richtings-weg die "nooit-tevreden-met-je-tone" heet.. :wink:

From the dark side stay away you must........

up-guitarman
12 juni 2005, 18:25
Iemand tips voor een S-S-H superstrat (Yamaha RGX) ??? Ik zou de pups mss ook willen vervangen als er na een amp nog geld voor is ...

Ik dacht mss,
- Neck; SD SSL-1 of Dimarzio Twang King of Dimarzio Chopper (klinkt deze trouwens meer single of meer humbucker en is hij mooi clean ???)
- Mid; Dimarzio Chopper
- Brug; Dimarzio Dual Sound of Evolution

Wat zijn goeie keuze's ??? Moet zowel clean als OD lekker klinken...
En hoeveel zal ik hier ongeveer aan kwijt zijn ???

Wormaap
12 juni 2005, 19:02
Zucht, je snapt wat ik bedoel :razz:

Je bedoelt: Het is een van de goedkopere stappen op de een-richtings-weg die "nooit-tevreden-met-je-tone" heet.. :wink:

From the dark side stay away you must........
Jij hebt't door :-D

Nrrrk
12 juni 2005, 20:24
In 1 ibanez een Seymour Duncan Invader (lekker bruut), de andere ibanez een DiMarzio Tone Zone, ook best wel bruut, en toch mooi. Beide in de bridge.

Daniël_san
12 juni 2005, 20:27
Ik heb nu nog stock pickups in me'n rw zitten. Die gaan wel vervangen worden omdat ze dus microfonisch worden op hoger volume.

biels
12 juni 2005, 20:39
2 mighty mite motherbuckers. 21.6k en 17.98k volgens de site.

Trocar
12 juni 2005, 21:08
DiMarzio's: paf pro + fred

Kim Wilson
13 juni 2005, 12:46
Ik heb in mn Epi Les Paul uit 2001 Seymour Duncans gezet, de Jeff Beck in de brug, (nog) geen push-pull o.i.d., en een PAF '59 in de nek.

Bigfoot414
13 juni 2005, 13:31
Voor mijn Epi ga ik binnenkort 498T en 496R HB's bestellen.
De standaard PU's klinken niet zo beroerd maar ze worden, inderdaad, microfonisch als ik een beetje op volume wil spelen.

roeltheworld
16 juni 2005, 01:22
in mn hardtail select zitten nog de standaard elementen, geen idee wie de fabrikant daarvan is :amp:

Wormaap
16 juni 2005, 01:38
Da's Dean-thuisbrouwsel als ik me niet vergis. Best OK volgens mij :)

Orpheo
16 juni 2005, 02:14
in mn hardtail select zitten nog de standaard elementen, geen idee wie de fabrikant daarvan is :amp:

ik hoorde dat t seymour duncans zijn. of licentie-pups van SD.

ik hoorde dat die nieuwe plank van jou een pushpull pot heeft voor het singlecoil schakelen van een van de pups. klopt dat, of is dat een fabeltje?

roeltheworld
16 juni 2005, 11:12
in mn hardtail select zitten nog de standaard elementen, geen idee wie de fabrikant daarvan is :amp:

ik hoorde dat t seymour duncans zijn. of licentie-pups van SD.

ik hoorde dat die nieuwe plank van jou een pushpull pot heeft voor het singlecoil schakelen van een van de pups. klopt dat, of is dat een fabeltje?

ik denk dat het in de goedkopere hardtails meer pups zijn onder licentie van SD, heb wat foto's vergeleken en denk dat op mijn hardtail geen SD zitten, eerder iets wat er veel op lijkt.

ze klinken in ieder geval erg helder!

roeltheworld
16 juni 2005, 11:23
ik hoorde dat t seymour duncans zijn. of licentie-pups van SD.

ik hoorde dat die nieuwe plank van jou een pushpull pot heeft voor het singlecoil schakelen van een van de pups. klopt dat, of is dat een fabeltje?

kan (vanzelfsprekend) verschillende timbres bereiken door het 3 standen schakelaartje op het ding.
onder = heel helder en wat scherper hoog
midden = meer middengebied erbij vgl met onderste stand
boven = vol warm geluid

ik heb ook nog 4 draaiknoppen :)
volume voorste hb / volume achterste hb / toon / en.... hmm daaar heb ik eigenlijk niet op gelet :oops: zal het eens checken

hoe t precies werkt heb ik nog niet door :) zijn daar wiring diagrammen van? ---> edit ---> probleem gevonden en opgelost

DieterVDW
16 juni 2005, 18:11
Gibson Explorer: standaar pu's (492T en 500T geloof ik).
Squier Strat: Texas specials in neck en mid, SD SH-6 Distortion in bridge.

Soulflyhigh
16 juni 2005, 18:30
Ibanez RG 270: Powesound elementen Hell Yeah! :-D
ESP Ltd MH 307: EMG HZ4 7 snarig binnenkort vervangen door een EMG 707 of 81/7- 707 combo 8-)

Luca_Brasi
16 juni 2005, 22:25
Op m'n OLP MM1 die crappy standaard humbuckers (merkloos)
MM Luke: EMG 85/SLV/SLV

Nickname
16 juni 2005, 22:36
Ibanez RG 270: Powesound elementen Hell Yeah! :-D
ESP Ltd MH 307: EMG HZ4 7 snarig binnenkort vervangen door een EMG 707 of 81/7- 707 combo 8-)


Haha, op mn ibanez GSA-60 Powersound elementen (indd Hell Yeah!) en op mn RG-1570 zitten de standaard V7 - S1 - en V8 elementen waar ik toch heel tevreden over ben.

the sure thing
16 juni 2005, 22:40
.. op mijn Les Paul en ES335: Seth Lovers van onze vriend Seymour.

Brord
17 juni 2005, 15:43
tien tekens

Ritch
17 juni 2005, 16:32
Op m'n OLP MM1 die crappy standaard humbuckers (merkloos)
MM Luke: EMG 85/SLV/SLV

Foto van je Luke!

( www.imageshack.us )

Luca_Brasi
19 juni 2005, 12:59
Op m'n OLP MM1 die crappy standaard humbuckers (merkloos)
MM Luke: EMG 85/SLV/SLV

Foto van je Luke!

( www.imageshack.us )

Ik leef nog in 't tijdperk zonder digicams.... :-?

Trouwens er is niks fancy aan, geen piezo geen matching headstock, luke blue.

Maar desalniettemin een fantastische gitaar natuurlijk! :D

roeltheworld
19 juni 2005, 23:24
ik hoorde dat t seymour duncans zijn. of licentie-pups van SD.

ik hoorde dat die nieuwe plank van jou een pushpull pot heeft voor het singlecoil schakelen van een van de pups. klopt dat, of is dat een fabeltje?

dat klopt kan ik inmiddels bevestigen !

TIMBER
20 juni 2005, 14:43
Ik gebruik mini-hummies.... lekker scheur geluid maar ook geschikt om akoestisch mee te spelen.

chennie
20 juni 2005, 16:52
ik heb in mn laatste gitaar (les paul vorm, zie mn topic in dhet zelfbouw forum) Sd distortions gezet. Ze klinken ok, redelijk vol in laag en goed open in de hoog. hoge output, dus flink scheuren. Helemaal wat ik zocht en wou, maar nu ik ze erin heb en hoor, vind ik het toch een beetje saai....

je blijft toch altijd op zoek naar die perfecte toon =)

groovyB3
20 juni 2005, 17:26
In al m'n gitaren zitten Van Zandts behalve m'n '63 Strat, die laat ik stock.

M'n '57 USA Ri heeft een Van Zandt Rock set erin. Zwarte Jap Strat heeft 2 Vintage Plus PU's in hals en middle positie en een Van Zandt Trubucker in de brug. Esquire heeft een Vintage Plus in de brug en de Les Paul Trubuckers.

Negative K3 fan
20 juni 2005, 17:45
trubuckers zijn ook van zandts neem ik aan?

telecastermaster
20 juni 2005, 18:22
Rockinger Telecaster - Van Zandt
Fender pink paisley telecaster - Kinman
Fender USA stratocaster - Kinman
Hohner G3T headless - Tom Anderson
Hohner 'The Jack' - EMG sav/sav/89
Hohner TE telecaster - Harmonic design + Fender Texas special

robert-gitarist
20 juni 2005, 20:26
Jackson 1: Emg 81
jackson 2: Emg 81+85
Vantage: Seymore Duncan