PDA

View Full Version : RG vergelijken met JEM



Jax
11 juni 2005, 21:28
test

Jax
11 juni 2005, 21:28
Hallo,

Misschien weten sommigen van jullie nog wel dat ik hier een topic had gemaakt over superstrats met vaste bruggen. Nou, ik ben bekeerd. Ik zie nu duidelijk het nut van een trem voor bepaalde muziek, en heb gemerkt dat een floyd echt een van de stabielste bruggen ooit is. Naja, om een lang verhaal kort te maken, plan van een superstrat met een vaste brug gaat de deur uit. Het nieuwe plan is een superstrat met een floyd, en deze mag best wat kosten. Ik heb besloten om voor een gitaar met floyd te gaan, en als ik doe, wil ik het ook gewoon goed doen. Goedkope namaak-floyds geven volgens mij alleen maar meer narigheid dan plezier.

Ik heb in de gitaarwinkel enkele gitaren getest, en ben erg te spreken over de hals van de rg-serie van Ibanez. Van veel mensen heb ik al gehoord dat kwalitatief gezien, je pas vanaf de 500 series moet kijken, aangezien degene daaronder gewoon niet erg goed zijn. Nou is het interessante dat ik in enkele topics heb gezien dat sommige mensen erg negatief zijn over de jems, aangezien ze zeggen dat je met name voor de naam betaalt, en dat je net zo goed voor een goede, goedkopere rg zou kunnen gaan. Hoewel ik de jem gitaren erg mooi vind, gaat het natuurlijk om de kwaliteit van de gitaar en de bijbehorende prijs. Mocht ik dus een rg van vergelijkbare kwaliteit van een jem kunnen kopen voor een kleinere prijs, dan doe ik dit graag. Mijn vraag is dus, welke rg's kunnen vergeleken worden met de JEM-gitaren van Ibanez?

Anders Destium
11 juni 2005, 23:47
De mooiere prestiges (dus niet de RG1570 of RG2570), JEMs hebben namelijk op een of andere manier een bepaalde uitstraling. Als je een RG3120 of RGT3020 (staat er een op gitaarmarkt geloof ik) vindt dan is hij zeker gelijkwaardig, en dan zijn de bijkomende voordelen een mahonie body en mooie maple top. Voor mij is vooral het mahonie idee doorslaggevend, ik heb gemerkt dat het basswood wat op veel RGs en JEMs zit toch zeker niet de beste houtsoort is voor een vette tone!

Orpheo
11 juni 2005, 23:59
De mooiere prestiges (dus niet de RG1570 of RG2570), JEMs hebben namelijk op een of andere manier een bepaalde uitstraling. Als je een RG3120 of RGT3020 (staat er een op gitaarmarkt geloof ik) vindt dan is hij zeker gelijkwaardig, en dan zijn de bijkomende voordelen een mahonie body en mooie maple top. Voor mij is vooral het mahonie idee doorslaggevend, ik heb gemerkt dat het basswood wat op veel RGs en JEMs zit toch zeker niet de beste houtsoort is voor een vette tone!

ik heb ooit een Musicman EvH sig geprobeerd met basswood body en mapletop, en dat ding had een IMMENS vette tone. haast baggervet......en ziekelijk lange sustain, ondanks geschroefde nek EN floyd....


hoe kan DAT dan weer?


LEUK HE?? GITAREN?:D:D altijd wat anders....

vulvasonic
12 juni 2005, 00:00
Ik heb zelf een RG 570 gehad. Het was een bijzonder mooie gitaar en op de afwerking viel niets aan te merken. Het geluid vond ik echter maar heel magertjes, om niet te zeggen ronduit kut. Voor een deel heeft dat te maken met de pick-ups die ze destijds ervoor gebruikten (de nieuwe ken ik niet), maar ik denk dat het idd vooral te maken had met het gebruikte basswood.
Een vriend van me heeft een JEM en dat is toch echt andere koek. Geweldig geluid en het voelt toch allemaal wat steviger aan.

Ik denk dat je er in dit geval goed aan doet om naar Anders D (zie post hierboven) te luisteren. In dit geval tenminste..... :D

Anders Destium
12 juni 2005, 00:07
Ik heb zelf nog steeds een paar basswood gitaren (Iba PGM en Tom Anderson Drop Top) maar basswood is niet (meer) mijn ding. Als je een beetje mahonie gitaar naast een dure basswood gitaar houdt dan wint in mijn ogen de mahonie gitaar het 9 van de 10 keer, het is natuurlijk altijd een smaakkwestie :wink: Ik heb zelf alleen ervaring met MM Petrucci's, ik vond ze het geld niet waard zeker niet in vergelijking tot de Iba JPM die ik heb gehad.

ArpeggioKing
12 juni 2005, 01:54
I(Iba PGM en Tom Anderson Drop Top) maar basswood is niet (meer) mijn ding.

verkoop je je PGM? 8-) 8-) 8-)

:-D :-D echt dikke droom gitaar

Maiden Michiel
12 juni 2005, 09:51
Sparen dan ;)

Anders Destium
12 juni 2005, 10:28
Voor de afwisseling is het ontzettend leuk om zo nu en dan een ontzettend felle en directe gitaar te spelen en hij heeft redelijk wat sentimentele waarde voor me. Verkopen gaat echt niet gebeuren, maar het is niet meer dat het geluid ervan het summum voor me is!

Raffel
13 juni 2005, 11:07
ik moet zeggen dat ik het geluid van mijn RG2127x (mahonie) wat strakker vind dan mijn JPM P1 (basswood) Kan overigens ook aan de pickups liggen. De RG klinkt namelijk meer als een geheel terwijl de JPM weer wat agressiver en lomper klinkt. Ik houd tegenwoordig meer van 'delicate' 8-)

urezna
13 juni 2005, 11:19
ik ben ook om hoor, met mahonie... ;-)

de betere RG's zijn in mijn ogen zeker van de kwaliteit van de jem, soms beter, en meestal ook nog goedkoper... ik denk dat je toch helaas ook voor de naam Vai betaalt, al vind ik die jems wel errug mooi!

maar als ik nog wat geld over had, ging ik voor deze RG, de RGT320Q:
http://www.samedaymusic.com/product--IBARGT320Q

....zucht.... zwijmel....... :roll:

urezna
13 juni 2005, 11:19
ik ben ook om hoor, met mahonie... ;-)

de betere RG's zijn in mijn ogen zeker van de kwaliteit van de jem, soms beter, en meestal ook nog goedkoper... ik denk dat je toch helaas ook voor de naam Vai betaalt, al vind ik die jems wel errug mooi!

maar als ik nog wat geld over had, ging ik voor deze RG, de RGT320Q:
http://www.samedaymusic.com/product--IBARGT320Q

....zucht.... zwijmel....... :roll:

AART
15 juli 2005, 23:34
Ik ga nu de overstap maken van basswood RG's (deur uit gedaan) naar mahonie, eens kijken hoe dat bevalt.

Wat is trouwens een goede pickup voor een mahonie RG?

Ik zat te denken aan een DiMarzio SD of een EMG 85.

Maar word die laatste niet onstrak of modderig in een mahonie RG?

Negative K3 fan
16 juli 2005, 00:24
De mooiere prestiges (dus niet de RG1570 of RG2570), JEMs hebben namelijk op een of andere manier een bepaalde uitstraling. Als je een RG3120 of RGT3020 (staat er een op gitaarmarkt geloof ik) vindt dan is hij zeker gelijkwaardig, en dan zijn de bijkomende voordelen een mahonie body en mooie maple top. Voor mij is vooral het mahonie idee doorslaggevend, ik heb gemerkt dat het basswood wat op veel RGs en JEMs zit toch zeker niet de beste houtsoort is voor een vette tone!

ik heb ooit een Musicman EvH sig geprobeerd met basswood body en mapletop, en dat ding had een IMMENS vette tone. haast baggervet......en ziekelijk lange sustain, ondanks geschroefde nek EN floyd....

ja die musicman axis gitaren zijn echt vette beesten!!11

basswood is op zich niks mis mee, maar anders heeft wel gelijk wat betreft de vetheid, daar is mahonie echt beter in!

Ibanez RuleZ
16 juli 2005, 00:43
Ik ga nu de overstap maken van basswood RG's (deur uit gedaan) naar mahonie, eens kijken hoe dat bevalt.

Wat is trouwens een goede pickup voor een mahonie RG?

Ik zat te denken aan een DiMarzio SD of een EMG 85.

Maar word die laatste niet onstrak of modderig in een mahonie RG?

1 tip, blijf passief, EMGs zijn IMO niet strak, hebben geen ballen en ik weet dat ik maf klink en ik precies het tegenovergestelde zeg dat anderen zeggen, maar in een goede gitaar (charvel 750xl) door een mesa rack en een redelijke spreakerkast (laney) en een bedrockkast bleven ze NIET strak en zat er geen punch achter, toen er dimarzios in gingen klonk het in ene wel weer vet

harrald

MonkeyFace
16 juli 2005, 01:26
ik zou normaal gesproken nu reageren met 'he er is meer dan alleen Ibanez hoor', en alhoewel ik dat nog steeds vindt reageer ik dit keer niet zo.

IK BEN NAMELIJK OM!!! Ik heb me -tegen alle verwachtingen in- een Ibanez cadeau gedaan. Te weten een SA-120 (http://whieee.homelinux.net/~benny/images/ibanez-sa120.jpg). :-D Ik weet dat het in principe maar een instapper is, die niet eens een Edge brug heeft, maar hij speelt super (en dat kan ik van veel -ook duurdere- Ibanez halzen niet zeggen), klinkt erg lekker en hij ziet er ERG mooi uit :) Overigens zijn die SAT3 bruggen ook VET!! Zelfs bij ziekelijke duikvluchten blijft alles netjes gestemd, hij is heerlijk stabiel :)

/me is blij met zn eerste Ibanez :)

Mr.Bluesbreaker
16 juli 2005, 01:37
Basswood VS mahonie wint bij mij helaas ook mahonie het.
Ik had ooit ook een basswood JS, maar het ding wou net niet lekker klinken. Toon is te moelijk te omschrijven, maar er zat gewoon geen karakter in. Ik zou voor een mahonie RG gaan, echt!

Ik bedoel, welke mafketel loopt er dan ook met een handvat in zijn gitaar! Hallo! Daar heb je koffers voor. Maarja, dhr. Vai natuurlijk weer niet. Ok, dat was erg persoonlijk, maar ik vind een topklasse RG gewoon veel meer "mojo" alleen al uitstralen dan zo'n vieze JEM.
(en ik hou niet eens zo van Ibanez.) Sowieso de finishes van de hele JEM reeks daar word ik niet warm of koud van.

Offtopic: @Ibbi rules: bedrock kasten? Maakten die gasten dat ook? Wat is het voor iets, zelfbouw bedrock-speakerbrouwsel of hoe zit dat?

AART
16 juli 2005, 10:14
@Harrald: Was dat een emg 85 of een emg 81?

Want fletcher van Pennywise heeft lekker punchy en strak geluid met een emg 85? :???:

Damn, ik moet gewoon meer geld hebben en een gitaar passief en een actief :D

Josdevos
16 juli 2005, 11:12
Jongens vergeet niet dat een JEM7V uit Alder is, alweer een ander verhaaltje...

AART
16 juli 2005, 11:16
BTW: Is een Ibanez RGT3020QM voor 1275 incl. koffer goede deal?
Ik dacht het wel maar vraag het maar ff...

Josdevos
16 juli 2005, 11:29
http://www.music-station.de/index.cfm?341,5,88693,1,0,1,1,1

Moet jij weten, ik vind precies niet zo...

AART
16 juli 2005, 11:36
Mwa, die 1600 is excl koffer dus dan is de prijs incl gloednieuwe ibanez koffer wel netjes denk ik toch?

Josdevos
16 juli 2005, 11:41
Ja 80 euro voor een koffer... die saphire blue is wel heel erg mooi... Gelakte nek is ook leuk op die gitaar, enkel jammer van de rare overgang tussen de body kleur en de transparant gelakte nek aan de achterkant...

AART
16 juli 2005, 11:44
das de achterkant, maakt me weinig uit, maar als je je bedenkt dat die gitaren 1999 euro waren bij de feedback vorig jaar. Maar die quilt :o
die kleur, zo vet. Ik hoop alleen wel dat mahonie wel die attack heeft van mijn ex RG van basswood.

Negative K3 fan
16 juli 2005, 11:56
basswood is net wat eric (mr bluesbreaker) zegt het best te omschrijven als karakterloos, of dat per sé slecht is hangt er vanaf, soms kan het best goed werken en heeft het zn charmes. Een basswood clean is bijvoorbeeld best bruikbaar in bepaalde contexten.

net zoals er versterkers zijn met meer of minder karakter die allemaal als goed worden beschouwd, zoals een ac30 of marshall plexi met karakter en diezel of een jazz chorus zonder maar toch werken ze allemaal in de juiste context heel goed.

Josdevos
16 juli 2005, 13:10
das de achterkant, maakt me weinig uit, maar als je je bedenkt dat die gitaren 1999 euro waren bij de feedback vorig jaar. Maar die quilt :o
die kleur, zo vet. Ik hoop alleen wel dat mahonie wel die attack heeft van mijn ex RG van basswood.

Don't worry die maple neckthru en maple top zullen hem wel genoeg brightness en attack geven... De mahonie speelt daar minder in mee, zal juist nog wat extra body geven...

Nuja, 1250 is niet weinig voor een Ibanez, hoe duur ie nieuw ook is, voor dat geld kan je vele kanten uit, denk zelfs dat een okkazie Jackson SL1/SL2 hiervoor moet lukken.... and that's a whole different ballpark!

AART
16 juli 2005, 13:17
Nah, jacksons is niks voor mij....

En op een okazie SL1-SL2 kan je ook weer een jaar wachten.

Bovendien ben ik helemaal gek op de feel en sound van de RG's.

Josdevos
16 juli 2005, 13:57
Nah, jacksons is niks voor mij....

En op een okazie SL1-SL2 kan je ook weer een jaar wachten.

Bovendien ben ik helemaal gek op de feel en sound van de RG's.

Weet wel die RGT's hebben een hele andere neck als de meeste andere RGs, redelijk rond, redelijk wat hout + dik gelakt, maakt de feel helemaal anders...

AART
16 juli 2005, 14:02
de rg 2620qm bij de feedback had ook een ultraneck en die was hardstikke fijn, dus ik ga ervan uit dat deze dezelfde feel heeft.

Maarja, jackson staat me op een of andere manier niet aan, maar ik moet ze volgens mij eens testen dan als iedereen ze zo geweldig vind, leuk naast de rgt :D

AART
16 juli 2005, 14:03
en de radius is hetzelfde als mijn oude wizard, alleen de hals is iets dikker, vooral bij de hoge fretten.
Maar ik zal zien of ie bevalt maandag. :D

renier
16 juli 2005, 17:44
als je een japanse RG hebt, uit de 500 serie, heb je echt een topper. de oudere, met de edge brug en superdunne hals, zijn echt kwaliteitsgitaren. en dat zeg ik niet alleen omdat ik er een te koop heb staan.

ik heb ook wel op jongere rg's gespeeld (570), maar dat vond ik toch beduidend minder. minder karakter, en de hals was echt van veel mindere kwaliteit.

en qua pickups: EMG's in een rg klinken als een wesp in een potje. doe jezelf een lol, en neem dimarzio's of duncans, ander blijf je zitten met een schel, kil geluid.

Ibanez RuleZ
16 juli 2005, 18:41
@ mr.bluesbreaker

Bedrock maakte indertijd de 600 serie in de vorm van een combo, maar ook (zeldzamer) als een ministack met een head en een 12" speakerkast. ik had zo'n stack, maar die top heb ik verkocht, en de kast heb ik gehouden. die kast was nogal krap, zet m naast een engl (wat ik zelf heb nagebouwd, ben nog bezig) en een mesa kastje, dan is het een dwerg, maar er zit wel een redelijk pak laag in, alleen heeft hij de nare eigenschap dat hij op de een of andere manier bij de lage G gaat resoneren, waardoor de kast een beetje uit elkaar lijkt te trillen (zeker met een Les Paul was dat een probleem :razz: vandaar ook die twee andere zelfbouwkasten). ze hebben ook 4*12" kasten gebouwd, naar ik heb begrepen HOGE kwaliteit. wat MI een probleem is met die lui, is dat ze niet conserquent speakers hebben gebruikt, soms de greenback, soms de V30 en in mijn geval een eigen gelabelde 100 watter (8 ohm) met een schimmige afkomst (sommigen zeggen eminence, anderen zeggen koreaans). zou vintage klinken, geen idee eigenlijk, want ik ga dus die speaker in eenzelfde kast monteren als een v30, dus dat wordt een mooie shootout, soundclips zullen daar zeker wel van volgen.

@ AART

ik heb een 81, een 85 en een 60 in de brug gehad, van verschillende gitaren (60 in de charvel en een maat van me heeft m in de brug van een strat) en de andere twee in de brug en neck van de charvel en ze hebben allemaal hetzelfde probleem: het reageert niet lekker op mij, vertraagd, lijkt alsof de attack niet werkt. de enkelspoelers van EMG vind ik trouwens WEL vet klinken.

harrald

AART
16 juli 2005, 18:49
@ AART

ik heb een 81, een 85 en een 60 in de brug gehad, van verschillende gitaren (60 in de charvel en een maat van me heeft m in de brug van een strat) en de andere twee in de brug en neck van de charvel en ze hebben allemaal hetzelfde probleem: het reageert niet lekker op mij, vertraagd, lijkt alsof de attack niet werkt. de enkelspoelers van EMG vind ik trouwens WEL vet klinken.

harrald

Ik ga dan denk ik voor de Super Distortion of de Tone zone als de PAF Pro niet bevalt(zat ook in mijn RG 750 maar ik vond dat ie wat mat was).