PDA

View Full Version : uit vs halen



new J. Satriani
11 juni 2005, 18:48
Hi, ik zie op de Amerikaanse veiling sites vaak voor schiijntjes prachtige versterkers worden verkocht. ik zou eigenlijk wel een amerikaanse versterker hier heen willen laten versturen. Bijvoorbeeld als ik op ebay een peavey xxx top vind voor $600 en ik laat hem naar nederland opsturen hoeveel zou me dit dan uiteindelijk kosten(met betrekking tot eventuele invoerkosten en verzendkosten en dergelijke). En wat zouden de risicos hiervan zijn. alvast bedankt.

ps: ik heb verder geen idee hoe het zit met regelgeving op dit gebied, dus als julie me wijzer kunnen maken graag :D

Fumi SG
11 juni 2005, 18:52
die kosten vallen allemaal wel mee. Maar bedenk wel dat ze in de VS een elektriciteitsnetwerk hebben van 110V op 60Hz. Hier in Nederland is dat 230V op (volgens mij) 50Hz. Dat betekend dat er aan je amp ook wat moet veranderen. Volgens mij de eindtrafo (correct me if I'm wrong) en dat is wel een redelijk duur geintje...

Uiteindelijk schiet je er niet veel mee op!! :wink:

check trouwens ook ff de search, er zijn hier al weleens topics over geweest.

new J. Satriani
11 juni 2005, 19:05
ok thnx, een omzet stekkertje werkt niet? je zou denkd at dat ook wel zou werken aangezien dat tot opheden bij mij altijd heeft gewerkt met elactrische apparatuur.

AART
11 juni 2005, 19:36
verhuistrafo werkt prima, ombouwen is onzin

Fumi SG
11 juni 2005, 19:57
verhuistrafo werkt prima, ombouwen is onzin

hmz... dan zat ik nu verkeerd!! sorry voor het 'misverstand'!! :oops:

doncker
11 juni 2005, 23:31
Maar verzendingen en taksen gaan helemaal niet meevallen. Een head weegt al vrij veel en is niet al te klein. Zal dus heel wat kosten.
Daarbij komt nog als die amp een hele reis moet overleven dat de buizen serieuze (dodelijke) schokken hebben gehad. Echt goedkoper gaat het niet zijn uiteindelijk als je de rekening maakt.

Epic
13 juni 2005, 10:39
ok thnx, een omzet stekkertje werkt niet? je zou denkd at dat ook wel zou werken aangezien dat tot opheden bij mij altijd heeft gewerkt met elactrische apparatuur.
Omzet stekkertje werkt bij een buizen-amp niet zo makkelijk als bv je adapter voor je laptop oid. De trafo verwacht gewoon 110 amerikaanse volts. Verhuistrafo is idd een oplossing (alleen heb je dan eigenlijk 2 trafo's achter elkaar).

istari
13 juni 2005, 13:00
Laat je amp ergens in New York leveren, het snelste, goedkoopste en veiligste is een vliegtuig naar New York nemen (approx 400 euro), en hem meenemen. Tegelijk wat inkopen doen voor andere mensen, en je hebt zo je reis terugverdiend. Met wat geluk raak je zonder probleem door de douane (zo ontsnap je de 8% importtax en de 19% of 21% BTW heffing op je aankoop), en zo is hij ook t veiligst thuis.

jorrit
13 juni 2005, 13:04
haha jah dan moet je inkopen gaan doen die je 400 euro reiskosten dekken plus andere kosten en dan ook nog met al die zooi ongezien de doane door?

istari
13 juni 2005, 13:21
Als je een head laat overvliegen (dhl, dpd, ups, whetever) zit je MINSTENS aan dat bedrag (als je al niet 4 weken moet wachten op je amp, en de onzekerheid dat het zonder breuken hier is, en de zekerheid dat je de import en btw moet betalen). En zo de douane passeren is geen probleem, happens all the time

PeeVee
29 juni 2005, 01:04
Verzending via USPS (de Amerikaanse tante Post) insured air parcel is het voordeligste en mijn ervaringen zijn daarmee redelijk goed. Koop alleen van mensen die ERVARING hebben met het verzenden van dit soort artikelen (er zijn vrij veel semi professionele handelaars actief, prima adressen, check ook altijd de feedback en kijk of ze soortgelijke items verscheept hebben).

USPS levert binnen 6 - 10 dagen uit aan het inklaringspunt (dus niet bij je thuis!); vaak TPG Post Schiphol. Daarna is het in handen van onze Nederlands tante Pos. Mijn ervaring is overigens dat het er vaak iets eerder is (5 of 6 dagen).

Je betaalt het artikel + verzendkosten. Dit wordt opgeteld en geconverteerd naar Euro's en hierover (ja dus OOK over de verzendkosten) betaal je 19% BTW. Verder betaal je vaak een vast bedrag voor de inklaring, ik meen rond de €12. Andere Express shippers (UPS, DHL, TNT) doen het vaak sneller en leveren b.v. binnen 2 dagen aan huis maar berekenen een aanzienlijk hoger (meer dan dubbel) tarief voor verzending maar ook voor inklaring en b.v. het "voorschieten" van de verschuldigde BTW! Betalen kun je het beste doen middels een "bank transfer"; vraag de verkoper's naam, adres, account nummer en SWIFT of BIC code van de bank (IBAN kennen ze niet daar, da's alleen binnen Europa). Je krijgt dan vaak de beste exchange rate. Per credit card gaat bij handelaren / winkels ook vaak goed, gewoon even bellen want van vaste aansluiting naar USA is goedkoper dan naar een Nederlands mobieltje. Houd er rekening mee dat ze daar zo'n 6 - 8 uur eerder leven dus bel 's-avonds tussen 6 en 8 dan heb je ze tijdens de lunch te pakken.

PayPal kan natuurlijk ook, maar houd er rekening mee de verkoper daar kosten voor moet maken en dat PayPal ruim (!!!) 10% bovenop de wisselkoers zet!

Vuistregel voor gitaren; bedrag in Dollars gewoon omzetten naar Euro's en naar boven afronden, b.v. $1100 wordt vaak €1200 met BTW, inklaring, transport etc.

Hoe zwaarder het spul, hoe meer je naar boven moet afronden. Een top van $600 schat ik incl. verzending + inklaring + BTW op €800. Heb laatst nog een (relatief licht) leuk vintage Gretsch ampje over laten komen, verzending was $65 en prima de luxe.

Tip1: laat het niet als "gift" versturen, die truuk is al zooooo oud en werkt al 10 jaar niet meer omdat je ook over (de waarde van) cadeautjes gewoon BTW moet betalen. Er moet in dat geval een zgn. proforma invoice ("nul factuur") bijzitten die de waarde aangeeft en vervolgens het gehele bedrag weer als "korting" toont zodat je op 0 uitkomt. De invoice (factuur) moet er overigens in tweevoud bijzitten op de zijkant van de doos in een transparante "opplakmap".

Tip2: ook een lagere waarde op laten geven werkt vaak niet, de Nederlandse douane is niet (meer) van Lotje getikt en houden in geval van twijfel je pakje gewoon daar en jij mag dan bewijzen (print-out van eBay veiling en bankafschrift of printje van Telebank programma voldoet) dat je daadwerkelijk dat bedrag hebt betaald. Als je het te bont hebt gemaakt (of je kunt dat bedrag niet aantonen) gaat ie terug naar de afzender en als die niet bekend is, krijg je nog 2 maanden de tijd om de boel op orde te krijgen, in het ergste geval een toeslag wegens verstrekking van onjuiste informatie of zelfs een boete. Letop: het is JOUW verantwoordelijkheid als importeur dat de verzender de juiste papieren erbij doet!! Krijg je het na 2 maanden niet op orde en ze hebben geen afzender dan gaat ie in de shredder... Sonde he?

Tip3: kleine spulletjes (snaren, plectrums, misschien zelfs buisjes) kun je in een USPS flat rate Global Envelope laten versturen. Kleintje kost $9 en een grotere $12. Die mogen ze helemaal volproppen ongeacht het gewicht. Envelopen gaan vrijwel altijd mee in zakken, zgn. "docs" (poststukken, documenten) en doorgaans niet langs douane. Ook "low value non-docs" (pakjes met lage waarde) gaan niet langs de douane (kost meer dan dat het oplevert), de threshold voor "low/high value" ligt voor verschillende landen anders, meestal rond de $100 (dus ja, je kunt het gokje wagen wat in tip 2 wordt afgeraden).

Mischa den Haring
29 juni 2005, 03:19
Goeie tips Peevee!!!!

Geronimo
29 juni 2005, 14:28
Goeie tips idd maar wat een gedoe allemaal. :o Ik bouw 'm zelf wel voor 800 eu.

AART
29 juni 2005, 14:30
Ik bouw 'm zelf wel voor 800 eu.


:D

SteavisSmokin
29 juni 2005, 16:15
weet niet of jullie hier nog wat aan hebben, maar een kennis van me hefet een kendrick amp gekocht van iemand die hem uit de usa heeft laten halen, het gaat om een 2 x 12" combo. Deze persoon heeft er +/- 600 euro voor moeten dokken aan verzendkosten en inklaringskosten.

PeeVee
29 juni 2005, 16:31
weet niet of jullie hier nog wat aan hebben
Hmmmm... :-D


Deze persoon heeft er +/- 600 euro voor moeten dokken aan verzendkosten en inklaringskosten
Als je erbij zegt hoeveel de amp kostte dan zegt het wat meer... Ik heb een aantal zeer grote paketten ontvangen via USPS en dat is zelden duurder dan $150. Het is echter wel zo dat ze niet zwaarden dan 40 lbs verzenden dus zou wel kunnen dat die amp van Gerald Weber via DHL of UPS is verstuurd, dan zit je al snel aan $200 - $300. De "inklaringskosten" bestaan uit een klein standaard bedragje (i.p.v. invoerrechten) + Nederlandse BTW over het product + verzendkosten.

ccc
29 juni 2005, 20:38
Net valvetechje van 900 $ binnengekregen, ingeklaard als empty cab - 200 $ waarde (er zaten ook geen speakers in), Hamer centaura us als repair (9 euro kosten voor inklaring).

:cool: :cool: :cool: :cool: