PDA

View Full Version : Effectsloop



dano
11 juni 2005, 14:57
zat wat te lezen hier op het forum en ben een pedalbord aan het bouwen. Nu heb ik mijn versterker weer eens bekeken, ne volgens mij kan ik hier de effectsloop van gebruiken. Ik heb alleen geen ervaring hiermee en geen idee eigenlijk hoe het werkt.

Mijn versterker: Fender Hotrod Deville 4*10
De inputs:

"Preamp out", uit de handleiding: ..unbalenced jack..It may be used to drive effects units in an effects loop...pre-reverb

"power amp in" unbalanced jack...a return from your effects units, pre-reverb

En natuurlijk de gewone input 1 en 2

nu ben ik even het spoor bijster, wat moet waarin?

gitaar----effecten (mogelijkheid tot stereo, chorus)---welke input voor effectsloop en hoe maak ik hem af?

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben:)

ToTaL FaKe
11 juni 2005, 16:46
Als je bv. een phaser of een delay erin wilt doen moet je een kabeltje van Preamp OUT naar input van de phaser of delay doen, en dan een kabeltje van Preamp IN naar de output van de phaser of delay doen :)

of bedoel je dit niet?

dano
11 juni 2005, 16:59
ongeveer, maar kan dit met mijn hele pedalboard?

en waar gaat mijn gitaar dan in?

gitaar--->amp

amp---effectout---effecten----effectin---

ToTaL FaKe
11 juni 2005, 17:05
Gitaar ---> pedalboard ---> amp

en als je op je pedalboard nog effecten als een phaser, en delay en een chorus hebt..

Pre amp OUT --> phaser --> delay --> Chorus --> poweramp IN

Jerre
12 juni 2005, 04:13
Ik zal het even verduidelijken (voor het geval je het zelf nog niet hebt uitgevonden):

Je gitaar gaat naar input 1 of 2.
Pre-Amp Out gaat naar de input van je effecten.
De uitgang van je effecten gaat naar de Power-amp In.

Dit is het principe van de effects loop.

Nu, niet elk effect zal goed klinken op die plaats.
Zet er maar eens een distortion in, klinkt voor geen meter, echt zo slecht.
Maar een delay of chorus doet wonderen wanneer je hem daar zet.

Hier zal je een beetje mee moeten exerimenteren wat jij goed vindt klinken, dat is anders voor iedereen.

BTW: heb jij pertoeval een EQ-pedaal ?
Ik heb namenlijk dezelfde amp en wou gewoon wat experimenteren met een extra EQ. Ik heb al gehoord van mensen dat zo'n ding schitterend moet zijn. Tkost alleen wat veel om zomaar even te kopen om te testen.
Misschien kan jij dat voor mij uitzoeken wat voor een effect zo'n pedaal op de toon kan hebben ?

J.