PDA

View Full Version : The Fat Lady sings! (ColeClark)



ReinoutV
11 juni 2005, 11:04
Hey allen

Mn nieuwe liefde uit Australië is gearriveerd. Een ColeClark Fat Lady FL2ac. Twee bouwers van Maton (Tommy Emmanuel) zijn voor zichzelf begonnen om hun ideeën verder te ontwikkelen. De Fat Lady is een dreadnought met gestoken bovenblad (niet over de balkjes heen getrokken), cutaway en een apart versterkingssysteem. In plaats van 1 piëzo-pickup liggen er 6 (voor iedere snaar 1) dikke kristallen in een soort bakje, voor extra headroom. Daarnaast is dit te mixen met een soort sensor, die aan de binnenkant van het bovenplad is geplakt. De piëzo zorgt voor de body in het geluid, de sensor voor de lucht, hout en helderheid. Je hebt dus geen last van overspraak, wat bij een mic wel eens gebeurt. En je hoort de kast ook, dus al je Tommy-percussie is gewoon mogelijk.

De gitaar klinkt fantastisch (AA spruce-top, Queensland maple zij- en achterkant, rosewood toets), diep laag, helder hoog en vooral heel erg gebalanceerd. De importeur Ron Houben is speciaal voor mij naar Guitar Center in Wierden gekomen zodat ik er een paar uit kon proberen. Hij heeft er 7 meegenomen, waarvan er 1 direct door een andere klant werd meegenomen. Ik heb de hele middag kunnen testen en uiteindelijk voor deze gekozen, waar nog een extra sensor in zit, die op het achterblad gemonteerd zit. Foto's volgen zeer spoedig! Ik ga weer aan het spelen, aju!

iam
11 juni 2005, 11:11
hmm blijkbaar speelt ben harper alleen maar op coleclarks

ik ben beniewd!! :)

http://www.coleclarkguitars.com/images/showroom/accoustics/fatlady2/page2_hero.jpg

dit issem?

ReinoutV
11 juni 2005, 11:34
Jep, I'm in love :).

iam
11 juni 2005, 11:36
de prijzen vallen blijkbaar reuze mee (pricelist op de site)
hoeveel heb jij betaald als ik vragen mag?

ReinoutV
11 juni 2005, 11:42
Adviesprijs voor deze incl. de 2e sensor is 1545, maar ik heb bij Guitar Center nog wat korting gekregen :). De Fat Lady 1 is 995 (incl pickup, zonder cutaway), de Fat Lady 2 1395 (pickup en cutaway). Het is jammer dat Ron Houben zelf geen site heeft, die van ColeClark (http://www.coleclarkguitars.com) ziet er wel leuk uit, maar veel foto's van de gitaren zijn er niet te vinden. De mijne komen snel, I promise.

Mattia
11 juni 2005, 12:03
Mooi hoor! Ik vind hun marketing praatje op de site re: hoe ze hun tops tunen (da's wel positief, maar dat doen wel meer bouwers) en de 'voordelen' van hun 'integral neck heel' (wat ik daarvan begrijp: gewoon een spanish heel, standard op klassieke gitaren, en met heel wat mogelijke toekomstige nadelen voor akoestische gitaren) zachts gezegd een beetje belachelijk, maar als de gitaren klinken, toppie!

ReinoutV
11 juni 2005, 13:21
Ik heb wat foto's gemaakt. Je kunt ze vinden op http://community.webshots.com/user/reinoutv/ . Is ze niet mooi? :)

Buzz
11 juni 2005, 13:33
Zeker!!! Lekker no-nonsense, daar hou ik wel van.

En de klank?

ReinoutV
11 juni 2005, 13:34
Jummie, kzal kijken of ik volgende week tussen de tentamens door wat opnames kan maken.

iam
11 juni 2005, 14:04
blockinlays vind ik heel erg vet!
lijkt of je brug verstelbaar is?

electronica (controls) vind ik er wat goedkoop uitzien (redelijk groot ook)
maar nuja zolang het goed klinkt :)
(dat van die klevertjes op voorblad en achterblad komt trouwens van taylor expression system :))

ReinoutV
11 juni 2005, 15:31
De brug is niet verstelbaar, wat die schroefjes doen weet ik niet. Ik kreeg het advies om niet aan die busjes te zitten, tenzij de gitaar al stuk is :). Het plastic is inderdaad niet het mooiste aan de gitaar, maar de schuifjes voelen heel solide en het werkt perfect, dus maakt het me niet zo veel uit. Die lompe fishman blokken zijn ook niet alles :).

Eagel
12 juni 2005, 08:06
Wat een mega vette gitaar...
Echt waanzinnig mooi als je het mij vraagt!! :-D

...rock...
12 juni 2005, 10:39
hij ziet er mooi uit 8-) alleen die headstock :( lijkt van een electrische gitaar te komen geef mij maar de gewone 'larrivee' headstock lekker simpel!

ReinoutV
13 juni 2005, 10:56
En een nummer opgenomen:

http://members.lycos.nl/reinoutv/media/Big_Buck.mp3 (kopiëren naar de adresbalk)

Mix gemaakt van direct in (iets gepanned naar links) en microfoon (Rode NT-1000), iets naar rechts. Reverbje erop en een heel klein beetje compressie.

Ron Houben
13 juni 2005, 10:59
De schroefjes naast de brug-pickup houden het element op zijn plaats. Net als bij Maton dien je hiervan af te blijven. Als je hieraan draait, verander je de druk waarmee de elementen tegen het kambeentje drukken, en verander je het geluid. Mocht je ze te los draaien, valt het element ín de gitaar en ben je ver van huis.
Het element bestaat uit 6 cylinders van massief piezo-keramisch materiaal en zorgt voor veel power, zo krijgt de pre-amp al een sterk signaal binnen en krijg je meer headroom. Dynamiek dus. Deze cylinders staan in een "bakje" waar het kambeentje op staat. De moertjes houden dit bakje dus vast.

De ColeClark gitaren zullen de komende maanden meer te zien zijn in de Benelux.
Mijn site zal ook niet al te lang meer op zich laten wachten.
Groeten Ron Houben.

Ron Houben
13 juni 2005, 11:00
De schroefjes naast de brug-pickup houden het element op zijn plaats. Net als bij Maton dien je hiervan af te blijven. Als je hieraan draait, verander je de druk waarmee de elementen tegen het kambeentje drukken, en verander je het geluid. Mocht je ze te los draaien, valt het element ín de gitaar en ben je ver van huis.
Het element bestaat uit 6 cylinders van massief piezo-keramisch materiaal en zorgt voor veel power, zo krijgt de pre-amp al een sterk signaal binnen en krijg je meer headroom. Dynamiek dus. Deze cylinders staan in een "bakje" waar het kambeentje op staat. De moertjes houden dit bakje dus vast.

De ColeClark gitaren zullen de komende maanden meer te zien zijn in de Benelux.
Mijn site zal ook niet al te lang meer op zich laten wachten.
Groeten Ron Houben.

ReinoutV
13 juni 2005, 12:55
En nog een opname: Questions, van Tommy Emmanuel

http://members.lycos.nl/reinoutv/media/Questions.mp3 (kopiëren naar de adresbalk)

En Ron, bedankt voor je toelichting en al je moeite vrijdag :).

Daniël_san
13 juni 2005, 21:07
De link doet het niet :cry:

ReinoutV
13 juni 2005, 21:40
Ff kopiëren naar de adresbalk moet lukken. Anders zijn het de twee onderste links op deze site: http://members.lycos.nl/reinoutv/ .

Daniël_san
13 juni 2005, 21:51
Nu doet ie het. En je speelt goed moet ik zeggen. :wink:

chris c
14 juni 2005, 09:54
Schitterend gespeeld ! Mooie klank ook, de Maton-invloed is duidelijk hoorbaar in die gitaar. Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met een "gestoken bovenblad".

ReinoutV
14 juni 2005, 10:09
Dank je :).

Bij andere western-gitaren wordt het bovenblad om de zangbalkjes heengetrokken, er zit altijd een kleine bolling in. Bij ColeClark wordt deze bolling uitgefreesd, ze pakken gewoon een dikkere plank, waardoor er minder spanning staat.

Mattia
14 juni 2005, 10:26
Dank je :).

Bij andere western-gitaren wordt het bovenblad om de zangbalkjes heengetrokken, er zit altijd een kleine bolling in. Bij ColeClark wordt deze bolling uitgefreesd, ze pakken gewoon een dikkere plank, waardoor er minder spanning staat.

Niet ALTIJD. Sommigen (waarder Jamson Olson) bouwen echt flattops, zonder bolling. Anderen laten de bolling in het onderste gedeelte erin trekken (Larrivee), en laten het 'geluid producerend' deel (cq, alles voorbij de soundhole/X-brace interset) gewoon vlak.

Ik zie niet echt een voordeel aan deze constructiemethode, maar wel een (groot?) mogelijk nadeel: doordat je het uitfreest, krijg je overal 'runout' in de top, dwz hout fibers die niet de gehele lengte van het bovenblad lopen, omdat ze weggezaagd zijn. Nu is dat hier miniem, maar het is bij een flattop wel redelijk van belang, omdat het de lengte stijfheid alsook de kracht van het hout (en de makkelijkheid waarmee een brug 'zomaar' eraf kan 'springen') kan beinvloeden. Is bij archtops met hun tailpieces en strijinstrumenten aanzienlijk minder van belang.

Enfin, interessant, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het zeer veel invloed heeft; je kunt zeer gemakkelijk met een wijsvinger (of een pink) en een klein beetje kracht een onbebalkt bovenblad in een radius dish duwen. Wat ze hebben gemaakt is in wezen een mini-archtop, maar dan met een 'gewone' spherische (neem ik aan) bolling.

Enfin, altijd interessant, maar ik zou wel beneiuwd zijn naar onderbouwing/artikelen over die bouwmethode, want momenteel blijf ik skeptisch :-).

ReinoutV
14 juni 2005, 10:39
Ik weet er ook het fijne niet van, ik ben niet de expert wat dat betreft. Ik weet wel dat die gitaar fantastisch klinkt, perfect te bespelen is (de hals is kaarsrecht) en niet al te duur is. Daar houdt het bij mij zo'n beetje op :).

Eko
31 juli 2005, 11:54
Voor zover het nog kan...
Ik ben degene die spontaan in de winkel van Harold ( Guitarcenter Wierden) de Cole Clark kocht. Hij had mij verteld dat er wat ,, speciaals ,, zou komen op de bewuste vrijdagmiddag. Ik kwam er om een andere acoustische gitaar te kopen.
Letterlijk binnen 10 seconden was ik om!~Ik had mijn Acoustasonic Junior meegenomen om de klank versterkt te kunnen horen. De electronica is inderdaad weergaloos. Versterkt klinkt dit instrument op z`n best.
Ik gebruik hem( of haar) in een band als begeleiding , maar soms als onderdeel van acoustisch duo. Bij de laatste toepassing valt op hoe divers dit instrument kan zijn. Door de mix te veranderen van kam naar blad en terug kan een compleet ander geluid worden gemaakt. Van bijtend helder naar zoet warm. In alle gevallen zeer gebalanceerd.
Heel soms kom je een instrument tegen waarvan je , op het moment dat je beetpakt , weet dat ,,het,, is. Dit was ,,het,, dus.
Ik koop regelmatig instrumenten om ze als ze vervelen weer te verkopen. Bij deze gebeurt dit dus niet. Deze blijft!

Bij de koop van de gitaar zit geen case of gigbag in. Dat zou je als nadeel kunnen omschrijven , echter voor het geld wat je uitgeeft krijg je dus wel puur instrument geleverd en niets anders wat geld kost en geen klank levert. Een koffer ( of softcase zoals bij mij) kun je zelf uitzoeken en zo duur maken als je wilt.
Voor de afstelling geld zoals bij vele zaken... Een goede dealer doet wonderen. De gitaar komt van ,,down under,, en heeft dus een reis achter de rug. De omschakeling naar ons klimaat kan wat invloed hebben op de afstelling. Even terug na een paar dagen en het werkt weer perfect.

Het komen op een vrijdag middag kostte wat vrij tijd , maar was in dit geval een schot in de roos ( of het beste advies van de dealer ooit ) en de tijd meer dan waard. De importeur blijkt een leuke vent met dito jonge dochter. Ik wens hem veel succes , net als de jongens van Cole Clark.