PDA

View Full Version : Tegenslag tijdens het aflakken



Gitaarbouwer
11 juni 2005, 09:21
Hoi,

Ik ondervind momenteel wat tegenslag tijdens het aflakken van mijn gitaar. Er ontstaat her-en-der namelijk sinaasappelhuid op de lak. Ik gebruik een acryl lak in een ordinaire spuitbus. Helaas heb ik geen beschikking over een professionele installatie.

Nu heb ik een aantal opties. Maar wat adviseren jullie mij te doen?
1. de lak lekker verdunnen en met een ROLLER opbrengen. Door de dunte van de lak vloeit het toch samen tot een spiegel ondanks gebruik van de roller. Of is het gebruik van een roller vloeken in de kerk?
2. blijven proberen met de spuitbus. Net zo vaak totdat er een goede poging tussenzit die geen sinaasappelhuid teweegbrengt. Er zitten reeds 3 lagen lak op.
3. stoppen met spuiten. Sinaasappelhuid gladschuren beginnend bij korrel 1000 oplopend tot 12000 totdat ik toch weer de gewenste spiegel heb.

Foto's op http://www.xs4all.nl/~renegade/29/ zie gitaar 1.

Bedankt alvast.

Mattia
11 juni 2005, 11:40
Dingen die een sinasappelhuidje (mede) kunnen veroorzaken: spuittechniek, laksoort, spuitapparattur. Ik krijg nog redelijk regelmatig een licht 'orangepeel' effect met m'n zeer goede spray setup, maar dat komt dan vooral door het materiaal zelf, en (lijkt het) de weersomstandigheden. Het is dan ook niet echt per se een grote ramp.

Als de afstand tussen werkstuk en spuitbus te groot is, kan het zijn dat de lak 'droogt' voordat het je gitaar bereikt, en dat wordt wat bobbelig. Ten tweede moet je maar zelf kijken hoeveel lak je er in een keer op kan spuiten voordat het gat 'lopen'. Een beetje orangepeel is echt niet erg. Ik zou wel wegblijven bij die roller, vooral omdat je egale, dunne lagen wel, en dat lukt beter met een spray setup.

Wat te doen: tussentijds (om de 3-4 lagen) levellen met nat en/of droog schuurpapier. Voor de eerst laag kun je dat gerust met korrel 320 doen, dan nog eens 4 lagen spuiten, dan met korrel 400, dan nog twee lagen, korrel 600, dan de laatste 2 (12 dunne coats is best wel standard), korrel 800 beginnen, dan gaan polishen (je zegt 12000, dus ik neem aan dat je MicroMesh papier hebt oid).

Je bent altijd klaar met vlakschuren als je een egale, DOFFE oppervlaktje heb. De spiegel, die krijg je pas na het polishen/oppoetsen met compound. Dat schuren, dat moet ervoor zorgen dat het allemaal vlak is, niet dat het allemaal mooi glanst.

Gitaarbouwer
11 juni 2005, 15:38
Aha, dan heb ik nog 9 lagen te gaan. Even résumé (ook met informatie elders opgedaan):
Vier lagen spuiten met tussenpozen van maximaal 1 uur.
1 week uitharden.
Schuren korrel 320.
Vier lagen spuiten met tussenpozen van maximaal 1 uur.
1 week uitharden.
Schuren korrel 400.
Twee lagen spuiten met tussenpozen van maximaal 1 uur.
1 week uitharden.
Schuren korrel 600.
Twee lagen spuiten met tussenpozen van maximaal 1 uur.
1 week uitharden.
Schuren korrel 800.
Schuren t/m korrel 12000
Polishen/oppoetsen met compound.

Kloppen die tussenpozen en uithardingstijd? En hoe heet dat goedje waarmee je polisht? Bestaan er kant-en-klare setjes voor dus met poetsdoek enzo?

wietse
11 juni 2005, 15:58
lichte sinaasappelhuid is niet tegen te gaan bij het gebruiken van spuitbusjes
zelfs bij de meeste auto's zie je dit terug.
er is maar 1 oplossing daartegen ,als de lak goed uitgehard is deze polijsten met commandant, dan kan je de finish echt superglad krijgen.

Mattia
11 juni 2005, 16:34
lichte sinaasappelhuid is niet tegen te gaan bij het gebruiken van spuitbusjes
zelfs bij de meeste auto's zie je dit terug.
er is maar 1 oplossing daartegen ,als de lak goed uitgehard is deze polijsten met commandant, dan kan je de finish echt superglad krijgen.

Sorry, maar met polijsten alleen, met compounds, zul je geen mooie, gladde finish krijgen. EERST levelen, met schuurblokje, en DAN polijsten. Een polishing pad zal anders ook 'tussen' de bobbels in polijsten, waardoor je een glimmend, maar geen vlak oppervlak krijgt.

chennie
11 juni 2005, 21:53
wat ik heb gedaan om dit probleem te vermijden :
met de kwast ! =)
eigenlijk is het een penseel. Dik erop smeren dat het net niet gaat lopen. Uitharden en dan vlakken.
Echter je kan geen dunne lagen erop smeren, dan krijg je vieze penseel strepen en afdrukken. Wanneer je toch een dun laagje wilt, flink, flink schuren =)
Het was iets meer werk, maar na twee dure vox humana bussen te hebben gebruikt, wou ik niet nog meer geld verspillen en een voor mij beproefde methode gebruiken.

stratokai
12 juni 2005, 03:29
Kloppen die tussenpozen en uithardingstijd?

Met binnen een uur opnieuw spuiten heb ik ook een slechte ervaring. Het zou moeten kloppen want proffesionele autospuiters schijnen dat ook te doen.

Maar wat ik doe en met goed resultaat: 1 laag spuiten en minmaal 24 uur laten uitharden voordat je de volgende laag doet.

Onderstaand stukje komt van de site van Heins. Gaat dan wel over PU-lak
..... wordt de gitaar afgelakt met een hoogglans polyurethaan lak. In totaal moeten er, afhankelijk van de gebruikte houtsoort, zo'n 8*-12 lagen lak aangebracht worden, voordat als laatste afwerking de gitaar gepolijst kan worden. Aangezien we per dag maximaal één laklaag kunnen aanbrengen, kun je deze afwerking niet tot de haast klusjes rekenen!

Mattia
12 juni 2005, 12:22
Hoeveel lagen je per dag aan kunt brengen hangt van het materiaal en van je techniek af. Voor waterbasis spul breng ik 3-4 lagen per dag aan, met zo'n 2.5-3 uur tussen de lagen, en voor nitro eigenlijk hetzelfde. Werkt prima.

Voor PU lak hangt 't af van de laksoort. Gecatalyzeerde finishes kun je ruistig met tussenpozen van 1 uurtje spuiten, heb je binnen een dag een gehele gitaar afgelakt, en de volgende dag kun je 'm al polijsten. Maar dit zijn ook meestal of UV-cured of 2-part finishes die je vlak voor gebruik moet mengen, en die nou niet bepaald makkelijk thuis te gebruiken is (wat ik overigens ook van Nitro vind; die thinner is supergiftig, ontvlambaar, en stinkt vreselijk).

Gitaarbouwer
12 juni 2005, 20:12
Okay, ik lees hier verschillende meningen. Altijd leuk:-) Om het nog verwarrender te maken, heb ik de gebruiksaanwijzing op de spuitbus maar 'ns gelezen en zag dat je met tussenpozen van 2 minuten moet spuiten. Steeds een dun laagje. Klinkt verleidelijk hè, 2 minuten:-)

Ik heb nog wel wat nieuwe vraagjes:

1. wij spuiten op de cursus eerst de gitaar en de hals. Pas daarna worden de twee delen samengevoegd. In mijn beleving is het handiger om het andersom te doen: nl. eerst plakken dan spuiten. Hoe doen jullie dat???

2. in welke volgorde spuiten jullie? Handigst lijkt mij eerst de zijkanten te spuiten, daarna de zijkanten afplakken en de achterkant spuiten, tenslotte de voorkant spuiten. Andere volgorden leiden m.i. tot risico's bijv. m.b.t. het plakken van afplaktape op een reeds gespoten voorkant.

3. als je de zijkanten spuit, hoe ziet de opstelling er dan uit: Staat de gitaar op zijn kant, zodat je één zijkant per keer kunt doen, of ligt hij plat en spuit je beide zijkanten in één keer?

wietse
12 juni 2005, 21:06
Okay, ik lees hier verschillende meningen. Altijd leuk:-) Om het nog verwarrender te maken, heb ik de gebruiksaanwijzing op de spuitbus maar 'ns gelezen en zag dat je met tussenpozen van 2 minuten moet spuiten. Steeds een dun laagje. Klinkt verleidelijk hè, 2 minuten:-)

Ik heb nog wel wat nieuwe vraagjes:

1. wij spuiten op de cursus eerst de gitaar en de hals. Pas daarna worden de twee delen samengevoegd. In mijn beleving is het handiger om het andersom te doen: nl. eerst plakken dan spuiten. Hoe doen jullie dat???

2. in welke volgorde spuiten jullie? Handigst lijkt mij eerst de zijkanten te spuiten, daarna de zijkanten afplakken en de achterkant spuiten, tenslotte de voorkant spuiten. Andere volgorden leiden m.i. tot risico's bijv. m.b.t. het plakken van afplaktape op een reeds gespoten voorkant.

3. als je de zijkanten spuit, hoe ziet de opstelling er dan uit: Staat de gitaar op zijn kant, zodat je één zijkant per keer kunt doen, of ligt hij plat en spuit je beide zijkanten in één keer?
die tijd op de spuitbusjes dat klopt wel, autospuiters hebben beslist ook geen pauze tussen de lagen die ze spuiten ze gaan aan 1 stuk door, want als je aan de andere kant toe bent en die klaar hebt dan is de kant die je het eerst deed al weer droog genoeg.
die extreem lange droogtijden zijn bij een acryl lak niet nodig.
ik zelf leg de gitaar voor de bovenkant altijd plat zodat de verf ook mooi glad uit kan vloeien, pak de zijkanten dan ook mee.
als alles goed droog is dan nog eens licht schuren en dan hang ik de gitaar op, gewoon een haakje door een schroefgat van de hals bevestiging.
je kan natuurlijk ook een oogje in het onderste straphouder gaatje draaien en hem daar aan ophangen.
als de gitaar hangt dan kan je hem rondom spuiten zonder problemen, je hebt dan alleen sneller lopers in de lak als je wat te snel wilt, omdat het dan allemaal verticale vlakken zijn.
als ik de gitaar in de kleur heb dan komt er altijd nog een laag blanke lak overheen, die ik dan nog eens polijst.
afplakken is alleen nodig als je meerdere kleuren op 1 gitaar gebruikt.

Mattia
12 juni 2005, 22:39
Ik heb nog wel wat nieuwe vraagjes:

1. wij spuiten op de cursus eerst de gitaar en de hals. Pas daarna worden de twee delen samengevoegd. In mijn beleving is het handiger om het andersom te doen: nl. eerst plakken dan spuiten. Hoe doen jullie dat???


Voor 2-delige instrumenten, dus akoestische gitaren en bolt-on neck gitaren lak ik de twee delen altijd apart (of een deel lakken, een deel schellaken/olieen/wat dan ook), polisjt ik ze zo nodig ook apart, en pas dat worden de delen samengevoegd. Je lakt en polijst ook voordat je de brug van een akoestische gitaar erop lijmt. Als je eerst plakt, dan lakt is het zeer moeilijk om in alle hoekjes een even mooie finish te krijgen. Bij 1-delige gitaren (neck through, set neck) heb je de keuze niet)


2. in welke volgorde spuiten jullie? Handigst lijkt mij eerst de zijkanten te spuiten, daarna de zijkanten afplakken en de achterkant spuiten, tenslotte de voorkant spuiten. Andere volgorden leiden m.i. tot risico's bijv. m.b.t. het plakken van afplaktape op een reeds gespoten voorkant.

Alles in een keer, eigenlijk. Het hangt van het plafond, voor een akoestische gitaar met een draadje/lijntje door de bolt on gaten. Omhooghouden (boven/voorkant parallel aan de vloer), met een hand op de achterkant, dan al draaiende (zodat je overal komt) de zijkanten spuiten. Bij mijn setup is dat tegenwordig drie snelle 'passes' met m'n spuitpistool. Dan weer laten hangen, achterkant spuiten (steeds bewegen, nogmaals 3 'passes'), van links naar rechts spuitend, en draai de spuitrichting ALTIJD om BUITEN de body; anders krijg je aan de randen dikkere lak dan in het midden, en meer kans op drips en runs. Dan als laatste de voorkant. Afplakken is echt alleen noodzakelijk als het om kleur coats gaat, en ik probeer dan binnen een dag (3-4 lagen, dus, max) de kleur goed te krijgen, zo nodige met afplakken van delen, en dan gewoon het gehele instrument te clearcoaten.


3. als je de zijkanten spuit, hoe ziet de opstelling er dan uit: Staat de gitaar op zijn kant, zodat je één zijkant per keer kunt doen, of ligt hij plat en spuit je beide zijkanten in één keer?

Beide zijkanten in een keer, zoals boven beschreven. De upper bout doe ik 'gewoon' een beetje vanaf boven, omdat m'n spuitpistool dat aankan.

MattijsL
13 juni 2005, 00:31
Waarom heb je voor een spuitbus gekozen? dat is volgens mij vragen om problemen. Ik werk al jaren met een rollertje, gewoon van de HEMA; naast uitmuntende controle, geen geouwehoer met;
- werkplaats /kleding die onder de lak zit
- onregelmatige dosering als gevolg van (tijds!)drukproblemen
- turbulentie van straal uit spuitbus die stof kan opwaaien
- schoonmaken spuitinstallatie/bus (rollertjes gooi ik gewoon weg)
- zakkers / sinaasappelhuid

Goede kwaliteit krijgen met 'een spuitbus van de Halfords' zal je niet meevallen. Professionele installaties die wèl goed werk opleveren zijn pas interessant /rendabel als je iedere dag meerdere gitaren /auto's lakt.

Mattia
13 juni 2005, 00:48
Waarom heb je voor een spuitbus gekozen? dat is volgens mij vragen om problemen. Ik werk al jaren met een rollertje, gewoon van de HEMA; naast uitmuntende controle, geen geouwehoer met;
- werkplaats /kleding die onder de lak zit
- onregelmatige dosering als gevolg van (tijds!)drukproblemen
- turbulentie van straal uit spuitbus die stof kan opwaaien
- schoonmaken spuitinstallatie/bus (rollertjes gooi ik gewoon weg)
- zakkers / sinaasappelhuid

Goede kwaliteit krijgen met 'een spuitbus van de Halfords' zal je niet meevallen. Professionele installaties die wèl goed werk opleveren zijn pas interessant /rendabel als je iedere dag meerdere gitaren /auto's lakt.

Met welke finish, als ik vragen mag?

Ik ben zelf blij met m'n goedkope compressor en redelijk duur (maar erg goed, 1000x beter dan m'n goedkope) spuitpistool (170 euro, SATA MiniJet 3), en met lak op waterbasis is het echt niet erg veel opruimen/schoonmaken. Kleurenfinish met een roller zou ik ook niet echt willen doen, bijvoorbeeld sunbursts, en iewat onregelmatige/rondere vormen (mijn electrische gitaren) met een roller doen lijkt me ook niet echt makkelijk.

Gitaarbouwer
13 juni 2005, 19:47
Waarom heb je voor een spuitbus gekozen?

Waarom? Tja, dat vraag ik me zelf ook wel eens af. Ik heb het zo geleerd van mijn cursusleider. Omdat ik slechts een akoustische gitaar bouw en geen electrische zoals Mattia, heb ik niet zo'n last van die rondere vormen die hij beschrijft. Daarom lijkt een roller mij ook wel geschikt. Maar goed ik heb gisteren toch de keuze gemaakt om op de spuittour verder te gaan. Ik zal het echter op 6 à 8 laklagen houden i.p.v. 12, dit in verband met het feit dat er ook al drie lagen poriënvuller opzitten. En hoe meer lak, des te minder de akoustiek zal zijn...

@Mattia, Matthijs en Wietse, hartelijk dank voor de uitgebreide beschrijvingen en de goede tips! :wink:

Gitaarbouwer
13 juni 2005, 19:50
Waarom heb je voor een spuitbus gekozen?

Waarom? Tja, dat vraag ik me zelf ook wel eens af. Ik heb het zo geleerd van mijn cursusleider. Omdat ik slechts een akoustische gitaar bouw en geen electrische zoals Mattia, heb ik niet zo'n last van die rondere vormen die hij beschrijft. Daarom lijkt een roller mij ook wel geschikt. Maar goed ik heb gisteren toch de keuze gemaakt om op de spuittour verder te gaan. Ik zal het echter op 6 à 8 laklagen houden i.p.v. 12, dit in verband met het feit dat er ook al drie lagen poriënvuller opzitten. En hoe meer lak, des te minder de akoustiek zal zijn...

@Mattia, Matthijs en Wietse, hartelijk dank voor de uitgebreide beschrijvingen en de goede tips! :wink:

Gitaarbouwer
13 juni 2005, 19:50
Waarom heb je voor een spuitbus gekozen?

Waarom? Tja, dat vraag ik me zelf ook wel eens af. Ik heb het zo geleerd van mijn cursusleider. Omdat ik slechts een akoustische gitaar bouw en geen electrische zoals Mattia, heb ik niet zo'n last van die rondere vormen die hij beschrijft. Daarom lijkt een roller mij ook wel geschikt. Maar goed ik heb gisteren toch de keuze gemaakt om op de spuittour verder te gaan. Ik zal het echter op 6 à 8 laklagen houden i.p.v. 12, dit in verband met het feit dat er ook al drie lagen poriënvuller opzitten. En hoe meer lak, des te minder de akoustiek zal zijn...

@Mattia, Matthijs en Wietse, hartelijk dank voor de uitgebreide beschrijvingen en de goede tips! :wink:

Mattia
13 juni 2005, 19:56
Ik zal het echter op 6 à 8 laklagen houden i.p.v. 12, dit in verband met het feit dat er ook al drie lagen poriënvuller opzitten. En hoe meer lak, des te minder de akoustiek zal zijn...

Nou, besef wel dat 12 dunne lagen 'normaal' zijn als je maar minimaal hoeft te levelen en te polijsten. Als je veel vlak moet schuren voordat je aan het polishen raakt, kan het zijn dat je door de lagen heen polijst, en dat is niet leuk. Verder gok ik toch dat je de porieenvuller terug hebt geschuurd tot op het hout, zo ongeveer, zodat het alleen in de porieen zelf zit (toch?), of niet? Dat kun je niet beschouwen als laklagen. Als je drie dunne laagjes schellac erop hebt zitten (seal coat) is dat meestal net zo dik als een dun laagje lak.

Maargoed, je moet zelf kijken hoe dik je de lak eruit vind zien.

MattijsL
14 juni 2005, 00:03
Ik heb nog ongeveer 4,5 liter nitrocelluloselak (Arti) en hetzelfde aan Articel grond. Nitro is misschien inmiddels illegaal vanwege de oplosmiddelen, maar geeft wel een goede laklaag die van laag op laag onzichtbaar inbrandt.
Een dekkende kleurlaag: de grond meng ik zelf aan met natuurlijke pigmenten tot een emulsie.
Voor een transparant gekleurde afwerking maak ik een stainer (kleuroplossing, liefst in water) die in het hout trekt zodat de nerf mooi uitkomt.
Voor beide arwerkingen; daarna mooi gladschuren, een paar (5-10, hangt er van af) aflaklagen erover, schuren tot 'nat korrel 1000'. Voor het polijsten heb ik het 3-stappen 'Perfect-it' systeem van 3M. Deze paar zinnetjes kosten mij minstens een maand.

Ik heb geen problemen met een rollertje, ook niet bij de ronde vormen, het is eigenlijk gewoon 'om een paar lagen lak op te brengen', het gladmaken /polijsten komt later wel, ik heb geen haast. Eerst lakken, dan in mekaar zetten, zo voorkom je binnenhoeken die lastig te bereiken zijn.
Je kunt met een rollertje geen sunburst maken, daarvoor zou ik - als ik het al zou doen - een paintbrush oid moeten lenen (ik vind sunburst persoonlijk walgelijke kitsch dus heb ik me er nooit aan gewaagd). Een sunburst met een spuitbus zal trouwens ook niet meevallen.

Als je een akoestische bouwt zou ik voor het bovenblad in ieder geval een dunne afwerklaag kiezen (schellak, olie?).
Je mag ('moet' wat mij betreft) het nerf-reliëf zien /voelen, je moet kunnen voelen dat het hout is, geen plastic, maar dat is persoonlijk.

Gitaarbouwer
14 juni 2005, 22:05
Nou, besef wel dat 12 dunne lagen 'normaal' zijn als je maar minimaal hoeft te levelen en te polijsten. Als je veel vlak moet schuren voordat je aan het polishen raakt, kan het zijn dat je door de lagen heen polijst, en dat is niet leuk. Verder gok ik toch dat je de porieenvuller terug hebt geschuurd tot op het hout, zo ongeveer, zodat het alleen in de porieen zelf zit (toch?), of niet? Dat kun je niet beschouwen als laklagen. Als je drie dunne laagjes schellac erop hebt zitten (seal coat) is dat meestal net zo dik als een dun laagje lak.

Maargoed, je moet zelf kijken hoe dik je de lak eruit vind zien.

Ik heb rijkelijk gebruik gemaakt van porienvuller, met name op de zijkanten om bepaalde oneffenheden glad te krijgen. Op de voor- en achterkant drie lagen, echter tussentijds flink glad geschuurd. Mijn streven daarbij: het resultaat moet glad zijn, maar hoeft niet persé tot op het hout afgeschuurd te worden, want dat levert het risico op dat je te ver afschuurt en dan krijg je toch weer nerven te zien/voelen. Er zijn gitaarbouwers die enkel porienvuller gebruiken, dus ook als finish. En ik moet zeggen, het spul is echt keihard en glimt als een spiegel, dus waarom ook niet....

Gitaarbouwer
18 juni 2005, 21:05
Grrrr, sta ik lekker de body te schuren, springen er ineens een soort "splinters" uit de lak. Minuscuul kleine, harde, langwerpige stukjes. Het is werkelijk een bizar gezicht (zie foto). Wat is er hier in vredesnaam aan de hand? Is dit normaal? Hebben jullie dit ook wel eens?

DETAILS:
Het is de 3e laklaag (acryl).
Heeft 1 à 2 weken gedroogd.
Ik schuur met resp. 240 - 400 - 1000 t/m 12000
Vanaf 400 gebeurt het.

UPDATE 19-06:
Ik heb al die rare stukjes weggeschuurd en er vanmorgen gewoon 3 lagen overheen gespoten. Het ziet er momenteel gewoon weer lekker strak uit. Wel weer veel sinaasappel-skin, maar daar hoef ik me kennelijk niet zo'n zorgen om te maken. Wel vraag ik me af of ik die sinaasappelskin met commandant kan wegpolijsten óf dat ik toch echt moet gaan schuren. Ik heb namelijk gemerkt dat hoe fijn het schuurpapier ook is, je blijft toch krassen zien. Dan kan ik net zo goed die sinaasappelskin laten zitten, dunkt me. Of niet?
EINDE UPDATE


http://www.xs4all.nl/~renegade/29_2/diversen/IMG_0854.jpg

Gitaarbouwer
29 juni 2005, 22:16
Probleem opgelost door een andere schuurtechniek toe te passen:

Ik ben steeds in de veronderstelling geweest dat je bij het schuren in rechte banen moest schuren. Nu ik in cirkels schuur, doet het fenomeen zich niet meer voor, nou ja, eigenlijk nog wel maar door de draaibeweging poets je die splinters zo weer weg.

Die splinters (zie foto elders boven) lagen overigens OP de lak. Het waren dus geen beschadigingen IN de lak. Het blijven rare dingen die splinters:-)

chennie
29 juni 2005, 22:30
ik had ook last van die splinters, wat diepe krassen kan veroorzaken overigens als dat tussen je schuurpapier blijft zitten.
Het werd minder wanneer ik de lak wat langer tijd gaf om te harden.

Mattia
30 juni 2005, 00:19
Paar dingen: de lak moet goed hard zijn, je wil met blokjes schuren, nat, beetje (een druppel in flink wat water) zeep erin, en je moet goed opletten dat de lak die je opschuurt mooi verpoederd/verwijderd wordt. Af en toe papier schoonspoelen, gitaar schoonvegen!

Wat nog het belangrijkste is: geef geld uit aan goed schuurpapier. 3M Wetordry, of iets uit de Gold of Silver serie van Mirka, of Abralon, zelfs Micromesh als je 't superfijn wil hebben, zoiets, da's goed spul. Huis tuin en keuken schuurpapier, gamma schuurpapier, onbekend merk schuurpapier, daar moet je meestal echt niet aan beginnen. Werkt voor geen meter, blijft maar zeer beperkt bruikbaar, etc. Ik heb voor 'grof' werk 3M Frecut Gold (van Stewmac, hier niet kunnen vinden) en 3m wetordry voor nat schuren. Met een vel p220 kan ik twee gitaren afschuren, en meestal met een velletje wetordry hetzelfde, al hangt dat wat meer van de regelmatigheid van de lak af.

Jeanken
30 juni 2005, 12:02
Kunnen het geen porieën zijn die door de lak uitzetten en opkomen?
Kweet niet juist wat je bedoeld en mijn pc is wat traag voor je albums maar kheb er wel al over gelezen..

Gitaarbouwer
30 juni 2005, 19:07
ik had ook last van die splinters, wat diepe krassen kan veroorzaken overigens als dat tussen je schuurpapier blijft zitten.
Het werd minder wanneer ik de lak wat langer tijd gaf om te harden.

Blij dat ik niet de enige ben:-)



Kunnen het geen porieën zijn die door de lak uitzetten en opkomen?
Kweet niet juist wat je bedoeld en mijn pc is wat traag voor je albums maar kheb er wel al over gelezen..

Ik denk het niet. Ze zetten niet uit door de lak ofzo, maar verschijnen zomaar ineens, in een fractie van een seconde. Als je ze niet op tijd weghaalt, veroorzaken ze (diepe) krassen tijdens het schuren. Erg lastig dus. Het gekke is dat, zoals ik in mijn vorige posting al aangaf, de splinters OP de lak liggen. Dus denk je het is een samenklontering van schuursel of zoiets. Maar toch zitten ze muur-en muurvast.