PDA

View Full Version : Stemmen



reproach
10 juni 2005, 19:35
Hallo,

ik heb hier een boss tu-6 stemkastje liggen.
Er staat voor het stemmen 430, 440, 450 vermeld.
Als ik moet stemmen weet ik natuurlijk ook wel dat
ik het wijzertje op de 440 moet laten komen.
Maar ik zou graag mijn gitaar stemmen in Eb, Ab,...
Als ik nu bevoorbeeld Eb wil stemmen, kan ik dit dan doen
door mijn wijzertje op 430 te laten komen bij E?

mvg,

kevin

waayer
10 juni 2005, 19:49
als je wilt expirimenteren met stemmingen kun je beter een chromatisch stemapparaat kopen daar kun je precies de stemming mee verkrijgen die jij wilt zeker als je niet weet hoe het moet zonder stemapparaat.

reproach
10 juni 2005, 20:05
als je wilt expirimenteren met stemmingen kun je beter een chromatisch stemapparaat kopen daar kun je precies de stemming mee verkrijgen die jij wilt zeker als je niet weet hoe het moet zonder stemapparaat.

ik wil gewoon zeker weten of mijn methode een juiste methode is of niet.
ik heb 80 euro betaald aan mijn huidig stemkastje, een nieuw koop ik zeker niet. Maar miss is mijn methode wel de juiste, das al wat ik moet weten :)

waayer
10 juni 2005, 20:22
80 euro??
Doet ie ook de afwas? nee hoor geintje maar ik vind het wel veel voor een stemapparaat .
Of jouw manier de juiste is dat weet ik niet er zijn er hier zat die nog wel zullen reageren en die je het wel met zekerheid kunnen zeggen.

bónneke
10 juni 2005, 21:33
Je stemt je gitaar met je stemkastje in 440 precies zoals je altijd doet, maar je drukt alleen de snaar die je stemt ,in op de 1ste fred.
Dus je speelt eigenlijk bij de E-snaar een F en draait de snaar wat losser zodat je kastje een E aangeeft. Als je de snaar nu speelt zonder hem in te drukken heb je een Eb. En zo stem je alle snaren maar dan met dit verschil dat je ze allemaal indrukt op het 1ste vakje. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. suukses :wink:

reproach
10 juni 2005, 21:37
Je stemt je gitaar met je stemkastje in 440 precies zoals je altijd doet, maar je drukt alleen de snaar die je stemt ,in op de 1ste fred.
Dus je speelt eigenlijk bij de E-snaar een F en draait de snaar wat losser zodat je kastje een E aangeeft. Als je de snaar nu speelt zonder hem in te drukken heb je een Eb. En zo stem je alle snaren maar dan met dit verschil dat je ze allemaal indrukt op het 1ste vakje. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. suukses :wink:

dankuwel bonneke!
ik zal het direct eens gaan uitproberen!

sneez0r
11 juni 2005, 10:25
430 Hz zweeft ergens halverwege tussen de as en de a. Helaas :)

rocker_71
13 juni 2005, 15:59
80 euro??
Doet ie ook de afwas? .

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D