PDA

View Full Version : pijn aan pols



bloodiron
10 juni 2005, 18:04
hebben jullie ook last van je pols als je lang gitaar speelt?

Wietse.com
10 juni 2005, 18:09
Soms... Dan 'knakt' ie. RSI-alike...

Terwijl het echt geen gebrek is aan oefening/training hoe je het wil noemen, na 9 jaar dagelijks gitaren...

robert-gitarist
10 juni 2005, 18:14
Volgens mij hoord die hier niet thuis maar in Offtopic ofzo :S :S
Pff als je last van je pols hebt ga je toch een dag ofzo ff geen gitaar spelen??!! :D
Nja ik weet het is heel moeilijk om een dag niet te spelen maar ja :P :P

Quink
10 juni 2005, 18:15
Nee, gelukkig nooit. Lijkt me erg vervelend. Heb mijn gitaar vrij hoog hangen. Ziet beetje uncool uit, maar daardoor hoef je je pols wel minder te buigen tijdens het spelen. Weet niet of het veel scheelt qua belasting, maar ik vind het fijner spelen als je pols niet zo'n hoek maakt.

bloodiron
10 juni 2005, 18:19
jah bij mij knakt ie ook

ennuh ik kan dus echt niet een dagje zonder gitaar....
dan voelt het alsof je die dag iets bent vergeten om te doen....
lol :-D

Wietse.com
10 juni 2005, 18:24
jah bij mij knakt ie ook

ennuh ik kan dus echt niet een dagje zonder gitaar....
dan voelt het alsof je die dag iets bent vergeten om te doen....
lol :-DAlle twee herkenbaar ;)

bloodiron
10 juni 2005, 18:29
en als je pijn hebt aan je pols wanneer je net aan het optreden bent dan?

gewoon doorspelen?

Jeanken
10 juni 2005, 18:33
Nog nooit last van gehad eigenlijk, maar heb je dan echt pijn of gewoon last?
Als ik een tijdje niet veel meer heb gespeeld en dan ineens optreed krijg ik soms wel kramp in mijn linkerhand maar dat ligt dan aan het verzwakken van de spieren.
En het oncool zijn van je gitaar hoger hangen, ik heb al geleerd op te letten van zo'n mannen, die spelen je zo naar huis :)

Wietse.com
10 juni 2005, 18:35
en als je pijn hebt aan je pols wanneer je net aan het optreden bent dan?

gewoon doorspelen?Mja het doet niet zozeer pijn als dat het heel irritant is. Maar inderdaad, gewoon doorspelen. En als je 1 maat kan skippen met akkoord o.i.d. of even aanslaan en doorlaten klinken, pols even 'knakken' en dan kan je er weer even tegenaan...

Bij mij dan.

bloodiron
10 juni 2005, 18:49
het is eerder last.
ik moet mn pols dan even een kwartiertje ofzo laten rusten en dan kan ik weer.

wel echt pijn gehad toen ik polly naspeelde van nirvana, weet ook niet waarom.

Nicci
10 juni 2005, 18:52
ik weet niet wat jullie uithalen, maar een pijnlijke pols duidt niet op veel goeds.

Bluesbreaker
10 juni 2005, 19:19
Amputeren!!!!!

Nocki
10 juni 2005, 19:26
Bij een gewricht dat protesteerd is er iets mis. het beste is idd je houding voorgoed te veranderen. ziet niet cool uit maar speelt wel beter.

Nocki

Wietse.com
10 juni 2005, 19:38
Bij een gewricht dat protesteerd is er iets mis. het beste is idd je houding voorgoed te veranderen. ziet niet cool uit maar speelt wel beter.

NockiIk heb het in bijna al mij gewrichten. Mijn polsen, vingers, tenen, knieen, enkels -NEK-, kaken, schouders, alles kan ik knakken. Vooral in mijn nek is heel ziek. Maar na een tijdje belasting, dus bijvoorbeeld na een half uur gitaarspelen, moet ik gewoon weer even knakken, en dan kan ik er weer even tegenaan.

Zelfde bij mij nek. Gaat gewoon 'vast zitten'. Links knak knak, rechts kraak kraak, en ik kan weer uren!

Maf is het wel..

Nocki
10 juni 2005, 19:49
ik had het niet over knakken. maar over "last" hebben van gewrichten. knakken is trouwens ook niet goed maar wordt veel gedaan. ik moet de boeken er nog eens over openslaan om te wetenhoe het zat. maar er staat me iets bij van slijtage en vochtophoping door knakken. maar weet niet mee rpecies hoe het zat...

Nocki

bloodiron
10 juni 2005, 22:03
jah volgens mij is ut ook iets met vochtophoping......

Anders Destium
10 juni 2005, 22:28
Ik heb in het verleden last gehad van RSI, dat kwam door veel te veel computeren (studie :evil: ) en daarnaast veel spelen. Als je echt last hebt gelijk stoppen en rust inlassen, je lichaam geeft niet voor niets hints. Wat meestal de oorzaak is: verkrampt spelen, dus ga naar je gitaarleraar of zoek een gitaarleraar die je leert een goede houding te gebruiken!

Jason Newsted
11 juni 2005, 17:07
Kerel enigste advies gewoon door blijven spelen tot het op z'n pijnlijkst is en dan nog meer spelen gaat over tijdje wel weg. Je raakt eraan gewend.

d'oh
11 juni 2005, 17:43
idd, bunch of sissy's hier :D

gewoon keihard doorspelen
net zolang tot je dokter zegt van zet die gitaar maar eens ff weg

nee ff serieus, het beste is dan eens te zoeken naar een betere houding
voor mij is dat met de gitaar op de buik (zeg maar) en dus niet voor je voorplantingsorgaan :D

maar ik heb dan ook kleine vingers en armen dus als ik hem (me gitaar dan) lager heb hangen kan ik me pols helemaal niet meer buigen zonder voor over te buigen

up-guitarman
12 juni 2005, 18:33
Ik heb ook wl eens last, maar mijn gitaar hangt ook wel vrij laag ...
Is wel enkel als ik een heel nr. barré's en zware grepen moet nemen, voor de rest valt het allemaal wel mee !!!

Vampire
10 juli 2005, 23:55
Ik heb nooit last van mijn pols, maar wel vrij vaak eigenlijk diepe groeven in mijn vingers van de snaren. Iemand die daar iets op weet? Ik heb eens, toen het echt gewoon te lomp veel pijn deed en het bijna begon te bloeden 4 dagen geen gitaar gespeeld (de hel, de hel!! :cry: ), maar nu heb ik eigenlijk weer, en omdat ik iedere dag toch wel redelijk wat speel, gaat het ook niet weg...

Voornamelijk mijn pink en soms mijn ringvinger hebben er last vast... :-?

sorry voor beetje offtopic...

MazeMouse
11 juli 2005, 07:23
Ik heb nooit last van mijn pols, maar wel vrij vaak eigenlijk diepe groeven in mijn vingers van de snaren. Iemand die daar iets op weet? Ik heb eens, toen het echt gewoon te lomp veel pijn deed en het bijna begon te bloeden 4 dagen geen gitaar gespeeld (de hel, de hel!! :cry: ), maar nu heb ik eigenlijk weer, en omdat ik iedere dag toch wel redelijk wat speel, gaat het ook niet weg...

Voornamelijk mijn pink en soms mijn ringvinger hebben er last vast... :-?

sorry voor beetje offtopic...Als het goed is moet er uiteindelijk vanzelf eelt gaan komen (en dat moet je laten zitten. En niet zoals ik in het begin deed er steeds af pulken)

Vampire
11 juli 2005, 11:13
Je zou zeggen dat na anderhalf jaar 1 tot 3 uur per dag spelen je al wel eelt moet hebben toch? (en ik laat het zitten). anyway, ik denk toch wel dat het daarvan komt, maar ja, ik krijg er ook geen eelt op zolang ik die groeven nog heb, aangezien ik er niet al te lang mee kan spelen (moet al af en toe switchen van een powerchord met 3 vingers naar een met 2, omdat mijn pink het even niet meer trekt...)

Blijepanda
11 juli 2005, 11:25
Ik verplaats dit even naar muzikanten-diversen.

Bazzey
25 juli 2005, 11:05
Ik heb jaren geleden een peesontsteking gehad in mn linker hand door te veel en te lang legato oefeningen te spelen :oops: :oops: :oops:
Dat doet zo verrekte zeer dat je dan gewoon helemaal niet meer wil spelen. :lol: Spelen mocht ook niet meer van de dokter in het ziekenhuis voor 3 maanden.:o
Das pas klote,staat die gitaar voor je neus en mag je er niks mee doen....
Maarja,het besef van liever 3 maanden niet spelen dan de rest van je leven niet meer zonder pijn een gitaar vast kunnen houden komt dan wel ineens.
:D

Mafkees
28 juli 2005, 18:41
Ik had eerst mijn pols gebroken, denk dat ik na 20 minuten uit het gips te zijn weer stond te spelen, na 10 minuten hield ik het echt niet meer uit, leek net of ie weer gebroken was :-?

Sicky61
21 augustus 2005, 23:12
ja...heb ik ook wel es......doorspelen en niet zeiken.

Philippe
24 augustus 2005, 23:38
Ik heb een keer mijn linkerpols gebroken. Toen hebben ze het helemaal verkeerd gezet, het was ook een zeer gecompliceerde breuk.
Gevolg, ik kan mijn linkerpols niet verder draaien dan een kwartslag. Een simpele open G majeur pakken werd al gauw een haast onmogelijke klus.
Overgestapt van rechts- naar linkshandig, en het gaat me nu heel goed af.

VooDoo
26 augustus 2005, 15:20
He Gozer, ik ken het
kheb et ook gehad
wat je vooral niet moet doen, zoals er een paar hier zeggen, GEWOON DOORSPELEN, dat moet je echt niet doen
soms als je gitaar speelt en je speelt lang heb je ff dat je hand moe word,
maar het kan ook zijn dat je echt PIJN voelt(dit was bij mij het geval) en volgens mij bij jou ook,
ik zou ff goed rusten(toen ik het had, heb ik een maand niet gespeeld:) )
niet dat het daarna perfect over was, khad ook zo een gyrotwister ding besteld(ding helpt echt, ook qua opwarmen krachtverbeteren etc.) wil je niets aansmeren ofzo:P maar het heeft mij geholpen, verder had ik nog mn gitaar hoger gehangen, dan pak je de akkoorden etc makkelijker zodat je je pols niet te veel hoef te buigen, khoop dat je r wat aan hebt
veel succes!!

BassAgent
26 augustus 2005, 16:12
Heb mn rechterpols gebroken (iets meer dan een jaar geleden) en die heeft toen 6 weken in t gips gezeten. Ik moest een week nadat ik van het gips verlost was weer optreden, geen probleem. Het grootste probleem was dat ik mijn pols niet meer kon buigen (en das knap lastig als je je bas redelijk hoog hebt hangen) en dat moest ik eerst weer gaan trainen, elke dag kon ik een stukje verder en het was precies goed toen ik op tour naar Zwitserland ging :D