PDA

View Full Version : Fuzz!



Droffie
10 juni 2005, 17:13
Ik weet dat er al meer Fuzz topics geweest zijn maar toch mijn vraag.
Ik ben idolaat van The Black Crowes. Ben er achter dat Marc Ford een Analogman Sun Fuzzface gebruikt en Rich de '69 Fulltone.
Ik wil graag een Fuzz kopen.
Kunnen jullie wat Fuzzpedalen noemen en waar ik ze kan vinden die ik zeker moet proberen. Ik speel op een Koch Twintone (dat ter info).

Bedankt alvast.

gr

Lucluc
10 juni 2005, 19:17
Ik ben idolaat van The Black Crowes

Pfff, tja, meen je dat nou echt? Ik vind dat een soort Spinal Tap. Niet echt serieus te nemen. Ik heb laatst met een popquiz meegedaan en daar kwamen The Black Crowes ook voor in de ronde 'not done' en ook terecht volgens alle deelnemers plus het publiek.

Maar dan nog een antwoord op je vraag: een fuzz is wel iets waar je aan moet wennen, echt moet leren mee te spelen. Die Sunface en '69 zijn beiden germanium-transitor fuzzen, dat geeft niet zo veel gain. Als jouw versterker erg clean en stug is, dan kan je dat vies tegenvallen.

Ik weet dus niet naar welk geluid je op zoek bent, en nee, ik ga ook niet de moeite doen naar The Black Crowes te luisteren. Genoeg originele muziek te vinden ipv flauwe neo hippies die doen alsof ze muziek hebben uitgevonden die al ruim 35 jaar een gepasseerd station is.

Droffie
10 juni 2005, 21:11
Zijn er andere Fuzzes die wel meer gain hebben dan?

De Twintone heeft een goede overdrive kanaal, dat in combinatie met een OD-3 die ik heb.

Lucluc
10 juni 2005, 21:34
Zijn er andere Fuzzes die wel meer gain hebben dan?

Ja, met silicium transistors. Bijvoorbeeld de Fulltone '70. Ik geloof BC-109 transistors o.a.


De Twintone heeft een goede overdrive kanaal, dat in combinatie met een OD-3 die ik heb.

Voor een overstuurde pre-amp kan het juist weer heel slecht klinken. Vroegah hadden ze maar 1 volume knop en die ging ver open. Als de eindpitten flink staan te gloeien, dan is een tikje meer gain van een germanium transistor fuzz al genoeg om tot waanzinnige klanken te komen.

Ik denk dat je met jouw setup beter af bent met een silicium transistor fuzz en dan op het cleane kanaal van je Koch.

Dirk_Hendrik
10 juni 2005, 21:50
Vroegah hadden ze maar 1 volume knop en die ging ver open. Als de eindpitten flink staan te gloeien, dan is een tikje meer gain van een germanium transistor fuzz al genoeg om tot waanzinnige klanken te komen.

Ik quote deze even extra daar het niet zozeer de manier is om met een fuzz om te gaan alswel met bijna elk vervormend pedaal.

Lucluc
10 juni 2005, 22:39
Vroegah hadden ze maar 1 volume knop en die ging ver open. Als de eindpitten flink staan te gloeien, dan is een tikje meer gain van een germanium transistor fuzz al genoeg om tot waanzinnige klanken te komen.

Ik quote deze even extra daar het niet zozeer de manier is om met een fuzz om te gaan alswel met bijna elk vervormend pedaal

Ten dele mee eens, omdat:
A: germanium transistor fuzzen alleen maar samen te lijken gaan met een overstuurde eindtrap.
B: sommige fuzzen en overdrives al goed klinken van zichzelf, ook al speel je met een laag volume.
C: sommige vervormers weer totaal niet samenklinken met een overstuurde eindtrap. Denk aan metaldistortions. Die gaan vaak heel lelijk om met een 'vieze' versterker.

Maar daarom ook jouw


bijna elk vervormend pedaal

jero
10 juni 2005, 23:31
Everman FD G2
Lovepedal COT
Fulltone '69
Fulltone '70
Pro Analog Scaryface
Foxrox Fuzzfoot
BJF PPF
Homebrew UFO
Analogman Sunface
MJM London Fuzz
Diaz Squareface
Pedalworx McFuzz
Pedalworx McFuzz Hot
....
....


fuzz komt in genoeg smaken, welke het best bij jou past zul je zelf moeten ontdekken. Mijn personal favorite is de BJF PPF, niet gewoon een FF kloon maar een fuzzy drive die gaat van early Hendrix tot moderne fuzz geluiden a la Eric Johnson en ook nog eens voortreffelijk klinkt op een cleane Fender.

btw zo slecht zijn de black crowes nou toch ook weer niet?

Droffie
10 juni 2005, 23:31
A: germanium transistor fuzzen alleen maar samen te lijken gaan met een overstuurde eindtrap.
Maw aan een Germanium Fuzz heb ik dus niets tenzij ik het publiek gehoordoof wil maken? Veel Gemanium fuzz soundfiles die ik geluisterd heb zijn met Fender amps gemaakt. Je wou toch niet zeggen dat ze die vol open hadden staan om eindtrapvervorming te krijgen? Een Plexi ok, maar een Dual Showman kranken??


B: sommige fuzzen en overdrives al goed klinken van zichzelf, ook al speel je met een laag volume.
Noem er eens een paar. Ik wil graag weten welke ik moet proberen.

Droffie
10 juni 2005, 23:36
Hey bedankt Jero :)

Die BJF PPF waar heb je die vandaan?

Droffie
11 juni 2005, 00:11
Jero
Ik heb wat soundfiles geluisterd van je Pink Purple Fuzz... :o
Wow die klinkt heel gaaf. Ook bijna clean met randje erg mooi.
Waar heb jij 'm gekocht en die prijs...295,- Euro...

Mitch
11 juni 2005, 11:12
BJF heeft prijzen die even 'apart' zijn als hun graphics :wink:

Over fuzz: wat Luc zegt klopt grotendeels wel hoor. Tuurlijk, voor een Tubescreamer geldt hetzelfde, maar voor germanium fuzzes geldt absoluut: op warme EL34's klinken ze gewoon het lekkerst.
Volgens mij heeft het clean kanaal van een Twintone geen aparte mastervolume hè ? Da's wel een klein nadeel.
Of een fuzz als de '69 lekker gaat klinken op het drive kanaal van een Twintone, die een vrij moderne karakteristiek heeft.....durf het je niet te zeggen.


Eén ding wat echt een fabeltje is: germanium fuzzes hebben niet zo veel gain. Dat is echt een mythe die ik op te veel forums tegenkom. Ook met een germanium fuzz kun je tot metalvervorming komen. Qua gain dan hè, niet qua klank :wink: .
Feit is wel dat een fuzzface-achtige vanwege zijn wat bassige karakteristiek meestal niet op volle gain wordt gebruikt. Maar een germanium fuzz die een toonregeling heeft of een andere input cap heeft die meer hoog doorlaat, kan prima tot op hoge gain gebruikt worden. EN geloof me: dan scheurt het als de neten, zelfs op een cleane bak !

Silicon-transistor fuzzface-achtigen hebben vooral een ander karakter, klinken gewoon anders (vaak wat scherper) en zijn uiteraard temperatuur-stabieler. Ook blijven ze strakker klinken op hogere gain, ze zijn er meer voor geschikt.
Luister eens naar de verschillen op deze soundclips, die geven een goed idee:
http://www.miaudio.com/NF_Intro.htm
De twee vergeleken fuzzes zijn niet zo zeer fuzzface-achtigen zoals de Sunface en '69 zijn, maar maakt wel goed het verschil tussen germanium en silicon duidelijk.


Vergis je echter niet door te denken dat je met dezelfde spullen hetzelfde geluid kunt bereiken. Gebruiken ze de fuzz alleen als solo boost, hebben ze al veel eindbuis oversturenig, hebben ze de fuzz aanstaan in combinatie met een ander pedaal, etc, etc....

Mitch
11 juni 2005, 11:34
Ik weet niet of je kan solderen, maar anders ben je hier klaar mee:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41418&item=7327497585&rd=1

crazylay
11 juni 2005, 11:41
Fuzz Face

de beste vind ik tot nu toe

jero
11 juni 2005, 17:25
BJF heeft prijzen die even 'apart' zijn als hun graphics :wink:



Tsja, BJF is niet goedkoop, maar de pedalen waar ik tot nu toe mee heb gespeeld vind ik erg goed. Of je het er voor over hebt is een persoonlijke afweging.


Fuzz Face

de beste vind ik tot nu toe

welke, dunlop, dallas arbiter, crest audio, etc?

Lucluc
11 juni 2005, 19:45
Veel Gemanium fuzz soundfiles die ik geluisterd heb zijn met Fender amps gemaakt. Je wou toch niet zeggen dat ze die vol open hadden staan om eindtrapvervorming te krijgen? Een Plexi ok, maar een Dual Showman kranken??

Er zijn nogal wat verschillende Fender amps. Ja, een Dual Showman is ook wel meteen de zwaarste, 4 eindpitten en 2 15" speakers. Maar op een Vibrolux Reverb of een Deluxe Reverb krijg je al veel eerder een randje van de eindbuizen icm de gelijkrichterbuis. Daarom zei ik eerder ook dat het spelen met een fuzz even wennen is en dat het misschien kan tegenvallen met een moderne versterker. Fender = clean hoor je vaak, maar de meeste Fender amps zijn helemaal niet zo clean. Alleen de grote jongens, Twin Reverb en Showman blijven relatief clean. Mijn Tremolux zou ik beslist niet omschrijven als een typisch cleane amp, maar wel typisch Fender. :)


Noem er eens een paar. Ik wil graag weten welke ik moet proberen.

De meeste fuzzen die je nu kan krijgen zijn gebaseerd op een fuzzface, maar hebben dan wat kleine aanpassingen. Welke nog niet zijn genoemd zijn die van Roger Mayer. Die zijn redelijk betaalbaar, 110 euro nieuw.


Eén ding wat echt een fabeltje is: germanium fuzzes hebben niet zo veel gain.

Dat zou eigenlijk best kunnen, want de Zvex Fuzz Factory is dacht ik ook met germanium transistors. De meeste 'standaard' germanium transistor fuzzen die ik heb getest hadden betrekkelijk weinig gain.

birt
11 juni 2005, 20:05
een germanium fuzz heeft inderdaad wel behoorlijk wat gain in huis hoor.

(klein beetje spam-achtig: gemodde fuzzface met 5 inputcapswitch voor tooncontrole en diode voor stabieler te zijn bij temperatuurverschillen kost bij mij 90 euro, het kan wel even duren voor je em hebt)

Droffie
11 juni 2005, 21:00
Bedankt voor de tips maar welke muziekzaken hebben deze fuzzes? Maw waar moet ik heen om te testen?
Die MiAudio fuzz klinkt ook te gek. Wie verkoopt die?

gvink
11 juni 2005, 22:59
De Keeley Fuzz Head heeft en Germanium en Silicon, kan je kiezen met een switchje... Klinkt echt waanzinnig!

En das niet om te spammen!!!

GV

Droffie
11 juni 2005, 23:52
Ok en waar kan ik die horen? Reviews die ik lees suggeren dat die alleen goed klinkt met een Class A buizenbak...Heb ik niet...

jero
12 juni 2005, 03:14
fulltone, mi audio, homebrew, bjf en everman zou je bij v.d. haar kunnen proberen. Blijkbaar hebben we in gvink een keeley dealer, niet te beroerd om zijn waar hier aan te prijzen. De overige zijn wat lastiger te krijgen in NL, die zou je dus 'op de gok' moeten kopen in de USA.

Robbert
12 juni 2005, 10:38
fulltone, mi audio, homebrew, bjf en everman zou je bij v.d. haar kunnen proberen. Blijkbaar hebben we in gvink een keeley dealer, niet te beroerd om zijn waar hier aan te prijzen. De overige zijn wat lastiger te krijgen in NL, die zou je dus 'op de gok' moeten kopen in de USA.

Nou ja, de Keeley Fuzz-head is ook wel leuk hoor, probeer dan ook eens de Javaboost.. :D

Het meeste gebruik ik toch de J. Everman, die is gewoonweg het meest veelzijdige en kan van licht randje tot dikke fuzz gaan, geweldig ding!

Mitch
12 juni 2005, 10:59
Nieuw Vennep woon je ? Kun je testen bij v/d Haar zelf in Nieuwegein, MaxGuitar in Den Haag heeft een aantal van zijn spullen op voorraad ('69, '70), Feedback Utrecht/Rotterdam heeft ook wat Fulltone etc.

Maar je kunt niet solderen begrijp ik ? Goedkoopste oplossing om een goeie fuzz uit te proberen !