PDA

View Full Version : Phonic powered mixer voor zangversterking



Fuhgawz
10 juni 2005, 12:59
Ik weet niet of ik in het juiste subforum zit, maar deze lijkt het beste te passen. Mijn excuses als ik fout zit.

Ik heb voor mijn nieuwe band een zangversterker nodig. In mijn andere band is alle apparatuur al aanwezig, maar voor deze nieuwe band moet ik alles zelf kopen. Aangezien ik weinig te besteden heb en toch niet goed kan zingen wil ik het zo goedkoop mogelijk houden.
Nu zag ik bij Feedback deze Phonic Powerpod 408 powered mixer staan voor slechts 99 euro:

http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/cGhvbmljLXBvZDQwODM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

Tekst:
No-nonsense mixerversterker met een vermogen van 80 watt. De 4 mic/line kanalen met 2-bands toonregeling en de verder voorzien van digitale delay, tape-in en record out.

Dit lijkt in eerste instantie ideaal. Ik heb enkel wat vragen.
1) Is 80 watt genoeg voor de zang om boven de andere instrumenten uit te komen? Ik heb proberen te zingen door mijn gitaarversterker (Engl Screamer 50) maar daar moet ik hem een heel stuk verder opendraaien om me verstaanbaar te maken. Daarbij is de geluidskwaliteit dan bagger.

2) Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van monitoren? Ik zag Phonic SEM-712 monitoren van 69 euro (ook bij Feedback) met de volgende tekst eronder:
Prima 12" 2-weg stage monitor met een belastbaarheid van 150 watt RMS aan 8 ohm. Aan te sluiten via jacks en uitgevoerd met een ingebouwde 35 mm stand adapter. Ook te gebruiken als PA luidspreker voor, bijvoorbeeld, een zanginstallatie.
Kan dit samen met de bovenstaande mixer en waar moet ik op letten bij het aanschaffen van monitoren?

3) Zijn er nog andere/betere/goedkopere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien? De kwaliteit hoeft niet goed te zijn aangezien wij toch niet goed kunnen zingen en het moet echt goedkoop zijn aangezien we weinig te besteden hebben.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

harrie-beton
10 juni 2005, 15:45
80 watt zang is beetje weinig maar goed, krap budget.

Koop 2 speakers van 100 watt en hang ze op in kettingen of zet ze op statief op oor hoogte.

Bezuinig niet op microfoon. Dus geen soyoko maar Sennheiser, Beyer of (meest populair) shure sm58

Fuhgawz
10 juni 2005, 15:54
Maar 80 watt is dus wel mogelijk, ondanks dat het krap is? Is het dan niet zo dat dat ding vrij snel gaat slijten aangezien je hem vrij hard moet zetten? 99 euro lijkt aan de andere wel erg goedkoop voor een mixer + poweramp in één. Ook als ik naar de prijzen op marktplaats kijk voor tweedehands (powered) mixers, eindversterkers en actieve monitoren.
Wat betreft de microfoon: ik heb hier een cheapo microfoon van het merk 'Bogey Amp' liggen die ik een keer gratis bij EMI kreeg. Er zat wel nog een prijskaartje aan van volgens mij 20 euro, dus dat zal niet zo veel zijn. Ik heb in ieder geval geen intentie om een nieuwe microfoon erbij te kopen.
Maar wat betreft die powered mixer en de monitoren van Phonic? Is dat wat? Zijn er nog andere (goedkope) alternatieven?

Fuhgawz
10 juni 2005, 15:57
Woei, ik zie dat hij 120 watt geeft op 4 ohm. Dat is al een beetje meer in de richting neem ik aan.

harrie-beton
10 juni 2005, 18:31
phonic is al redelijk goedkoop.

Wij oefenen ook met phonic trouwens.
de phonic PA550 (actief) lekker makkelijk aansluiten.

Han S
10 juni 2005, 19:07
Harrie Beton geeft je goede adviezen, wat ik nog wil opmerken (en dat heb ik hier al eens eerder gezegd) moet je met een paar dingen rekening houden.

80/120 watt lijkt niet zo veel, maar als je daar een hoog rendement speaker aan hangt maak je er wel achterlijk veel lawaai mee.

Veel hangt dus af van welke speaker je gebruikt en helaas is een hoog rendement speaker niet goedkoop, tenzij je er 2e hands voor een redelijke prijs kunt aankomen.

Het verschil tussen 100 en 1000 watt is met dezelfde speaker niet meer dan 10 dB (10 log P).

Vorige week kocht ik een RCF L15/544 via Marktplaats voor €50, dit is een 15 inch bas speaker met een magneet er achter van wel 12 inch. Het rendement van zo'n speaker is 102dB/w/m. Dat wil zeggen dat die speaker met 1 watt op een meter afstand een SPL (geluidsdruk) levert van 102 dB.

Een JBL 2445 is een compressiedriver voor middentonen en die levert met de juiste hoorn 118dB/w/m. De Vitavox S3 is een midden/hoog driver en die haalt ook 118 dB/w/m.

Als je die op je Phonic aansluit haal je tenminste 138dB/m. Ga echter niet zoeken naar dat soort drivers want die zijn heel erg duur en je hebt er een hele batterij bas speakers bij nodig om in balans te komen.

Wat ik dus wil zeggen is dat je veel winst kunt halen met een goede speaker. Bij een goede speaker wordt meestal het rendement vermeld in de specificaties, hoe hoger het rendement, hoe harder het zal gaan.

Fuhgawz
11 juni 2005, 14:17
Hartelijk dank voor de adviezen Han S en harrie-beton! Ik ga gewoon voor de aanschaf van dit ding en kijk dan verder voor goede speakers.