PDA

View Full Version : Noten en gitaar



BJA
9 juni 2005, 23:35
Helleuw,

Vraagje, als iemand ettelijke jaren notenleer heeft gehad en nu wil beginnen met gitaar spelen, op welke manier kan hij dan dat voordeel benutten? Dan bedoel ik dus hoe hij het concreet kan gebruiken.

Kwestie tablatuur, bladmuziek, het aanleren van akkoorden en dergelijke...

Zit er ergens een groot voordeel in waar ik hem op kan wijzen zodat hij er sneller mee op weg raakt in plaats van te prullen met tabs enzo?

Alvast bedankt!

PS: Websites met uitleg hierover zijn altijd welkom..

waayer
10 juni 2005, 19:45
Ik denk dat het merendeel van de gitaristen hier op het forum gebruik maakt van tabs en daarbij de muziek om uit te zoeken hoe je het speelt
dus ik denk niet dat je te lichtzinnig moet denken over tabs en dan bedoel ik dat je zegt' prullen met tabs.'
Dat je noten kunt lezen zegt nog niks over het gebruik ervan met een instrument omdat je ook de noten op je gitaar moet kunnen vinden
en dat leren ze je niet op amv dus dat zul je dan of zelf moeten gaan uitzoeken, of je zult lessen moeten gaan nemen.
Dat je noten kunt lezen heeft natuurlijk voordeel met betrekking tot timing
en dynamiek en dat je bladmuziek kunt verkrijgen voor bv. jazz en of klassiek.
Maar ga je de kant van blues of rock op dan is het niet noodzakelijk om bladmuziek te kunnen lezen.En over dit onderwerp is al veel geschreven
over gediscusseerd en over getwist dus het is maar net wat je keuze is.
Wel ben ik van mening dat het een voordeel is dat je al noten leest voordat je een instrument bespeelt en wel om het feit dat als je al wat jaren speelt je meestal jezelf er niet meer toe kan bewegen om alsnog noten te gaan leren omdat je dan al wat ervaring hebt en omdat de lesstof dan toch wel wat saai is.
Maar hoe dan ook ik zou gaan lessen dan leer je de meeste dingen op de juiste manier dus hoef je ook niks meer af te leren omdat je jezelf dingen fout hebt aangeleerd.

BJA
10 juni 2005, 22:28
Bedankt, ikzelf doe tabs zeker niet af als nutteloos, integendeel. Maar ik nam altijd aan dat een doorwinterde rasechte notenlerende muzikant erop neer keek :D

sneez0r
11 juni 2005, 10:20
Ik zou hem gelijk de noten op het fretboard laten zien/uitleggen en de intervallen tussen de snaren. En kijk of je een methode kan vinden die niet van frets maar van noten uitgaat. W.G. Leavitt's 'A Modern Method for Guitar' is een echt allround boek. Een van de doelen die dat boek stelt is ook de student noten te leren lezen op de gitaar. Zo zijn er misschien wel meer boeken.

Ik zou tablatuur niet zomaar afdoen. Maar notenschrift heeft in muzikaal opzicht wel voordelen. (Ritme, dynamiek, tonaliteit, het verschil tussen cis en des zien.) Als hij dat dus kan lezen, zou ik toch vooral aanraden om dat te gebruiken. Mijn ervaring is dat je daarmee meer inzicht krijgt in de muziek en de 'architectuur' van het fretboard.

taylor
11 juni 2005, 10:24
ik zelf heb ook noten moeten leren(muziekschool) op een gegeven moment kon ik (simpele) dingen vanaf papier spelen.

heb er veder nooit wat mee gedaan al ken je wel symbolen enzo dat is wel handig als iemand die gebruikt,als je niet in een pro orkest gaat spelen heb je er dus weinig tot niks aan.

met symbolen bedoel ik dan bv driehoekje is majeur,cirkel met streep er door heen half vermindert ect dat raad ik dus wel weer aan om te leren.

sneez0r
11 juni 2005, 10:27
heb er veder nooit wat mee gedaan al ken je wel symbolen enzo dat is wel handig als iemand die gebruikt,als je niet in een pro orkest gaat spelen heb je er dus weinig tot niks aan.

Het orkestje waarin ik speel is niet bepaald 'pro' maar toch krijg ik muziek in notenschrift die ik soms a prima vista moet spelen. Daar loont noten lezen ook voor.

taylor
11 juni 2005, 10:33
ja ik bedoelde ook "pro" tussen aanhalingsteken.