PDA

View Full Version : clippen van het cleankanaal??



Fumi SG
9 juni 2005, 23:19
eeh,

Ik GAS de laatste tijd een beetje op de Randall RG50 TC (combo), mede dankzij de prijs. Nou heb ik alleen gehoord dat het cleankanaal nogal snel overstuurd, overigens nog niet zelf gehoord.

Nou was mijn vraag, kun je dat beïnvloeden (dus minder snel oversturen) door andere buizen?? Zojah, merk je dan echt duidelijk verschil of is dat slechts ienieminie??

Mr.Bluesbreaker
10 juni 2005, 00:05
Niet erg veel qua buizen ga je het verschil merken. (ik ga er even vanuit dat het een buizencombo is, die randall.(

Wat je qua buizen hooguit kunt doen is het volgende:
Ik heb zelfook een 50 watt buizencombo een Bedrock 651. Niet echt bekend onder het gewone publiek, maar het haal de 50 watt uit 4 keer EL84. Er ziten 3 pre amp buisjes in, waarvan V1 (positie van de 1e pre amp buis) het belangrijkse is voor de klankkleur. Hier heb ik in plaats van de standaard ecc83 een jan 5751. Dit is een amerikaanse buis die wat beter is dan de gemiddelde ecc83, en de gain wat lager houdt. Hier wordt je clean kanaal ook iets langer clean door.

Wat ook heel beperkend is, zijn je elementen. Hoe hoger de output van deze, hoe sneller je clean zal beginnen te oversturen. Uit je nick neem ik aan dat je op een SG speelt, en humbuckers oversturen een stuk sneller van nature dan singlecoils. Wat je ook zou kunnen doen, is bijvoorbeeld je nekhumbucker splitbaar maken, zodat je op het meest bruikbare element ook een singlecoil ter beschikking hebt. Hoe dit klinkt op een SG weet ik niet uit eigen ervaring. Het splitten van je halselement is een eenvoudige technische ingreep.

Als laatste: zorg dat je doorversterkt wordt met een gig als het kan. Dan hoef je lang niet zo hard en overstuur je dus ook minder op het cleane kanaal.

Shaggy
10 juni 2005, 00:53
ik heb die versterker ook gehoord en bespeeld maar er is zat headroom hoor

Fumi SG
10 juni 2005, 17:08
inderdaad een SG, een nick zegt meer dan 1000 woorden! :razz:

dus als ik het goed begrijp kun je door (kwalitatief) beter pre-ampbuizen je clean wat langer clean houden. Dan gaat het ook alleen om het cleane kanaal toch??

en over dat splitten, voor zover ik weet kan ik de elementen die ik nu heb niet splitten. Ik weet precies wat je ermee bedoeld, want ik wil ze ook in m'n zelfbouw gooien (zodra ik weer verder ga :wink: ). Maar dat is inderdaad een optie.

@Shaggy... Ik moet hem nog testen, maar heeft ie volgens jou zo al genoeg headroom om in een band (redelijk luid, maar niet extreem) nog goed clean te blijven??

Squier4ever
11 juni 2005, 11:33
Ja volgens mij ook wel, zolang je dan niet de level knop van de soloboost voluit draait, want dan gaat ie wel over zen nek as je die heb ingeschakeld....

maar tis idd een erg leuke amp met een lekkere sound

Fumi SG
11 juni 2005, 12:38
daar is die boost toch juist voor!! :)