PDA

View Full Version : Vintage Fender amp kopen



cosmos
9 juni 2005, 23:06
Hi y'all,

Ik ben, aangezien er weer wat vakantiegeld binnen is (GAS), aan het kijken op eBay naar een (vintage) Fender amp, die nog een beetje betaalbaar is ook. Ik vind mijn huidige Koch Twintone erg lekker, maar ik mis toch dat echte Fender geluid. Hier is waar ik mee bezig ben:

Onder andere:

* Blues DeVille (4x10 tweed)
* Showman (head)
* Concert (1x12)

Met name voor die laatste 2 kan ik waarschijnlijk een goede deal maken, dus ik was benieuwd naar jullie meningen hierover. Ook heb ik een mogelijke deal voor een Ultimate Chorus, wat natuurlijk een hele andere amp is, maar wel erg lekker qua clean.

Ik hoor graag van jullie!

Firebird
9 juni 2005, 23:54
Hey Cos,

ik heb vorig jaar ofzo een Fender Concert II gehad. Weet niet precies of je deze bedoelt, denk het wel, want volgens mij (correct me if i'm wrong) werden de 'oude' Concerts allemaal met 4x10" uitgerust.

De Concert II is mede ontworpen door Paul Rivera en heeft 2 kanalen. Mijn Concert was uitgerust met een 12" EV 12F (F van Fender, speaker is gewoon n 12L).

Clean kanaal is gewoon helemaal Fender... niets aan toe te voegen. Het overdrive kanaal kwam voor mij toch n heel stuk tekort. Waar mijn Fender 75 een beest is, is de Concert een redelijk nette dame.

Ik heb nog wel n mp3tje waar ik op die versterker speel.... wel slechte kwaliteit maargoed... Kheb alleen geen website om erop te zetten.

Conclusie: voor mij was het n goede versterker, alleen het scheurgeluid beviel me niet. Ik heb m verkocht aan een of andere Jazzgitarist die op Pinkpop heeft gestaan (:P) en die was er helemaal ondersteboven van.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Succes!!

Koekje
10 juni 2005, 11:04
Ik heb een Blues Deville 410 Tweed, clean is echt fantastisch, superwarm, reageert extreem goed op OD-pedaaltjes zoals tubescreamer ... er zit ook klinkende reverb op, juist het 2de kanaal is niet echt bruikbaar maar een Fender koop je zelden voor het drive-kanaal ... beter af met enkele pedaaltjes ervoor :)

PeeVee
10 juni 2005, 11:29
Houdt er rekening mee dat de "ouwe" Fender amps (ong. tot '81) wezenlijk anders zijn en aanzienlijk beter van kwaliteit dan het huidige broddelwerk.

De "oudjes" lijken qua circuit nog zeer sterk op de legendarische amps uit de 60's (en de meeste amps tot ong. '77 zijn zelfs vrij gemakkelijk terug te bouwen naar dat mooie warme circuit), ze hebben een stevig aluminium chassis, zijn point-to-point handwired en gebruiken relatief goede parts; grote Amerikaanse koppelcondensator en Carbon Composite weerstanden. Zeer onderhoudsvriendelijk, zeer degelijk en natuurlijk geroemd om die bekende Fender tone. Blackfaces (pre '69), vroege en juist late silverfaces zitten ook nog eens in een echte houten kast wat ook weer wat mooier klinkt dan spanderplatte van tegenwoordig.

Het spul wat Fender de laatste 15 jaar op de markt zet, ziet er voornamelijk leuk uit en klinkt ook wel zo maar is (op een enkele uitzondering na) gemaakt van het goedkoopste (vaak Aziatische) parts die er maar te krijgen is. De circuits hebben niet veel meer te maken met het oude legendarische Fender geluid, reverb circuit is b.v. niet met buizen, spanningen zijn erg hoog om wat meer vermogen uit de eindtrap te persen, de parts (condensatoren, weerstanden, pots etc.) zijn van zeer matige kwaliteit, enkelzijdige printplaten met slechte (soundwise) layout etc. etc. Kortom, als ik jou was zou ik op zoek gaan naar b.v. een mooie silverface en zou ik het nieuwe spul maar mooi laten gaan. Er worden er regelmatig aangeboden op de diverse marktplaatsen en mocht je wat op het oog hebben dan kun je hier altijd te rade gaan.

Succes!

nicoverduin
10 juni 2005, 11:47
+1

cosmos
10 juni 2005, 12:01
PeeVee, bedoel je dat dan gericht op die Blues Deville, of meer op die ultimate chorus? Ik ben nu bezig met een Showman blackface top, maar kan ook een Fender Concert (dus niet II) voor rond de 450-500 krijgen.
Dat is wel voor 81 toch? :)

SteavisSmokin
10 juni 2005, 12:53
Wat ik niet begrijp is dat je aan de ene kant kijkt naar een oude fender buizenbak (showman) en aan de andere kant een ultimate chorus..?! Dat staat zo ongeveer haaks op elkaar. :-?

Die Fender Concert is waarschijnlijk een pro tube series, een vrij nieuwe dus (ook print plaat en meerdere kanalen met channel switching... :stop: :wink: )

cosmos
10 juni 2005, 13:18
Over die Concert, zie:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46654&item=7329263720&rd=1&ssPageName=WD2V

SteavisSmokin
10 juni 2005, 13:53
Da's een Concert "II", jaren 80 Fendert ontworpen door Paul Rivera.

cosmos
10 juni 2005, 14:09
En....is t wat?

Lucluc
10 juni 2005, 14:34
Die Concert II is best een aardige amp, maar met de enkel 12'' speaker kom je veel tekort. Er is geloof ik ook nog een 2x10'' setup die al iets beter is. Kijk uit dat je je niet zo'n pro-tube serie laat aansmeren, die zijn echt niet ok. En blijf ver van een Blues Deville, of Hotrod. Redenen geeft Peevee al aan.

Met een oude Showman zal je nooit verkeerd zitten. Als dat niet lukt een blackface Bandmaster is goedkoop en ok. Als je per se reverb wilt is een silverface pro reverb, twin reverb of vibrolux reverb de beste oplossing. O ja, bandmaster reverb is er ook nog, maar je wilt echt niet gaan rondzeulen met zo'n groot cabinet.

Maar op je vraag 'is het wat': net niet dus. En 650 is al te veel geld, want ik heb er laatst een bij een winkel bij mij in de buurt gezien voor 450.

cosmos
10 juni 2005, 14:37
Kijk, daar heb ik nou echt iets aan, thanks Lucluc!

Lucluc
10 juni 2005, 14:41
o ja, persoonlijke favoriet die ik was vergeten :oops: Tremolux. Kan iets te ligt voor je uitvallen qua vermogen.

Misschien kun je eens wat van je wensen kenbaar maken, dan is het voor ons wat makkelijker om advies te geven.

Wil je per se reverb? Buizengelijkrichter, welke speakers, vermogen, is 2 eindbuizen genoeg? Hard clean noodzakelijk, etc..... Formaat, heb je vrachtwagen, dan kan je ook een silverface Showman Reverb nemen :lol:

cosmos
10 juni 2005, 15:02
Pfff...ai..ik hoor al dat ik me nog wat beter moet gaan verdiepen daarin haha! Reverb hoeft niet per sé, 2 eindbuizen is in principe genoeg, in onze oefenruimte is mijn Twintone ook al te hard, dus misschien dat een tremolux ook wel interessant zou kunnen zijn.

Ik moet toch maar eens naar een winkel met een paar van dit soort amps, om te bepalen wat ik wel en niet wil geloof ik....heb je dat in Amsterdam? (er even vanuit gaande dat Dijkman dat soort spul niet heeft..)

Lucluc
10 juni 2005, 15:06
Je zou misschien naar Den Haag kunnen gaan, Purpleguitars, lekker wat uitproberen en dan heel hard lachen om hun prijzen!

Kijk eens op http://www.ampwares.com/ffg/ voor de verschillen tussen de amps.

cosmos
10 juni 2005, 15:13
Ik heb me al vaker verbaasd over hun prijzen. Leuk hoor, dat ze die shit uit Amerika halen en in een container voor de deur laten afdroppen, maar je zou dan juist zeggen dat het goedkoper zou moeten zijn.
Als je ziet wat je daar voor een merk als Koch moet betalen dan gaat het al nergens over, dus ik benieuwd naar de rest van de prijzen..!

Qua Bassman, is dit iets?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=46654&item=7326901793&rd=1

Lucluc
10 juni 2005, 19:24
Ze hebben bij Purpleguitars de prijzen van de site verwijderd. Volgens mij vragen ze voor die Bassman en Tremolux meer dan 1500 euro. Als je een beetje geduld hebt zie je die ook wel voor rond de 1000 euro te koop.

Persoonlijk zou ik voor een blackface setje gaan. Als je een combo met reverb wilt, dan wordt het een wat moeilijker verhaal. Dan kan je beter een silverface nemen qua prijs. Met wat aanpassingen heb je dan ook een prima amp.

Die Bassman op ebay zal best ok zijn, maar heb geduld en je hebt een blackface voor dezelfde prijs, of minder.

PeeVee
10 juni 2005, 20:27
PeeVee, bedoel je dat dan gericht op die Blues Deville, of meer op die ultimate chorus?
Die laatste ken ik niet maar het geldt wel in zijn algemeenheid denk ik. Het gaat m.n. om de "recente" buizenversterkers; die liften mee op het legendarische buizengeluid van weleer en zijn gewoon wezenlijk andere amps.


Ik ben nu bezig met een Showman blackface top
Mooi; warm, strak, helder, clean en punchy... The real deal!


maar kan ook een Fender Concert (dus niet II) voor rond de 450-500 krijgen.
Die laatste ken ik ook niet zo goed, uit welk jaar issie? De blackface Concert is een 4 x 10" amp en feitenlijk beetje de reverbloze Super Reverb (die eigenlijk Concert Reverb had moeten heten maar ze vonden 'm zo super dat ie de naam Super Reverb kreeg hihi). Als het zo'n 1 x 12" is dan is het ook gewoon een "moderne" printplaat amp... Komt ze veel in Duitsland tegen dacht ik.

jpb
10 juni 2005, 21:11
Ik zou absoluut voor de showman top gaan. Sterker nog, wanneer je hem niet koopt ben ik zeer geinteresserd, zeker als het een "8 ohm showman is. Is het een SHowman (1 x 12" en 8 ohm) of een Dual Showman top (2 x 12 en 4 ohm)?

PeeVee
10 juni 2005, 21:15
Maar op je vraag 'is het wat': net niet dus. En 650 is al te veel geld, want ik heb er laatst een bij een winkel bij mij in de buurt gezien voor 450.

Mwa... 650 lijkt me toch wel een redelijke prijs hoor. Weet je zeker dat Thijs een Concert had voor 450? Volgens mij was dat een Princeton Reverb II en die heb ik een tijdje gehad en is toen naar Al gegaan.

Rgrds, PV

PeeVee
10 juni 2005, 21:24
Ik moet toch maar eens naar een winkel met een paar van dit soort amps
Laat me effe weten als je zo'n winkel vindt... De meeste winkels zijn tegenwoordig al blij als ze één silverface Twin Reverb in huis hebben en een Vibrochampje ofzo... M.a.w. Dat kun je vergeten... Houd er ook rekening mee dat buizentechniek toch wel een vak apart is en de meeste winkels er echt geen sjoege van hebben. Prikken er een paar Sovteks in en als er herrie uitkomt vinden ze het al gauw mooi en vintage. Schrijnend voorbeeld in Nijmegen (noem geen namen); een prachtige Bandmaster die werkelijk erbarmelijk klonk maar de zijn gewicht in goud op moest brengen, LucLuc weet welke ik bedoel. Ook zijn er veel zaken die veel waarde hechten aan "100% origineel". Dat kan wel leuk zijn, maar juist als er weinig op gespeeld is dan haal je het eind van de week er niet mee... Grote kans op dit effect...

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapss.jpg

Kortom, bezint eer ge begint en zoek een goed adres op. We zullen je vanuit dit forum met raad en daad bijstaan.

Lucluc
10 juni 2005, 21:39
Mwa... 650 lijkt me toch wel een redelijke prijs hoor. Weet je zeker dat Thijs een Concert had voor 450? Volgens mij was dat een Princeton Reverb II en die heb ik een tijdje gehad en is toen naar Al gegaan.

Zeker weten. Die PRII heb ik ook gezien en die was 400 dacht ik. Ik heb toen nog zitten twijfelen om die Concert te nemen, maar ik ben toch niet echt onder de indruk van die dingen. Die PRII was wel leuker.


Schrijnend voorbeeld in Nijmegen (noem geen namen); een prachtige Bandmaster die werkelijk erbarmelijk klonk maar de zijn gewicht in goud op moest brengen, LucLuc weet welke ik bedoel.

Jep, met volume vol open kwam naar nog een watt of 1 uit :-D

Maar oei, wat was dat een mooi setje....om te zien. Is die niet naar ene Harry uit IJsselstein gegaan? Dat moet Al wel weten.


...zijn gewicht in goud op moest brengen...

Mmmmmmmm, gold sparkle grille cloth 8-)

Mr.Jay
11 juni 2005, 12:38
PeeVee, bedoel je dat dan gericht op die Blues Deville, of meer op die ultimate chorus?
Die laatste ken ik niet

transistorbak

JaY

Fumi SG
11 juni 2005, 12:51
sorry dat ik heel even off-topic ga, maar wat is het verschil tussen 2 en 4 eindbuizen?? Vermogen??

nicoverduin
11 juni 2005, 14:37
sorry dat ik heel even off-topic ga, maar wat is het verschil tussen 2 en 4 eindbuizen?? Vermogen??
Vaak ongeveer het dubbele; Dus als je een versterker zoekt die een beetje op tijd opbreekt, dan moet je niet zo'n hoog vermogen zoeken.

Nico

PeeVee
11 juni 2005, 16:06
wat is het verschil tussen 2 en 4 eindbuizen?? Vermogen??

Yes... en het (relatieve) verschil is 3 dB

Je kunt niet zeggen "2 x zo hard" want het menselijk gehoor is logoritmisch en ervaart 10 dB (van 10 Watt naar 100 Watt) pas als "2 x zo hard". In de regel ervaart men het als "heeft wat meer headroom", ook dat is niet helemaal zuiver want de mate van headroom wordt niet bepaald door het aantal eindbuizen. Er zijn 6W versterkertjes die veel headroom hebben en 100W versterkers die weinig headroom hebben. Toch zit er wel een kern van waarheid in; een 100W versterker zet je, omdat ie meer vermogen heeft, zachter dan een 50W versterker en dan heeft de 100W versterker meer headroom dan een 50W versterker die op hetzelfde volume staat ingesteld (en dus harder moet werk). Bij zo'n 50 Watter zit je op hetzelfde volume als een 100 Watter waar je mee vergelijkt dichter tegen het plafond en heb je dus wat minder hoofdruimte. In de regel is 50W meer dan voldoende om de eerste paar rijen van een zaaltje te ver-doven en je kunt lekker op de buizen leunen. Wil je hard en deadclean spelen, dan moet je naar 100W gaan (Twin Reverb, Showman maar denk b.v. ook eens aan een MusicMaker 135 Watter).

Lucluc
11 juni 2005, 19:53
...denk b.v. ook eens aan een MusicMaker...

Melody Man 8-)

PeeVee
12 juni 2005, 22:34
Eeeh... Musicman dan?... :-D

jpb
13 juni 2005, 16:33
wta dacht je van (fender) Musiclander.... :D