PDA

View Full Version : ook aan de zelfbouw



JvD.
9 juni 2005, 22:39
Ik zag aan de overkant heel mooi hardhout staan[verbouwing], foto's komen nog misschien dat iemand dat kan identificeren.

Nou had ik een grappig bouw projectie in gedachte: een elektrische gitaar, zo klein mogelijk, met zo'n mini marshall amp der in gebouwd.
Ik heb nog een brug/tuners/2cs elementen.
1 van de vele idee schetsjes:
http://62.195.73.87/ideeschets06.JPG
De brug is zo'n ding met heen en weer schuifbare zadeltjes, 1 is er scherp en daar breekt de snaar altijd,maar der is geen braam te zien. moet ik dit naar een professional brengen? ik heb er vaak aan geschuurd.

Ik heb hier heel vaak een boek over zelfbouw de revue zien passeren, en vroeg me af hoe het heet + auteur. Dan kan ik aan de slag.

Fumi SG
9 juni 2005, 22:43
dat boek is waarschijnlijk Make your own electric guitar van Melvyn Hisock. Ik heb hem zelf ook besteld, maar wacht er nog steeds op.

Verder lijkt het me een leuk idee!! :wink: Ik zou het alleen wel zo maken dat de output (gitaar) gewoon bereikbaar blijft, zodat je ook op een normale amp kunt spelen. Maar daar zul al wel aan gedacht hebben! :razz:

Fumi SG
9 juni 2005, 22:45
... en trouwens, die input van dat Marshalltje zit aan de voorkant heh. Hoe ga je dat doen?? Dat zit natuurlijk precies op de plaats waar je met je hand komt als je aanslaat, en dat is behoorlijk ruk! :wink:

ToTaL FaKe
9 juni 2005, 22:49
zo, lijkt me wel cool als dat ook echt gaat werken :) !!

@fumi: die kan je natuurlijk altijd nog ergens anders maken :wink:

Fumi SG
9 juni 2005, 22:56
Hoe wou je de input van je amp ergens anders maken? :???:

JvD.
9 juni 2005, 22:59
Gewoon ut ampje open schroeven? Alleen de speaker moet bij het klankast gat, tis maar een idee schets. Ik maak um zonder input, ik ga hem thuis toch nooit gebruiken. 't word voor in het park en op vakantie.

Als ik het marshall-tje der gewoon ingooi zo als ie is, word dat denk ik een te grote uitsparing in het hout

Dirk W
10 juni 2005, 16:06
ow nee! dat kun je niet menen, ik zat ook met dat idee te spelen. Weliswaar was ik van plan eerst maar gewoon een gitaar te bouwen en dan kijken of het te doen is, maar goed. Ik vind het jammer dat ik niet meer ben, maar ik wens je veel succes.
Dirk

Mattia
10 juni 2005, 17:16
Pignose heeft ook (ooit) zo'n gitaartje gemaakt, met speaker onder de snaren, dus 't kan kennelijk wel. Hier de link naar de website (http://www.pignoseamps.com/index.php?disp=detail&subcat=specguitars&id=289), en hier een plaatje:
http://www.pignoseamps.com/images/product/pgg100_xlg.jpg

Heb zelf ooit overwogen om iets soortgelijks te bouwen, met een Fender 'mini twin' versterkertje, maar dat werdt uiteindelijk gewoon niks, dus dan maar gewoon een headlessje gebouwd ;-)

JvD.
10 juni 2005, 23:28
ow nee! dat kun je niet menen, ik zat ook met dat idee te spelen. Weliswaar was ik van plan eerst maar gewoon een gitaar te bouwen en dan kijken of het te doen is, maar goed. Ik vind het jammer dat ik niet meer ben, maar ik wens je veel succes.
Dirk

ik had het eigenlijk heel lang geleden al bedacht, toen was ik gaan painten:
http://62.195.73.87/portable%20guitar.bmp

JvD.
10 juni 2005, 23:31
't word een stuk moeilijker als ik er een trush rod in maak, ik weet daarom niet of ik dit wel moet doen, het is me eerste project =/

Squier4ever
11 juni 2005, 11:48
je kan er ook eentje kopen bij musicstore.....

een J&D mini-LP met amp erin en speaker onder de snaren + sc..........
iets op de 100 euries ofzo

JvD.
19 juni 2005, 15:00
het zou heel goed uitkomen om het hele ding van 1 stuk hout te maken, word dat wel eens gedaan, de nek en de body allemaal aan elkaar uit 1 stuk hout? ik kan dan alleen geen trush rod der in doen, naja, met goede gereetschap wel.

Mattia
19 juni 2005, 15:30
Bij zo'n klein quasi steinberge formaat zou het wel kunnen, ja. In wezen een 'neck through' gitaar, maar dan zonder 'body wings' eraan gelijmd. Truss rod zou ik wel zeer, zeer sterk aanraden!

JvD.
20 juni 2005, 00:16
het element/elementen kan ik tog gewoon aan de input solderen? of moeten er weerstenden tussen? potmeter open is 0 weerstand dus neej?