PDA

View Full Version : gibson - epiphone



istari
9 juni 2005, 19:19
Ik ben een grote Gibson freak (heb 3 sg's) en 1 epiphone sg

die epiphone is heel ondermaats van kwaliteit, maar ik moetr ook even zeggend at het niet echt van de duurste was.

Ik heb een aantal keer staan kijken naar de Epiphone LP Zakk Wylde custom en de Epiphone withe body custum, beido kopies van Gibson.

Wat ik zo super vind aan bijvoorbeeld mijn gisbon sg standard is de geweldige 'snelle' nek dat hij heeft, iets wat de epiphone helemaal niet heeft, en eigelijk de gibson sg special die ik heb ook niet.

Nu vroeg ik me af of die modellen van epiphone ook zo'n kwalitatieve hoogstaande nekken hebben als de gibson standard pakweg, zo ja, vanaf welke modellen. En wat maakt epiphone goedkoper? minderwaardiger hout? minderwaardige elementen? madse in Asia?


verder heb ik ook tot nog toe weinig geexperimenteerd met andere merken, kan iemand me raad geven over kwalitatieve gitaren die de dezelfde 'gevoelens' geven als gibson (geen kopies!!)

Bobbel
9 juni 2005, 21:15
Nu vroeg ik me af of die modellen van epiphone ook zo'n kwalitatieve hoogstaande nekken hebben als de gibson standard

dat bestaat niet... voor beide niet... wil je een 'kwalitatieve hoogstaande nek' hebben dan zal je toch op een Fender moeten overstappen :wink: :razz:

Daniël_san
9 juni 2005, 21:18
Nu vroeg ik me af of die modellen van epiphone ook zo'n kwalitatieve hoogstaande nekken hebben als de gibson standard

Misschien, je zou eens naar de elitist moeten kijken. Verder denk/weet ik dat epi minder is dan gibson.

biels
9 juni 2005, 23:00
Ik was laatst in een gitaarwinkel en de eigenaar ervan was naar korea geweest op vakantie en was daar naar de epiphone fabriek gegaan. Nou blijkt dus dat de epiphones die daar gemaakt worden bijna precies hetzelfde zijn als samick gitaren. Het enigste verschil zit in de headstock en in de knopjes, volgens de eigenaar. Of dit waar is weet ik ook niet...

Luke-wannabe
10 juni 2005, 01:00
Met Epiphone is het zo: je moet geluk hebben. Wij heben er hier thuis nu 2, ik een LP en mijn pa een SG. Die zijn allebei puik! Maar als ik in feedback (bijvoorbeeld) loop en ik pak een epiphone is ie vaak een stuk minder.

istari
10 juni 2005, 02:47
wat jullie eigenlijk willen zeggen is gewoon: blijf bij gibson?

istari
10 juni 2005, 02:49
Nu vroeg ik me af of die modellen van epiphone ook zo'n kwalitatieve hoogstaande nekken hebben als de gibson standard

dat bestaat niet... voor beide niet... wil je een 'kwalitatieve hoogstaande nek' hebben dan zal je toch op een Fender moeten overstappen :wink: :razz:

misschien speelt Fender wel geweldig, maar soundgewijs zijn ze mijlenver van de sound die wij met onze band hebben. En mooi vind ik een Fender nu ook niet echt

jpb
10 juni 2005, 08:08
...........Nu vroeg ik me af of die modellen van epiphone ook zo'n kwalitatieve hoogstaande nekken hebben als de gibson standard pakweg, zo ja, vanaf welke modellen. En wat maakt epiphone goedkoper? minderwaardiger hout? minderwaardige elementen? madse in Asia?........................

Ik vermoed dat er zowel bij gibson als bij epiphone grote verschillen zijn in bespeelbaarheid en kwaliteit, en dat je daar geluk of pech mee kunt hebben.

Je hebt het over een "snelle" hals. Bedoel je dat de hals erg dun is of dat de gitaar gewoon heel soepel speelt? Dat laatste is vaak een combinatie van factoren: gebruikefrets/afwerking toets etc. en dan speelt de gitaar ook nog soepel bij een hogere actie/dikkere snaren.

Even wat geschiedenis:
Vergeet niet dat Epiphone tot 1957 de grootste concurrent van Gibson was met (archtop) gitaren die in kwaliteit niet onderdeed voor de topmodellen van Gibson (L-5; Super 400).
Nadat Epiphone door gibson was overgenomen bleven de Epi's van goede kwaliteit, vergelijkbaar met de goedkopere modellen van gibson uit die periode. Qua constructie en gebruikte materialen deden de Epi's nauwelijks onder voor gibsons, alleen de afwerking wat soms iets minder. In 1970 besteedde Gibson de Epiphone lijn uit naar Azie (Japan dacht ik), en vanaf dat moment kun je i.h.a. zeggen dat Epi's kwalitatief minder goed en veel goedkoper werden dan Gibsons. Dat is nog steeds zo.
Ik heb overigens ook horror-verhalen gehoord over nieuwe Gibsons. Zelf vind ik ze veel te duur.
Het zou mooi zijn wanneer er eens iemand 10 of 20 nieuwe gibsons naast elkaar zou leggen en kijken of de kwaliteit constant is; ook in vergelijking met oudere gibsons 1960's t/m 1990's.

vulvasonic
10 juni 2005, 09:35
Dat was vroeger. Ik zou nog niet dood gezien willen worden met een Epi. Maar ik ben dan ook van het type dat denkt beter te kunnen spelen met een ECHTE gitaar in z'n handen.

Je hoort inderdaad, zoals jpb al aangaf, regelmatig minder positieve verhalen over Gibson. Zelf moet ik de eerste slechte Gibson nog tegenkomen. Standaard ligt zowat iedere gitaar met een 009 setje (als je geluk hebt 010) in de winkel. Voor mijn gevoel speelt iedere gitaar dan kut. Maar met een echte set snaren komen Gibsons tot leven en beginnen ze te grommen.

jpb
10 juni 2005, 09:47
..... Ik zou nog niet dood gezien willen worden met een Epi. ................
Ik wel:
http://www.archtop.com/ac_46emp2.html
:cool:

Wyldefreak
10 juni 2005, 13:01
Als je het mij vraagt zal er wel degelijk verschil in kwaliteit zijn tussen een Epi of een Gibson. Het verschil zal dan zitten in de houtsoort en hardware. Toen ik zelf een les Paul wilde aanschaffen ben ik naar Musikproduktiv in Duitsland geweest waar ik zowel meerdere Gibson Les Paul als Epiphone Les Paul heb getest. Ik had mijn voorkeur voor een Bullseye van Zakk Wylde en heb beide Gibson en Epiphone een hele middag bespeeld voordat ik de keuze maakte. Mijn keuze is gevallen voor een Epiphone,niet omdat het op de prijs aankwam 3900 euro voor een Gibson en 799 voor een Epiphone maar omdat ik de Epiphone gewoonweg lekkerder vond spelen en fijn in de hand lag. Ik kon het verschil niet merken alleen in de klank omdat er in de Gibson actieve en in de Epi passieve humbbuckers zaten. Als je daarbij ook nog eens het prijsverschil in acht neemt kun je stellen dat Epiphone gewoon een goed produkt aflevert voor een prijs die voor veel gitaristen haalbaar is. Hiermee wil ik niet zeggen dat alle Epi`s beter zijn dan Gibson`s want dat zal niet altijd opgaan, maar in dit geval was het dus wel het geval. Uiteraard heb ik de passieve emghz`s eruit gehaald en vervangen door actieve Emg`s 81 en de 85 om het compleet te maken. Het lijkt mij verstandig om nooit naar de prijs te kijken maar om eerst een gitaar goed te testen op klank en bespeelbaarheid en daar je conclusie uit te trekken.

istari
10 juni 2005, 13:56
Je hebt het over een "snelle" hals. Bedoel je dat de hals erg dun is of dat de gitaar gewoon heel soepel speelt? Dat laatste is vaak een combinatie van factoren: gebruikefrets/afwerking toets etc. en dan speelt de gitaar ook nog soepel bij een hogere actie/dikkere snaren.


ja, een snelle hals, ik voel zeer duidelijk een verschil tussen mijn 2 gibson sg special's en mijn gibson sg standard. Sinds ik mijn standard heb gekocht staan mijn 2 special's gewoon stof te vatten in de hoek van mijn kamer, omdat ik ze veel minder goed vind dan de standard. Bijdeze dus ook een uitnodiging; als iemand interesse heeft om 2 sg specials in te ruilen tegen een standard (LP of SG), het staat vrij.

Qua snaren; ik gebruik meerdere stemmingen op mijn gitaren: als ik gewoon thuis speel,d ans speel ik ofwel in E of drop D of C met een .11 setje, maar in mijn band downtunen we naar G (ja, ok ok, genoeg hierover, schiet me maar af :)), waarvoor ik een set .16 tot .70 gebruik.

Zelfs met de in G gestemde snaren speelt de standard stukken beter dan de specials, de specials spelen veel stroever.

Wietse.com
10 juni 2005, 20:39
Het zou mooi zijn wanneer er eens iemand 10 of 20 nieuwe gibsons naast elkaar zou leggen en kijken of de kwaliteit constant is; ook in vergelijking met oudere gibsons 1960's t/m 1990's.Ik weet niet hoe het vroeger was, maar tegenwoordig, als je 20 nieuwe Gibson les pauls naast elkaar ligt, is op bijna elke wel wat aan te merken hoor. Heeft even geduurd voor ik er een vond die ik wél wou kopen voor dat geld.

De een heeft klotefretten... De andere een klote-topkam. Weer een ander heeft een lelijke streep door het fretboard lopen (foutje?)...

Allemaal wel te verhelpen, maar voor een gitaar van een krappe €2000.- mag je vind ik wel een ding verwachten dat meteen aan je wensen kan voldoen.

Na een half jaar vond ik d'r een. LP Classic '60. Maar van een constante kwaliteit kan je niet spreken...