PDA

View Full Version : hoge E snaar



Dirk W
9 juni 2005, 18:39
Een tijdje terug heb ik mijn eerste gitaar verbouwd.
Het is een `the animal´ met fender lace sensors geen toon knoppen en een volume knop. het is met 3 single coils en een 5 way switch.

Hij klinkt goed enzo, MAAR: op de een of andere manier klinkt de hoge E snaar veel zachter. ik heb gebrobeerd de elementen schuin te zetten, zodat ze dichter op de snaar zitten. Maar dat had geen effect. heeft iemand een idee?

Dirk

fred dons
10 juni 2005, 08:02
dat is helaas een probleem met lace sensors, als je een tbx tone control hebt los je dat op door de regeling helemaal naar rechts te zetten (zodat de toneknop bijna uit het signaal is)
heb je dat niet dan kun je ook de toneknop lossolderen

Dirk W
10 juni 2005, 19:15
ik heb geen tone knoppen, ik neem aan dat je dat bedoelt met lossolderen?

Dirk W
15 juni 2005, 21:12
Alsjeblieft? na een paar dagen zoeken op google en op de lace website heb ik het nog steeds niet gevonden.
Dirk

fred dons
16 juni 2005, 08:14
sorry ik had niet gezien dat je uberhaupt geen toonpot had aangesloten

als je toon regeling in je signaal heb dan is dat probleem in ieder geval al verholpen :wink:

Wat o/a door Eric Johnson wordt gedaan is op de hoge een zadel met een stukje been er in gelijmt te zetten zodat de hoge E er meer uitspringt
verder kun je nog een dikkere E snaar in je set nemen zodat je pickups meer signaal op pikt en als laatste kun je nog natuurlijk je pickup aan de hoge e kant omhoog schroeven. Lace Sensors kun je zonder problemen bijna tegen je snaren aanzetten(" normale" pickups zorgen voor wolfetones als je ze te dicht op de snaren zet)

sterkte

Johannes
16 juni 2005, 11:24
Misschien is het kammetje bij de e-snaar niet helemaal in orde, waardoor de snaar niet goed trilt.

fred dons
16 juni 2005, 13:12
het zou kunnen maar ik weet uit ervaring dat de hoge E de neiging
heeft weg te vallen bij Lace Sensors

Dirk W
16 juni 2005, 19:54
bedankt!
en het zit wel in de pickups, ik heb erg goed geluisterd zonder te versterken en dan klopte de geluidsverhouding wel. Ik soldeer er wel gewoon weer toonregeling in en kijk daarvanuit verder.
Dirk

MattijsL
27 juni 2005, 19:31
Quote; " " normale" pickups zorgen voor wolfetones als je ze te dicht op de snaren zet."

Toch even proberen het 'napraatcircuit te verstoren. Waar je het hier over hebt zijn GEEN wolftonen.

Als de magneet van de pickup te dicht bij de (daardoor ook magnetisch geworden) snaar komt dan zal de onderlinge trekkracht de snaartrilling 'smoren', wat een vals en hard geluid op kan leveren. Dit is wat je bedoelt waarschijnlijk.

Een wolftoon is een gespleten resonantie, die voor kan komen (afh van massa etc) als de 'exciter' èn 1 of meer resonators ongeveer dezelfde resonatiefrequentie -piek hebben.

'Stringpull' levert een geluid op dat lijkt op een wolftone, maar is echt heel iets anders.

fred dons
28 juni 2005, 07:25
Hi Mathijs ik heb je het verschijnsel wolfetones al in een eerdere discussie zien uitleggen en op zich heb je gelijk alleen wordt bij electrische pickups dit verschijnsel (weliswaar onterecht) toch echt wolfetones genoemd (net zoals een vribato onterecht een tremelo (als in floyd) word genoemd)
dus je hoeft het er niet mee eens te zijn en het zal het effect ongetwijfeld verkeerd beschrijven maar toch noemen wij dit zo :-D

MattijsL
3 juli 2005, 01:50
"Wij?" De meest voorkomende term hiervoor is volgens mij nog altijd 'stratitis'.

fred dons
4 juli 2005, 14:46
ja dat is inderdaad ook een veel voorkomende term voor dit verschijnsel
maar als we toch lullig gaan doen
wolfetones is eigenlijk het geluid dat wolven maken dus zou je het niet meer voor gitaren willen gebruiken :razz:

Dirk W
4 juli 2005, 20:30
en stratitis is eigenlijk een besmettelijke ziekte die door stratocasters wordt veroorzaakt!
Maar het nadeel met opschroeven is dat de snaren dan steeds harder klinken naarmate je een hogere aanslaat. De E is dan weer zachter dan de B. Het is een begin maar nog niet echt optimaal. Distiorsion werkt wel goed :wink:
De dikkere snaar heb ik nog niet geprobeerd, maar dat lijkt me wel veelbelovend.
Ik vind het wel gek. Je zou toch zeggen dat er wel wat tegen gedaan zou worden (door fender zelf)
Dirk

MattijsL
5 juli 2005, 12:46
<flame>
"ook" ? Fred, doe nou gewoon eens een google naar een site van een pickupfabrikant of een andere geloofwaardige bron waar 'jouw uileg' van wolfetones (die volgens jou héél gebruikelijk en algemeen is, ja, zelfs net zo algemeen als "tremolo"), wordt gegeven, dat zal je niet meevallen en hoogst waarschijnlijk niet lukken. Het ìs namelijk geen algemeen bekend begrip, ook niet in 'jouw uitleg'. Ik ben 'jouw uitleg' van wolftones nog nooit tegengekomen behalve in een forumvraag of (-faq) waar vrijwel altijd net zoals ik deed - wordt gecorrigeerd (in de trant van: zie stratitis oid).

Er zijn overigens ook hardnekkige 'wèl ingeburgerde beweringen' die elke vorm van nuance missen:
"je kunt beter beginnen op een akoestische"
"voor hardrock moet je humbuckers nemen, voor pop singlecoils"
"necktrough geeft meer sustain"
Etc.
Is deze beweringen ter discussie stellen ook "lullig" omdat het nou eenmaal is ingeburgerd en op vele forums wordt verkondigd?
</flame>

Mijn irritatie - die ik nu dan toevallig op Fred uitstort - komt ook voort uit mijn algemene irritatie over de huidige maatschappelijke trend: Politici en 'serieuze media' menen steeds vaker af te moeten gaan op de publieke opinie ipv degelijk onderzoek voor een genuanceerd en gebalanceerd beeld van de werkelijkheid. De media en politici praten de (vaak slecht geinformeerde) bevolking na ipv andersom en geven voorrang aan wat 'het beste scoort'. Zo wordt langzamerhand de publieke opinie 'onze waarheid'. Hetzelfde gebeurt in het klein op internetforums.
Hier deed ik dus een poging het napraatcircuit - wat betreft de o zo belangrijke wolftones (not) - in de kiem te smoren, want ja, ik durf zelfs te beweren dat nog lang niet de helft van de doorsnee gitaristen weet wat wolftones zijn, ook niet Fred's uitleg. Maar goed, mijn punt was: met Freds argeloze opmerking onstaat een napraatcircuit. Ik denk niet dat Fred kwade bedoelingen heeft ofzo, of zich bewust was van de irritatie die zijn post bij mij op kon wekken. Er zit meer achter dan 'gelijk willen krijgen', het gaat mij meer om een bewustzijn van de algemene trend van napraterij (en het bijbehorende wegwuiven, degraderen of negeren van sceptici zo, dat de nuance onbreekt en dus een scheef beeld onstaat).

Dus wat ik wou zeggen: informeer jezelf voordat je klakkeloos napraat.
Voor een goede uitleg over oa wolfetones:
http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/index.html

MattijsL
5 juli 2005, 12:47
<flame>
"ook" ? Fred, doe nou gewoon eens een google naar een site van een pickupfabrikant of een andere geloofwaardige bron waar 'jouw uileg' van wolfetones (die volgens jou héél gebruikelijk en algemeen is, ja, zelfs net zo algemeen als "tremolo"), wordt gegeven, dat zal je niet meevallen en hoogst waarschijnlijk niet lukken. Het ìs namelijk geen algemeen bekend begrip, ook niet in 'jouw uitleg'. Ik ben 'jouw uitleg' van wolftones nog nooit tegengekomen behalve in een forumvraag of (-faq) waar vrijwel altijd net zoals ik deed - wordt gecorrigeerd (in de trant van: zie stratitis oid).

Er zijn overigens ook hardnekkige 'wèl ingeburgerde beweringen' die elke vorm van nuance missen:
"je kunt beter beginnen op een akoestische"
"voor hardrock moet je humbuckers nemen, voor pop singlecoils"
"necktrough geeft meer sustain"
Etc.
Is deze beweringen ter discussie stellen ook "lullig" omdat het nou eenmaal is ingeburgerd en op vele forums wordt verkondigd?
</flame>

Mijn irritatie - die ik nu dan toevallig op Fred uitstort - komt ook voort uit mijn algemene irritatie over de huidige maatschappelijke trend: Politici en 'serieuze media' menen steeds vaker af te moeten gaan op de publieke opinie ipv degelijk onderzoek voor een genuanceerd en gebalanceerd beeld van de werkelijkheid. De media en politici praten de (vaak slecht geinformeerde) bevolking na ipv andersom en geven voorrang aan wat 'het beste scoort'. Zo wordt langzamerhand de publieke opinie 'onze waarheid'. Hetzelfde gebeurt in het klein op internetforums.
Hier deed ik dus een poging het napraatcircuit - wat betreft de o zo belangrijke wolftones (not) - in de kiem te smoren, want ja, ik durf zelfs te beweren dat nog lang niet de helft van de doorsnee gitaristen weet wat wolftones zijn, ook niet Fred's uitleg. Maar goed, mijn punt was: met Freds argeloze opmerking onstaat een napraatcircuit. Ik denk niet dat Fred kwade bedoelingen heeft ofzo, of zich bewust was van de irritatie die zijn post bij mij op kon wekken. Er zit meer achter dan 'gelijk willen krijgen', het gaat mij meer om een bewustzijn van de algemene trend van napraterij (en het bijbehorende wegwuiven, degraderen of negeren van sceptici zo, dat de nuance onbreekt en dus een scheef beeld onstaat).

Dus wat ik wou zeggen: informeer jezelf voordat je klakkeloos napraat.
Voor een goede uitleg over oa wolfetones:
http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/index.html

fred dons
5 juli 2005, 13:32
ik had al gemerkt dat je nogal gepassioneerd over dit ben dus sorry :cry:

op je verzoek hierbij een link naar de kinman site (je wilde zeker niet voor geld wedden dat ik zo'n site kon vinden :wink: )
waar Chris Kinman wolvetones gelijk steld aan stratitis (bottom page)

http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/glossary/technical.htm

nogmaals ik weet dat jij "in principe" gelijk hebt maar er zijn toch echt grote groepen mensen die de term wolfetones of wolfe notes gebruiken voor dit verschijnsel en hoewel dat oorspronkelijk dus onjuist is, is dit wel ingeburgerd of je het wilt of niet

Dat je dit gelijk stelt aan het gedrag van de huidige politici vind ik een beetje jammer en tamelijk onnodig

de overige beweringen zijn inderdaad het aanpakken waard en zal ik ook zeker geen moeite mee hebben mocht je dat doen

fred dons
5 juli 2005, 13:48
en oh nog even voor Dirk, bij distortion heb je er geen last van omdat deze als een compressor werkt, je zou dus ook een compressor pedal kunnen gebruiken om dit probleem op te lossen

MattijsL
5 juli 2005, 15:27
Pfffff. Yep, dit had ik voorspeld als je mijn post goed gelezen had: "zie stratitis oid". dus zoals ik eerder al heb proberen over te brengen: 'Wolfetones' mbt pickups wordt Stratitus genoemd. Als je op google stratitis zoekt krijg je wat jij bedoelt, als je op wolftones + pickups zoekt wordt je doorverwezen naar stratitis (zoals op de site die je zelf aanhaalt). vgl; vibrato-arm: zie tremolo. Ik ben - al zeg ik het zelf - behoorlijk ingewijd in de gitaar'literatuur' en onderschrijf gewoon jouw bewering dat wolfetone de gebruikelijke benaming is niet. That's all. Kinman is waarschijnlijk wel de bron van de verwarring, want deze tekst stond een jaartje of 5 geleden ook al op zijn website. Wat betreft de politici en media; Ik stelde niet gelijk, ik gaf een verklaring voor mijn irritatie. Maar goed, wij praten dusdanig langselkaar heen dat dit al een paar posts lang geen zin heeft en eigenlijk alleen maar vervelend is.

fred dons
5 juli 2005, 16:36
jeeh wat ben jij vervelend

maar je hebt gelijk we praten lang elkaar heen en we hebben klaarblijkelijk ook een andere mening over aan wie dat nu precies ligt

je hebt gevraagd om een site van een pick up fabrikant die deze term gebruikt, die krijg je maar dat is niet goed genoeg

als je mijn mails goed leest en misschien moet ik meer jip en jannneke taal gebruiken zeg ik dat ik het met je eens ben echter dat wolftones ook veelvuldig gebruikt wordt (en dat is vaker door gebruikers dan bouwers dus daar kan het misverstand zijn ontstaan), maar blijkbaar dus niet in jouw elitaire kringtje, prima

Ik ben blij voor je dat je goed ingewijd bent in de gitaarliteratuur maar ik zou toch graag wat meer referentie kader willen zien, bijvoorbeeld bouw je zelf, ben je een verzamelaar etc.
tot nu heb ik redelijk onderbouwde stellingen van je gezien in topics die op zich korrekt waren maar daarnaast niets met de onderliggende vraag te doen hebben.
groet

fred

Raytheman
5 juli 2005, 18:08
Vroegâh trok ik ook altijd ten strijde tegen iedereen die zei 'verdomHoekje' terwijl het eigenlijk toch écht verdomBoekje moet zijn.
Echter als het maar vaak genoeg en door genoeg mensen verkeerd wordt gezegd dan past de dikke Van Dale het gewoon aan hoor..fout of niet :-(
Net zoals handvatten en nog meer talloze woorden

Kortom begraven maar weer die strijdbijl :-D