PDA

View Full Version : Huh... uhhh uhhh... (oftwel beginneling vragen)



William Bruce Rose
25 augustus 2002, 13:13
Wat moet je allemaal aanschaffen om electrische gitaar te kunnen spelen. (Ja een electrische gitaar.. dat had ik al wel door!)

Maar wat nog meer en waar moet je op letten bij het aanschaffen?

Ik heb al meerdere malen gehoord dat het eerst aan te raden is om klassiek gitaar te leren spelen voordat je electrische gitaar wilt leren spelen, maar is dat ook echt nodig?

Ik zit ook voorlopig nog krap bij kas dus het mag allemaal niet te duur zijn.

Graag advies :smile:

Anders Destium
25 augustus 2002, 13:31
Het kan allebei, of je koopt alleen een akoestische, of een elektrische met snoer en versterker....
Er zijn al startersets te koop vanaf een euro of 300, dan heb je een gitaar en een versterkertje en kan je los!

Deze vraag komt vaker voor, je kunt denk ik het beste ook even de zoekfunctie gebruiken

Anders Destium
25 augustus 2002, 13:33
Bijvoorbeeld [noob] welke gitaar? (een post of 10/15 naar onderen) is dezelfde als jouw vraag...

William Bruce Rose
25 augustus 2002, 13:54
O ja ik zie het :smile:
iemand met hetzelfde probleem..
en hetzelfde budget... :sad:

merijn128
25 augustus 2002, 15:35
K hoop dat je wat hebt aan mijn vraag. We zitten duidelijk met hetzelfde probleem !!

Kitaarhiero
25 augustus 2002, 16:09
om elektrische gitaar te spelen heb je een gitaar, een versterker en een snoer nodig.

William Bruce Rose
25 augustus 2002, 16:43
Nadat ik even op internet heb rond gekeken ben ik nu helemaal de kluts kwijt.

Ik wist niet dat er zoveel verschillende merken waren :sad:

en dan varieren de prijzen ook nog van €100 tot nou ja the-sky-is-the-limit

Wat is een goede gitaar om mee te beginnen?

Anders Destium
25 augustus 2002, 16:58
De namen die je meestal hoort zijn Ibanez, Epiphone, Squier, Washburn (dat zijn de grotere namen, dan weet je nog wat je krijgt)...
En dan heb je nog legio obscure merken waarvan het mee en tegen kan vallen :smile:
Belangrijkst is beslissen of je een tweedehands wilt of een startersset (met een van bovengenoemde merken)...
Ik zou voor allebei naar een winkel gaan, particulieren naaien je als ze merken dat je er geen verstand van hebt :smile:
Mzl

rePUNKtative
25 augustus 2002, 18:22
koop een acoustische gitaar en ga op je gemakkie akkoorden leren.

Spaar tussendoor door voor een goede elec. gitaar voor een leuke prijs (600-700 euro) en een leuke versterker.

Stefan16384
25 augustus 2002, 18:42
Op 2002-08-25 15:09, schreef Kitaarhiero:
om elektrische gitaar te spelen heb je een gitaar, een versterker en een snoer nodig.


En welliswaar niet noodzakelijk, maar wel handig: een plectrum

GuitarMaster
25 augustus 2002, 18:51
Op 2002-08-25 17:42, schreef Stefan16384:


Op 2002-08-25 15:09, schreef Kitaarhiero:
om elektrische gitaar te spelen heb je een gitaar, een versterker en een snoer nodig.


En welliswaar niet noodzakelijk, maar wel handig: een plectrum

Ik vind zo'n band om mn nek ook wel prettig.

Ic3gl0vE
25 augustus 2002, 19:12
2 armen met handen die ook nog eens zijn uitgerust met vingers is ook best relaxed als je gitaar wilt spelen

Stefan16384
25 augustus 2002, 19:46
Op 2002-08-25 17:51, schreef GuitarMaster:


Op 2002-08-25 17:42, schreef Stefan16384:


Op 2002-08-25 15:09, schreef Kitaarhiero:
om elektrische gitaar te spelen heb je een gitaar, een versterker en een snoer nodig.


En welliswaar niet noodzakelijk, maar wel handig: een plectrum

Ik vind zo'n band om mn nek ook wel prettig.

Voor in het begin: een stemapparaatje

Dirk_Hendrik
26 augustus 2002, 17:05
William,

Voor je 2e vraag. Klassiek gitaar is wel handig maar allesbehalve een must. Het verschil tussen elektrisch en klassiek is zo groot dat de voordelen en de nadelen van een klassieke "vooropleiding" elkaar aardig opheffen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-08-26 16:06 ]</font>

William Bruce Rose
26 augustus 2002, 19:21
Eindelijk ben ik er dan na lang gesurft en reviews van gitaren etc gelezen hebben er toch uit gekomen.

Het wordt gewoon een standaard (suf) Ibanez GRX 40 of 70 Jumpstart pakket.

Tja blijft natuurlijk de vraag over of het er een met de GRX 40 wordt of met de GRX 70

Specs GRX 70

> Agathis body
> GRX neck
> Medium frets
> FAT-10 bridge
> PSND1 (H) neck pu
> PSNDS (S) mid. pu
> PSND2 (H) bridge pu
> Chrome hardware

en de specs van de GRX 40

> Agathis body
> GRX neck
> Medium frets
> FAT-10 bridge
> PSNDS (S) neck pu
> PSNDS (S) mid. pu
> PSND2 (H) bridge pu
> Chrome hardware

dat zegt mij allemaal geen moer behalve dan dat de 70 twee humbuckers heeft en de 40 maar 1.

Maar ik zou niet weten voor verschil dat maakt....? :sad:

Anders Destium
26 augustus 2002, 19:27
Humbuckers geven een wat ander geluid, en ik denk bij deze gitaren vooral meer geluid, en da's een groot voordeel.
Het zijn nog best mooie gitaren vind ik, zeker voor het geld...

Succes er mee :smile:

Fenisi
27 augustus 2002, 14:40
http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=muziek&amp;u=elektrgitaren&amp;ID=4417&amp;av =&amp;fv=&amp;fo=&amp;rv=15&amp;pv=&amp;zoek=&amp;oudei=0&amp;ref=&amp;style=

miegiel
27 augustus 2002, 14:59
Ik ben zelf begonnen met een klassieke (spaanse) gitaar. voordeel hiervan is dat de snaren op de hals wat verder uitelkaar staan (handig voor het leren pakken van akkoorden), en dat het nylon snaren zijn (zodat je niet meteen je vingers openhaald).

plus dat je ze derde-hands al voor minder dan 50 euro kan krijgen.

PS zet hem wel naast je bed, zodat je elk loos moment even kan pielen, en neem geen klassieke gitaarles!

B_FORCE
27 augustus 2002, 15:32
ik ga met de vorige persoon mee, begin eerst met akoestisch (western gitaar/klassiek), maar ik zou zeker wel les nemen, nee inderdaad geen puur klassiek maar gewoon noten lezen, akoorden en techniekjes, na een tijdje begin je zelf in de gaten te krijgen wat je mooi vindt en dan kan je een elektrische gitaar kopen die redelijk naar jouw smaak ligt.

Theije
27 augustus 2002, 15:58
Ik ben het niet helemaal met de vorige personen eens, want het hangt er ook van af wat je wilt als je bijv. voornamelijk Nu-metal of punk wilt gaan spelen heb je naar mijn mening geen reet aan acoustische lessen, en kun je veel beter door middel van Tabs leren spelen, het enige wat je dan nog nodig hebt is motivatie.
Ik ken meerdere mensen die bijv. al bijna 4 jaar les hebben en die een stuk minder kunnen spelen dan ik na 2,5 jaar zelfstudie.
Maar wil je wel bijvoorbeeld 'netjes' gitaar leren spelen dan is les wel aan te raden denk ik.

rePUNKtative
27 augustus 2002, 16:31
akoustische lessen leer je iig wel de GOEDE vingerzetting en de akkoorden :smile:

Gewoon 1 jaartje les nemen, dan kan je het wel als je intensief oefent. Ik oefen nog steeds 4 uur op een dag :smile:

William Bruce Rose
27 augustus 2002, 16:37
Nou ik wil helemaal niet 'netjes' gitaar leren spelen. Ik wil gewoon een geluid kunnen produceren dat ik zelf mooi vind :smile:

Ik ben wel van plan om het mezelf te leren en geen les te gaan volgen (voorlopig)

Theije
27 augustus 2002, 22:17
Ik denk dat je in dat geval zeker beter zelf kan gaan oefenen, tot dat je het geluid kan produceren waar je zelf tevreden mee bent.
Het maakt ook niet uit of je de 'juiste' vingerzetting gebruikt vind ik, zolang het maar klinkt, ik pak een powercord bijvoorbeeld met twee vingers i.p.v. met drie, maar het klinkt hetzelfde.

Kitaarhiero
27 augustus 2002, 22:53
Op 2002-08-27 13:59, schreef miegiel:
Ik ben zelf begonnen met een klassieke (spaanse) gitaar. voordeel hiervan is dat de snaren op de hals wat verder uitelkaar staan (handig voor het leren pakken van akkoorden), en dat het nylon snaren zijn (zodat je niet meteen je vingers openhaald).

plus dat je ze derde-hands al voor minder dan 50 euro kan krijgen.

PS zet hem wel naast je bed, zodat je elk loos moment even kan pielen, en neem geen klassieke gitaarles!

Bij Ikea heb je ze voor €35,- en de marskramer had er ooit ook nog, voor 69 gulden :wink:

William Bruce Rose
28 augustus 2002, 22:55
Vandaag ff een paar winkels bezocht.
Beetje beginnerspakket kost €400 euro.
Tja dat is me te duur (ongeveer zo'n €100) kzal wel dat akoestisch een stukje voordeliger is... misschien toch maar eerst daarop leren tokkelen :sad:

Moonchild
28 augustus 2002, 23:14
Tís alsof iedereen hier tegen de akoestische nylonstrig is zeg, verder hoor ik dingen zoals neem geen les etc; moet je zeker doen als je bij het powercordniveau wil blijven

Moonchild
28 augustus 2002, 23:16
weet je, je moet eens met een conservatoriumstudent praten, weet je meteen een stuk meer over wat je moet doen en alles en nog wat etc...
mijn advies voor beginners: vraag dit soort dingen aan ervaren mensen

William Bruce Rose
29 augustus 2002, 00:04
Op 2002-08-28 22:16, schreef Moonchild:
weet je, je moet eens met een conservatoriumstudent praten, weet je meteen een stuk meer over wat je moet doen en alles en nog wat etc...
mijn advies voor beginners: vraag dit soort dingen aan ervaren mensen


Tja ik er namelijk geen één! en dan daarbij ken ik ook niemand in mijn directe omgeving die ook elektrisch gitaar speelt.

En als ik eerlijk beken dan vind ik akoestisch niet echt zo mooi klinken.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: William Bruce Rose op 2002-08-28 23:06 ]</font>

FragDaddy
29 augustus 2002, 00:08
gewoon elektrisch beginnen. heb ik ook gedaan. geen spijt van gehad.

alleen bedenk wel dat je, zeker als je geen les neemt, moet rekenen op een half jaar prutsen voor je pas een beetje redelijk geluid uit je gitaar krijgt.

trouwens, als je gewoon het geld niet hebt voor elektrisch, en je wilt toch vast wat oefenen, koop dan gewoon een goedkope akoestische. klinkt misschien 'anders', maar doet wel hetzelfde.

moretel
29 augustus 2002, 10:16
Ach, ik ken mensen die na een jaar gitaarles weer stoppen, die hebben dan het idee dat je een instrument als je maar les hebt snel beheerst.
Elke week je huiswerk doen en dan bij de leraar een beetje pielen, na een jaar stoppen ze weer omdat het niet snel genoeg gaat.
Motivatie en doorzetten , vooral in de begin periode is belangrijk. Of je dit nu m.b.v. boeken, internet of een leraar maakt volgens mij niet zoveel uit. Een goede leraar kan een goede aanvulling zijn, vooral als je ondertussen weet wat je wilt en welke muzikale kant je op wilt gaan.

Begin gewoon met het instrument wat je in het begin aantrekt , hoeft allemaal kwa geluid niet top te zijn, de bespeelbaarheid is het belangrijkst. Als je eenmaal gevorderd bent ga je toch steeds weer nieuwe zaken kopen en krijg je er gaandeweg verstand van.
Wil je echt elektrisch spelen , koop gewoon een elektrische gitaar, die akoustische volgt geheid over een paar jaar.
Je gaat toch niet spelen of les nemen op een instrument wat je eigenlijk niet wil bespelen ?
Muzikaal gezien is er toch een groot verschil tussen elektrische en akoustische gitaar.

rsvarthur
29 augustus 2002, 10:36
Hier even een ervaringsberichtje van een beginnend electrisch gitarist.

Heb altijd al gitaar willen leren spelen, en ben een paar maanden geleden op, ahum..., 36-jarige leeftijd begonnen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Ik ben direct electrisch begonnen omdat mij dat veel leuker leek (en omdat dat budgettair wat minder moeilijk ligt dan wanneer je in de studenten-fase van het leven verkeert). Ik wilde eigenlijk geen lessen omdat ik een boer-daar-ligt-een-kip-in-het-water spook in mijn kop had zitten, maar mijn verstandige echtgenote gaf mij op mijn verjaardag 8 halve uren privé gitaarles bij de lokale muziekschool. Bij diezelfde school eerst een gitaar gehuurd (voor de zekerheid). Krijg je overigens nog best wat aardigs (Squier Strat). En toen ik door had dat ik het echt helemaal te gek vond zelf 2e hands spulletjes van redelijke kwaliteit gekocht. Uiteraard moet je helemaal zelf leren spelen, maar ik vind die lesjes (heb er nu 4 gehad) best wel handig. Je krijgt goede adviezen en oefeningen mee, waardoor je veel sneller een acceptabel geluid produceert, en al allerlei nummers kan spelen (en dat maakt het leuk!). En bovendien is het les op maat, dus je kunt zelf aangeven wat je leuk vind. Daarnaast haal ik ook veel tips (en tabs) van het net.

O ja, ik heb ook een geleende acoustische gitaar thuis met nylon snaren, maar ik vind de electrische veel lekkerder spelen. Bij dat acoustische ding moet je haast een body builder zijn om een paar fatsoenlijke barre accoorden achter elkaar te spelen. Sommigen zeggen dat je daarom juist acoustisch moet beginnen, dan train je je hand beter. Maar mij gaat het echt om de lol, en dat heb ik meer met de electrische.

Fenisi
29 augustus 2002, 14:41
Arthur slaat de spijker op zijn kop geloof ik je kan ook gewoon gitaar spelen voor de fun.. maar wel echt wat leren.. :smile:

je kan altijd nog acoustisch gaan doen om je hand te trainen :razz:

rsvarthur
29 augustus 2002, 15:07
Op 2002-08-29 13:41, schreef Fenisi:
Arthur slaat de spijker op zijn kop geloof ik je kan ook gewoon gitaar spelen voor de fun.. maar wel echt wat leren.. &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

je kan altijd nog acoustisch gaan doen om je hand te trainen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_razz.gif">


Sterker nog, als het niet leuk is leer je nauwelijks iets, want dan doe je het te weinig. Tsja, en bij nader inzien is zo'n acoustische gitaar zo gek nog niet, train je tenminste ook je linkerhand eens :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rsvarthur op 2002-08-29 14:07 ]</font>

Fenisi
29 augustus 2002, 16:17
Heb alleen acoustisch nu nog maar.. electrisch duurt een tijdje.. had hem al een maand kunnen hebben maar jah