PDA

View Full Version : Stratocasters



Di Stefano
9 juni 2005, 15:48
Wat zijn de grote verschillen tussen de Fender Standard Stratocaster, Highway Stratocaster en American Stratocaster? :???:

Wietse.com
9 juni 2005, 16:03
De American Series is een paar jaar geleden in het leven geroepen als opvolger van de American Standard, en heeft ten opzichte daarvan een comfortabeler hals met iets afgeronde halzen, zodat hij al enigszins 'ingespeeld' aan zou moeten voelen, en natuurlijker aanvoelt. Verder heeft hij andere, door Fender samen met Schaller ontwikkelde stemmechanieken met verschillende hoogtes zodat de snaren iets rechter doorlopen vanaf de topkam. De American Strat heeft een elzenhouten body en moderne C-shaped hals (standaard op alle huidige Strats) en een setje American Strat singlecoils. Er zijn gewoon een volumepot en twee tonepots aanwezig, waarvan de eerste gewoon voor het halselement, maar de tweede tonepot is een Delta Tone-potmeter die naast het middenelement ook op het brugelement van toepassing is (voorheen niet), en die niet werkt wanneer het brug- en middenelement tegelijk gekozen zijn. De gitaar heeft 22 frets en wordt met koffer geleverd.

De Standard Series (Mexicaans) zijn eenvoudiger. Hier is de body van populierenhout, wat mindere tonale capaciteiten heeft dan elzen (aanvulling: tegenwoordig wordt er ook wel elzenhout gebruikt voor deze gitaren). De hals van esdoorn met dezelfde maten. De electronica bestaat echter uit goedkopere in het verre Oosten geproduceerde elementen, de Delta Tone-pot ontbreekt, de stemmechanieken zijn ook goedkope Oosterse dingen (Fender/Ping). In plaats van een koffer wordt een zachte draagtas meegeleverd. De tremolo is ook goedkoper, iets minder stabiel, en de zadeltjes hebben minder massa, dus minder trillingsoverdracht en sustain.
Op basis van de standaard Mexicaanse Strat zijn verder nog wat luxere variaties, vaak met onderdelen of eigenschappen van de Amerikanen of andere bijzonderheden of extra schakelopties en electronische grappen. Deze zal ik niet nader omschrijven, ervan uitgaande dat het je om een doodgewone, standaard, STRATOCASTER gaat zonder poespas.

De Highway 1 is een gulden middenweg tussen bovengenoemde twee, met grotendeels dezelfde specificaties, echter: in plaats van poly-urethaanlak is een goedkopere satijnlak toegepast die niet dekt en veel dunner is. Dit geeft het hout meer ruimte om te resoneren, wat een leuke bijkomstigheid vormt. De gitaar wordt gebouwd in de VS, met onderdelen van de Mexicaanse Fenders. In plaats van een koffer krijg je er bovendien een zachte draagtas bij, evenals bij de Mexicaan.

De American Deluxe vormt het andere uiterste. Dit is een American Series Strat met wat gewijzigde hardware, en een body van essen of elzen afhankelijk van de kleur. Een op twee punten gesynchroniseerde tremolo in plaats van één die met zes schroeven verankerd is, voor een directere trillingsoverdracht vanuit de brug naar de body en meer flexibiliteit. De elementen zijn vernieuwd voor komend jaar, in plaats van de Vintage Noiseless zitten er nu nieuwe SCN-noiseless elementen op (SCN staat voor de nieuwe magneetlegering Samarium Cobalt Noiseless - de Vintage Noiseless oogstten wat commentaar onder liefhebbers omdat het eigenlijk stacked humbuckers zijn (twee spoelen BOVEN elkaar) die niet HET singlecoilgeluid geven, en dus niet HET Fendergeluid). Bovendien heeft de nieuwe Am. Deluxe het S-1 schakelsysteem, als antwoord op een veel uitgevoerde modificatie: met die schakelaar kun je bij het brugelement het halselement toevoegen. Als je in het tussenstandje brug+midden staat, voegt hij ook het halselement toe en heb je alledrie de elementen tegelijk. Zo heb je dus zeven schakelopties in plaats van de gebruikelijke vijf.

Verder zijn er op basis van alle Strats nog enkele andere modellen verkrijgbaar. Zo is er binnen alle bovengenoemde series ook een Fat Strat, die naast bovengenoemde eigenschappen een humbucker in de brugpositie heeft voor grotere veelzijdigheid en de mogelijkheid om wat meer te scheuren. Ook is er een Double Fat Strat, met TWEE humbuckers. Het traditionele Stratgeluid zul je hier niet mee bereiken, het biedt echter wel heel leuke andere mogelijkheden. Op de American Series is de brughumbucker een Seymour Duncan Pearly Gates humbucker, op de American Deluxe een Fender DH-1. Op de Highway 1 zit een Fender Atomic humbucker.

Dan heb je nog allerlei reissues, binnen de American Vintage Series, en ook uit Mexico komt een Deluxe Series met wat leuke extras. Dan heb je nog de Artist Series, die de specificaties benaderen van de gitaren waarop enkele bekende artiesten spelen. In sommige gevallen zijn ze volledig gelijk aan de gitaar van de bijbehorende grootheid. Ook hier zie je vaak een onderscheid tussen een USA-model met de exacte specificaties en een Mexicaan of Japanner met een ruwe benadering ervan. Tot slot is er nog een American Special Series, die in essentie de American Series neemt en daar wat leuke opties aan toevoegt.

Het aanbod is dus enorm omvangrijk en de verschillen zitten vaak slechts in details. Maar wel zeer kenmerkende details, die dus erg belangrijk kunnen zijn. Ik zie ongetwijfeld nog series over het hoofd, maar denk niet dat die er hier toe doen.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijk ben geweest en een goed antwoord heb gegeven, maar ik denk van wel.

BassAgent
9 juni 2005, 16:03
De Standard is Mex, de Highway een "goedkope" Amerikaan en de American series is gewoon duur en praktisch de beste in serie gebouwde Fender.

Di Stefano
9 juni 2005, 16:44
Heel erg bedankt. Ik was aan het twijfelen tussen deze drie.
Aangezien de prijsverschillen wou ik toch maar even weten of het nodig was de duurste te kopen.
Ik ga zeker en vast de American Stratocaster kopen (chrome red en rosewood neck).

Di Stefano
14 juni 2005, 13:12
Ik heb gehoord dat de laatste Amerikaanse Fenders niet meer van dezelfde kwalitieit zijn als van een tijdje geleden en dat het beter is voor een mexicaanse Standard Statocaster te gaan en daaraan wat aanpassingen te doen.
:???: