PDA

View Full Version : Pijn zijkant pols



Jax
9 juni 2005, 15:29
Ik ontdek net dat ik pijn heb aan de zijkant van mijn linkerpols bij het spelen. Het komt na enkele noten al op, en doet dan echt veel pijn. Ik heb dit nooit eerder gehad. Wat kan het zijn?

JvD.
9 juni 2005, 15:58
Repetive Strain Injury?

Schijnen allemaal oefeningetjes voor te zij:
http://www.rsi-watcher.nl/pages/oefeningen/gifanima/pols_buig.gif
goole is your friend

Jax
9 juni 2005, 16:05
O mooi, die site zegt dat ik gitaarspelen op moet geven, en dat ik vlug naar een dokter moet. Moet ik dit met een korreltje zout nemen?

JvD.
9 juni 2005, 16:15
Als het rsi is moet je ook nu direct met gitaarspelen stoppen naar de dokter gaan, je laten door verwijzen naar de fisio en dan weer met informatie van een prof[de fisio] je gitaar weer op pakken.

Jax
9 juni 2005, 16:26
Maar hoe weet ik of het rsi is? Ik zou toch ook een spiertje verrekt kunnen hebben? Zou ik dan gewoon gelijk naar de dokter moeten gaan?

JvD.
9 juni 2005, 16:30
precies

Thom TK
9 juni 2005, 17:20
Maar hoe weet ik of het rsi is? Ik zou toch ook een spiertje verrekt kunnen hebben? Zou ik dan gewoon gelijk naar de dokter moeten gaan?

Dokter jah.
Maar als het gelijk begint bij het spelen en ophoudt bij het stoppen met spelen, kan je ervanuit gaan dat het RSI is.

Jax
9 juni 2005, 17:30
Ik zit net te denken, en ik moet toegeven dat ik gisteren wel erg veel goeofend heb. Zou het niet gewoon kunnen zijn dat ik mijn pols wat overbelast heb? Naja, hoe dan ook, ik ga denk ik wel naar de dokter.

Iron Maiden
9 juni 2005, 20:11
Ik zou gewoon wat rustig aan doen, hoe langer je met pijn doorgaat, hoe langer het duurt voordat het weer weg is.
Je moet er voor zorgen dat je pols (maar ook je vingers) warm zijn als je gaat spelen, dus nooit met koude handen gaan spelen, hiermee voorkom je een hoop ellende.
Wat je ook kan doen, zowel om pijn te voorkomen, als het te bestrijden is:
Je moet eerst je pols opwarmen, door er overheen te wrijven. Dan moet je er met een bamboestokje overheen wrijven. Over je hele onderarm.
Dit klinkt misschien als onzin, maar het help echt :dance:

Jax
9 juni 2005, 20:14
Hee bedankt voor de tips! Ik warm inderdaad nooit echt op, en ga meteen aan de slag, wat misschien toch niet zo'n goed idee is... :wink:

Thom TK
9 juni 2005, 22:32
Oh ja, en overbelasting word ook gerekend als RSI he ;).

Fvddungen
10 juni 2005, 08:18
Gewoon minuutje of 10 per dag powerballen en na een paar dagen heb je er geen last meer van.

butters
12 juni 2005, 22:21
ik heb epi sheraton met een heel dunne hals en als ik daar een tijdje op speel krijg ik ook pijn in men pols. met dikkere halzen heb ik dat niet, die geven mijn hand meer steun.
die epi gaat dus de deur uit (spijtig want hij klinkt heel mooi)

VooDoo
17 juni 2005, 11:57
Ik had een tijdje ook last van mn pols
ik ben naar de docter geweest, en wat zegt die halve zool.
neem rust
heb ik een maandje gedaan, heeft weinig tot niets geholpen
toen heb ik me een Gyrotwister aangeschaft
en na de eerste keer voelde ik mijn spieren beetje los komen
na een dag of 2 ben ik weer gaan spelen en toen ging het weer een beetje
steeds beter, nu voel ik het zo af en toe nog wel, maar bij lastige grepen(daar moet je altijd aan wennen ;) dus dit is niet erg denkik watik nu nog heb)
Klinkt als verkopers praat, maar je zou het kunnen proberen
anders zou je proberen zo een handknijper aan te schaffen wat ze ook bij fitnes ofzo gebruiken?

Succes

Fvddungen
17 juni 2005, 12:00
toen heb ik me een Gyrotwister aangeschaft
en na de eerste keer voelde ik mijn spieren beetje los komen
Dat zei ik toch al, 10 minuten per dag powerballen. De gyrotwister is namelijk hetzelfde ding.

Maiden Michiel
17 juni 2005, 12:25
In december heb ik dat ook een tijdje gehad, een week of 3.

Daarna is het vanzelf weer weggegaan.

xshredx
28 juni 2005, 17:01
Ik kreeg 2 weken geleden ook nogal erge pijn in mijn linkerpols. Toen het na 4 dagen nog niet over was (het deed eigenlijk elke dag meer en meer pijn) ben ik naar de dokter geweest, en die stelde een ontsteking in het pols gewricht vast.
Beste remedie: rust. Ook neem ik nu al 10 dagen ontstekingsremmers in. Daarmee is de pijn wel weg, maar de vraag is nu of dit iets is wat zal terugkomen.
Ik had de week voor het begon ongelooflijk veel gitaar gespeeld, en ik zit ook al ganse dagen achter een keyboard te tikken (ook niet zo goed voor de polsen), en dat zal die overbelasting wel uitgelokt hebben. Ik oefen nu niet thuis, en doe enkel een optreden vorige week en dit weekend, in de hoop dat 2 weken rust genoeg is.
Ik moet nu nog even een steunverband rond mijn pols dragen, en hopen dat het in de toekomst goed blijft. Anders zal ik een speciaal verband moeten halen dat het op en neer bewegen van de pols verhinderd, maar ik denk niet dat ik dan nog deftig gitaar zal kunnen spelen.

Vorig weekend heb ik wel mijn gitaar veel hoger gehangen dan normaal, en dat is me wel goed bevallen qua polspijn.
Ik hoop gewoon dat dit een éénmalig probleem was, en niet de aankondiging van een rsi probleem bij mij :(

Phoenix
28 juni 2005, 18:56
Ach ik weet zeker dat over een jaar of 10 zo ongeveer iedereen RSI heeft... of ze moeten er iets goeds voor uitvinden. :)

Soulflyhigh
28 juni 2005, 19:45
Ach ik weet zeker dat over een jaar of 10 zo ongeveer iedereen RSI heeft... of ze moeten er iets goeds voor uitvinden. :)
Gevarieerdere bewegingen en rust?

VHsologitarist
2 juli 2005, 18:55
Ik denk dat het kanker is.
maar weet het niet cker. daarvoor zou ik eventjes langs de huisarts gaan.
greetz

Bl44t44p
2 juli 2005, 20:17
Ik denk dat het kanker is.
maar weet het niet cker. daarvoor zou ik eventjes langs de huisarts gaan.
greetz

Bah. Mag lijden dat iemand in jouw (naaste) omgeving er aan overlijdt. Kloothommel.

Phoenix
5 juli 2005, 15:41
Ik denk dat het kanker is.
maar weet het niet cker. daarvoor zou ik eventjes langs de huisarts gaan.
greetz

Bah. Mag lijden dat iemand in jouw (naaste) omgeving er aan overlijdt. Kloothommel.

Precies (nouja, laat hem zelf maar weg rotten......)
Met kanker spotten is nou niet bepaald grappig.

Ik heb trouwens ook last van mijn rechter pols... wss RSI want ik computer ook erg veel.
Zal eens zoeken welke oefeningen echt werken, jullie tips?

BassAgent
5 juli 2005, 15:59
Powerball. Een vriend van me had zwaar last van RSI, met zo'n Powerballding zo goed als verdwenen.

VHsologitarist
5 juli 2005, 16:28
Ik denk dat het kanker is.
maar weet het niet cker. daarvoor zou ik eventjes langs de huisarts gaan.
greetz

Bah. Mag lijden dat iemand in jouw (naaste) omgeving er aan overlijdt. Kloothommel.

haha.. ja misschien wel een beetje lomp van me.
Was ni echt letterlijk bedoeld van me natuurlijk.
Was meer in een ludieke syntax geplaatst als een grap over kanker

Mijn excuses ...