PDA

View Full Version : WAT IS NOU BETER, HANGEN OF STAAN



plukker
25 augustus 2002, 11:54
Wat is er nou beter voor je gitaar, wanneer je ze aan de muur hangt, of op een standaard ze?????

Anders Destium
25 augustus 2002, 12:21
Het voordeel van staan is dat het eigen gewicht van je gitaar meewerkt (je hoeft niet echt bang te zijn dat er iets gebeurt), het voordeel van hangen is dat je minder last van stof en dat soort dingen hebt...

Ic3gl0vE
25 augustus 2002, 12:28
in winkels hangen sommige gitaren ook jaren aan de muur... lijkt me geen probleem dus

plukker
25 augustus 2002, 12:28
Dus het is niet slecht voor de nek in beide gevallen?? Ik vraag dit namelijk omdat ik een flink aantal prijzige gitaren aan de muur heb hangen en ik ze niet allemaal tegelijk kan bespelen, dus het komt voor dat ik sommige gitaren een paar maanden niet aanraak. Maar wanneer deze gitaren door te lang hangen onherstelbaar beschadigd zouden worden, zou ik een steen aan mijn voeten binden en de rivier inspringen.

lars
25 augustus 2002, 13:08
een dingetje alleen, als je een gibson hebt met nitrocellulose lak (of een ander merk die die lak gebruikt) zorg dan dat deze NIET tegen rubber aan staat/hangt! dat reageert over tijd met de lak en maakt deze dof.
oplossing, een stukje katoen oid tussen de lak en de houder.

Anders Destium
25 augustus 2002, 13:10
De reden dat veel mensen ook gitaren aan de muur hangen is een gebrek aan ruimte op de "werkvloer"

Patrick M.
25 augustus 2002, 13:38
Het beste is om je gitaar gewoon in de koffer te laten liggen, mede met het oog op temperatuur en vochtigheids verschillen.

rePUNKtative
25 augustus 2002, 18:23
En Patrick gaat door voor de koelkast!!!

Dit is gewoon het beste voor je gitaar, in de koffer ermee

Anders Destium
25 augustus 2002, 18:33
En het raam uit !
Oh nee, da's toch bij nader inzien wat onhandig!

Maar er zit wel wat in inderdaad Patrick (een gitaar...)

Je kunt hem het beste in de koffer houden en er nooit op spelen, liefst nog in een bullitproof case, dan hoef je ook niet bang te zijn dat er iets beschadigd :wink:

Bas
25 augustus 2002, 22:52
Zet ze gewoon lekker in een standaard, en als je idd geen ruimte heb hang je hem op. Aangezien zoveel gitaarboeren zo'n ding aan de muur hebben hangen kan ik me niet voorstellen dat het schadelijk is.

Dat van die lak wist ik niet.. zou je is moeten checken, maar verder kan het geen kwaad lijkt me. En in de koffer.. elke keer die gitaar in en uit heb ik zeker geen zin in=) tenzij het een plank is van 20.000 ofzo..

satbird
26 augustus 2002, 10:18
het lijkt mij als je de gitaar ophangt,dat het gewicht ervan wel degelijk invloedt heeft op halskromming,zeker met een lespaul.
zelf prefereer ik normale vloerstandaards.

en in de winkel doen ze het puur voor het ruimte gebrek, en omdat het niet hun eigen gitaar wordt.

moretel
26 augustus 2002, 12:10
Een gitaar in de koffer bewaren is volgens mij het beste. Eruit halen is toch niet zoveel werk.
Ikheb op zolder twee gitaren hangen maar dat zijn geen top gitaren. Met mijn dure fender ben ik wat voorzichtiger.
De koffer heef het voordeel dat je gitaar tegen alles bestand is. Als die aan de muur in het zicht hangt is het voor sommige personen met minder goede bedoelingen een verleiding om je huis binnen te komen als je er niet bent.

Ook (in mijn geval) kinderen die per ongeluk de gitaar beschadigen.

Je hebt ook van die stands voor 3 of 5 gitaren, dat lijkt me tzt ook wel wat.

JV
26 augustus 2002, 12:14
ik merk wel met men acoustische dat het inslijt op de headstock een beetje. over de kromming van de hals weetk niet

volgens mij is het beter om hem tegen de muur te laten staan zeg maar, dat je dus iets hebt aan de muur waar je hem inzet. gewoon een standaard aan de muur geschroeft.

maar een koffer is gewoon het beste, ook tegen stof enzo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-08-26 12:15 ]</font>

FNaRK
26 augustus 2002, 12:48
moet je de gitaar alleen niet na een optreden in je koffer laten zitten en een week later eruithalen (zoals mijn beste mede-gitarist deed)
Grote kans dat je snaren gaan roesten :grin:
Heeft 'ie ook nooit meer gedaan daarna....

nickelwound
26 augustus 2002, 12:57
Normaal gezien wrijf je toch je snaren droog met een zakdoekje ofzo na het optreden, tegen het roesten? Wordt anders wel een dure zaak.

nickelwound
26 augustus 2002, 12:57
Normaal gezien wrijf je toch je snaren droog met een zakdoekje ofzo na het optreden, tegen het roesten? Wordt anders wel een dure zaak.

starter
26 augustus 2002, 13:13
Maar ehhhh.... Metal speel je toch het beste op snaren die verroest zijn????

Wat zeur je nou Roadkill???

sash
26 augustus 2002, 13:45
Ik heb zelf het liefst gewone standaards. Dat hangen vind ik nogal link, omdat die haken niet vertrouw.

Dat uit de koffer halen vind ik nogal een gedoe. Ik heb hier de ruimte dus ik stal ze netjes uit.
Ik ben ook totaal niet voorzichtig met m'n gitaren. Krassen en butsen geven juist karakter en ze gaan er alleen maar lekkerder van spelen.

Anders Destium
26 augustus 2002, 15:32
Dat zeg je nu!
Ik vind het wel vervelend dat als je gitaren altijd op een standaard staan ze nogal stofgevoelig worden (vooral bij de brug), en da's eens in het jaar lastig schoonmaken :wink:

TheLizard
27 augustus 2002, 12:59
Ikzelf heb een heel muurtje vol (10 stuks), ten eerste ziet het er geinig uit, ten tweede is het makkelijk "grijpen". Verder wordt de halsverbinding minder belast doordat het gewicht van de gitaar als het ware tegen de snaarspanning in werkt.

Ibi3ez
27 augustus 2002, 13:11
Tja,.. ik heb ze ook gewoon aan de muur hangen,.. nog nooit problemen gehad.