PDA

View Full Version : 4 én 8 Ohm uitgang op mijn Hotrod Deluxe???



Kim Wilson
8 juni 2005, 20:49
Wie helpt mij uit de droom :( ?
Ik wil een 2x12" cab bouwen bij mn Fendertje. Maar bij het bepalen van de weerstand stuitte ik op het volgende:

Alleen interne speaker 8 Ohm
Interne én externe speaker beide 8 Ohm (is volgens mij weer 4 Ohm, uitgaande van parallelle aansluiting)
Alleen externe speaker 4 Ohm, maar met een losse jackplug in de interne uitgang.

Voorgaande betekent dus dat ik de ene keer 8 Ohm eraan kan knuppen, en de andere keer 4 Ohm :???: .

Ik weet uit de auto-audio dat een versterker tot een bepaalde weerstand 'stabiel' is. Bijvoorbeeld tot 2 Ohm stabiel betekent dat er minimaal 2 Ohm weerstand moet zijn, maar het mag ook 16 zijn. Maar dan heb je weer minder geluid bij hetzelfde vermogen (P=U*I). Maar hoe werkt dit met buizen versterkers?
En hoe kan één dezelfde amp op 4 Ohm (int+ext en ext) én 8 Ohm (int) werken?

Ik snap het niet meer! :-( :-(

nicoverduin
8 juni 2005, 23:20
Heb even het schema bekeken:

De jacks worden omgeschakeld naar de 4 ohm tap van de uitgangs trafo als je een dummy plug in de interne uitgang stop. De jacks zijn dus niet parallel geschakeld. Door in beide jacks 2 8 ohm speakers te stoppen, krijgen ze een gezamelijk impedantie van 4 ohm. Doordat er een plugin de interne sp jack zit, wordt deze impedantie op degoede tap gezet.

In de auto audio wordt tegenwoordig met MOSFETS gewerkt. Deze hebben een hele lage interne weerstand 0.xx ohm) . Dit leidt tot een lage spanningsval intern waardoor bijna alle energie op de uitgang komt.

De speakers staan vaak tussen 2 mosfets in. Dus als je speaker impedantie wordt verhoogd wordt de stroom door de speaker minder. De spanning is redelijk constant dus daalt het vermogen P = U * I.

Bij buizen werkt het principe vrijwel hetzelfde alleen hier werk je met hogere spanningen (paar honderd volt). Dat is effe teveel voor een speaker, dus wordt de spanning naar beneden getransformeerd. De buizen hebben wel een ideale belasting (load) nodig om goed te kunnen werken. Teveel afwijking leidt tot onaangename vervorming. Door de impedantie te veranderen wordt de impedantie op de primaire kant ook evenredig anders. Hierdoor gaan de buizen minder functioneren.

Wat het effect is, kun je bepalen door te werken met loadlijnen op PP balans trappen. Dit leg ik niet effe uit.

Nico

Kim Wilson
9 juni 2005, 07:52
Dus als ik het goed begrijp werkt mijn amp optimaal bij 4 Ohm.
Maar waarom is dan alleen de interne speaker 8 Ohm? Gaat dit dan wel goed, of stuurt ie em dan naar een andere tap (wat dat ook is)?

nicoverduin
9 juni 2005, 14:28
Dus als ik het goed begrijp werkt mijn amp optimaal bij 4 Ohm.
Maar waarom is dan alleen de interne speaker 8 Ohm? Gaat dit dan wel goed, of stuurt ie em dan naar een andere tap (wat dat ook is)?

Tap = aansluitpunt

Begrijp je verkeerd. Intern heeft de uitgangstrafo 2 uitgangen 4 en 8 ohm.. Door de manier van schakelen met de pluggen krijg je dus 4 of 8 ohm op de jacks. Als de speaker dezelfde waarde heeft, heb je de optimale aanpassing.
Nico

Kim Wilson
9 juni 2005, 15:12
Oooh, nou snap ik het :-D .

Bedankt, Nico. Ook voor alle info voor de cab van AART. Daarom wil ik nu ook een cab bouwen. GAS en zo, je kent het wel :wink: .

Heb ik nog één vraagje:
Kan ik de baffle ook vastschroeven? Is ook beter voor de luchtdichtheid.


Groetjes, Hans

nicoverduin
9 juni 2005, 15:20
Oooh, nou snap ik het :-D .

Bedankt, Nico. Ook voor alle info voor de cab van AART. Daarom wil ik nu ook een cab bouwen. GAS en zo, je kent het wel :wink: .

Heb ik nog één vraagje:
Kan ik de baffle ook vastschroeven? Is ook beter voor de luchtdichtheid.


Groetjes, Hans

Baffel schroef ik standaard. Volgorde:
1) baffle met speakergat(en)
2) slagmoeren (M5) aan de buitenkant (+testen of bouten er goed in draaien)
3) latjes rondom om het doek niet tegen de baffle te laten klapperen
4) slagmoeren in latjes (verzonken) om straks vanuit de binnenkant baffle vast te kunne schroeven met bouten
5) uitlijnen baffle op latjes waar straks de bouten door moeten vanuit de binnenkant
6) Doek erop
7) speakers erop
8) baffle vastschroeven.

Houd er dus rekening mee dat de baffle dus in de kast ahw verzonken wordt. Hiervoor moet je rekening houden met de dikte van:
- de baffle
- de latjes om het doek op afstand te houden (mm of 3-4)
- dikte van het doek (2mm)
- afstand de de baffle ahw achter de buitenrand verzonken ligt (mm of 3-4).

Nico

Kim Wilson
9 juni 2005, 15:39
Nou, ik wil die kist net zo gaan maken qua opbouw als mijn Hotrod. http://www.fender.com/products/popup.php?img=prod_images/amplifiers/0213202000_xl.jpg&name=Hot+ Deze heeft een lat boven en onder in de kast waar de baffle tegenaan rust. Aan de zijkant zit er dus niks. Mijn idee was nu om in de nieuwe cab wel boven en onder die lat te houden (zo heb je aan de voorkant boven en onder ca. 5 cm vlak tolex, handig voor mijn Fender-decal), maar deze slechts een decoratieve functie te geven. Door aan de binnenkant rondom een raamwerk in de cab te schroeven, kan ik daar weer mijn baffle op monteren.
Nou moet ie naast het uiterlijk ook de breedte van mijn combo krijgen. Als ik hier twee 12" speakers in wil bouwen, moet ie overvierkant worden.
De maten van de Diezel cab in het voorbeeld van AART heb ik als uitgangspunt genomen. Deze komt uit op een inhoud van ca. 135 liter.
Dit houdt in dat ik hem 650x597x340 cm (HxBxD) moet maken.

Heb ik het allemaal een beetje bij het goede eind of moet ik nog wat in mijn plannen wijzigen?

Hans

PeeVee
10 juni 2005, 21:43
Ik heb een Blues Deluxe gehad en daar heb ik gewoon een schakelaartje op gehad om tussen de 4 en 8 Ohm tap te kiezen. De twee jacks heb ik gewoon parallel gehad... Lekker makkelijk ;-)

Kim Wilson
15 juni 2005, 11:28
Ok, stel dat ik twee 8 Ohm speakers in 1 kist bouw, krijg ik een weerstand van 4 (parallel) of 16 (serie) Ohm. 16 is voor mij niet interessant, dus de cab zal 4 Ohm worden.
Dit betekent dus dat ik altijd mijn interne speaker voor niks meeneem wanneer ik mijn cab aansluit :( . Is er geen mogelijkheid om een extra 4 Ohm weerstand in serie er achter of voor te solderen?
En klinkt een 2x12 gesloten kist veel beter dan een 1x12 gesloten i.c.m. de interne speaker van de amp? Want dan kan ik er ook voor kiezen om de originele speaker te vervangen en die andere in een eventuele 1x12 gesloten cab te schroeven.
Maar het liefste heb ik natuurlijk een 2x12" cab én de interne spkr. Gaaf man, 3x12" :razz:

Goed, ik hoop dat het nog een beetje te volgen is :roll:

nicoverduin
15 juni 2005, 16:19
Nou, ik wil die kist net zo gaan maken qua opbouw als mijn Hotrod. http://www.fender.com/products/popup.php?img=prod_images/amplifiers/0213202000_xl.jpg&name=Hot+ Deze heeft een lat boven en onder in de kast waar de baffle tegenaan rust. Aan de zijkant zit er dus niks. Mijn idee was nu om in de nieuwe cab wel boven en onder die lat te houden (zo heb je aan de voorkant boven en onder ca. 5 cm vlak tolex, handig voor mijn Fender-decal), maar deze slechts een decoratieve functie te geven. Door aan de binnenkant rondom een raamwerk in de cab te schroeven, kan ik daar weer mijn baffle op monteren.
Nou moet ie naast het uiterlijk ook de breedte van mijn combo krijgen. Als ik hier twee 12" speakers in wil bouwen, moet ie overvierkant worden.
De maten van de Diezel cab in het voorbeeld van AART heb ik als uitgangspunt genomen. Deze komt uit op een inhoud van ca. 135 liter.
Dit houdt in dat ik hem 650x597x340 cm (HxBxD) moet maken.

Heb ik het allemaal een beetje bij het goede eind of moet ik nog wat in mijn plannen wijzigen?

Hans
Tekening maken en kijken of het allemaal past
Nico

PeeVee
16 juni 2005, 13:20
Gewoon de drie speakers parallel aan de 4 Ohm tap hangen, heb je impedantie van 2,6 en dat kan wel aan 4 Ohm. Beetje mismatch maar niet desastreus lijkt me.

Kim Wilson
16 juni 2005, 14:10
Gewoon de drie speakers parallel aan de 4 Ohm tap hangen, heb je impedantie van 2,6 en dat kan wel aan 4 Ohm. Beetje mismatch maar niet desastreus lijkt me.
Dan kan ik dus gewoon een 4 ohm cab in de externe uitgang pluggen, volgens jou?

En wat betekent deze mismatch dan, dat mijn buisjes warmer of kouder worden? Of dat na 5 jaar mn trafo dr uit rookt?