PDA

View Full Version : Vintage...



Lacoste
8 juni 2005, 12:47
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een 'vintage' speaker en een 'niet-vintage' speaker ?
Volgens mij is er veel flauwekul bij...

Mr.Jay
8 juni 2005, 19:03
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een 'vintage' speaker en een 'niet-vintage' speaker ?
Volgens mij is er veel flauwekul bij...

Vlg. de benaming van dit forum is de 1e speaker van vóór 1983 :lol:
Dus echt geen flauwekul.

JaY

Negative K3 fan
8 juni 2005, 19:59
misschien bedoel je de vintage 30 speaker?

dat is gewoon een type

verder is het woord vintage in de laatste paar weken al 2 keer besproken (daarvoor nooit, dus grappig dat je het nu opeens vraagt)

en het betekent de periode waarin de desbetreffende bouwer/producent zijn beste producten heeft geproduceerd. Dus in het geval van gibson eind jaren 50 in het geval van fender amps eind jaren 60 etc. etc.

Mr.Jay
8 juni 2005, 20:08
in het geval van fender amps eind jaren 60 etc. etc.

Fender ? DACH 't effe heulemal nie !!!

JaY

Negative K3 fan
8 juni 2005, 20:11
ownee, toen kwamen de silverfaces

wacht even

blackface is toch vintage? of is dat brownface en tweed?

begin 60s dan ook goed :)?

axtion henk
8 juni 2005, 20:27
vintage gibson spul?? is dat niet pre-'87???

Mr.Jay
8 juni 2005, 20:42
ownee, toen kwamen de silverfaces
wacht even blackface is toch vintage? of is dat brownface en tweed?
begin 60s dan ook goed :)?

allemaal faktor vintage inderdaad > maar je zegt "zijn beste producten".
De meest legendarische Fender is toch wel de 5F6, die is uit de 50's, Tweed, daarop zijn veel andere beroemde amps gebaseerd, dus mag best wel zijn beste product genoemd worden. Ook de STrat ( effe anders dan amps ) en Tele waren 50's ontwerpen ( Tele nog ouwer zelfs ), dus EIND 60 is écht fout helaas.

JaY

nicoverduin
8 juni 2005, 22:52
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een 'vintage' speaker en een 'niet-vintage' speaker ?
Volgens mij is er veel flauwekul bij...

Veel geld neertellen en ook veel geld neer tellen :-D :-D :-D :-D sorry beetje melig

Mr.Jay
8 juni 2005, 23:20
Veel geld neertellen en ook veel geld neer tellen :-D :-D :-D :-D sorry beetje melig

Was het vandaag teveel TIN of LIJM gesnuifd ? :lol:

JaY

nicoverduin
8 juni 2005, 23:30
Nee overdosis Jus d'orange. Afscheidsborrel van medewerker. Moest nog rijden dus geen druppel alcohol (pricipieel) :-D :-D :-D :-D :-D

heavy-metal-thunder
9 juni 2005, 08:14
ik denk dat lacoste het zo niet bedoelde, maar eerder i/d zin van "is er een klankverschil tussen een vintage speaker (ouwe Jenssen of ouwe Greenback) en de Reïssue".

Mr.Jay
9 juni 2005, 09:27
ik denk dat lacoste het zo niet bedoelde, maar eerder i/d zin van "is er een klankverschil tussen een vintage speaker (ouwe Jenssen of ouwe Greenback) en de Reïssue".

is makkelijk , is maar één verschil :
oud = mooi, nieuw = ..........( vul zelf maar in , anders ben IK weer te direct ) :wink:

JaY

heavy-metal-thunder
9 juni 2005, 09:37
ik denk dat lacoste het zo niet bedoelde, maar eerder i/d zin van "is er een klankverschil tussen een vintage speaker (ouwe Jenssen of ouwe Greenback) en de Reïssue".

is makkelijk , is maar één verschil :
oud = mooi, nieuw = ..........( vul zelf maar in , anders ben IK weer te direct ) :wink:

JaY

tja, het is nu eigenlijk dàt wat hij wou horen. Is er effectief verschil in klank tss oud en nieuwoud.

Mijn Fender Strat 57RI klinkt goed, maar ' k zou wel es willen vergelijken met een 57 strat.

Mr.Jay
9 juni 2005, 09:47
Is er effectief verschil in klank tss oud en nieuwoud.
Mijn Fender Strat 57RI klinkt goed, maar ' k zou wel es willen vergelijken met een 57 strat.

Ik heb nu veel dingen gehoord van oud vs. nieuw/R.I. >
klank ?.....exact wat ik in voorgaande post zei.
Believe me, óók met jouw gitaar. Dus ga liever niet vergelijken met het échte ouwe spul als je toch geen geld hebt om dat te kopen, frustreert alleen maar.
Enne : ik heb zelf ook R.I. gitaren hoor. Ouwe amps+speakers oké ( zal aan de hobby liggen ), ga ik voor, een dure ouwe gitaar is het mij niet waard gewoon, kwestie van keuzes maken.

JaY

Lucluc
9 juni 2005, 13:20
Ouwe amps+speakers oké ( zal aan de hobby liggen ), ga ik voor, een dure ouwe gitaar is het mij niet waard gewoon, kwestie van keuzes maken.

Ach, dat komt wel als je later groot bent, dan wil je ook een echte oude gitaar....

Ok, een strat uit 1962 is gewoon niet meer te betalen, maar er zijn nog zat andere goede Fenders uit de goede oude tijd die nog wel te krijgen zijn onder de 3000 euro. En die zijn dat waard qua qualiteit (of is het nu kwa kwaliteit :???:

Persoonlijk heb ik liever 1 goede oude, dan 3 reissues waarvan geen echt ok is en je toch maar op 1 tegelijk speelt. Persoonlijk he, zal wel aan de hobby liggen. :D

Mr.Jay
9 juni 2005, 14:06
Persoonlijk heb ik liever 1 goede oude, dan 3 reissues waarvan geen echt ok is en je toch maar op 1 tegelijk speelt. Persoonlijk he, zal wel aan de hobby liggen. :D

Ik hou van de verscheidenheid van div. gitaren en geen voorkeur voor 1, dus zou ik van allen één goeie ouwe moeten kopen, gaat mij te ver.
Elk model inspireert je weer anders.
1 goeie ouwe gitaar gaat voor mij niet op, want dan had ik er misschien wel een. Gelukkig is mijn meest gebruikte ES135 ook geen "oud model of R.I." , dus hoef ik daar ook niet naar te zoeken.

JaY

PeeVee
9 juni 2005, 16:44
Volgens mij is er veel flauwekul bij...
Je stelt een vraag en geeft zelf vervolgens een antwoord. Waarop berust je veronderstelling? Heb je ervaring met vintage speakers? Met welke merken / types uit welke jaren heb je gespeeld en waarmee heb je dat vergeleken? Bijna alle nieuwe speakers hebben iets (vaak naars) in het midhoog wat ouwe vrijwel nooit hebben, dat is iets wat me wel is opgevallen. Gelukkig heb ik inmiddels wel wat kunstjes om de amp daar een beetje op te voicen. Ik speel overigens in al mijn amps met nieuwe speakers omdat de oudjes vaak een wat lagere efficiency hebben en ik er dan op het podium niet meer mee wegkom. Nieuwe speakers klinken vaak ook erg direct en responsive, oude speakers wat milder en geleidelijker. Dat is zeker geen flauwekul.

Niet alle ouwe speakers zijn trouwens goed, m.n. bij Oxfords is het erg grillig, Jay heeft een setje mooie 12T6's maar ik heb nu eentje die verschrikkelijk klinkt ('65) en een setje uit '68 dat "wel OK" klinkt (maar is eentje gereconded). Heb ook een 12L6 setje uit '64 dat op zich wel lekker smooth en crunchy klinkt maar gewoon aan de onderkant wat mist en bovendien niet fris is. Heb ook nog setje '65 Jensen C12N's die juist weer heel strak in de bassen klinken en heeel fris in het hoog (niet dat nare midhoog maar echt fris en bright). Ouwe speakers klinken wezenlijk anders. Misschien klinken nieuwe speakers over 30 - 40 jaar ook wel zoals de ouwe speakers nu, weet ik niet, misschien is het puur de fysieke belasting over een periode van 40 jaar of misschien toch materiaal / productie methode etc. Ik weet het niet.

Wat "flauwekul" is is de reissue hype. Veel reissues hebben wel zelfde specs als hun voorganger maar klinken totaal anders en/of spreken heel anders aan. Ik ben overigens geen kenner van Celestion speakers maar zijn er zat in het forum die zowel de oudjes als de nieuwe kennen en ik geloof dat die in schril contrast tot elkaar staan.

Al
12 juni 2005, 23:24
ik denk dat lacoste het zo niet bedoelde, maar eerder i/d zin van "is er een klankverschil tussen een vintage speaker (ouwe Jenssen of ouwe Greenback) en de Reïssue".

Ja dat is er. De oudjes klinken over het algemeen stukken muzikaler er warmer dan de RI's. Ook vroeger had je overigens goed-beter-best. De enige RI die ik echt goed vind is de Celestion blue. Iemand al ervaring met de heritage's ?

Al