PDA

View Full Version : Nieuwe liefde



Luke-wannabe
8 juni 2005, 02:23
AARRGGHHH!!!

Ik was vanmiddag bij Feedback in Rotterdam en IK wilde daar een versteker uit proberen, dus ik denk ik pak even een LP'tje, omdat dit gewon mijn favoriete sound is. Dus ik zie zo'n Gibson Les Paul Special Faded (heel lang woord :razz:) hangen en ik denk: "Dat zal vast wel goed zijn!" Dus ik dat ding pakken en spelen... Maar jezus wat had dat ding een sound, zeg! Ik werd d'r helemaal van ondersteboven geslagen.

Maargoed.. Eversince loop ik dus de hele dag aan dat ding te denken. Dus ik moet eigenlijk dat ding gewoon hebben! Maar het probleem is.. Hij kost €899 en dat heb ik simpelweg gewoon niet! En ik wilde ook al een versterker kopen :???: Dus ik zit in een aardig dilemma!

Het is trouwens deze:
http://www.gibson.com/Files/images/lpshwc.jpg
Hij is wél ietsjes bruiner dan op de foto.

Maarja... Iemand toevallig zo'n godsinstrument in de aanbieding? :razz:

Nocki
8 juni 2005, 08:34
precies deze heb k in niet en zeker niet in de aanbieding. maar zelf speel ik op een gibson smartwood. die zijn ook dunner dan een studio en grommen niet zo als de standaard en studio series. en lekker licht. heerlijke gitaar en ik ben er dol op.

Nocki

harrie-beton
8 juni 2005, 10:09
Maarja... Iemand toevallig zo'n godsinstrument in de aanbieding?


Instumenten genoeg, je moet werk hebben

:-D

Rewind
8 juni 2005, 11:25
kijk eens bij music123.com, staat er een voor 674,10 dollar

Luke-wannabe
8 juni 2005, 12:19
kijk eens bij music123.com, staat er een voor 674,10 dollar


Ja maar ik ga geen gitaar via internet kopen. En zeker geen gibson. Ik moet ze echt horen en voelen. Maar betaal je geen invoerrechten ofzo als je ze vanuit amerika koopt?

X-Pensive Wino
8 juni 2005, 12:36
gewoon afdingen bij feedback,als je het een beetje goed doet lul je er zo 75 of mischien wel 100 euries vanaf

Wietse.com
8 juni 2005, 12:52
Bovendien geldt er bij Amerikaanse winkels als Music123 een door Gibson opgelegd export-verbod.

P****Fred
8 juni 2005, 12:57
willcutt en wildwood en dergelijke exporteren volgens mij wel nog steeds hoor..

Mitch
8 juni 2005, 14:08
Als je optreed is een nieuwe amp prioriteit. Punt.

TIMBER
8 juni 2005, 15:53
Dus ik zie zo'n Gibson Les Paul Special Faded



Weet je zeker dat dit niet een Les Paul Studio was..???

Orpheo
8 juni 2005, 16:03
Dus ik zie zo'n Gibson Les Paul Special Faded



Weet je zeker dat dit niet een Les Paul Studio was..???

die plank die de topicstarter geopend heeft, is voor 100% de LP Special Faded.

of hij die getest heeft, of een studio, dat weet ik niet. maar die rooie is een Special faded.

TIMBER
8 juni 2005, 16:08
Die plank die de topicstarter geopend heeft, is voor 100% de LP Special Faded.


Ok... meende dat de Special andere elementen had... althans die van mij wel.

X-Pensive Wino
8 juni 2005, 16:12
ik zie niemand zeggen: koop die gitaar man !!
kijk je pa /ma /of vrouw lief aan voor een voorschotje (je weet hoe vrouwen zijn )
koop die amp die je wil hebben erbij en afdingen !!!!!! 8-) 8-)

Luke-wannabe
8 juni 2005, 18:56
Dus ik zie zo'n Gibson Les Paul Special Faded



Weet je zeker dat dit niet een Les Paul Studio was..???

die plank die de topicstarter geopend heeft, is voor 100% de LP Special Faded.

of hij die getest heeft, of een studio, dat weet ik niet. maar die rooie is een Special faded.


Ik heb die special faded getest, dat weet ik zeker.

Maarja, ik denk dat ik toch maar eerst een versterker moet kopen. En dan weer denken aan nog een gitaar.

sickpunk
8 juni 2005, 19:26
maatje van me heeft er 1 (de gele) speelt heerlijk, klinkt goed, ziet er gaaf uit... kan me goed voorstellen dat je er 1 zou willen ;)

Tupelo
14 juni 2005, 18:48
Heb er net ook ff één in mijn handen gehad maar damn wat is dat ding licht voor een LP zeg? :???: Wat afwerking betreft was ik niet zo heel erg onder de indruk. Had te weinig tijd om 'm in te pluggen. Moet zeggen de DC faded met P90's (ook zo licht & wel ingeplugd) klinkt excellent!

vulvasonic
14 juni 2005, 20:16
dubbel..........

vulvasonic
14 juni 2005, 20:17
De DC is zelfs nog iets goedkoper ook, maar dat is ook een heel ander instrument in feite he, met die P90's.

De faded Les Paul is trouwens nog relatief duur. Volgens mij is de faded SG bijvoorbeeld al een stuk goedkoper.

Ik vind het allemaal te gekke instrumenten. No-nonsence en volledig waar voor het geld. Zeker met een setje dikkere snaren. ROCK ALL THE WAY!!!!

Heb wat geduld en kijk es rond voor een tweedehandse. Ze zijn het geld waard.

Trouwens, kijk ook es naar de Gibson THE Paul (zie je de laatste tijd ook vrij regelmatig tweedehands)

Tupelo
14 juni 2005, 20:39
Trouwens, kijk ook es naar de Gibson THE Paul (zie je de laatste tijd ook vrij regelmatig tweedehands)

Heb ik 1 gehad maar die viel gruwelijk tegen. Vond die PAF's niet denderend. Verder weet ik niet wat me tegensprak, misschien is dat de walnootsound ofzo... :)

djgitarist
20 september 2005, 09:15
Voor veel mensen zoals mij is 899 euro veel geld, maar ik ga binnenkort waarschijnlijk meer optreden en dan wil ik toch een gibson les paul.

Mij zijn die gitaren van de faded serie ook opgevallen, maar waarin verschillen die van bijvoorbeeld de standaard of studio?

Heeft een faded les paul minder hout, of geen maple top? Of is het net een standaard maar met goedkopere lak?

Kim Wilson
20 september 2005, 09:20
ik zie niemand zeggen: koop die gitaar man !!
kijk je pa /ma /of vrouw lief aan voor een voorschotje (je weet hoe vrouwen zijn )
koop die amp die je wil hebben erbij en afdingen !!!!!! 8-) 8-)
Idd, ik weet hoe vrouwen zijn, en hoe lief ik ze ook aankijk... :-(

Les Paul
20 september 2005, 09:28
@topicstarter: Je hebt deze Les Paul op een bepaalde versterker uitgeprobeerd. Sound was geweldig. Weet je zeker dat je niet een geweldige versterker uitgeprobeerd heb? Welke was het trouwens?
Heb je de Les Paul ook op een andere amp getest?
Mijn eigen ervaring is, dat als ik een gitaar vind waar ik echt helemaal verliefd op ben, ik hem beter maar kan kopen. Doe ik dat niet, dan krijg ik spijt. Bij versterkers heb ik dat niet. Dat kan altijd later nog. Maar ik weet niet hoe hard je de versterker nodig hebt.

Ik heb zelf een faded DC met P90's en ben er helemaal weg van. Vorige week een faded Les Paul standard uit kunnen proberen. Ook die klonk en speelde zalig. Het leuke van de faded serie is dat er maar een heel dun nitro cellulose laklaagje op zit, waardoor de gitaar veel resonanter is.

Droffie
20 september 2005, 11:24
Het leuke van de faded serie is dat er maar een heel dun nitro cellulose laklaagje op zit, waardoor de gitaar veel resonanter is.

Die mag je me even uitleggen als je 't niet te veel moeite is... :-?

Michael AE
20 september 2005, 12:41
Het leuke van de faded serie is dat er maar een heel dun nitro cellulose laklaagje op zit, waardoor de gitaar veel resonanter is.

Die mag je me even uitleggen als je 't niet te veel moeite is... :-?

Als je dat al niet snapt, kun je beter op een dwarsfluiten forum gaan posten... :razz:

Droffie
20 september 2005, 13:10
Het leuke van de faded serie is dat er maar een heel dun nitro cellulose laklaagje op zit, waardoor de gitaar veel resonanter is.

Die mag je me even uitleggen als je 't niet te veel moeite is... :-?

Als je dat al niet snapt, kun je beter op een dwarsfluiten forum gaan posten... :razz:

Ik heb nog nooit gelezen, ook niet op het Les Paul forum, dat een dunnere Nitro laag een resonantere gitaar oplevert. Warmer, wolliger wordt wel eens gezegd ja maar resonanter?
Er zit op de Faded Les Paul een dunnere Nitro laag om de gitaar goedkoper te houden en er is een dikke nitro laag nodig om de finish glossy te buffen.

Is het zo gek als iemand dat beweert dat ik vraag om een plausibele verklaring?
Ik zou zeggen Michael, leg jij me dat dan eens uit ipv gevatte opmerkingen te posten.... :roll:

Les Paul
20 september 2005, 13:49
Over dit onderwerp zijn al veel discussies geweest op verschillende plaatsen. Nitro cellulose lak heeft een behoorlijk open structuur, waardoor de poriën van het hout niet helemaal opgevuld worden. Hoe dunner de lak, hoe minder opvulling van het hout. Hierdoor komt de klank van het hout beter naar buiten (resonantie), met name acoustisch.
Dit in tegenstelling tot polyurethaan, wat het hout helemaal afsluit.

Het betekent niet dat een gitaar pas goed is als er nitro cellulose gebruikt wordt. Volgens velen maakt het zelfs helemaal niets uit.
Mijn mening is, dat het wel degelijk uitmaakt. De verklaring vind ik logisch.

Nadeel van nitro cellulose is dat het met name in grote hoeveelheden erg duur is om te verwerken, wat bij polyurethaan veel goedkoper is. Dit is 1 van de redenen dat Gibson veel duurder is dan Epiphone.

Droffie heeft gelijk als hij zegt dat de dunne faded lak uit kostenoverweging gedaan is, maar als bijeffect gaat de klank er ook nog eens heel erg op vooruit. M.a.w. veel gitaar voor weinig geld.

@Michael AE: Dan hoor jij zeker ook wel het verschil tussen een gelakte en ongelakte blokfluit :D

Droffie
20 september 2005, 14:13
@Les Paul: wat je idd schrijft klinkt logisch. Alhoewel je in je antwoord eerder schreef dat ze veel resontanter zijn en dat kwam over als bewezen en beklonken.
wellicht zijn er gitaristen die het verschil merken/horen tussen 3 of 6 lagen Nitro. Maar het is een groot grijs gebied waarin zoiets niet aan te tonen is. Hout kwaliteit is mijnsinziens veel belangrijker als het aankomt op resontantie en levendigheid van de klank en zullen 3 flinterdunne laklaagjes daar nauwelijks invloed op hebben. In ieder geval niet veel :)

Les Paul
20 september 2005, 14:28
3 flinterdunne laagjes zullen niet veel invloed hebben. Een dikke laag plastic (polyurethaan) wel. :-D

Natuurlijk is het hout enorm belangrijk voor de klank. Maar het is de kunst om deze klankeigenschappen zo goed mogelijk te benutten. En daar is nu net die lak belangrijk. Een flinterdun laagje nitrocellulose zal ten opzichte van een dikkere laag polyurethaan beter klinken.

Lak is natuurlijk maar 1 van de vele factoren die het geluid van je gitaar bepalen. Belangrijkste is dat je (zoals topicstarter) helemaal weg bent van de gitaar die je in je handen hebt. Dan is het type lak, het merk van de elementen enzo niet meer belangrijk. Het is gewoon jouw gitaar....

Droffie
20 september 2005, 14:34
3 flinterdunne laagjes zullen niet veel invloed hebben. Een dikke laag plastic (polyurethaan) wel. :-D

Precies, daarom lakken ze de custom Fenders ook met Nitro...Voor de tone :D

Les Paul
20 september 2005, 14:44
Klopt. Overigens niet alle Custom shop Fenders worden met nitro cellulose gelakt. De Custom Classic serie is gewoon polyurethaan. Valt mij een beetje tegen. Aan de andere kant is het een redelijk betaalbare customshopper.

Raytheman
20 september 2005, 19:16
Sterker nog; CS Fenders worden poly afgelakt (als je dat al lakken mag noemen; het is eigenlijke meer dompelen) met daaroverheen een héél dun laagje nitro. Overigens niet voor de klank oid maar puur uit nostalgisch oogpunt..

Droffie
20 september 2005, 19:28
Sterker nog; CS Fenders worden poly afgelakt (als je dat al lakken mag noemen; het is eigenlijke meer dompelen) met daaroverheen een héél dun laagje nitro. Overigens niet voor de klank oid maar puur uit nostalgisch oogpunt..

Is dat zo? Hmmm..en dat voor een gitaar van minimaal 2500 Euro. Da's niet best.
Dat maakt Gibson toch een stuk minder overpriced wat dat aangaat.
De lak zit eigenlijk bij Gibson altijd heel mooi op.

maarten69
21 september 2005, 15:34
ik vind het wel een gaaf gitaartje, ik heb nog gedubt tussen die en een sg, maar ik had een zwarte en die "tour worn finish" is er als je goed kijkt gewoon opgeschilderd met geelige verf, btje jammer