PDA

View Full Version : Alternatieven voor vintage trem



up-guitarman
8 juni 2005, 00:54
Ik heb op mijn Yamah RGX112 (superstrat model) een vintage tremolo staan, ik baal er echt van dat die elke keer ontstemd als ik hem gebruik en ook dat als er een snaar springt dat dan de rest van mijn snaren ontstemd.
Zijn er alternatieven die ik zo kant en klaar op mijn gitaar kan monteren ??? Andere soort trem ??? (wilkinson of zo bvb., of gewoon vastzetten (ik gebruik hem toch minder en minder, maar hoe begin ik daaraan ???)

Iemand een mogelijke oplossing ???

Greetz,
UP-G

fred dons
9 juni 2005, 11:23
locking stemmechanieken installern, nutsauce in de groeven van je topkam doen (oa te koop bij de Brug in monnickendam) dit vermindert het ontstemmen bij de kop of een grafieten topkam installeren

de schroeven van de trem niet te strak aandraaien, er moet wat ruimte
tussen de kop van de schroef en de tremelo plaat zitten

en als laatste de veren strakker zetten zodat de trem alleen nog maar omlaag kan benden (zodat hij niet meer ontstemt als er een snaar springt)
als je je veren al helemaal strak heb staan kun je nog extra veren toevoegen

Mattia
9 juni 2005, 11:47
..en als dat allemaal niks doet, kun je 'm altijd nog vervangen voor een vintage trem van betere kwaliteit. Calaham is waarschijnlijk de 'beste', maar ik weet dat velen wel blij zijn met de Gotoh/Wilkinson vintage trem.

up-guitarman
9 juni 2005, 18:24
de schroeven van de trem niet te strak aandraaien, er moet wat ruimte tussen de kop van de schroef en de tremelo plaat zitten


Hey bedankt, (mattia trouwens ook)
Wat bedoel je juist met de trem plaat en de schroeven (ben een leek op dat vlak dus weet niet juist welke schroefjes je bedoelt e.d. ...)

bert k
9 juni 2005, 18:52
Een Vintage trem is toch die trem met twee studs en messen? De gewone heeft zes schroeven in de body, ik denk dat Fred die bedoelt.

Ik heb een Hipshot vintage trem, en die ontstemt helemaal NUL niks :D , maar daar zit ook een graphtech nut op en locking mechanieken. De meeste ontstemproblemen ontstaan bij de kop. Daar kan je wel wat verbeteren. Graphtech nut is niet zo duur. (Sperzel mech wel helaas...)

dejohan
9 juni 2005, 19:04
Ik heb op mijn Yamah RGX112 (superstrat model) een vintage tremolo staan, ik baal er echt van dat die elke keer ontstemd als ik hem gebruik en ook dat als er een snaar springt dat dan de rest van mijn snaren ontstemd.
Zijn er alternatieven die ik zo kant en klaar op mijn gitaar kan monteren ??? Andere soort trem ??? (wilkinson of zo bvb., of gewoon vastzetten (ik gebruik hem toch minder en minder, maar hoe begin ik daaraan ???)

Iemand een mogelijke oplossing ???

Greetz,
UP-G


Ik zou ff naar de gitaarboer ermee gaan. Als iemand het je voordoet wordt alles veel snel duidelijker. De gitaarboer kan zoiets normaal in een twee die oplossen.

Mattia
9 juni 2005, 19:08
Een Vintage trem is toch die trem met twee studs en messen? De gewone heeft zes schroeven in de body, ik denk dat Fred die bedoelt.

Ik heb een Hipshot vintage trem, en die ontstemt helemaal NUL niks :D , maar daar zit ook een graphtech nut op en locking mechanieken. De meeste ontstemproblemen ontstaan bij de kop. Daar kan je wel wat verbeteren. Graphtech nut is niet zo duur. (Sperzel mech wel helaas...)

Uh, nee.

2 studs = modern trem. Vintage (soms 'standard' genoemd) = 6 schroeven. Altijd. De Hipshot is geen 'vintage' maar eerder een moderne stijl brug, moderne type saddles, net zoals de meer bekende wilkinson (Deze dus (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolos/Wilkinson_Gotoh_Tremolo_Bridges.html)). Vintage wilkinson ziet er zo uit:

http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/3534_1lg.jpg

De Callaham vintage brug, door veel vintage freaks als gouden standard beschouwd:

http://www.callahamguitars.com/brdgass2.jpg

bert k
9 juni 2005, 22:06
Ja, je hebt gelijk, ik haal iets door elkaar. Hoe noemt Fender ook weer die trem met twee studs?

up-guitarman
10 juni 2005, 00:23
Een Vintage trem is toch die trem met twee studs en messen? De gewone heeft zes schroeven in de body, ik denk dat Fred die bedoelt.


Zijn het dan die 6 schroeven die niet te strak mogen staan, die zijn nu nl. wel keihard aangedraaid ...

Mattia
10 juni 2005, 00:35
Een Vintage trem is toch die trem met twee studs en messen? De gewone heeft zes schroeven in de body, ik denk dat Fred die bedoelt.


Zijn het dan die 6 schroeven die niet te strak mogen staan, die zijn nu nl. wel keihard aangedraaid ...

Ja. Losser die boel.

up-guitarman
10 juni 2005, 00:51
Een Vintage trem is toch die trem met twee studs en messen? De gewone heeft zes schroeven in de body, ik denk dat Fred die bedoelt.


Zijn het dan die 6 schroeven die niet te strak mogen staan, die zijn nu nl. wel keihard aangedraaid ...

Ja. Losser die boel.

Owkee, bedankt, ga ik morgen eens proberen. De veren strakker draaien zodat de trem gewoon helemaal tege de body zit, en dan die 6 schroefjes wat losser.
Kan je me toevallig ook een tip geven om een beetje te weten/aan te voelen hoe los ze moeten ???

Mattia
10 juni 2005, 01:23
Een Vintage trem is toch die trem met twee studs en messen? De gewone heeft zes schroeven in de body, ik denk dat Fred die bedoelt.


Zijn het dan die 6 schroeven die niet te strak mogen staan, die zijn nu nl. wel keihard aangedraaid ...

Ja. Losser die boel.

Owkee, bedankt, ga ik morgen eens proberen. De veren strakker draaien zodat de trem gewoon helemaal tege de body zit, en dan die 6 schroefjes wat losser.
Kan je me toevallig ook een tip geven om een beetje te weten/aan te voelen hoe los ze moeten ???

Voor mij gevoel moeten gewoon net de brug aanraaken, en deze absoluut niet flink naar beneden duwen. Gewoon op z'n plek houden, zeg maar.

up-guitarman
10 juni 2005, 12:16
Ok, net even alles gedaan, vijsjes losser gezet, veren aangeschroefd zodat de tremplaazt helemaal tegen de body staat. Of hij nu minder ontstemt weet ik nog niet goe. Wel merkte ik bij het opnieuw stemmen al dat ik nu maar 1 keer moet stemmen terwijl dat daarvoor soms 3 keer was dus das al positief

Allemaal bedankt, voorlopig is mijn probleem opgelost, als er nog iets is zal je het wel merken !!!

fred dons
13 juni 2005, 13:37
ik heb een callaham maar ik vind hem nou niet zo bijzonder, ik heb meerdere vintage trems met staalblok maar ik vind eerlijk gezegd de Diego Deluxe met aluminium block veel beter klinken (en hij is nog goedkoper ook)
de diego heeft dezelfde schroeven als de PRS trem (die hebben zo'n deukje in de schroeven) waardoor je kan zien of de schroeven op de juiste hoogte staan en waardoor de trem beter op de schroef balanceert
(die schroeven kun je overigens ook bij www. rockinger.com kopen)