PDA

View Full Version : Condensator testen voor dummies?



Bambufan
7 juni 2005, 20:52
Ik krijg sterk de indruk dat op mijn effectpedaal (Boss SD-1) één van de condensatoren kaduuk is. Ik heb de continuiteit op de de printplaat getest, draden getest, weerstanden, opamp. Alles ok. Dus blijven eigenlijk alleen de condensatoren over....

Maar hoe meet je die dingen door als technische dummie? Ik heb weliswaar een goede multimeter (Fluke 77), maar daar zit geen lektest op. Is er een b**renl*llenmanier om toch de eventueel lekkende condensator te identificeren zonder meteen €50 kwijt te zijn aan een capaciteitsmeter?

Dirk_Hendrik
8 juni 2005, 09:14
Begin beginnen.
Wat is nu het probleem. Doet het ding het helemaal niet of een beetje. Hoe heb je de al genoemde als opamp e.d zaken getest op correcte funtionaliteit?

Bambufan
8 juni 2005, 23:51
Begin beginnen.
Wat is nu het probleem. Doet het ding het helemaal niet of een beetje. Hoe heb je de al genoemde als opamp e.d zaken getest op correcte funtionaliteit?

Het gaat om een hoog-middenbooster:

het effect doet het in principe niet, en soms spontaan een beetje (met heel veel gezoem) zowel in de aan als bypass stand.

Eerst de jacks schoongemaakt en de contactvlakken licht opgeschuurd om die uit te kunnen sluiten. Ik ben begonnen met alle draden op weerstand te testen. Die waren ok. De potmeter was ook ok (weerstand gemeten). Transistor (BC239 NPN) met de transistortest van mijn multimeter getest en ook ok.

de voetswitch en een tweestandenschakelaar heb ik gemeten en ook door andere (werkende) exemplaren die ik nog had liggen vervangen, maar geen verschil. Dus blijven volgens mij de condensatoren over als mogelijke boosdoeners.

Antal
9 juni 2005, 16:11
het effect doet het in principe niet, en soms spontaan een beetje (met heel veel gezoem) zowel in de aan als bypass stand.

Hier gaat er volgens mij al iets mis. Hoe heb je de bypass van je effect aangesloten?

Dirk_Hendrik
9 juni 2005, 20:19
bambi-fan,

Ik ga ervan uit dat je een multimeter hebt.

Lees mijn aanwijzingen uit dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=52905&highlight=flipflop
topic even door. Ik ga vooralsnog met Antal mee en daar sluit dat topic op aan.
Laat je bevindingen weten.

Bambufan
9 juni 2005, 23:27
bambi-fan,

Ik ga ervan uit dat je een multimeter hebt.

Lees mijn aanwijzingen uit dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=52905&highlight=flipflop
topic even door. Ik ga vooralsnog met Antal mee en daar sluit dat topic op aan.
Laat je bevindingen weten.

Heb een multimeter en zolang het met motorfietsen te maken heeft kan ik het meestal wel repareren, maar dit is me eigenlijk iets te klein en er ligt geen boxer-blok in...
Ik ga dus effe naar de flipflop kijken en rapporteer hier mijn bevindingen.