PDA

View Full Version : Waardes Humbuckers



Chroxy
7 juni 2005, 19:37
nou.. ik heb dus een tijd terug een Gibson 498T en 490R humbucker gekocht..

alles lekker, alleen klonk hij veel liever dan mijn stoch epiphone humbucker..

nu heb ik alles nagemeten met een multimeter en dit kwam eruit:
de weerstand bij stand 20K was:
Epiphone: 14,5 ohm
Gibson: 8,5 Ohm..

verklaart dit iets?
En waar staan de waardes van de humbuckers van gibson? om te controleren of dit hetzelfde is..?

Diedo
7 juni 2005, 20:49
misschien staat de gibson op een of ander manier single coil geschakeld... zou dat kunnen?

Fumi SG
7 juni 2005, 20:51
dat zou inderdaad best wel kunnen. Chroxy, heb je geen schema of iets dergelijks van jouw schakeling?

jpb
7 juni 2005, 21:18
humbuckers zijn humbuckers, zeker als je ze nieuw hebt gekocht zijn ze niet sc. Wanneer het metalen kapje nooit open is geweest (als dat zo is nooit opensolderen want dan kan je spoel het begeven) ligt het ergens anders aan (# windingen; draaddikte/-materiaal).

Diedo
7 juni 2005, 21:23
maar ik vind 8,5KOhm wel wat aan de lage kant voor een gemiddelde humbucker, maar het kan zijn dat hij met een dikkere draad gewikkeld is.

hoeveel draadjes komen eruit?

vester86
7 juni 2005, 21:25
Je kunt humbucker (ook nieuwe) best single coil schakelen (t zou wa zijn als da nie kon). overigens kun je bij moderne humbuckers vaak het metalen kapje er af halen, dit moet echter niet met grof geweld gaan.

Over de humbuckers kan ik je zo snel niks zeggen, ik heb dezelfde sinds deze week in mijn gitaar liggen, en als ik een multimeter had, dan had ik ze zo voor je gechecked, maar ik heb helaas zo'n ding niet. zijn vast mensen op het forum die het wel weten.
Zit er een beetje bass in het geluid, of klinkt het redelijk hoog/schel?

Chroxy
7 juni 2005, 22:07
er komt 1 draadje uit.. en daaromheen zit een gaas wat de aardedraad is..

kan ik het kapje eraf halen? en hoe zie ik dan dat ie single coil geschakeld is?? De weerstand heb ik gemeten toen hij uit de gitaar was.. dus het schema maakt niks uit..

En ja.. ik heb nu mn epiphone brugelement teruggezet... en ja.. zonder dat ie extreem hoog staat: hij is echt veel agressiever.. wel wat rommeliger.. maar ik hou dan toch meer van agressief dan van heel open en niet rommelig..

Ik vond dat de 498T (490R heb ik eigenlijk weinig klachten over).. erg schel klinken.. moest hem helemala uitdraaien op mn versterker terwijl ik hem bij de epiphone elementen op 3 had staan..

Diedo
7 juni 2005, 22:08
ja als er maar een draadje en een aarde uitkomt kun je em (officieel) niet single coil schakelen... heb je het element nieuw gekocht? want dan denk ik toch dat er iets mis mee is en zou je em nog kunnen ruilen...

Thom TK
7 juni 2005, 23:08
ff een heel stomme vraag hoor, maar heb je wel een normale humbucker en geen f-spaced?
Kan zijn namelijk...

Fumi SG
7 juni 2005, 23:12
Gibson heeft toch helemaal geen F-spaced hummers?? :???:

Chroxy
7 juni 2005, 23:22
ik heb het element niet nieuw gekocht maar 2dehands.. misschien heeft die gast me dus gekloot.. maja.. wat kan er kapot zijn aan een element?

hoe kun je trouwens zien dat het F-spaced is??..

Fumi SG
7 juni 2005, 23:27
bij F-spaced hummers zijn de polepieces verder uit elkaar geplaatst. Zo krijg je een beter sound bij gitaren met een Floyd-Rose trem. Maar volgens mij heeft Gibson helemaal geen F-spaced elementen...

Chroxy
7 juni 2005, 23:32
de polepieces (die schroeven toch?) zijn dikker dan bij mijn epiphone elementen, maar zitten wel op precies plek.. dus ja.. daar zou het niet aan kunne liggen..

ik denk ook niet dat ze dan f-spaced zijn..

jpb
7 juni 2005, 23:47
kan ik het kapje eraf halen? en hoe zie ik dan dat ie single coil geschakeld is??
Als het kapje gesoldeerd is kunje het beter niet doen, want dan kun je de speol mollen (te veel warmte => coating van spoeldraad smelt => kortsluiting => pu weggooien). Anders kun je hem er gewoon afhalen. Bij hb zitten de spoeldraden gekoppeld, bij sc gaat de spoeldraad direct het element uit (met de aarde eromheen natuurlijk). Soms zit er een spoel niet aangesloten (dummy). Dat schijnt de hum iets te verminderen, maar het lijkt me sterk dat dit bij jouw pickup zo is. Nogmaals, er zijn veel factoren die het geluid van een pickup bepalen, niet allen of 'ie sc of hb is; als íe niet klinkt kun je beter een andere kopen.

Chroxy
8 juni 2005, 16:16
ik kan ook een nieuwe kopen.. maar ik vraag me dus af of i kniets fouts doe... maar voor zover het nu uitziet hou ik mijn epiphone humbuckers en verkoop ik de gibsons.. leuke elementen.. maar niet voor wat ik speel.. :(

jorrit
8 juni 2005, 20:41
ff een heel stomme vraag hoor, maar heb je wel een normale humbucker en geen f-spaced?
Kan zijn namelijk... ..... dat? ik heb vaak zat f spaced elementen in mn gitaar gehad die niet f spaced was... dat verschil hoor je amper tot niet..

Fumi SG
8 juni 2005, 21:37
maar ik denk dat je het andersom wel hoort hoor, dus niet F-spaced in een gitaar die wèl F-spaced is. Ik heb het nog nooit gehoord daar niet van, ik denk het zo maar :wink:

Antoon
9 juni 2005, 11:18
8.5k is een 'klassieke' waarde, dat klopt wel voor een element in de PAF traditie. Veel gitaristen blijken dit precies goed te vinden. Tussen de 10 en 20k neigt vaak naar een high-output element (met awg 42 of 43 draad). High output elementen vind ik clean/beetje crunch niet om aan te horen (duf en lomp geluid). Ik zou je Gibson PUs niet te snel aan de kant schuiven. Weet je zeker dat je alles fatsoenlijk aangesloten hebt?

Chroxy
9 juni 2005, 12:10
Als hij inderdaad dan neigt naar de PAF, dan klopt dit ook en had ik hem dus goed geinstalleerd.. want ik vond hem heerlijk voor Led Zepplin dingen, maar dat speel ik zelf niet/nauwelijks..

hij klonk dus aan de ene kant beter dan de Epi humbucker (meer open), maar aan de andere kant had ie veel minder agressiviteit..

Dus ik vind de Gibson humbucker lekker klinkne, maar ik vind hem hem meer een achteruitgang voor wat ik speel dan een vooruitgang, ik verkoop de Gibson dus en ben blij dat hij dan toch goed werkte.. maar gewoon niets voor mij is..

ik denk dat ik een andere tussenvorm moet vinden.. de gain (of iets minder ) van de Epi.. en de rest van de Gibson... iemand tips..?? Dus eigenlijk een opgefokte PAF...

Chroxy
9 juni 2005, 19:07
mmm..

das dan wel weer raar
op gitaarmarkt.nl staat ene 498T te koop.. dus die verkoper gemaild of hij de weerstand wil meten..


14,35 ohm.. :S

heavy-metal-thunder
9 juni 2005, 19:33
Ik vind gewoon dat je best naar een gitaartechnieker gaat, neem je gitaar mee en zeg wat je wil spelen. Hij is echt de persoon die je advies kan geven. Want bij de keuze ven PU's moet er rekening gehouden worden met de gitaar.

Hetere pu's uit de Gibson stal is de T500. Maar misschien vind je dit te schel klinken. Trouwens hogere output of meer gain gaat toch altijd ten koste van de definitie van je sound.