PDA

View Full Version : EQ shapes



robzilla
7 juni 2005, 17:11
Ej,

Hoe gebruiken jullie je EQ eigenlijk, als toneshaper of soloboost? Ik gebruik de mijne eigenlijk nooit maar ik zat er net een beetje mee te klooien. Ik las in een post hier dat je druk in je geluid rond 250hz ligt en je punch rond 2500hz (of anderson :wink: ). Ik zal hem denk ik gaan gebruiken als solo-boost. Welke frequenties zijn dan handig om te boosten? Kan ik gewoon het beste een omgekeerde V of U shape gebruiken?

Speedy, jij weet hier meer van weet ik... Geef me eens wat tips :wink:

ohja, zal weer eens een foto posten..

http://www.xs4all.nl/~zuiden/photo/gear.jpg

Diedo
7 juni 2005, 17:23
dit lijkt me duidelijk een geval van lekker spelen met de knopjes en je oren de kost geven... dan kom je er vanzelf achter wat er gebeurt en of dat lekker klinkt...

robzilla
7 juni 2005, 17:36
dit lijkt me duidelijk een geval van lekker spelen met de knopjes en je oren de kost geven... dan kom je er vanzelf achter wat er gebeurt en of dat lekker klinkt...

ja dat is wel zo... maar ik heb zaterdag weer een optreden en voor die tijd niet echt een grote kans om het op hoog volume, en met de band, uit te proberen. Ik wil dus gewoon wat handige tips hebben zodat ik met de bandpractice een paar dingen uit kan proberen.. :)

Speeddemon
8 juni 2005, 00:44
first things first, wat is dat voor een EQ?

(als ik 'm nie ken is ie wel HEEL onbekend! :wink: )

Voor vette sound met clarity, zonder modder,
Speedy's Special:

100Hz ++
200Hz +
400Hz --
800Hz +/-
1k6Hz ++
3k2Hz -
6k4Hz +/-
als ie nog hoger heeft evt +

Het belangrijkste is dat 400 (of 500) Hz eruit gehaald wordt (een beetje), vanwege de 'mud'. 200Hz ook niet teveel boosten.
rond de 1.5 à 2kHz zit je helderheid/definitie. rond de 3 à 4kHz zit de aggressieve bite. En je presence/tophoog begint bij 6 à 7kHz.

ArpeggioKing
8 juni 2005, 01:06
8-)

yo speedy, mag ik vragen waar je deze kennis vandaan haalt. koel dat je dat soort dingen weet!

Speeddemon
8 juni 2005, 03:10
8-)

yo speedy, mag ik vragen waar je deze kennis vandaan haalt. koel dat je dat soort dingen weet!
uittesten, goeie oren en een deel SAE opleiding. :cool:

robzilla
8 juni 2005, 09:14
Thnx Speedy :)

Het is een Guyatone PS111 van de Box Series. Beetje vintage dus :wink:
De led was kapot en heb deze gister even vervangen door een blauwe, volgens mij klinkt die nu iets beter :wink: :roll:

Harry
8 juni 2005, 11:38
leuk die instellingen, maar het lijkt me wel dat dat per set verschilt. Nuttiger lijkt het me om zelf te luisteren.

Dirk_Hendrik
8 juni 2005, 20:43
Thnx Speedy :)

Het is een Guyatone PS111 van de Box Series. Beetje vintage dus :wink:
De led was kapot en heb deze gister even vervangen door een blauwe, volgens mij klinkt die nu iets beter :wink: :roll:

probeer eens een neon lampje voor die vintage tone. Blauwe leds hebben een hogere werkspanning en klinken daardoor vaak wat scherper. Voordeel is de grotere headroom.

Ik ben nu bezig met Germanium Leds. Heel soft smooth licht.































:D

Speeddemon
8 juni 2005, 21:43
I can spot bullshit from a blimp in a shitstorm and...

this is well uh...


nevermind. Back to soldering my blue LEDs. :roll: :wink:

marc_o
9 juni 2005, 11:36
Voor een volumeboost werkt de EQ het best in de effectloop, laat alles op neutraal staan en voeg (een heel klein beetje) volume toe, werkt als een speer. Enige nadeel is dat je dus extra kabels moet hebben om 'm in je loop te zetten, maar wellicht heb je die al.

Fuhgawz
9 juni 2005, 12:17
Eerder gebruikte ik mijn Danelectro mini EQ als volumeboost na mijn Rat. Nu ik een nieuwe amp heb en mijn Rat overbodig is geworden heb ik eens zitten klooien als gainboost/toneshaper. Klinkt lang niet verkeerd, maar ik zal dat lijstje van Speeddemon eens afwerken om te zien of er meer uit te halen valt.

Stitch
9 juni 2005, 16:41
Speeddemon, hoe ga je precies te werk met de combi amp/pedaaltje dan? Ik merk uit je verhaal dat je je eq pedaal niet enkel gebruikt als boost? Je amp als global bijschaving van je geluid ofzo?

Speeddemon
9 juni 2005, 17:55
Speeddemon, hoe ga je precies te werk met de combi amp/pedaaltje dan? Ik merk uit je verhaal dat je je eq pedaal niet enkel gebruikt als boost? Je amp als global bijschaving van je geluid ofzo?
jawel, ik gebruik 'm puur als soloboost. (Boss GE-7 MIJ met silent mod)
maar ik heb een 2e EQ, een MXR 6 band EQ, met een ongeveer zelfde setting, alleen milder, en iets meer 100Hz erbij, die altijd aanstaat.
M'n amp's EQ is meestal= Bass 7, Mid 4, Treble 6.

M'n Savage 60+2x12" heeft namelijk wat weinig laag, en met die MXR 6 band laat ik 'm toch lekker pompen.

phx
10 juni 2005, 08:50
... waar plaatsten jullie je equalizer? Voor of na de distortion/overdrive? Zojuist een ge10 (ibanez) op de kop getikt, vandaar mijn vraag :razz:

Fuhgawz
10 juni 2005, 09:00
... waar plaatsten jullie je equalizer? Voor of na de distortion/overdrive? Zojuist een ge10 (ibanez) op de kop getikt, vandaar mijn vraag :razz:
Dat ligt eraan wat je ermee wil doen. Volumeboost moet na de distortion, gainboost gaat het beste voor de distortion. Toneshape kan in principe allebei. Na de distortion is wat drastischer, daarom prefereer ik ervoor.

phx
10 juni 2005, 09:24
k zit eraan te denken om de eq. zo in te stellen, dat mijn overdrive meer als een oude transistor radio klinkt. Zou die dan in principe achter mijn overdrive moeten? (dus tussen overdrive en amp in?)

Fuhgawz
10 juni 2005, 10:08
Dat kan ik zo niet zeggen. Je bereikt dat effect iig door slechts één frequentie (mid/hoog) te boosten en de rest af te kappen. Probeer ze allebei eens om te kijken wat het brakste klinkt :razz:

Speeddemon
10 juni 2005, 11:30
@PHX, NA je distortion.
setting:
100Hz= -15dB
200Hz=-15dB
400Hz= 0dB
800Hz= +15dB
1k6Hz= 0dB
3k2Hz= -15dB
6k4Hz= -15dB

je hebt dus een beetje dit: ___/\___

dan krijg je dat "Ghosts of War" (Slayer) intro geluid.

phx
11 juni 2005, 21:00
Thnx, ik ga het eens proberen. Zoals ik dus begrijp moet je max met 1 switch boosten, de andere halveren of uitzetten. Kga het proberen..