PDA

View Full Version : solo wat beter uit de mix laten komen.



JvD.
7 juni 2005, 16:28
Ik had gister me eerste gig, ik gebruik DS-1, en badhorsie wah. De DS-1 word vervangen door een line6 uber metal. Het enige wat mis ging was dat de solo’s nietzo mooi uit de mix sprongen.

Wat voor effect helpt me solo?
Ik dacht welf: snelle delay die alles een beetje aandikt.

Wie heeft er een goede oplossing, en als me delay een goed idee is, wat voor pedaal? Ik wil namelijk wel de snelheid kunnen instellen.

Lucky
7 juni 2005, 16:37
ik gebruik zelf een compressor (die ik als een booster instel) voor solo's
pept je geluid wat op en je kunt het een kleine volumeboost geven.

telecastermaster
7 juni 2005, 16:41
EQ

JvD.
7 juni 2005, 16:54
mja, ik heb een tijd geleden deze (http://www.jimdunlop.com/products/electronics/mxr/products/m108.html) getest, ik was er heel tevreden over maar hij is 200 euri, is het wat?

robzilla
7 juni 2005, 17:12
EQ kan, ik heb net een topic gepost hierover..

:)

Mike McCready
7 juni 2005, 18:00
http://www.carlmartin.com/Images/Hydra_Boost.jpg

Volume-boost. Niets meer, niets minder... en betaalbaar

Bl44t44p
7 juni 2005, 18:26
http://www.carlmartin.com/Images/Hydra_Boost.jpg

Volume-boost. Niets meer, niets minder... en betaalbaar

Hoe duur is die ?

Mitch
7 juni 2005, 18:45
95E ? Zoiets in ieder geval.
Een goede clean boost als de CM Hydra of de Catalinbread Super Chili Picoso werkt prima en kost rond de 100E. Beiden true bypass.
EQ vinden een hoop mensen hier prettig als solo boost, omdat je naar smaak wat frequenties nog een beetje kan oppeppen.
Goeie comp als de Tone Press zoals Lucky zegt is ook erg lekker, omdat je dan naast meer volume ook wat meer sustain kan gebruiken.
Ikzelf vind een Fuzz erg lekker voor solo's, maar goed....

Wat het handigste is hangt van meerdere factoren af. Gebruikte versterker, gebruikt volume, wel of niet over een PA, etc.

robzilla
7 juni 2005, 19:39
95E ? Zoiets in ieder geval.
Een goede clean boost als de CM Hydra of de Catalinbread Super Chili Picoso werkt prima en kost rond de 100E. Beiden true bypass.
EQ vinden een hoop mensen hier prettig als solo boost, omdat je naar smaak wat frequenties nog een beetje kan oppeppen.
Goeie comp als de Tone Press zoals Lucky zegt is ook erg lekker, omdat je dan naast meer volume ook wat meer sustain kan gebruiken.
Ikzelf vind een Fuzz erg lekker voor solo's, maar goed....

Wat het handigste is hangt van meerdere factoren af. Gebruikte versterker, gebruikt volume, wel of niet over een PA, etc.

hey Mitch, even offtopic. Weet jij de prijzen van Catalinbread bij de Gier?

Nocki
7 juni 2005, 21:53
een mooie chorus doet vaak al een hele hoop vind ik.

NOcki

Fumi SG
7 juni 2005, 22:14
inderdaad gewoon een eq, kun je ook je verschillende solo's een beetje aanpassen, wat betreft de verschillende frequenties --> karakter (?)

JvD.
7 juni 2005, 23:38
jah, ik ben ook voor de EQ. lijkt me een goede veel zijdige keuze, een boost pedaaltje kan ik zelf ook wel maken.

Nicci
8 juni 2005, 08:54
een mooie chorus doet vaak al een hele hoop vind ik.

NOcki

dit vind ik nu niet zo'n goed idee. net zo min als die delay. daar wordt het op zijn best allemaal niet duidelijker van.

ik weet niet wat voor versterker er hier gebruikt wordt en hoe je dat ding afstelt?

Nocki
8 juni 2005, 09:05
Das leuk dat de meningen verdeeld zijn. ik gebruik voor mijn solo kanalen een leuke niet al te vette chorus. hiermee verhoog ik het volume enigzins en door het grotere bereik van de midden frequentie in een chorus (het is het org. geluid en een nageluid bij een chorus (weet niet hoe ik dat moet uitleggern) hoorjejezelf beter in de mix. hele goedkope oplossing. maar het zal vast niet bij iedereen zo werken.
hoerbij komt dat ik mezelf altijd wel hoor. en dat ligt erg aan de pu's mn amp en de speakers. dus ik heb niet te klagen maar weetnog hoe het vroeger ging. en toen had ik idd gewoon een boost nodig omdat ik nog op speelgoed speelde.

NOcki

harrie-beton
8 juni 2005, 09:48
er worden prima oplossingen aangedragen.
-boosters
-EQ
-gewoon harder
-compressie
-chorus
-lichte overdrive voor distortion (tubescreamer)


Ik wou ook nog een muzikale oplossing aandragen, is het nummer in combinatie met de solo wel ok?
Als de begeleiding en de solo in dezelfde frequentiegebieden gaat zitten kom je bijna nooit door een mix heen.

Mitch
8 juni 2005, 10:05
Helemaal juist. Zoals ik al zei: welke manier je gebruikt om je solo's te boosten is naast persoonlijke smaak ook afhankelijk van andere factoren. Omgevingsfactor, die harrie aangeeft, vergat ik nog. Hoe klinkt de rest van de band ?

robz:'k weet 't niet precies, maar net onder of net boven de 100E, scheelt weinig met de CM Hydra. De Picoso heeft wel het voordeel dat -ie ook puur als buffer te gebruiken is en de Sagrado Poblano heeft net effe meer bas-bereik. Erg lekker ook !

Nocki
8 juni 2005, 10:39
Dat is vaak het beste om naar te kijken. maar als je het muzikale niveau van de meeste bands ziet (uitzondereringen zijn er wel zeker.) dan zie je dat het vaak aan inzicht ontbreekt om dar wat aan te doen. kijk alleen maar naar drummers die niet kunnen inbinden onder het mom "als ik niet kan door slaan (nee niet doorslaan) dan en ik minder strak."
en dan gaat de band ook harder omzichzelf te kunnen horen.
een solo boost haalt in dit geval een hoop geluid naar voren maar het best is nog steeds te investeren in goede pu's en goede speakers. (meer mids) en een goede amp/instelling.
Nocki

Gho$t
8 juni 2005, 11:31
Ik gooi voor me solo altijd een fuzz over een echo krijg je een lekker vet en mooi geluid door.

Harry
8 juni 2005, 11:41
veel gitaristen verzuipen in de mix doordat hun geluid een brei is. Dus alles beter afstellen zou ook kunnen helpen.

JvD.
8 juni 2005, 15:43
mja, we speelden een metallica nummer, en we hadden de solo's verdeeld.
over goede speekers speelden we niet, ik speelde met tonezone in de brug, en 2 de gitarist met emg.

Nicci
8 juni 2005, 15:55
2 gitaren is vragen om problemen . . . :D

hoe zijn die gitaren op elkaar afgesteld? heb je wel eens de tijd genomen om die allebei naast elkaar goed te laten klinken? veel gitaristen zijn nogal eigenwijs als ze hun geluid moeten aanpassen omdat de andere gitarist iin de weg zit.

robzilla
8 juni 2005, 16:06
Helemaal juist. Zoals ik al zei: welke manier je gebruikt om je solo's te boosten is naast persoonlijke smaak ook afhankelijk van andere factoren. Omgevingsfactor, die harrie aangeeft, vergat ik nog. Hoe klinkt de rest van de band ?

robz:'k weet 't niet precies, maar net onder of net boven de 100E, scheelt weinig met de CM Hydra. De Picoso heeft wel het voordeel dat -ie ook puur als buffer te gebruiken is en de Sagrado Poblano heeft net effe meer bas-bereik. Erg lekker ook !

aha, ik ben wel erg geinterresseerd in de Super Charged Overdrive van Catalinbread :)

Mitch
8 juni 2005, 17:50
Die is wel ietsje duurder, is een OD natuurlijk. Voor prijzen zul je 'm effe moeten mailen of bellen ! Ik vond de SCOD zelf wel wat kieskeurig: met de ene gitaar klonk -ie super, met de andere brak. De Teaser Stallion was wat dat betreft makkelijker. Die heeft echt een puike sound, los van dat feedback-kanaal.

Maar goed, dit wordt wel erg off topic....back on-topic !

Als ik de info zo lees ben ik bang dat 't voornamelijk de matige versterkers waren, JvD. Wat dat betreft, als je vaak over matige backline moet spelen of zo, ben je met iets veelzijdigs als een EQ waarschijnlijk beste af. Maar nogmaals: als je de volgende keer repeteert, luister zelf (of beter nog: laat een ander luisteren) naar jullie gecombineerde sounds. Dat geeft vaak al genoeg 'verbeterpuntjes' :wink:

JvD.
8 juni 2005, 18:58
Repeteren gaat wel, dan is het geluid op elkaar afgestemd.
Maar als beginnende band, en een eerste gig, speelden we op een schooltje over kut versterkers, en hadden we helemaal geen tijd om uren aan de instellingen te zitten.

Mitch
8 juni 2005, 19:40
Welkom in de wereld van de Optredende Gitarist !
:zz:
Af en toe is het geweldig, af en toe gaat het allemaal niet zoals je wil.....

pietvanbuiten
9 juni 2005, 20:14
ik heb een clean en een crunch kanaal op m'n mesa.
om met een solo door de mix te prikken stel ik het volume van het derde kanaal hoger in dan dat van de andere twee.... :-D simpel,
solo.....3e kanaal intrappen

www.barricadetop100.nl