PDA

View Full Version : 2x12 recto cab zelfbouw



chennie
7 juni 2005, 00:39
hoi,
ik heb thuis een rect-o-verb combo staan, leuk en degelijk ding, je weet wel dat soort stuff waar mesa's van worden gemaakt. Ik wou daar graag een 2x12 cab bij doen. Een Mesa 2x12 rectocab leek me daar mooi bijpassen, maar omdat ze richting 700+ euro kosten is het een mooi moment om ook maar een cab te gaan zelfbouwen.

Echter ik heb wat vragen over deze cab. De search functie deed het niet, dus ik ben alle werkbank, zelfbouw én Nocki's topics langsgegaan (!), maar kon niet vinden wat ik zocht.
Ook heb ik er nog nooit een daadwerkelijk gezien, laat staan gespeeld met mn eigen apparatuur, dus...

- De meeste zelfbouw lees ik hier wordt aangeraden om 15-18 mm planken te gebruiken, Mesa gebruikt 30mm. Hoe klinkt dit in toon ?
- Mesa gebruikt een zwaar oversized en diepe kast, hoe uit dit zeg maar in toon tov "normale" afmetingen?
- De recto cab is uitgerust met Celestion V30, de bovengenoemde oversizing en gesloten back. Zou je hier nog effectief mee kunnen spelen met een open back of 3/4 back? Of is dat een (thoeretische) doe maar niet?
- Heeft iemand een constructie tekening van deze cab, met maten en constructie aan de binnenkant (dit is zo moeilijk te zien op promo foto's =)
- Heeft iemand algemene links naar cabs bouw, ik heb voornamelijk nog niet door (in mijn gedachten) hoe ik het speakerdoek er moet monteren.

De maten:
HxBxD : 44,80x77,12x36,48 cm
Gewicht : 43Kg
2x celestion V30

Thijssie
7 juni 2005, 12:44
De meeste zelfbouw lees ik hier wordt aangeraden om 15-18 mm planken te gebruiken, Mesa gebruikt 30mm. Hoe klinkt dit in toon ?

"Droger", Strakker in het laag maar je boet in, qua levendigheid.



Mesa gebruikt een zwaar oversized en diepe kast, hoe uit dit zeg maar in toon tov "normale" afmetingen?

Je krijgt meer laag door het grotere volume van de kast. De keerzijde is dat het allemaal wat minder strak is, waarschijnlijk gebruiken ze daarom zulke dikke planken.



De recto cab is uitgerust met Celestion V30, de bovengenoemde oversizing en gesloten back. Zou je hier nog effectief mee kunnen spelen met een open back of 3/4 back? Of is dat een (thoeretische) doe maar niet?

De meningen zijn nogal verdeelt over het feit of een V30 nu wel of niet geschikt is voor een open kast.
Ik vind het persoonlijk niet klinken. Ik heb wel eens wat testjes uitgevoerd met planken van verschillende grootte aan de achterkant. Er komt een heel "doodse middy sound", uit de achterkant bij een "open back cab". Hoe grotere de opening, hoe dooier hij klinkt.

Maar goed ik zal wel gek zijn want dit wordt door verschillende mensen betwist en er zijn zelfs (gerenomeerde) fabrikanten die de V30 in combo's gebruiken. ;-)



Heeft iemand een constructie tekening van deze cab, met maten en constructie aan de binnenkant (dit is zo moeilijk te zien op promo foto's =)

Geen idee, maar zo moeilijk zal dat toch niet zijn?



Heeft iemand algemene links naar cabs bouw, ik heb voornamelijk nog niet door (in mijn gedachten) hoe ik het speakerdoek er moet monteren.

UTFS ;-)

Er is al redelijk veel geschreven over de bouw van gitaarcabinets, dus je moet er genoeg over kunnen vinden.
Speakerdoek kun je gemakkelijk om een plankje van bv 9mm multiplex spannen, wat je bijvoorbeeld met klitteband tegen de baffle aan plakt.

pol
7 juni 2005, 14:05
zo is dat bij een diezel cab gedaan, erg handig voor als je wil opnemen, dan kan die doek er snel terug af.

nicoverduin
7 juni 2005, 17:53
- Heeft iemand een constructie tekening van deze cab, met maten en constructie aan de binnenkant (dit is zo moeilijk te zien op promo foto's =)


Terug redeneren. De buitenmaten zijn waarschijnlijk inchmaten. Door de dikte van de planken eraf te halen kun je terug werken naar de maten van elke plank. Als je dat niet kunt, moet je je afvragen of je hier wel mee moet beginnen.

Nico

AART
7 juni 2005, 19:28
zo is dat bij een diezel cab gedaan, erg handig voor als je wil opnemen, dan kan die doek er snel terug af.

ik heb een soort frame gemaakt waar het op kan, a la rivera.

kan er ook makkelijk afgeschroefd worden straks voor opnames, nu alleen nog doek vinden voor frame.

chennie
7 juni 2005, 23:47
UTFS ;-)

Er is al redelijk veel geschreven over de bouw van gitaarcabinets, dus je moet er genoeg over kunnen vinden.
Speakerdoek kun je gemakkelijk om een plankje van bv 9mm multiplex spannen, wat je bijvoorbeeld met klitteband tegen de baffle aan plakt.

Haha, de search heb ik gebruikt, maar lees mn post nog eens!
ik ben alle paginas langs gegaan !, waarschijnlijk heb ik wat over het hoofd gezien tijdens zon avond gitaarforum doorspitten :)
Maar bedankt voor de reacties!

@nico ja terugredeneren heb ik al flink zitten te doen de laatste dagen, maar zou graag een bevestiging van mn redenaties willen zien =)
Voorbereiding neem ik nogal serieus altijd !
...alhoewel zelfs met de meeste voorbereiding kom je altijd nog de meest onverwachte problemen tegen...