PDA

View Full Version : Aktie verlagen



Roy K.
6 juni 2005, 23:27
Hey akoustische gitaarvrienden,

ik heb sinds vandaag een mega el cheapo akoustische gitaar, en ik speel al zo lang ik me kan heugen op een electrische :P , maar het leek me wel cool om toch ook een akoustische voor de bij te hebben.

Het spelen er op gaat me best moeilijk af vanwege de absurd hoge aktie die deze gitaar heeft.
Weet iemand een manier om de aktie te verlagen zodat ik wat makkelijker kan spelen, want de aktie is zelfs voor een akoustische echt te hoog...

chris c
7 juni 2005, 12:46
Hangt ervan af waaraan het ligt :
- hals trekt naar voren - trekstang afstellen
- snaren te hoog aan de topkam - groeven uitdiepen
- brugzadel te hoog - onderaan afvijlen

Roy K.
7 juni 2005, 13:25
Bedankt voor de reactie! :P

Met de hals is niks mis, die loopt precies recht.

De topkam is misschien wel wat aan de hoge kant (hoe kan ik het beste eventueel die groeven uitdiepen?)

maar bij de brug staan de snaren helemaal te hoog, bij mij rusten de snaren op zo'n wit dingetje, ik zat er al aan te denken die er gewoon uit te slaan (is volgens mij wel mogelijk), is dat aan te raden of moet ik iets gaan veilen?

chris c
7 juni 2005, 14:43
Om de groeven in de topkam uit te diepen moet je eigenlijk vijltjes gebruiken die daar speciaal voor gemaakt zijn, anders ga je ze te breed of te smal maken. Maar blijkbaar is vooral de hoogte aan de brug een probleem. Wit kammetje eruit halen, desnoods met een tang, en de onderkant vijlen : schuurpapiertje op een tafel, en met het kammetje in de hand heen en weer schuren. De onderkant moet goed vlak blijven. Wil je de hoogte van de snaren boven de 12de fret bv. 1 mm lager hebben, dan moet er 2 mm af, 1,5 mm lager = 3 mm eraf, enz. Succes !

iam
7 juni 2005, 14:58
Om de groeven in de topkam uit te diepen moet je eigenlijk vijltjes gebruiken die daar speciaal voor gemaakt zijn, anders ga je ze te breed of te smal maken. Maar blijkbaar is vooral de hoogte aan de brug een probleem. Wit kammetje eruit halen, desnoods met een tang, en de onderkant vijlen : schuurpapiertje op een tafel, en met het kammetje in de hand heen en weer schuren. De onderkant moet goed vlak blijven. Wil je de hoogte van de snaren boven de 12de fret bv. 1 mm lager hebben, dan moet er 2 mm af, 1,5 mm lager = 3 mm eraf, enz. Succes !

dat vijlen ga ik binnenkort eens doen...
actie is ongeveer 2.5mm bij 12de fret, niet zo héél hoog, maar ik wil hem lager :)

Roy K.
7 juni 2005, 15:20
Om de groeven in de topkam uit te diepen moet je eigenlijk vijltjes gebruiken die daar speciaal voor gemaakt zijn, anders ga je ze te breed of te smal maken. Maar blijkbaar is vooral de hoogte aan de brug een probleem. Wit kammetje eruit halen, desnoods met een tang, en de onderkant vijlen : schuurpapiertje op een tafel, en met het kammetje in de hand heen en weer schuren. De onderkant moet goed vlak blijven. Wil je de hoogte van de snaren boven de 12de fret bv. 1 mm lager hebben, dan moet er 2 mm af, 1,5 mm lager = 3 mm eraf, enz. Succes !

Thanks! Maar kan het witte kammetje er niet geheel uitgelaten worden? Of heeft ie een speciale functie en moet ie er weer in nadat ie gevijld is?

Sorry ik ben echt een akoustische gitaarn00b...

chris c
7 juni 2005, 16:45
Het kammetje moet er zeker terug in ! Voor de klank en de intonatie is dat essentieel. En nogmaals : eruit nemen en onderaan schuren, niet erin laten en van boven wat vijlen, anders is er veel kans dat de snaren de welving van de toets niet meer volgen en dan is de bespeelbaarheid helemaal naar de knoppen.

chris c
7 juni 2005, 16:47
Het kammetje moet er zeker terug in ! Voor de klank en de intonatie is dat essentieel. En nogmaals : eruit nemen en onderaan schuren, niet erin laten en van boven wat vijlen, anders is er veel kans dat de snaren de welving van de toets niet meer volgen en dan is de bespeelbaarheid helemaal naar de knoppen.

Roy K.
7 juni 2005, 16:58
Ok bedankt voor de uitleg, ga het proberen! :cool: