PDA

View Full Version : Vraagje over intervallen



ae
6 juni 2005, 22:22
Ik ben nu bezig om Eenvoudige Muziekleer van Schouten door te lezen, en bij Intervallen loop ik vast. Er wordt gedaan of je voor grote intervallen (grote terst, grote secunde bedoel ik) de ladder op moet gaan en voor kleine de ladder af. Terwijl later bij akkoorden, is een kleine terts op c gewoon es en niet a (zoals voorgesteltd in hoofdstuk intervallen), dus gewoon de grote terts een noot verlagen. Wanneer gebruik je nou groot, klein en rein? Want zoals in dit boek gepresenteerd kan ik er geen systeem uit opmaken :-?

Bl44t44p
6 juni 2005, 22:37
Primen, kwarten, kwinten en octaven zijn rein, overmatig of verminderd.

Bijvoorbeeld:

c-g (reine kwint)
c-gis (overmatige kwint)
c-ges (verminderde kwint)



Secunden, tertsen, sexten en septimen zijn groot, klein, overmatig of verminderd.

Bijvoorbeeld:

c-e (grote terts)
c-es (kleine terts)
c-eis/f (overmatige terts)
c-eses (verminderde terts)


Dat van de kleine intervallen de ladder af is onzin hoor. Je kunt wel een interval omkeren, in dat geval blijft rein rein; klein wordt groot en groot wordt klein; verminderd wordt overmatig en overmatig wordt verminderd :)

sneez0r
7 juni 2005, 00:08
Het is niet helemaal onzin. Het is alleen een handig geheugensteuntje.
De 'tweede groep intervallen' (de secundes, tertsen, sexten en septimes) zijn in een stijgende majeurtoonladder altijd groot (c-d is een grote secunde, c-e een grote terts, c-a een grote sext en c-b een groot septime).
Dalend zijn ze klein: b-c is een kleine secunde, a-c een kleine terts, e-c een kleine sext en d-c een klein septime.

taylor
7 juni 2005, 10:15
overmatige terts?dat wordt volgens mij nooit gebruikt dat noemen ze gewoon een kwart toch?

die 2e groep die je noemt is alleen groot of klein,niet overmatig of verminderd.

sneez0r
7 juni 2005, 16:56
overmatige terts?dat wordt volgens mij nooit gebruikt dat noemen ze gewoon een kwart toch?

die 2e groep die je noemt is alleen groot of klein,niet overmatig of verminderd.Die intervallen kunnen ook overmatig of verminderd zijn. (Het verminderd septime!) Zo kom je ze alleen niet vaak tegen. Dat geldt voor de meeste overmatige en verminderde intervallen. Een componist moet wel een heel goede reden hebben om een overmatige of verminderde terts te noteren.

BassAgent
7 juni 2005, 17:51
Om intervallen te horen zijn er ook een aantal truukjes (ik zet ze ff neer als nummers, je zoekt t maar uit):
1: Zelfde toon ;)
2: Lijkt vals
3: Vader Jacob Dode vader Jacob (dus de "Ja" is een halfje lager)
4: Wilhelmus
5: Drieklank, tis de derde toon
6: Berend Botje
7: ladder omlaag
8: Octaaf, makkelijk te horen lijkt me zo.

savecracker85
7 juni 2005, 18:03
een piano of simpel keybordje is ook handig bij dit soort dingen..Ziet het er opeens een stuk logischer uit allemaal

ae
7 juni 2005, 21:07
Bedankt voor de uitleg allemaal! Het is me nu een stuk duidelijker.
BassAgent: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met Wilhelmus en Berend botje,kun je dit ff uitleggen? :razz:

ae
7 juni 2005, 21:08
IS het forum trouwens gerepareert? Hij loopt opeens niet meer vast :-?

Thom TK
7 juni 2005, 21:44
IS het forum trouwens gerepareert? Hij loopt opeens niet meer vast :-?

jup

savecracker85
8 juni 2005, 10:32
Bedankt voor de uitleg allemaal! Het is me nu een stuk duidelijker.
BassAgent: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met Wilhelmus en Berend botje,kun je dit ff uitleggen? :razz:
de eerste 2 noten van het wilhelmus..Dus van 'wil' naar 'hel' is een kwart afstand(van C naar F)..Op die manier kan je die interval onthouden/herkennen :)
Hangt dus een beetje van je reportoire af welke invulling je daar aan geeft.. Maar volksliedjes zijn daarbij vaak het makkelijkst :P

taylor
8 juni 2005, 10:55
die 2e groep die je noemt is alleen groot of klein,niet overmatig of verminderd.[/quote]Die intervallen kunnen ook overmatig of verminderd zijn. (Het verminderd septime!) Zo kom je ze alleen niet vaak tegen. Dat geldt voor de meeste overmatige en verminderde intervallen. Een componist moet wel een heel goede reden hebben om een overmatige of verminderde terts te noteren.[/quote]

ja je bedoelt zeker als het voor viool ofzo is geschreven?

BassAgent
8 juni 2005, 18:57
Bedankt voor de uitleg allemaal! Het is me nu een stuk duidelijker.
BassAgent: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met Wilhelmus en Berend botje,kun je dit ff uitleggen? :razz:
de eerste 2 noten van het wilhelmus..Dus van 'wil' naar 'hel' is een kwart afstand(van C naar F)..Op die manier kan je die interval onthouden/herkennen :)
Hangt dus een beetje van je reportoire af welke invulling je daar aan geeft.. Maar volksliedjes zijn daarbij vaak het makkelijkst :P
Exact. En van be naar rend is een grote sext.

sneez0r
11 juni 2005, 10:35
die 2e groep die je noemt is alleen groot of klein,niet overmatig of verminderd.
Die intervallen kunnen ook overmatig of verminderd zijn. (Het verminderd septime!) Zo kom je ze alleen niet vaak tegen. Dat geldt voor de meeste overmatige en verminderde intervallen. Een componist moet wel een heel goede reden hebben om een overmatige of verminderde terts te noteren.
ja je bedoelt zeker als het voor viool ofzo is geschreven?
Nee, dat niet. Violisten spelen eigenlijk ook altijd in gelijkzwevende stemming.
Meer als een componist (harmonisch) wil aangeven in welke richting een dissonant akkoord dat zelf niet echt een betekenis heeft oplost. Of bij een heel harde modulatie (melodisch).