PDA

View Full Version : Schoonmaken gelakte toets anders dan bij niet gelakte toets?



E-J
6 juni 2005, 19:44
Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een zwarte Epiphone Explorer.
De toets van de gitaar, die gelakt is, wil ik eens flink schoonmaken. Hij begint namelijk een beetje ''zwart'' te worden van al dat vuiligheid, waardoor hij een stuk minder lekker speelt (vind ik dan).
De ongelakte toets van mijn Ibanez GSA60 maak ik gewoon met een sopje schoon, wat perfect werkt.

Kan ik de gelakte toets van mijn Explorer op dezelfde manier schoonmaken?

groeten,
Emiel

Swan
6 juni 2005, 19:45
n sopje? :o

E-J
6 juni 2005, 19:46
Gewoon wat lauw water en een soort van schoonmaakmiddel, op een doekje. Zoals ik al zei, werkt het perfect.

Philippe
6 juni 2005, 19:52
Dat water lijkt me niet supergoed voor het hout? :-?

E-J
6 juni 2005, 19:55
Maar heel weinig water gebruiken he :wink:

Maar heeft een gelakte toets nou ander onderhoud nodig dan een ongelakte?

sickpunk
6 juni 2005, 19:59
het lijkt me logischer om op een gelakte toets water te gebruiken dan op een ongelakte hoor!

hardus
6 juni 2005, 21:10
Ongelakte toets (rosewood enzo) schoonmaken met wasbenzine en dan inwrijven met olie.
Gelakte gewoon met een vochtig doekje of gitaarpolish.

E-J
6 juni 2005, 21:31
wat versta je onder ''vochtig''?

bert k
6 juni 2005, 21:42
GEEN water, ook niet vochtig, op ongelakt hout. Dat gaat op den duur helemaal opzwellen, rotten en schimmelen. Olie is goed, lemon oil, of anders Fastfret, bij de gitarenboer.

hardus
6 juni 2005, 21:50
wat versta je onder ''vochtig''?

dat het een beetje nat is

dejohan
6 juni 2005, 22:14
het lijkt me logischer om op een gelakte toets water te gebruiken dan op een ongelakte hoor!


Bij een ongelakte toets trekt je water in het hout, en dat is niet goed.

dejohan
6 juni 2005, 22:15
GEEN water, ook niet vochtig, op ongelakt hout. Dat gaat op den duur helemaal opzwellen, rotten en schimmelen. Olie is goed, lemon oil, of anders Fastfret, bij de gitarenboer.

Teak olie gaat ook.

sickpunk
6 juni 2005, 22:17
het lijkt me logischer om op een gelakte toets water te gebruiken dan op een ongelakte hoor!


Bij een ongelakte toets trekt je water in het hout, en dat is niet goed.

ach mij maakt het niet uit, d'r komt bij mij geen water in de buurt! fast fret werkt goed genoeg...

musicmaniac
6 juni 2005, 22:40
Ok, kan me iets voorstellen bij de opmerking dat water niet goed is voor je hals .. maar hoe zit het dan met transpireren? Bij optredens ben ik meestal op het einde drijfnat, en m'n gitaar niet minder ...

vulvasonic
6 juni 2005, 23:28
Ok, kan me iets voorstellen bij de opmerking dat water niet goed is voor je hals .. maar hoe zit het dan met transpireren? Bij optredens ben ik meestal op het einde drijfnat, en m'n gitaar niet minder ...

Zweet kun je afdrogen. Maar zweet is eerder een probleem voor sommige laksoorten en je hardware kan er soms niet goed tegen. En de aangekoekte zweetresten zijn met name voor reparateurs een crime. Ik heb er zelfs eentje meegemaakt dat een reparateur zijn klant naar huis sommeerde met de mededeling dat hij de gitaar graag voor 'm wilde afstellen, maar dan moest die gast wel eerst even alle troep van de hals afhalen.
Nee, het was niet mijn gitaar.... :-D

bert k
6 juni 2005, 23:56
Daar is die olie dus weer goed voor. Olie is water (en zweet) afstotend. Na het spelen doekje erover doet de rest.

Tupelo
7 juni 2005, 00:23
Een goed uitgewrongen vochtig dubrodoekje met een sopje, meteen afdrogen en dan blokfluitolie...?

bert k
7 juni 2005, 00:38
Nee, eerst de olie, en dan geen vochtig doekje. Water is SLECHT.

Tupelo
7 juni 2005, 00:52
Water is SLECHT.

Misschien kunnen we er net als 'Live' 4 liedjes over maken? Water is bad! :)

Nocki
7 juni 2005, 08:53
This is the way to do it:

1 keer per half jaar niet meer liever minder. snaren er van af en even met een doekje met een beetje olie erop de half schoonmaken. ja dus niet met een sopje schoonmaken maar met olie. als je goed alles inwrijft maak je m gelijk schoon van alle troep die bij de fretten zit. je veegt de overtollige olie er weer af en je maakt je gitaar in orde met de snaren. niet mer een sopje schoonmaken. waarom niet. 1 water in je hals (aan niet gelakte hals is open van boven en dicht aan alle andere kanten dus hij kan met dat water ook geen kant op. het sopje verziekt de zuurgraad in je gitaar en door de zeepresten trekt de gitaar ook weer vuil aan. zeep reseten zijn namelijk vettig en hebben de neiging om dat te doen.
ook niet met guitar polisch je fretboard schoonmaken want ook dit zorgt voor een verziekt fretboard.


Nocki

E-J
7 juni 2005, 08:59
Hmm, dan kan ik beter maar eens dat 'Fastfret' kopen voor de toets en Guitarpolish voor de body toch?

jpb
7 juni 2005, 20:12
Ongelakte toets (rosewood enzo) schoonmaken met wasbenzine en dan inwrijven met olie.
Gelakte gewoon met een vochtig doekje of gitaarpolish.
Juist, zo moet het. Let op dat er geen siliconen in de olie zitten. Gewone bijenwas op terpetine basis is iig goed, of speciale toets-citroenolie van b.v. Kyser

hardus
8 juni 2005, 21:04
Tendo's Notenolie van de DA drogist voor een paar euro.

bert k
8 juni 2005, 22:31
Nadeel van citroen-olie is dat je gitaar naar afwasmiddel gaat stinken... :-D