PDA

View Full Version : fender highway 1 stratocaster



Pee
24 augustus 2002, 17:34
heeft er iemand al op de goedkope usa strat gespeeld?

Is hij vergelijkbaar met een echte usa strat? en waarom is hij goedkoper?

komt er ook een mexicaanse versie? die zou goed verkopen. (350 euro)

Al je reacties, post ze hier.

Experience
2 januari 2003, 18:31
Ik heb wel een recensie gelezen in het blad Gitarist. Men was wel enthousiast. Hij is een stuk goedkoper omdat er een dunnere matte laklaag is gebruikt maar wat wel meer resonantie geeft aan het geluid. Het beschadigd alleen wat sneller.Maarja wie vind een mooie door het spelen beschadigde strat nou nie mooi. Ik ga er binnenkort op spelen en ben benieuwd naar het verschil met een mexicaanse. Iemand die hem heeft en het verschil kan vertellen?

ikzeidegek
2 januari 2003, 19:02
Een vriend van mij heeft er vorige maand eentje gekocht, niet duur trouwens, ik meen ongeveer €750,-. Het is verder gewoon een USA strat volgens mij en geloof me, hij speelt en klinkt zeker zo goed, daar ik zelf een standaard USA Strat heb. Alleen de hardware is geloof ik verschillend, maar zeker niet slecht. Zeker niet voor het geld dat je voor de gitaar betaald. Ja, er zit een matte, transparante laklaag op en men zegt dat de gitaar snel beschadigd, maar valt best wel mee volgens mij. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Het prijsverschil zit dus in de hardware en de laklaag. Ik zou zelf zeggen dat het prijsverschil alleen in de laklaag zit, want ik vind de hardware helemaal niet slecht. Verder is het gewoon een echte USA strat. Dus als je niet veel om een mooie glimmend gelakte gitaar geeft, maar de matte lak van de highway voor lief neemt, moet je wel gek zijn om €1350,- voor een standaard USA te betalen ipv die €750,- voor de highway.

pim1234
2 januari 2003, 19:06
anders is herverfen een optie als je het zelf kan en de materialen heb geen eenz zow gek duur...

sash
2 januari 2003, 19:43
De Highway strat is een USA strat gemaakt met onderdelen die net niet goed genoeg zijn voor een standard USA strat. Best een lekker gitaartje, alleen probeer em wel uit voordat je hem koopt, want er zitten veel maandagmorgenmodellen tussen.

7th heaven
2 januari 2003, 19:56
ja ik vind dat he beter een tweede hands gewone strat ergens moet scoren. maar voor een nieuwe USa strat is het natuurlijk niet veel

Nocki
2 januari 2003, 20:34
ik heb er ook op gespeeld en vond m wel leuk.
tis ook vanwege die gitaar dat ik op zoek ben naar een strat en waarschijnlijk wordt het er wel zo een...

nocki

sash
2 januari 2003, 21:07
Kan je toch echt beter, zoals 7th heaven al zei, een echte 2e hands usa strat zoeken.

Kjiratsiekoedel
2 januari 2003, 22:19
-zelfde elementen als mexicaanse strat
-'lelijke' snaargeleiders op head (aldus gitarist)
-dunnere/andere lak

Experience
3 januari 2003, 00:27
ja klopt er zitten Ping stemmechanieken op ipv de schallers. En de elementen zijn ongeveer gelijk aan die van de 70's classic series mex. strat

vulvasonic
3 januari 2003, 00:38
Ik vind ze wel wat hebben. Aantrekkelijker dan de American Series Strat.
Toen ik de prijs zag, dacht ik zelf ook even van "da's goedkoop"....., maar ik realiseerde me ook gelijk dat ik nog maar een paar jaar terug een American Standard strat voor 1250 piek heb gekocht (nieuw!).

Zo goedkoop is het dus nou ook weer niet.

riekie
3 januari 2003, 14:09
Ik vind toch dat er te veel meningen gegeven wordten door mensen die deze gitaar
zelfs niet eens vast hebben gehouden.
(al moet ik zeggen dat ik ook redelijk sceptis was tegenover deze Highway1)
Maar 'k heb gisteren deze gitaar uitgebreid uitgeprobeerd en vergeleken met een standaard Strat USA en ben echt, eerlijk positief verast!!Niks mis met dit gitaartje.
Klank/geluid, bespeelbaarheid en natuurlijk prijs is ie gewoon ok en gaat de vergelijking met een MIM zeker niet op, sterker nog, hij deed niet onder voor de USA Standaard strat.
Maar zoals eerder gezegd in deze topic vind ook ik het enige nadeel(tje) de lak.
Opzich is het see trough uiterlijk heel mooi maar de lak is toch wel zacht en daardoor kwetsbaar.

7th heaven
3 januari 2003, 23:09
ik heb deze gitaar meerdere malen in de hand gehad zowel de eertse serie als de tweede ja ja de tweede serie is alweer uit. en de onderdelen zijn zo ongeveer allemaal mexicaans of japs. en je kan nog beter eentje hebben uit de eerste serie dan de tweede want die zijn niet eens zuiver te krijgen dus ik blijf bij mijn mening scoor liever een tweede hands

Experience
4 januari 2003, 00:56
de elementen zijn wel amerikaans maar vergelijkbaar met de mexicaanse

Anders Destium
4 januari 2003, 01:02
Stink niet in het feit dat er USA op staat, er zit wel degelijk verschil tussen de "gewone" USA's en de highways (wat Sash al zei). Ik zie het meer als een publiciteitsstunt dan wat anders, volgens mij zijn de Mexicanen (die de dupe gaan worden van de Highway Hype) meer waarde voor geld.

Experience
4 januari 2003, 01:11
Kheb wel gelezen dat door de dunnere lak het geluid veel meer ademd als het ware.. De dikke polyester lak op o.a de mexicaanse geven dus niet zo'n gode resonantie

roppie
4 januari 2003, 20:48
'k heb een paar keer op zo'n highway gespeeld, 'k von 'm wl lekker spelen, maar volgens mij klinkt m'n USA standard toch net iets vetter, maja, das mijn mening. En d'r zitten natuurlijk veel mexicaanse onderdelen op, naast alles wat al genoemd is ook een mex tremolo. Nou vraag 'k me toch af wat gitarist bedoelt met die 'lelijke snaargeleiders'. Op mijn strat uit '96 zitten ook zulke, maar dan zijn ze opeens mooi ofzo?

Lacrymosa
4 januari 2003, 23:31
als ik et geld had, had ik een highway zeker gekocht

Heb em alleen nog nie in mn handen gehad

Maar ik ben toch altijd aan een knutselen met mn gitaren, dus gaat er toch vanalles aan verbeterd worden, met name de tuners, eventueel elementen en mischien de brug

En dat die lak zo snel beschadigd is toch alleen maar een voordeel........of zie ik dat verkeerd...

CheerS!!

Negative K3 fan
4 januari 2003, 23:45
Op 2003-01-04 01:11, schreef Experience:
Kheb wel gelezen dat door de dunnere lak het geluid veel meer ademd als het ware.. De dikke polyester lak op o.a de mexicaanse geven dus niet zo'n gode resonantie


Ik denk eigelijk dat dat gewoon lulkoek is, als je een ab test doet tussen een clip van een highway "ademende" strat en een gewone strat dan denk ik niet dat je ook maar iets van dat ademen weer hoort.

Anders Destium
4 januari 2003, 23:55
Als je mij geld geeft kan ik zonder enige moeite een lulkoek verhaal verzinnen waarom een slechtere gitaar tóch beter kan zijn (ik bereid me voor op een consultant bestaan :smile: ). Het lijkt er een beetje op dat de mexicaanse fabriek in de toekomst wordt afgestoten en de mensen op deze manier een beetje kunnen wennen. Ik zie het als een truc van Fender om te kijken hoeveel mensen wél een USA zouden kopen en geen Mexican (vanwege het principe). Hoe denken andere mensen hierover, je gaat als fabrikant toch niet je fabrieken tegen elkaar opzetten? Als ze straks veel minder mexicaanse gitaren verkopen zullen de mexicanen ook niet meer de behoefte hebben om hard te werken....

Of houd ik me de laatste tijd teveel bezig met politiek en beleidsstrategieen?

hansies
5 januari 2003, 00:15
Op 2003-01-02 19:43, schreef sash:
De Highway strat is een USA strat gemaakt met onderdelen die net niet goed genoeg zijn voor een standard USA strat. Best een lekker gitaartje, alleen probeer em wel uit voordat je hem koopt, want er zitten veel maandagmorgenmodellen tussen.

dat heb ik al gemerkt dat er rommel tussen zit, slecht uitgelijnde halzen enz.......in een woord schandalig voor fender

Experience
5 januari 2003, 00:34
Ik ben vandaag ff in de american guitar store geweest en heb dr ook ff op gespeeld.. Ik vind het een superstrak gitaartje en zeker voor dat geld! Zeer lekkere hals en ook een heel mooi clean geluid.

vinni
5 januari 2003, 13:20
Ik heb op een aantal Highways gespeeld. Was nou niet echt onder de indruk. Met name de brug vond ik net blik en het geluid iel.

Was op zoek naar een betere strat dan mijn '89 strat. Overigens...deze laaste heb ik vekocht. Heb nu een Vigier.

Hals vond ik wel lekker....en de lak...ach...smaken verschillen...

Groet,
Vinni