PDA

View Full Version : C F A# D# G C tunen



SantaSCSI
6 juni 2005, 18:08
Hallo,

Ik zou graag de nummers van Amon amarth eens degelijk meespelen, dus ben ik gedwongen om in C F A# D# G C te tunen. Ik weet echter niet hoe.

De enigste manier waarop ze me bijvoorbeeld Drop D kregen uitgelegd is deze: 5de fret van de lage E spelen en die naar e stemmen.

Hoe moet dit nu bij C F A# D# G C ?

Danke sehr.

BassAgent
6 juni 2005, 19:15
Dikke snaren erop leggen en ze laag stemmen. Of je koopt een 7-string setje en gooit de hoogste weg.

Thom TK
6 juni 2005, 20:46
Ik wil geen spelbreker zijn maar volgens mij spelen ze in B...

SantaSCSI
6 juni 2005, 21:01
OW, nu pas merk ik het. Er zijn een paar tabs waar staat dat ik naar die C moet tunen, maar t meeste is inderdaad naar B.

Nuja, hoe gaat dat dan? Naar B tunen.

BassAgent
6 juni 2005, 21:03
Koop een 7-string gitaar of koop een 7-string setje zoals ik al eerder zei en gooi de hoogste snaar weg.

Jerre
18 juni 2005, 22:03
Dus je gitaar staat nu in E en je wil naar B gaan ?
Dat is wel een grote sprong
Dat zijn 5 halve tonen.

Dan ga je idd dikkere snaren nodig hebben + ook een neck-setup
Die dikke snaren gaan wel een en ander proberen krom te trekken hoor.

Ever_Burning_Sleep
20 juni 2005, 19:52
Dus je gitaar staat nu in E en je wil naar B gaan ?
Dat is wel een grote sprong
Dat zijn 5 halve tonen.

Dan ga je idd dikkere snaren nodig hebben + ook een neck-setup
Die dikke snaren gaan wel een en ander proberen krom te trekken hoor.

Dat krom trekken valt zeer goed mee....zo groot is de spanning niet als je gewoon dikke snaren in C zet...is zelfs gewoon iets minder dan standaard tuning met standaard snaren...

Ikzelf sta voor onze muziek standaard in C gestemd...

mijn tip : Dean markley DT 0.13-0.56...vond ik persoonlijk de beste snaren uit de verschillende merken die ik heb geprobeerd voor zo'n tuning.
De nut uitvijlen...want die dikke snaren zullen er maar met moeite tussen passen...
snaren steken...naar C stemmen...en VEEL herstemmen...

en vergeet de intonatie niet bij te stellen met de voetjes...

EDIT : Naar B stemmen dus :D

Mauser
30 juni 2005, 18:31
Ik wil geen spelbreker zijn maar volgens mij spelen ze in B...

Inderdaad, Amoan Amarth speelt in B

Maar alsnog.. Ik speel wel eens Death in Fire van Amon Amarth, en die speel ik gewoon in D. Nummer van Metallica (E) en Slayer D#) speel ik ook gewoon in D. Waarom moet je per se je stemming aan elk nummer aanpassen?

BlackSun
30 juni 2005, 18:46
Hallo,


De enigste manier waarop ze me bijvoorbeeld Drop D kregen uitgelegd is deze: 5de fret van de lage E spelen en die naar e stemmen.



Welke idioot heeft jou dat utigelegd :lol: en vind je het nog klinken ook?
Als je naar drop D wilt stemmen zou ik toch echt de lage E op 2 frets pakken hoor :wink:

En zoals eerder gezegd, je hoeft echt niet dezelfde stemming te hebben om de nummers knap mee te spelen hoor. Vaak is het onnodig geklooi.

Ik speel zelf de meeste metal in Drop D , of nog een half nootje lager, meer niet. En klinkt perfect.

Mauser
1 juli 2005, 20:06
Hallo,



De enigste manier waarop ze me bijvoorbeeld Drop D kregen uitgelegd is deze: 5de fret van de lage E spelen en die naar e stemmen.



Welke idioot heeft jou dat utigelegd :lol: en vind je het nog klinken ook?
Als je naar drop D wilt stemmen zou ik toch echt de lage E op 2 frets pakken hoor :wink:

En zoals eerder gezegd, je hoeft echt niet dezelfde stemming te hebben om de nummers knap mee te spelen hoor. Vaak is het onnodig geklooi.

Ik speel zelf de meeste metal in Drop D , of nog een half nootje lager, meer niet. En klinkt perfect.

Je kan ook gewoon (met je vingers natuurlijk) de lage E snaar en de D snaar aanslaan, en je E lager stemmen tot ze op gelijke toon zitten :) Maargoed..

Speel je nummer die niet in drop d worden gespeelt ook in Drop D?

Ik kan me echt niet voorstellen om nummers van Slayer, Metallica, Iron Maiden, Megadeth etc. in Drop D te spelen :o

SantaSCSI
1 juli 2005, 20:37
Ik speel alles momenteel in de standaard tuning. Where death seems to dwell , pursuit of vikings en and soon the world will cease to be klinken nog best. Maar ik wou het toch wat dichter benaderen :p

Naja, in Piens hebben ze me ook gezegd dat ik dikkere snaren nodig ga hebben. Dus ik laat het maar ff.

En dat van Drop D op fret 2 van de lage E wist ik niet. Tjah, wan horen zeggen is blijkbaar niet 100% veilig. Fijn om te weten waarom die nightwish nummers toch niet helemaal goed klinken.

Bedankt voor de reacties allen :)

BlackSun
2 juli 2005, 13:23
Je kan ook gewoon (met je vingers natuurlijk) de lage E snaar en de D snaar aanslaan, en je E lager stemmen tot ze op gelijke toon zitten :) Maargoed..

Speel je nummer die niet in drop d worden gespeelt ook in Drop D?

Ik kan me echt niet voorstellen om nummers van Slayer, Metallica, Iron Maiden, Megadeth etc. in Drop D te spelen :o

Ja, dat kan ook natuurlijk. Zelf stem ik de D gewoon op gehoord. Of distortion intrappen, en stemmen tot de distortion zuiver klinkt met powerakkoordje (makkelijer dan clean). Mits je A en D goed gestemd zijn.

Nummers die standaard in E staan speel ik ook gewoon via E, 2 seconden omstemmen, maar als het mogelijk is laat ik em gewoon i ndrop D staan. Hoewel sommige riffs dan wel wat lastiger worden :wink: