PDA

View Full Version : Gitaar spelen op basversterker scadelijk voor tweeters?



Bram.maes
6 juni 2005, 14:33
Hey, ik weet dat het waarschijnlijk niet echt het aangewezen geluid zal produceren, maar is het schadelijk om op een basversterker gitaar te spelen.
Vermoed dat het voor de versterker zeker geen probleem zal vormen, maar weet niet of het voor de speakers geen probleem vormt (bas op gitaarspeakers is zeker uit den boze)
Heb ergens eens opgevangen dat het vooral als je een tweeter hebt, wat in mijn geval zo is, niet aangewezen is.
aja, de versterker is een roland db500.
al bedankt

Chris Wolstenholme
6 juni 2005, 17:37
dat verhaal over die tweeter heb ik ook wel is gehoord, maar kijk anders even achterop of je deze dicht kan draaien. buiten die tweeter om kan het zowieso.

robert-gitarist
6 juni 2005, 17:54
Ik heb 5/6 jaar lang over een basversterker gitaar gespeeld.
Het ging niet zachtjes want ik hou nogal van volume en heb echt nooit problemen ermee gehad.
Kan dus prima....Ik heb een Polytone mini brute 3 gehad een echte oude.
Nu speel ik op een andere versterker.
Maar goed het kan dus wel

dejohan
6 juni 2005, 18:23
Heb ook jaren op een Roland basversterker gespeeld. Nooit problemen gehad. Had wel geen tweeter.

Sommige bands, zoals Kyuss en QOTSA, spelen dacht ik ook op basversterkers.

De bekende 'gitaarversterker' Fender Basman is gewoon een basversterker die gitaristen ongemod begonnen te gebruiken als gitaaramp.

robert-gitarist
6 juni 2005, 20:27
Net als Marshall.. ;)

birt
6 juni 2005, 21:29
waarom zou die tweeter er niet tegen kunnen?
een tweeter krijgt via een filter enkel de hoge tonen te verwerken, van wel instrument die komen lijkt me niet echt een probleem.
bas op een gitaarversterker daarentegen is wat anders. op een gitaarversterker is er zelden of nooit een filter voorzien omdat er geen tweeters zijn en de speakers zijn niet berekend op de hoeveelheid bas die je er dan in pompt zodat ze gaan flapperen en scheuren.

vester86
6 juni 2005, 23:14
het is juist anderom: een basgitaar op een gewone gitaarversterker kan niet omdat dan de speaker er uit kan klappen

GEwone gitaar op basgitaarversterker kan perfect, alleen zal het wat kil en vlak overkomen, omdat de meeste basversterkers een vlakke neutrale versterking hebben, in tegenstelling tot gitarversterkers

jozum
6 juni 2005, 23:26
Ik speel zelf sinds kort op een '75 Fender Musicmaster basversterker (maar 15 wattjes, voor thuis en oefenruimte), en als hij iets niet is, dan is het kill en vlak. Beetje hetzelfde verhaal als de Bassmann inderdaad.

Het enige wat je even moet checken is of er een capje (weerstandje) na de input is ingebouwd. Deze is wel nodig voor bas, niet voor gitaar.

Tupelo
7 juni 2005, 01:13
Weleens gitaar gespeeld op een Peavy Musicman (geloof ik... :-? ) van eind 70 met een 2* 15 inch cabinet. Die Reverb, zoooo mooi.

Jeroenvanhulsteijn
7 juni 2005, 08:36
Lijkt me ook dat het wel kan. Zo'n basversterker beslaat een veel groter frequentie gebied dan een gitaarversterker.

Dat zal een basversterker ook geschikter maken voor akoestische instrumenten (en mss ook wel geschikter voor die jazz bakken).

Gewoon proberen. Of het klinkt weet je pas nadat je het gehoord hebt. Het zal op de ene basversterker beter klinken dan op de ander.

.ChiefRebelAngel.
7 juni 2005, 10:59
bas spelen op gitaarversterker is geen probleem zolang je een bass-cab gebruikt ipv een gitaarcab

jorrit
8 juni 2005, 10:46
als je hm niet te hard zet kun je ook wel bas spelen op gitaar speakers. die dingen kunnen best nog wel wat aan hoor, zeker de betere ala celestion etc.