PDA

View Full Version : Fender Thinline project



almarvk
6 juni 2005, 12:10
Hola!

Orpheo
6 juni 2005, 12:13
gooi t eruit gozer!!:D

almarvk
6 juni 2005, 12:16
Ik heb de laatste tijd veel gelezen over zelfbouw (cab's & gitaren) en het leek me nu echt gaaf het zelf te gaan proberen. Ik ben geen fan van Fender, maar zag opeens de 'Thinline' en die sprak mij wel heel erg aan. Daarom wil ik dat maar 's gaan bouwen :)

De neck wil ik gewoon bestellen bij bijv Musik-Produktiv.de van Collins. Het lijkt me een behoorlijke uitdaging om dat zelf te maken en zo zwaar technisch etc. Kan ik ook gewoon bestellen voor een klein bedrag. Ze kosten rond de 60 / 70 euri.

De hardware wil ik standaard houden. Ik heb er alle tijd voor en daarom kijk ik gewoon rond voor wat ik nodig heb. De assemblage is nog niet super belangrijk. Wanneer ik 'm afkrijg kan ook wel over een jaar oid zijn...

Maar dan de body. Dat lijkt mij het gaafst om te maken. Ik ga van 't weekend langs bij de plaatselijke houtboer en zal 's gaan kijken wat ik mooi vind. Dan 2 stukken kopen en gaan lijmen :)

Maar dan heb ik de vraag: waar kan ik de afmetingen vinden van zo'n Thinline? Dus de body afmetingen, maar ook voor de hals, humbuckers, schakelaar etc. Is daar een website van oid?

Mattia
6 juni 2005, 15:02
Ik heb de laatste tijd veel gelezen over zelfbouw (cab's & gitaren) en het leek me nu echt gaaf het zelf te gaan proberen. Ik ben geen fan van Fender, maar zag opeens de 'Thinline' en die sprak mij wel heel erg aan. Daarom wil ik dat maar 's gaan bouwen :)

De neck wil ik gewoon bestellen bij bijv Musik-Produktiv.de van Collins. Het lijkt me een behoorlijke uitdaging om dat zelf te maken en zo zwaar technisch etc. Kan ik ook gewoon bestellen voor een klein bedrag. Ze kosten rond de 60 / 70 euri.

De hardware wil ik standaard houden. Ik heb er alle tijd voor en daarom kijk ik gewoon rond voor wat ik nodig heb. De assemblage is nog niet super belangrijk. Wanneer ik 'm afkrijg kan ook wel over een jaar oid zijn...

Maar dan de body. Dat lijkt mij het gaafst om te maken. Ik ga van 't weekend langs bij de plaatselijke houtboer en zal 's gaan kijken wat ik mooi vind. Dan 2 stukken kopen en gaan lijmen :)

Maar dan heb ik de vraag: waar kan ik de afmetingen vinden van zo'n Thinline? Dus de body afmetingen, maar ook voor de hals, humbuckers, schakelaar etc. Is daar een website van oid?

Schijnt dat The String redeljke prijzen heeft voor Allparts halzen, en dat merk zegt me tenminste nog wel wat. Collins dingen zijn vast ook prima, hoor, daar niet van. Halzen zijn niet super-moeilijk om te maken, maar als je het gereeschap niet al hebt kun je net zo goed kopen (zie m'n topic over strat+tele bouw voor halsbouwplaatjes, als je nog twijfelt).

Verder, over die thinline: het is gewoon een Fender Telecaster, ik dacht standard afmetingen, maar dan uitgehold, en met een topje erop (of a la fender, van achteren uitgehold, en een achterkant erop) Hier de Warmoth thinline Tele pagina met wat plaatjes (http://www.warmoth.com/guitar/bodies/tele.cfm?fuseaction=tele_thinline). Een gratis Tele of Thinline plan ben ik online niet tegengekomen, dus je kunt het of zelf op basis van plaatjes/fotos tekenen (de mensuur, dus 2x afstand van nut tot 12de fret, is welbekend), of eentje van iemand lenen en aftekenen.

Je moet even besluiten of je een 'ander' hout topje erop wil, bijvoorbeeld flamed maple, of hoe je 't precies wil doen. Het minst zichtbare is als je er binding opzet, en/of als je een 6mm dik 'plakje' van de voor of achterkant van je body afzaagt. Zou ik zelf niet met de hand willen doen, en ik heb geen lintzaag (laat staan eentje die zoiets aankan), dus hou ik heb bij m'n hollowbodies bij van de bovenkant uithollen, en dan een topje erop.]

Als je een Tele plan wil kopen, kun je terecht bij http://www.mimf.com. Success!

Noid
6 juni 2005, 23:07
Hee, da's leuk (alhoewel ... je bent me voor!) Ik loop namelijk met hetzelfde idee om binnenkort een thinline te gaan bouwen. Ook ik hou niet van telecasters (schelle krengen zijn het), maar zo'n thinline klinkt veel warmer en dat f-gat vind ik ook wel mooi. In ieder geval veel succes met de bouw.

Is zo'n collins-hals'wel de moeite waard? 't schijnt slechte kwaliteit te zijn. Voor wat meer geld kun je op marktplaats een vage telecaster kopen, zodat je bij aankoop meteen weet of de hals ook recht is onder spanning. Daarnaast heb je dan al direct een deel van de hardware (snarenhouder, plaatje voor volumeknoppen, plaat achterop de body voor de halsschroeven). Wellicht heeft zo'n ding ook nog redelijke electronica en stemmechanieken en zal je dus (in 1e insantie) alleen maar hoeven gaan voor een upgrade van de elementen.

M.b.t. de afmetingen: volgens mij gewone standaard telecastermaten. Voor het freeswerk: kijk eens op http://www.warmoth.com/guitar/bodies/tele.cfm?fuseaction=tele_thinline en http://www.warmoth.com/guitar/bodies/tele.cfm?fuseaction=72thinline. Warmoth biedt gefreesde thin-line bodies aan, zodat je kunt zien wat je weg (mag) frezen. Nogmaals: succes!