PDA

View Full Version : kortsluiting in reverbunit



Lucluc
6 juni 2005, 10:31
Gisteravond tijdens het repeteren sloegen de stoppen door en naar even zoeken bleek mijn 'ampman' reverbje de boosdoener te zijn. De zekering van de unit is nog gewoon heel, maar toch kortsluiting. Misschien die 6K6 buis? Ik zou toch verwachten dat minimaal de zekering zou doorbranden. Ik kan er verder niets aan ontdekken met het blote oog en ik durf hem thuis ook niet meer aan te sluiten. En dat net na het topic waar ie al werd afgezeken om z'n krakkemikkige bedrading :-(

Mr.Jay
6 juni 2005, 12:34
Gisteravond tijdens het repeteren sloegen de stoppen door en naar even zoeken bleek mijn 'ampman' reverbje de boosdoener te zijn. De zekering van de unit is nog gewoon heel, maar toch kortsluiting. Misschien die 6K6 buis? Ik zou toch verwachten dat minimaal de zekering zou doorbranden. Ik kan er verder niets aan ontdekken met het blote oog en ik durf hem thuis ook niet meer aan te sluiten. En dat net na het topic waar ie al werd afgezeken om z'n krakkemikkige bedrading :-(

:D geen garantie van de ampman ???
Dan toch maar naar een goeie ampman met dat ding. Ik zou em even helemaal na laten kijken, kortsluiting met de zekering er nog in is niet zo mooi.

JaY

Lucluc
6 juni 2005, 13:09
:D geen garantie van de ampman ???

Misschien komt het wel omdat ik hem van jou de hele tijd moet openschroeven voor foto's en om te modificeren. :dance:

Nou, het was sowieso een rampenavond gisteren. Naast dat reverbje ging er een orgel stuk en de Ampeg van de bassist. :oops:

Die overigens net volledig was gereviseerd door een hier niet nader te noemen reparateur, offcieel gecertificeerd, dus geen thuisknutselaar die alleen maar broddelwerk aflevert. :seriousf:

Robbert
6 juni 2005, 14:17
En dat net na het topic waar ie al werd afgezeken om z'n krakkemikkige bedrading :-(

Ik zeek hem niet af hoor, ik vond het wel een soort van spaghetti... ik vind de military-style altijd wel prettig om te zien:

http://www.matamp.com/new-mat-inside.jpg


Overigens... als alles zo in ene kapot gaat: was er misschien een piek in de stroom?! Jammer van je reverbje! :-(

Mr.Jay
6 juni 2005, 16:00
:D geen garantie van de ampman ???
Misschien komt het wel omdat ik hem van jou de hele tijd moet openschroeven voor foto's en om te modificeren. :dance:

Dát moet 't zijn !


Nou, het was sowieso een rampenavond gisteren. Naast dat reverbje ging er een orgel stuk en de Ampeg van de bassist. :oops:

Er zijn van die avonden, gaat alles fout.
Véééééél reservespul meesjouwen :lol:

JaY

Mr.Jay
6 juni 2005, 16:01
[de Ampeg van de bassist. :oops:
Die overigens net volledig was gereviseerd door een hier niet nader te noemen reparateur, offcieel gecertificeerd, dus geen thuisknutselaar die alleen maar broddelwerk aflevert. :seriousf:

Breng daar die reverb maar niet naar toe dan :wink:

JaY

Dirtypool
7 juni 2005, 01:05
Volgens mij las ik in een Volkskrant of ander wetenschappelijke bijlage (mensen laten zoveel rommel in de trein liggen..) dat te veel wind in Duitsland , zorgt voor piekspanning bij ons.
Mooi is dat.

Lucluc
7 juni 2005, 10:11
Volgens mij las ik in een Volkskrant of ander wetenschappelijke bijlage (mensen laten zoveel rommel in de trein liggen..) dat te veel wind in Duitsland , zorgt voor piekspanning bij ons.
Mooi is dat.

Ja, en bij een oostenwind is Arnhem natuurlijk als eerste aan de beurt :)

nicoverduin
7 juni 2005, 17:37
En wij balen dan als een stekker aan de westkust, want zee vissen is gelijk niks meer :-D :-D :-D :-D :-D Zie je wel ligt het toch aan die duitsers :-D :D

Frits van Mourik
8 juni 2005, 00:17
Gisteravond tijdens het repeteren sloegen de stoppen door en naar even zoeken bleek mijn 'ampman' reverbje de boosdoener te zijn. De zekering van de unit is nog gewoon heel, maar toch kortsluiting. Misschien die 6K6 buis? Ik zou toch verwachten dat minimaal de zekering zou doorbranden. Ik kan er verder niets aan ontdekken met het blote oog en ik durf hem thuis ook niet meer aan te sluiten. En dat net na het topic waar ie al werd afgezeken om z'n krakkemikkige bedrading :-(

Zit er niet een "ontstoorcondensator" direct over je net-aansluiting?
Zo ja, dan kan dit heel goed de schuldige zijn.

PeeVee
8 juni 2005, 01:38
Ja hoor JL, anytime ;-)

matto
8 juni 2005, 09:25
[/quote]
Nou, het was sowieso een rampenavond gisteren. Naast dat reverbje ging er een orgel stuk en de Ampeg van de bassist.
:[/quote]
Misschien eens even bellen met het GEB?
netspanning te hoog? :)

Mr.Jay
8 juni 2005, 10:06
Misschien eens even bellen met het GEB?
netspanning te hoog? :)

Ben wel es een tijdje zo gek geweest op elk podium de spanning+aarde te checken en dan even mijn amp "bij te biassen" voor optimale sound :oops:
maar om problemen te voorkomen geen overbodige luxe eigenlijk.

JaY

PeeVee
8 juni 2005, 11:03
Ik denk dat Frits het bij het juiste eind heeft. Dat is die akelige "CE" cap, zal wel sluiting naar aarde maken. Het kan eigenlijk niks anders zijn want er zit letterlijk niets voor de zekering (of misschien is ie omwonden met alu folie, ook wel eens tegengkomen). Ik heb het met een andere amp (Marhall JTM30 ook al gehad). Diezelfde rotcap zorgt er trouwens voor dat wanneer je ongeaard speelt (jaja, ik weet het, maar nood breekt wet) je zo'n lekkere prikkel van 100V op je klauwen krijgt... lekker veilig hoor, CE keur, of is dat dan de Pavlov manier om toch geaard stopcontact op te zoeken?! :lol:

Lucluc
8 juni 2005, 12:25
Zit er niet een "ontstoorcondensator" direct over je net-aansluiting? Zo ja, dan kan dit heel goed de schuldige zijn.

Okee, bedankt voor de aanwijzing. Dat zou inderdaad heel goed kunnen.


Ik denk dat Frits het bij het juiste eind heeft.

Gelukkig dat het 'waarschijnlijk' iets kleins is.


Ik zeek hem niet af hoor, ik vond het wel een soort van spaghetti... ik vind de military-style altijd wel prettig om te zien

Als ie echt cheap was gebouwd waren er al wel eerder problemen geweest. :-(

Robbert
8 juni 2005, 15:10
Als ie echt cheap was gebouwd waren er al wel eerder problemen geweest. :-(

Waar.

Negative K3 fan
8 juni 2005, 20:08
wat is een ontstoorcap? is dat de condensator die ik in sommige schema's over de aan/knop zie zitten aan de primaire kant van de voedingstrafo?

Frits van Mourik
9 juni 2005, 02:20
De condensator die jij bedoelt is ook voor ontstoring.
Als je je amp uitzet, kan in de schakelaar een vonk optreden,
die een knal in je speakers veroorzaakt en op den duur je schakelaar sloopt. Deze condensator (soms in combinatie met een weerstandje in
één behuizing) "dooft "die vonk.
De c die ik bedoel is meestal direkt over de fase & de nul van je netingang
gesoldeerd. Een goedbedoelde poging om storing uit het lichtnet tegen te gaan. Wegknippen & vergeten, of vervangen door een type, geschikt voor
hoge spanning (bijv. 0,1 mF 600VAC of 1000VDC).

Antoon
9 juni 2005, 09:46
De beruchte Kill-Cap. Wordt zwaar belast en als hij gaat lekken komt er dus netspanning op het chassis. In combinatie met een oud 2 aderig netsnoer een leuke binnenkomer als je met gitaar vast iemand een hand geeft!

Ik ging op een of andere manier wel beter spelen nadat ik een optater had gekregen. hm..

Mr.Jay
9 juni 2005, 09:49
De beruchte Kill-Cap. Wordt zwaar belast en als hij gaat lekken komt er dus netspanning op het chassis. In combinatie met een oud 2 aderig netsnoer een leuke binnenkomer als je met gitaar vast iemand een hand geeft! Ik ging op een of andere manier wel beter spelen nadat ik een optater had gekregen. hm..

Als je spierproblemen hebt doen ze bij de fysio niks anders dan electroschokjes, en daar moet je ook nog voor betalen :D

JaY

Dirtypool
9 juni 2005, 10:33
Als je er zo uit gaat zien als Bruce Lee... :-D heb ik daar geen bezwaar tegen

Lucluc
9 juni 2005, 13:13
De c die ik bedoel is meestal direkt over de fase & de nul van je netingang gesoldeerd. Een goedbedoelde poging om storing uit het lichtnet tegen te gaan. Wegknippen & vergeten, of vervangen door een type, geschikt voor hoge spanning (bijv. 0,1 mF 600VAC of 1000VDC).

Ok, want ook als de aan/uit schakelaar op 'uit' staat en de unit wel is ingeplugd in het stopcontact slaan de stoppen door.

Negative K3 fan
9 juni 2005, 14:32
ja, dan is het dus die condensator die lekt.

PeeVee
9 juli 2005, 10:53
En dat net na het topic waar ie al werd afgezeken om z'n krakkemikkige bedrading :-(

HET PROBLEEM IS ZELFS TE ZIEN OP DE FOTO'S!!

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/reverb3.jpg

Maargoed, da's dan ook weer opgelost! Zat inderdaad nog VOOR de power switch en het was NIET de death cap... (die zat er niet in). Wie ziet het op de foto?!?!

Het was wel een "ongelukkige samenloop van omstandigheden" moet ik toegeven, het had ook nog heeeeeeeeel lang tijd goed (eigenlijk zelfs BETER) kunnen gaan ;-)

Lucluc
9 juli 2005, 19:27
Ja, ik zie het bij dat schroefje rechtsbovenaan. Maar het belangrijkste: hij doet het weer!!! Ik kan me geen leven meer zonder dat ding voorstellen. :D

SteavisSmokin
9 juli 2005, 20:44
Ik kan me geen leven meer zonder dat ding voorstellen. :D

Ik ken het gevoel (sinds kort), Luc!! :D Fijn dat ie het weer doet!!

Geronimo
9 juli 2005, 20:46
Volgens mij las ik in een Volkskrant of ander wetenschappelijke bijlage (mensen laten zoveel rommel in de trein liggen..) dat te veel wind in Duitsland , zorgt voor piekspanning bij ons.
Mooi is dat.

Een Stroompiek bedoel je. Ik heb het ook gelezen. De spanning blijft dan hetzelfde. Maar het punt is dat de stroom ons net in het noorden ingaat en er in het zuiden weer uit, waardoor ons net overbelast kan raken. Er loopt dan teveel stroom door onze kabels, waardoor het te warm kan worden. En alleen als ze in het drukke zuiden van duitsland te veel gebruiken.
Maar anyway, daar gaat je versterker niet kapot van.

En wat is er precies te zien dan op die foto ik ziet niks? Ziet er ok uit toch?

Lucluc
9 juli 2005, 20:53
En wat is er precies te zien dan op die foto ik ziet niks? Ziet er ok uit toch?

Linksboven aan dat moertje zit nog een stukje soldeer waar een draadje aan vast zat. Dat draadje was los en zat tegen het chassis of een pooltje van de voedingstransformator aan. :???: Ik weet het niet meer precies.

Mr.Jay
9 juli 2005, 20:56
Linksboven

links- Rechts.....wat verwarrend op ene wazige foto ook nog.
Fijn dat ie weer werkt, onmisbaar mispunt zo'n Reverb.

JaY

Lucluc
9 juli 2005, 20:58
Linksboven

links- Rechts.....wat verwarrend op ene wazige foto ook nog.
Fijn dat ie weer werkt, onmisbaar mispunt zo'n Reverb.

JaY

Ja en schroefje ipv moertje :oops:

Mr.Jay
9 juli 2005, 21:03
Linksboven
links- Rechts.....wat verwarrend op ene wazige foto ook nog.
Fijn dat ie weer werkt, onmisbaar mispunt zo'n Reverb.
JaY
Ja en schroefje ipv moertje :oops:

Ook niet vlg. mij. Lijkt eerder gewoon op een soldeerlipje.

JaY

SteavisSmokin
9 juli 2005, 21:09
soldeerlipje zit LINKS...en een schroef/moertje o.i.d. zit RECHTS...welke isset nou?! :lol:

Mr.Jay
9 juli 2005, 21:14
soldeerlipje zit LINKS...en een schroef/moertje o.i.d. zit RECHTS...welke isset nou?! :lol:

ja, schiet lekker op.
Zó winnen we nooit die prijs van PeeVee 8-)

JaY

Geronimo
9 juli 2005, 23:15
soldeerlipje zit LINKS...en een schroef/moertje o.i.d. zit RECHTS...welke isset nou?! :lol:

ja, schiet lekker op.
Zó winnen we nooit die prijs van PeeVee 8-)

JaY

Eeh ik zie alleen maar dat soldeerlipje eerlijk gezegd... En die zit met een moertje aan het schroefje vast. Wat er rechts zit kan ik niet thuisbrengen, een paar draden geloof ik. Maargoed er zat dus een draad los, en dat was het probleem dus?

PeeVee
11 juli 2005, 14:28
Er zat inderdaad een draadje los, da's een goeie samenvatting. JL: als je versterker geaard is dan kun je het beste de reverb unit in een ONGEAARD stopcontact steken anders krijg je aardlussen (brom) maar dat had je misschien al gemerkt?

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/reverb3b.jpg

Lucluc
11 juli 2005, 19:22
JL: als je versterker geaard is dan kun je het beste de reverb unit in een ONGEAARD stopcontact steken anders krijg je aardlussen (brom) maar dat had je misschien al gemerkt?

Niets van gemerkt tot nu toe....

PeeVee
18 juli 2005, 21:30
Misschien is er dan wel geen enkel stopcontact geaard, heb je dat al eens gemeten? (spanningszoeker)

Mr.Jay
18 juli 2005, 21:41
JL: als je versterker geaard is dan kun je het beste de reverb unit in een ONGEAARD stopcontact steken anders krijg je aardlussen (brom) maar dat had je misschien al gemerkt?
Niets van gemerkt tot nu toe....

Ik moet mijn Reverb ook steeds ongeaardgebruiken anders stevig brommetje met amp. ( of je moet de signaal kabel " naar de Reverb toe "ontaarden", kan ook, is beter )

JaY

Lucluc
18 juli 2005, 21:52
Ja, in een oud huis zou dat natuurlijk kunnen. Het is wel een geaard stopcontact. Vandaag hoorde ik een hele hele hele lichte brom toen ik de reverb aanzette. Dus misschien toch??? Ik weet natuurlijk weer niet hoe ik dat moet meten...

PeeVee
18 juli 2005, 22:13
of je moet de signaal kabel naar de Reverb toe "ontaarden"

(ter aanvulling): aan één kant!

Liever dus geen "enkel draadje" gebruiken maar gewoon afschermde (gitaar)kabel waar de aarde maar aan één kant vast zit. Die kant gebruik je dan aan het geaarde apparaat. Ik doe net als Jay; heb een ongeaard stopcontactje met daar aan een geaarde stekker (waar uiteraard de randaarde niet van aangesloten is).

Het meten van randaarde kun je met een goeie spanningszoeker (dus zo'n doorzichtige schroevendraaier met een oranje lampje d'rin). Eerst zoek je de FASE van het stopcontact (door spanningszoeker in stopcontact steken en dan met je vinger achterop het "aanraakplekje" te leggen; het lampje gaat branden bij de fase). Wanneer je de fase hebt gevonden raak je met 1 vinger (van dezelfde hand) de randaarde aan, het lampje zal dan feller gaan branden want randaarde is iets betere aarde dan "mensaarde". Als je niet weet wat een spanningszoeker is en hoe ie werkt, NIET AAN BEGINNEN en zowieso natuurlijk op eigen risico. Nou moet ik zeggen dat een klappie 220 op z'n tijd best verhelderend werkt hihi... Wordt je ook weer wat alerter op de veiligheid als je in een buizenamp zit te spitten ;-)