PDA

View Full Version : Ontstemd een Fender Jaguar werkelijk zo snel?



OJee
6 juni 2005, 00:35
Net bij een optreden van de Dijk in de Boerderij geweest. JBMeijers speelde daar af en toe op zijn Fender Jaguar. Maar als hij niet aan de knoppen van zijn versterker zat te draaien, was hij wel bezig met het stemmen van zijn Jaguar en als hij dan speelde, was hij niet te horen :-(

Maar wat me vooral opviel is dat hij die gitaar soms wel drie keer per nummer moest stemmen. Kan me niet voorstellen dat dat gewoon is?

Nico Arzbach heb ik zijn Fender (telecaster met een semi-hollow body) niet een keer zien stemmen.

Overigens voor elke (would-be) gitarist inspirerend om een band in volle actie live te zien.


OJee

OJee
6 juni 2005, 00:48
MMmmm, of was het een Jazzmaster... dan bleef hij nog steeds vaak aan de knoppen draaien.


Ojee

gloria
6 juni 2005, 07:51
je hebt zo van die freaks die constant hun gitaar stemmen uit vrees dat ze gaan vals klinken

Denk ik

Of je hebt zo van die freaks die een uitmunted goed muzikaal gehoord hebben en knettergek worden van valse noten

Maar ook dat denk ik maar

Fluffy
6 juni 2005, 09:26
he ik heb 2 jaguars, en ook al speel ik ze en half jaar niet ze zijn nog steeds perfect gestemd.

Lucluc
6 juni 2005, 10:37
Die Johannes Bastiaan Meijers speelt dacht ik soms op een groene jazzmaster. Een jazzmaster ontstemt echt niet vaker dan een stratocaster of jaguar. Ik denk wel dat je op een jazzmaster minimaal .011 snaren moet zetten en op een jaguar minimaal .012.

Wabbie
6 juni 2005, 11:14
ik heb zelf een Jazzmaster. Ze onstemt idd niet sneller dat een strat, zelfs met een setje 010 erop gaat dat prima

dejohan
6 juni 2005, 11:15
De mijne ontstemt ook niet zo vaak. Wat je wel kan hebben is dat je brug kan verschuiven of dat het tremelo in 'lock' positie is gesprongen (of er net uit gesprongen). Misschien had die gitarist dat voor, en dan kan je gitaar idd raar gaan doen.

Bobbel
6 juni 2005, 11:45
Die Johannes Bastiaan Meijers speelt dacht ik soms op een groene jazzmaster.

zwarte jazzmaster volgens de dvd...

Lucluc
6 juni 2005, 11:47
De mijne ontstemt ook niet zo vaak. Wat je wel kan hebben is dat je brug kan verschuiven of dat het tremelo in 'lock' positie is gesprongen (of er net uit gesprongen). Misschien had die gitarist dat voor, en dan kan je gitaar idd raar gaan doen.

Lock of unlock zou geen verschil moeten maken als je die middelste grote schroef op het vibrato staartstuk goed hebt afgesteld.

Lucluc
6 juni 2005, 11:49
zwarte jazzmaster volgens de dvd...

Eh, ik had hem ook wel eens gezien met een groene, Sherwood Green Metallic, een nieuwe amerikaanse. Mooie gitaar, ik heb er ook zoeen gehad.

Fuhgawz
6 juni 2005, 12:17
Jaguars en Jazzmaster hebben van die ellendige bruggen/tremelosystemen. Misschien als je bij elk stuk dat je speelt aan je stengel zit te trekken dat hij dan wel heel erg snel ontstemt. Maar meerdere keren in een nummer stemmen is inderdaad wel heel extreem.

Lucluc
6 juni 2005, 12:21
Jaguars en Jazzmaster hebben van die ellendige bruggen/tremelosystemen

Het is maar wat je gwend bent. Mijn ervaring is dat het systeem juist stabieler is dan van bijvoorbeeld een stratocaster en dat de gitaar daardoor juist minder ontstemt. Ik heb die zwengelarm ook continue in m'n hand en heb geen problemen met ontstemmen. Met mijn stratocaster een beetje.

Lacoste
6 juni 2005, 12:55
"Ontstemt" moet met een 't' , vlegel...

Lucluc
6 juni 2005, 13:00
"Ontstemt" moet met een 't' , vlegel...

:???:

Negative K3 fan
6 juni 2005, 13:25
"Ontstemt" moet met een 't' , vlegel...

precies!

Negative K3 fan
6 juni 2005, 13:25
"Ontstemt" moet met een 't' , vlegel...

precies!

Bobbel
6 juni 2005, 13:33
"Ontstemt" moet met een 't' , vlegel...


:???: Wij ontstemten??? het is toch wij ontstemden...

Franc
6 juni 2005, 13:35
't Is toch geen verleden tijd :roll:

Ik ontstem, jij ontstemt, hij ontstemt.

Pffff...

Negative K3 fan
6 juni 2005, 14:02
"Ontstemt" moet met een 't' , vlegel...


:???: Wij ontstemten??? het is toch wij ontstemden...

omg

Lucluc
6 juni 2005, 14:08
okee dan, ondstemt

dejohan
6 juni 2005, 14:16
De mijne ontstemt ook niet zo vaak. Wat je wel kan hebben is dat je brug kan verschuiven of dat het tremelo in 'lock' positie is gesprongen (of er net uit gesprongen). Misschien had die gitarist dat voor, en dan kan je gitaar idd raar gaan doen.

Lock of unlock zou geen verschil moeten maken als je die middelste grote schroef op het vibrato staartstuk goed hebt afgesteld.

Dat is waar, maar mijn ervaring is dat de meesten geen idee hebben waar dat knopje voor dient. Je hebt trouwens gelijk als je beweert dat de gitaar haast niet ontstemt bij het gebruik van de trem.

Ik heb trouwens een Sherwood Green Jazzmaster, misschien is het ooit de jouwe geweest, want hij komt uit NL?

Lucluc
6 juni 2005, 16:24
Ik heb trouwens een Sherwood Green Jazzmaster, misschien is het ooit de jouwe geweest, want hij komt uit NL?

Dat zou kunnen, zoveel zijn er daar ook weer niet van. Hoe lang heb je hem al? Ik heb hem aan iemand uit Oss verkocht.

dejohan
6 juni 2005, 18:14
Ik heb trouwens een Sherwood Green Jazzmaster, misschien is het ooit de jouwe geweest, want hij komt uit NL?

Dat zou kunnen, zoveel zijn er daar ook weer niet van. Hoe lang heb je hem al? Ik heb hem aan iemand uit Oss verkocht.

Kijk eens aan, ik heb hem gekocht van iemand uit Oss, Ik heb hem een jaar geleden van hem gekocht, Ruud heet de verkoper, hij was niet echt mager en hij speelde vooral instrumentals.
Ruud had er een Gibson brug op gezet, maar die was dus echt slecht, speelbaarheid trok op niks, ik heb er een mustang brug opgezet.
Ik hebt trouwens een probleem met mijn intonatie van de lage E.

Lucluc
6 juni 2005, 18:49
Kijk eens aan, ik heb hem gekocht van iemand uit Oss, Ik heb hem een jaar geleden van hem gekocht, Ruud heet de verkoper, hij was niet echt mager en hij speelde vooral instrumentals.
Ruud had er een Gibson brug op gezet, maar die was dus echt slecht, speelbaarheid trok op niks, ik heb er een mustang brug opgezet.
Ik hebt trouwens een probleem met mijn intonatie van de lage E.

Jaja, dan was dat die van mij. Ruud, tatoetje her en der, schakel.... Die gitaar was uitstekend bespeelbaar. De lokale gitaarbouwer hier, die kan echt goed jazzmasters afstellen, in tegenstelling tot de meeste reparateurs. Ik heb dat ding alleen maar weggedaan, omdat ik geld nodig had om mijn droomgitaar te kopen: een oude jazzmaster.

dejohan
6 juni 2005, 22:10
Cool!
Waar zo'n forum niet allemaal voor kan dienen.
Gitaar was goed afgesteld hoor behalve die gibson brug dan, dat vond ik niks. Heb er ondertussen ook al aardig wat mee bezig geweest om hem af te stellen, maar de lage E is te "laag" op de 12e fret, en krijg het zadelvoetje niet meer verder. Misschien ligt het aan de snaar zelf want voorheen had ik het niet.
Ruud verkocht de zijne trouwens ook omdat hij een vintage jazzmaster had gekocht. Hij ziet er een beetje stoer uit maar leek me best een ok kerel. Ik heb mijn Strat met zijn JM geruild, hij wist dat die JM tweedehands meer waard was dan mijn Strat, maar hij vond het geen probleem, hij was blij voor mij dat ik eindelijk mijn droomgitaar kon krijgen. Maar nu blijft die Jazzmaster bij mij 8-) . Ik heb toch geen geld voor een Vintage Fender :lol: .
Gitaar zit er trouwens nog perfect uit, 1 klein blutsje (die nitro lak is echt kwetsbaar hé), maar anders tiptop. Lekker gitaartje.

OJee
6 juni 2005, 22:55
Ja, ja... ontstemT... twas al laat.

Hij speelde inderdaad op een groene.

Viel me ook op dat hij nauwelijks hoorbaar was. Nou is de Boerderij een kleine zaal en ik stond linksvooraan met de Fender versterker van Nico recht op me gericht. Ik hoorde vooral zijn gitaar, de bas en drums en natuurlijk het getoeter van de Hot Haarlemmerdijk Horns. JB stond rechts en zijn Line6 versterker stond nog rechtser. Ik denk dat je achter in de zaal meer de mix van de PA hoorde, maar vooraan vooral het rechstreekse geluid uit de stage versterkers.

Jammer, want als hij speelde stond hij behoorlijk te freaken. Ik was alleen benieuwd hoe het klonk!

OJee

Lacoste
2 september 2011, 13:39
okee dan, ondstemt

lol .

Gearjunkie
2 september 2011, 13:45
Een hele nuttige bump...

DemolitionColorScheme
2 september 2011, 14:24
Een hele nuttige bump...
En precies voor wat? Wil je nog meer informatie betreffende het ontstemmen van Jags/JMs?