PDA

View Full Version : automatized bias, gewoon eindbuizen inprikken?



iam
5 juni 2005, 20:04
http://www.musiciansfriend.com/srs7/g=home/search/detail/base_pid/480959/

ga me binnenkort deze combo binnehalen en vroeg me af door die automatized bias, kan ik dan gewoon eindbuizen inprikken zonder biassen?

nicoverduin
5 juni 2005, 21:00
Volgens mij staat er auto balance. En dat is iets anders als auto bias. Auto balance zorgt ervoor dat de stroom door beide buizen gelijk is. Fender maakt hier o.a. in The Twin gebruik van. Doel is om het laatste beetje brom weg te halen. Daar refereren ze ook naar.

Kan zijn dat biassen niet nodig is, maar dan betekent het meestal dat de buizen ijskoud gebiased zijn. Gaan ze nooit stuk.... klinkt ook voor geen meter!!

Iemand een schema?

Nico

iam
5 juni 2005, 21:08
Volgens mij staat er auto balance. En dat is iets anders als auto bias. Auto balance zorgt ervoor dat de stroom door beide buizen gelijk is. Fender maakt hier o.a. in The Twin gebruik van. Doel is om het laatste beetje brom weg te halen. Daar refereren ze ook naar.

Kan zijn dat biassen niet nodig is, maar dan betekent het meestal dat de buizen ijskoud gebiased zijn. Gaan ze nooit stuk.... klinkt ook voor geen meter!!

Iemand een schema?

Nico

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pdf/man/m_480959.pdf

als je naar onderscrollt p 9 staat er een schema bij...

nicoverduin
5 juni 2005, 23:23
Dat is een blokschema. Dit laat niet zien hoe elke weerstand, condensator en buis etc is opgenomen. Dit maakt een leuk plaatje, maar je hebt er eigenlijk niets aan.
Nico

Negative K3 fan
6 juni 2005, 00:37
volgens mij zijn ze gewoon fixed bias hoor!

nicoverduin
6 juni 2005, 05:23
waarop baseer je dat?

Franc
6 juni 2005, 07:58
Niet dat ik slimmer denk te zijn dan Nico, maar hoe zou je je dat voorstellen: automatisch biassen?

Okee, als het kathodebiased zou zijn ja, dat is een vorm van een zichzelf biasend circuit, maar dan zou het nauwelijks de moeite van het vermelden waard zijn.

Maar een fixed-bias die verandert naar gelang de buis die je erin stopt? :roll:
Al zou je het circuit al wijs kunnen maken hoe je hem gebiased wilt hebben (het blijft nl. een subjectief iets), hoe moet het circuit dan 'voelen' aan een buis wat de optimale ruststroom is en daar de negatieve roosterspanning op afstemmen?
Daar zou je halve computer voor nodig hebben :)

Er staat ook letterlijk:
"The auto-matching tube circuit that maintains bias balance as tubes age combined with the DC filaments on the preamp tubes ensures amazingly hum-free performance."

Oftewel het circuit auto-matched de biasstroom om een balans in je bias te houden zodra de buizen ouder worden. Ze hebben dus een circuitje bedacht dat ervoor zorgt dat alle buizen ten allen tijde evenveel stroom trekken.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar een cicruit dat automatisch een exacte waarde inregelt niet.

Allemaal IMHO uiteraard :)
Franc.

nicoverduin
6 juni 2005, 09:10
Niet dat ik slimmer denk te zijn dan Nico, maar hoe zou je je dat voorstellen: automatisch biassen?

Okee, als het kathodebiased zou zijn ja, dat is een vorm van een zichzelf biasend circuit, maar dan zou het nauwelijks de moeite van het vermelden waard zijn.

Maar een fixed-bias die verandert naar gelang de buis die je erin stopt? :roll:
Al zou je het circuit al wijs kunnen maken hoe je hem gebiased wilt hebben (het blijft nl. een subjectief iets), hoe moet het circuit dan 'voelen' aan een buis wat de optimale ruststroom is en daar de negatieve roosterspanning op afstemmen?
Daar zou je halve computer voor nodig hebben :)

Er staat ook letterlijk:
"The auto-matching tube circuit that maintains bias balance as tubes age combined with the DC filaments on the preamp tubes ensures amazingly hum-free performance."

Oftewel het circuit auto-matched de biasstroom om een balans in je bias te houden zodra de buizen ouder worden. Ze hebben dus een circuitje bedacht dat ervoor zorgt dat alle buizen ten allen tijde evenveel stroom trekken.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar een cicruit dat automatisch een exacte waarde inregelt niet.

Allemaal IMHO uiteraard :)
Franc.

Kathode biased en auto biased worden nog wel eens door elkaar gehaald. Maar komt op hetzelfde neer. In de documentatie wordt echter gesproken over auto balance. Dit is dus geen auto bias.
Nico

iam
6 juni 2005, 14:25
het zal wel ik zijn die verkeerd gelezen heb :oops:

nuja
voor een setje nieuwe buizen ben ik ongeveer 60€ kwijt bij tubetown.de en het biassen kost me niet meer dan 25€ denkek?

iam
6 juni 2005, 15:23
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by davyhaskell
I bought my amp new 2 years ago. It's a traynor ycv40. I just got new power tubes for it, cause it kinda started sounding a little weak at practices.

How critical is a rebias? Can I put the tubes in and get it rebiased later?

Also, how much will it cost? And how long does it usually take?

David
--------------------------------------------------------------------------------



Hi David,
That model has a self biasing circuit. It is plug and play but not via a simple cathode bias. It uses a SS sensor to bias the OP tubes and as long as the tubes are fairly well balanced you should have no problem.
Hope that helps.
RE Lee



quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by exactopposite


isn't the traynor cathode biased? since it's cathode biased there shouldn't be a bias adjustment since the bias circiuts in cathode biased amps automatically adjust to the tubes
--------------------------------------------------------------------------------




ik las dit op het HC forum...
is dit dan bullshit?

iam
6 juni 2005, 15:29
http://www.yorkville.com/downloads/servman/smycv40.pdf

service manual...
hier staan de schema's volledig in...
weet wel niet waar ik moet kijken :oops:

kan er me iemand helpen?

iam
6 juni 2005, 16:47
ok,

ik vul dus mijn eigen topic :)

vanmiddag een mail gestuurd naar costumer service en nog geen uur later al terug een antwoord.


Dear Koen De Croo,


The auto bias of the YCV design is there to take the costly matching of tubes out of the question. The only thing you must keep in mind is the model of tube your are replacing. For instance, the amp is designed and supplied with 6L6 tubes, you may replace these with pretty much any 6L6 tubes and the amp with automatically take care of the rest.

I hope this takes your worry away and let's you only have to worry about nailing those chords!


Regards
Ron

Negative K3 fan
6 juni 2005, 17:35
http://www.yorkville.com/downloads/servman/smycv40.pdf

service manual...
hier staan de schema's volledig in...
weet wel niet waar ik moet kijken :oops:

kan er me iemand helpen?

interessant schema, seriaal geschakelde filamenten voor de preamp!

en idd een redelijk vaag bias gedeelte met 10k weerstand op de kathodes... hmm

nicoverduin
6 juni 2005, 17:45
Nee hoor best interessante wijze van de bias stabiliseren. Stijgt de stroom, dan stijgt de spanning over de weerstanden R91 en R92 (10 ohmers). Hierdoor gaan de transitoren Q4 en Q5 minder geleiden. Als gevolg zal de spanning over R76 en R77 (27k aan -bias [=-51V]) dalen waardoor de bias spanning negatiever wordt en dus de buizen meer negatieve bias krijgen= dus minder stroom. Dit geldt apart voor beide kanten. Wat voor effect dit heeft op het geluid weet ik niet.

Ik verwacht overigens weinig sustain. De gestabiliseerde voeding zal dat trachten te voorkomen. En de interne weerstand van die IRF830 is daar te klein voor om dat te veroorzaken lijkt mij.

Nico

iam
6 juni 2005, 18:38
Nee hoor best interessante wijze van de bias stabiliseren. Stijgt de stroom, dan stijgt de spanning over de weerstanden R91 en R92 (10 ohmers). Hierdoor gaan de transitoren Q4 en Q5 minder geleiden. Als gevolg zal de spanning over R76 en R77 (27k aan -bias [=-51V]) dalen waardoor de bias spanning negatiever wordt en dus de buizen meer negatieve bias krijgen= dus minder stroom. Dit geldt apart voor beide kanten. Wat voor effect dit heeft op het geluid weet ik niet.

Ik verwacht overigens weinig sustain. De gestabiliseerde voeding zal dat trachten te voorkomen. En de interne weerstand van die IRF830 is daar te klein voor om dat te veroorzaken lijkt mij.

Nico

ik laat iets weten wat het wordt :)

heb je trouwens advies welk merk buizen ik erin moet proppen?

nicoverduin
6 juni 2005, 18:47
zitten toch buizen in?
Nico

Negative K3 fan
6 juni 2005, 18:52
dan is het een soort ingewikkelde cathode/self bias dus...

en wat bedoel je met weinig sustain??

Geronimo
6 juni 2005, 18:56
interessant schema, seriaal geschakelde filamenten voor de preamp!

Ja net als in de 5150, daar zitten de eerste 4 buizen in serie. Hier alleen de eerste 2. Maar er zit een nadeel aan; als de 2 buizen van een verschillend merk zijn, of een verschillend type, heb je kans dat de een meer spanning krijgt dan de andere wat natuurlijk niet wenselijk is.

nicoverduin
6 juni 2005, 18:59
dan is het een soort ingewikkelde cathode/self bias dus...

en wat bedoel je met weinig sustain??

Dat ingewikkelde valt wel mee als je hem eenmaal doorhebt. HEt sustain effect hebben met name de versterkers met een buis gelijkrichter. Als er veel strrom gevraag word (veel volume), dan valt er meer stroom over de buis. Hierdoor daalt de spanning iets. Als het ingangs signaal afneemt, dan neemt de stroom af en zal de spanning weer iets toenemen. Dan lijkt het alsof de toon iets langer doorklinkt. Ook wel bekend als "sag".

Bij een diode gelijkrichting kun je dit iets simuleren door voor de eindbuizen een dikke weerstand te zetten van zo'n 250 ohm tot 1k. Houd wel rekening met het wattage. Hierdoor simuleer je dus de gelijkrichtbuis. Soldistate gelijkrichters die in een buisvoet gaan doen iets dergelijks.
Nico

nicoverduin
6 juni 2005, 19:05
interessant schema, seriaal geschakelde filamenten voor de preamp!

Ja net als in de 5150, daar zitten de eerste 4 buizen in serie. Hier alleen de eerste 2. Maar er zit een nadeel aan; als de 2 buizen van een verschillend merk zijn, of een verschillend type, heb je kans dat de een meer spanning krijgt dan de andere wat natuurlijk niet wenselijk is.
Tot op zekere hoogte is dit waar. De specs geven aan 6.3 V en meestal 300 mA. Daar zal altijd wel enige afwijking in zitten. Maar ze wijkenal zowieso af door dat het een 24V voeding is. Dus elk filament krijgt gemiddeld 6V. Een kleine schommeling zal er ongetwijfeld in zitten. Denk wel dat dit van kleinere zorg is dan de kwaliteit van de buizen van tegenwoordig. En dat zit niet in het filament maar in de constructie zelf.

Las gisterenavond een zeer lange postings (16 pagina's) over de GT 12AX7M. De zogenaamde Mullard kopie. Dat was niet echt positief te noemen. Op dit gebied is wel nog eea te verbeteren. Dus ik zou me minder zorgen maken over het filament.

Nico

Geronimo
6 juni 2005, 19:16
Nee ok bij twee buizen zal t niet echt boeien maar met 4 buizen in serie met 48 volt erop zoals in de 5150 heb je daar natuurlijk weer dubbel meer kans op. Ik had het namelijk in mijn versterker eerst zo en toen had ik er een met wel 17 volt (twee helften dat wel), dus dat was niet zo relaxed. Nu heb ik de hele handel op gelijkgerichte 6,3 v parallel.

iam
6 juni 2005, 19:59
zitten toch buizen in?
Nico

tuurlijk, maar er zitten sovtek's in...
dat zegt genoeg denk ik?

nuja natuurlijk eerst eens luisteren, maar de kans is groot dat ik ze vervang...

nicoverduin
7 juni 2005, 06:22
Dat zegt helemaal niets. Veel van de "label" leveranciers kopen hun buizen uit rusland. Sovtek is een van de grootste leveranciers/doorverkopers van andere fabrieken uit rusland waarbij Saratov de grootste is.

Eerst luisteren en dan oordelen. Daarnaast is het maar de vraag of deze schakeling andere buizen werkelijk beter zal laten klinken.

Nico

Negative K3 fan
7 juni 2005, 14:41
dan is het een soort ingewikkelde cathode/self bias dus...

en wat bedoel je met weinig sustain??

Dat ingewikkelde valt wel mee als je hem eenmaal doorhebt. HEt sustain effect hebben met name de versterkers met een buis gelijkrichter. Als er veel strrom gevraag word (veel volume), dan valt er meer stroom over de buis. Hierdoor daalt de spanning iets. Als het ingangs signaal afneemt, dan neemt de stroom af en zal de spanning weer iets toenemen. Dan lijkt het alsof de toon iets langer doorklinkt. Ook wel bekend als "sag".

Bij een diode gelijkrichting kun je dit iets simuleren door voor de eindbuizen een dikke weerstand te zetten van zo'n 250 ohm tot 1k. Houd wel rekening met het wattage. Hierdoor simuleer je dus de gelijkrichtbuis. Soldistate gelijkrichters die in een buisvoet gaan doen iets dergelijks.
Nico

ja dat principe snap ik wel, maar je hebt me nu aan het denken gezet, omdat ik zelf een 350-0-350 trafo heb, heb ik dus ook een paar dikke weerstanden+choke+buizengelijkrichter in mn versterker zitten. Maar ik gebruik een class a eindtrap (althans, daar ga ik vanuit), dan is dat hele effect (gelukkig) weg... of toch niet?

Negative K3 fan
7 juni 2005, 14:42
dan is het een soort ingewikkelde cathode/self bias dus...

en wat bedoel je met weinig sustain??

Dat ingewikkelde valt wel mee als je hem eenmaal doorhebt. HEt sustain effect hebben met name de versterkers met een buis gelijkrichter. Als er veel strrom gevraag word (veel volume), dan valt er meer stroom over de buis. Hierdoor daalt de spanning iets. Als het ingangs signaal afneemt, dan neemt de stroom af en zal de spanning weer iets toenemen. Dan lijkt het alsof de toon iets langer doorklinkt. Ook wel bekend als "sag".

Bij een diode gelijkrichting kun je dit iets simuleren door voor de eindbuizen een dikke weerstand te zetten van zo'n 250 ohm tot 1k. Houd wel rekening met het wattage. Hierdoor simuleer je dus de gelijkrichtbuis. Soldistate gelijkrichters die in een buisvoet gaan doen iets dergelijks.
Nico

ja dat principe snap ik wel, maar je hebt me nu aan het denken gezet, omdat ik zelf een 350-0-350 trafo heb, heb ik dus ook een paar dikke weerstanden+choke+buizengelijkrichter in mn versterker zitten. Maar ik gebruik een class a eindtrap (althans, daar ga ik vanuit), dan is dat hele effect (gelukkig) weg... of toch niet?

nicoverduin
7 juni 2005, 17:57
dan is het een soort ingewikkelde cathode/self bias dus...

en wat bedoel je met weinig sustain??

Dat ingewikkelde valt wel mee als je hem eenmaal doorhebt. HEt sustain effect hebben met name de versterkers met een buis gelijkrichter. Als er veel strrom gevraag word (veel volume), dan valt er meer stroom over de buis. Hierdoor daalt de spanning iets. Als het ingangs signaal afneemt, dan neemt de stroom af en zal de spanning weer iets toenemen. Dan lijkt het alsof de toon iets langer doorklinkt. Ook wel bekend als "sag".

Bij een diode gelijkrichting kun je dit iets simuleren door voor de eindbuizen een dikke weerstand te zetten van zo'n 250 ohm tot 1k. Houd wel rekening met het wattage. Hierdoor simuleer je dus de gelijkrichtbuis. Soldistate gelijkrichters die in een buisvoet gaan doen iets dergelijks.
Nico

ja dat principe snap ik wel, maar je hebt me nu aan het denken gezet, omdat ik zelf een 350-0-350 trafo heb, heb ik dus ook een paar dikke weerstanden+choke+buizengelijkrichter in mn versterker zitten. Maar ik gebruik een class a eindtrap (althans, daar ga ik vanuit), dan is dat hele effect (gelukkig) weg... of toch niet?

a) hoe weet je dat ie in klasse A ingesteld staat?
b) Ook bij een klasse A kan de spanning stijgen en dalen.
c) Hoe was het examen? ben je nou geslaagd of niet? :-D :-D :-D

Nico

Negative K3 fan
7 juni 2005, 22:16
1: dat weet ik niet, ik ga er maar vanuit
2: owja, de spanning, maar de stroom blijft gelijk
3: ik vermoed van wel, 16 juni uitslag

4: ik weet nog steeds de klepel wat betreft het klasse gebeuren enzo niet te vinden

nicoverduin
7 juni 2005, 22:20
ik stelde maar drie vragen hoor :-D :-D :-D :-D :-D Hopelijk ben je geslaagd. :-D :-D :-D

Er is al meerdere malen een stuk op dit forum gezet overklasse instelling. Ik zal eens de pagina's opzoeken over klasse A, AB1, AB2, B en C in de "Radiotron Designer handbook". en op het forum zetten.

Eigelijk zouden we eens een download onderdeel moeten hebben voor allerlei schema en teksten ed.

Nico

Negative K3 fan
7 juni 2005, 23:09
maar daar heb je ook al veel andere sites voor

nicoverduin
7 juni 2005, 23:14
maar daar heb je ook al veel andere sites voorDat weet ik, maar er wordt hier nog steeds zoveel zovaak herhaald.

JoostBaksteen
10 juni 2005, 19:17
maar daar heb je ook al veel andere sites voorDat weet ik, maar er wordt hier nog steeds zoveel zovaak herhaald.

Daar heb je FAQ's / sticky topics voor :)

iam
11 juni 2005, 09:52
kan ik bv een 6L6GB mixen met een 6L6GC (aangezien de bias balanced enzo? :roll: )

nicoverduin
11 juni 2005, 11:17
yep. Beide kunnen die 410V hebben. Dus de bias regeling lost het (als het goed is) voor je op.
Nico

mathe
11 juni 2005, 18:22
1: dat weet ik niet, ik ga er maar vanuit
Als je een oscilloscoop aan de uitgang van de versterker aansluit zie je snel genoeg of hij in klasse A staat. Als je namelijk een onvervormde sinus in de eindversterker stopt en hij komt op de speaker uitgang onvervormd uit staat hij staat hij in klasse A. Simpel :wink:
Dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat wanneer hij in klasse A staat, hij ook meteen ideaal in klasse A staat. Ook in klasse A heb je een marge. In principe wil je het biaspunt van je eindbuis zo instellen dat hij midden in het meest lineaire deel van de doorlaatcurve* valt. Dat instelpunt geeft de minste harmonische, niet-lineaire vervorming.

* De curve welke de verhouding weergeeft tussen negatieve roosterspanning en anodestroom bij een bepaalde anodespanning

Negative K3 fan
11 juni 2005, 19:04
1: dat weet ik niet, ik ga er maar vanuit
Als je een oscilloscoop aan de uitgang van de versterker aansluit zie je snel genoeg of hij in klasse A staat. Als je namelijk een onvervormde sinus in de eindversterker stopt en hij komt op de speaker uitgang onvervormd uit staat hij staat hij in klasse A. Simpel :wink:
Dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat wanneer hij in klasse A staat, hij ook meteen ideaal in klasse A staat. Ook in klasse A heb je een marge. In principe wil je het biaspunt van je eindbuis zo instellen dat hij midden in het meest lineaire deel van de doorlaatcurve* valt. Dat instelpunt geeft de minste harmonische, niet-lineaire vervorming.

* De curve welke de verhouding weergeeft tussen negatieve roosterspanning en anodestroom bij een bepaalde anodespanning

ik heb hem wel eens op een osciloscoop en toongenerator aangesloten toen hij nog een champ was en daar was de sinus redelijk perfect van...

pol
13 juni 2005, 08:48
ah, ik dacht dat bij een klasse AB versterker die sinusgolf der ook mooi onvervormd uitkwam als de bias hoog genoeg staat en de amp niet in vervorming gaat

en nog een 2de vraagje, ik wil een oscilloscoop + sinusgenerator kopen, waar moet ik op letten en hoeveel kost zoiets ongeveer (tweedehands)

nicoverduin
13 juni 2005, 09:29
Er zijn zat scopes te koop tussen de 10 en 100 euro. 10 mhz is al genoeg voor geluid. Wat wel belangrijk is, is of hij dubbelstraals is. JE kan dan bijvoorbeeld het beginsignaal tegelijkertijd vergelijken met het uitgangsignaal.

Houd er ook rekening mee dat de spanningen van de buizenversterker op zo'n 300-500 Volt zitten. Dat betekent vaak (zeker bij moderne) dat je een probe (meetsnoer) gebruikt die de spanning bijv. deelt door 10. Ander kan de scope er niet zo goed tegen :-D

Zelf gebruik ik de Philips PM3230. Dubbelstraals 10 Mhz buizen scope. Kan tot 500 Volt werken zonder problemen. Ik tik ze meestal op de kop voor zo'n 10-15 euri. Meer vind ik ze ook niet waard.

Een "toonfiets" kost meestal tussen de 25-50 euro. Ik heb er zelf een gebouwd met een chip. Kastje erom heen en gelijk een gitaar jack erin. Werkt effe gemakkelijker. MAar er zijn zat van die oude Philipsen op de markt te vinden (met zo'n grote draaischijf). Die zou je dan kunnen modificeren dat je ook een signaal via een jack 6.3 mm kan krijgen. Kun je gewoon je gitaarnsoer erin prikken.

En wil je heel mooi en zeer ge-avanceerd (niet dat je er nou wat aan hebt, maar kan je lekker duur doen), dan zijn er verschillende te vinden in de 150-350 euri range. Maar als je af en toe een versterker eraan hangt, moet je je afvragen of dit werkelijk nodig is.

Nico