PDA

View Full Version : DE beste gitarist van de wereld...



Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6

Sicky61
26 september 2005, 20:21
.....en dan 1 der besten vergeten :???:
http://www.hi.is/~kristiy/muzik/dimebag.jpg

THW
27 september 2005, 09:11
Dat ken d'r maar 1 zijn.

http://biografieonline.it/img/bio/r/Ritchie_Blackmore.jpg
Precies :D

The wall of dolls
27 september 2005, 12:46
Eerlijkheid gebied te zeggen dat die er echt maar heel weinig voor onderdoet :D. Alleen vond ik Pagey nog net even wat scherper en creatiever. Ach waar bazel ik ook over, ze zijn allebei onwaarschijnlijk goed.

Scali
27 september 2005, 13:23
Valt me op dat al die oude helden uit de jaren 60/70 nog steeds zo populair zijn. Die zijn toch al lang achterhaald? Zowel technisch als muzikaal vind ik mensen als SRV, Hendrix, Page, Blackmore, Clapton, Beck etc nou niet bepaald de absolute top.

Zoals ik het zie, was er vroeger duidelijk een tweedeling, met aan de ene kant de echte topgitaristen/muzikanten, die dan vooral jazz of klassiek speelden, en aan de andere kant de 'populaire' muziek.
Die jazz-gitaristen waren altijd al top, zowel technisch als muzikaal. Een Les Paul of een Chet Atkins, dat was top en is nog steeds top.
De populaire gitaristen waren veel minder goed, en bleven vooral hangen rond simpele muziek als folk, blues etc, en speelden vooral simpele pentatonische melodietjes en solo's.

Door de jaren werd de muziek steeds complexer, mede door toedoen van bovenstaande gitaristen, en werden er dus ook hogere eisen gesteld aan de gitaristen. Ergens rond eind jaren 70, begin jaren 80 bereikte dit het hoogtepunt, en kregen we gitaristen die zowel technisch als theoretisch zeer compleet waren, zoals bv Eddie van Halen, Steve Lukather, Steve Vai of Yngwie Malmsteen. Die waren top, en vind ik nog steeds top.
Ook kreeg je een beetje crossover vanwege jazz/fusion etc, met gitaristen als Al di Meola of Allan Holdsworth.
Nu was er wat gitaristen betreft eigenlijk geen onderscheid meer tussen jazz/klassiek en pop/rock. Maar de gitaristen die deze beweging mede tot stand hebben gebracht, zoals Page, Blackmore, Hendrix... ja, die kunnen toch echt niet meer meekomen. Doet overigens niks af aan hun muziek of hun historische betekenis.
Ik zie zelf Eddie van Halen als de gitarist die de evolutie van pop/rock vervolmaakte, en het pentatonische spel eigenlijk compleet losliet, en in plaats daarvan meer speelde met klassieke invloeden, veel diatonisch spel en arpeggios. Voor het eerst was rock echt rock, en niet meer een variant van blues.

nopster
27 september 2005, 13:44
Het is misschien wat raar, maar als ik oude gitaargoden hoor/zie, dan heb ik altijd het gevoel dat het "echter" is. De huidige gitaristen komen bij mij soms wat berekender over. Ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen. :oops:

THW
27 september 2005, 13:56
Tuurlijk de technieken zijn zo langzamerhand zwaar achterhaald.
Maar hun manier van spelen en het gevoel die ze erin brachten zijn tijdloos.
Dat is waarom de jaren 60/70 gitaristen nog zo populair zijn (nostalgie zou ook wel wat ermee te maken hebben bij sommige mensen maar goed).


Trouwens nog ff aandacht voor een ondergewaardeerde gitarist:
http://www.pchapman.com/images/ufo/paulbc.jpg
Paul Chapman
Meer bekend als "De Vervanger voor Michael Schenker" in UFO maar tis een hele goeie gitarist, net zo dan wel niet beter dan Schenker.
Zijn gitaarwerk op NO Place To Run is geweldig :)

The wall of dolls
27 september 2005, 21:00
Valt me op dat al die oude helden uit de jaren 60/70 nog steeds zo populair zijn. Die zijn toch al lang achterhaald? Zowel technisch als muzikaal vind ik mensen als SRV, Hendrix, Page, Blackmore, Clapton, Beck etc nou niet bepaald de absolute top.

Zoals ik het zie, was er vroeger duidelijk een tweedeling, met aan de ene kant de echte topgitaristen/muzikanten, die dan vooral jazz of klassiek speelden, en aan de andere kant de 'populaire' muziek.
Die jazz-gitaristen waren altijd al top, zowel technisch als muzikaal. Een Les Paul of een Chet Atkins, dat was top en is nog steeds top.
De populaire gitaristen waren veel minder goed, en bleven vooral hangen rond simpele muziek als folk, blues etc, en speelden vooral simpele pentatonische melodietjes en solo's.

Door de jaren werd de muziek steeds complexer, mede door toedoen van bovenstaande gitaristen, en werden er dus ook hogere eisen gesteld aan de gitaristen. Ergens rond eind jaren 70, begin jaren 80 bereikte dit het hoogtepunt, en kregen we gitaristen die zowel technisch als theoretisch zeer compleet waren, zoals bv Eddie van Halen, Steve Lukather, Steve Vai of Yngwie Malmsteen. Die waren top, en vind ik nog steeds top.
Ook kreeg je een beetje crossover vanwege jazz/fusion etc, met gitaristen als Al di Meola of Allan Holdsworth.
Nu was er wat gitaristen betreft eigenlijk geen onderscheid meer tussen jazz/klassiek en pop/rock. Maar de gitaristen die deze beweging mede tot stand hebben gebracht, zoals Page, Blackmore, Hendrix... ja, die kunnen toch echt niet meer meekomen. Doet overigens niks af aan hun muziek of hun historische betekenis.
Ik zie zelf Eddie van Halen als de gitarist die de evolutie van pop/rock vervolmaakte, en het pentatonische spel eigenlijk compleet losliet, en in plaats daarvan meer speelde met klassieke invloeden, veel diatonisch spel en arpeggios. Voor het eerst was rock echt rock, en niet meer een variant van blues.

Technisch ok geredeneerd. MAar ik weet niet wat jij van een Page, Clapton of Blackmore hebt geluisterd... alle 3 hebben ze genoeg klassiek werk in hun muziek geintegreerd (nou goed, bij Clapton was het Bruce die dat voor hem deed). Ik vind het buitengewoon zorgwekkend dat mensen muziek zien als een technologische ontwikkeling.

Yes, Genesis, The Soft Machine, Pink FLoyd, King Crimson, Rush: Het waren allemaal popbands die heel wat complexere muziek maakten dan het oersimpele Van Halen (met de in mijn ogen briljante eddie) de kitscherige nepprog van Toto en de mislukte moeilijkdoenerij van Vai en Malmsteen, die toch qua geluid, en de volheid daarvan, inspiratie en kick my ass mentaliteit voor geen meter mee kunnen komen met de soul van de eerdere gitaristen.

Weet je wat jij moet leren? Effectiviteit en kwaliteit hangen never nooit jamais samen met technische moeilijkheidsgraad of theoretische achtergrond. Een simpele riff kan veel meer zeggingskracht hebben dat zo'n wiskundig uitgedokterde waas van noten. Ik zie de verhouding tudssen die gitaristen die jij hier opnoemt uit de jaren '80, buiten Eddie, versus die oudere gitaristen als politici versus burgers. De ene groep kraamt allemaal perfect uitgedokterde zinnen uit waar totaal geen inhoud in zit en de andere groep bevat van alles wat en kan in zowel simpel als intellectueel opzicht best nog wel eens briljante dingen zeggen.

The wall of dolls
27 september 2005, 21:04
Als jij iemand die zijn school niet af heeft gemaakt tegenkomt zeg je toch ook niet: iemand die de universiteit heeft afgerond is veel beter in het leven dan jij ? Leven is net zoiets als muziek

Scali
27 september 2005, 22:01
Technisch ok geredeneerd. MAar ik weet niet wat jij van een Page, Clapton of Blackmore hebt geluisterd... alle 3 hebben ze genoeg klassiek werk in hun muziek geintegreerd (nou goed, bij Clapton was het Bruce die dat voor hem deed). Ik vind het buitengewoon zorgwekkend dat mensen muziek zien als een technologische ontwikkeling.

Technologische ontwikkeling?
Ontwikkeling wel, weet niet wat technologie ermee te maken heeft, afgezien van versterkers en effecten dan...
Wat ik zeg is dat Malmsteen een station verder is dan Blackmore.
Clapton is technisch wel okee, maar houdt het altijd erg simpel, veel pentatonisch spel ook nog. Is nooit echt met z'n tijd meegegaan.
Page is gewoon uitermate rommelig. Duidelijk niet de verfijning van latere rock-gitaristen en jazz/klassieke gitaristen in het algemeen.


Yes, Genesis, The Soft Machine, Pink FLoyd, King Crimson, Rush: Het waren allemaal popbands die heel wat complexere muziek maakten

Dit zijn ook precies het soort bands dat ik bedoelde die in de jaren 70 de ontwikkeling droegen. Maar we hebben het hier puur over het gitaarspel. Jij haalt gitaarspel en muziek een beetje door elkaar denk ik. Die bands maakten complexe muziek, maar het gitaarspel zelf was nog niet volkomen los van de blues, en de virtuositeit was ook nog niet zo groot als bij muzikanten van jazz/klassiek.


dan het oersimpele Van Halen (met de in mijn ogen briljante eddie) de kitscherige nepprog van Toto en de mislukte moeilijkdoenerij van Vai en Malmsteen, die toch qua geluid, en de volheid daarvan, inspiratie en kick my ass mentaliteit voor geen meter mee kunnen komen met de soul van de eerdere gitaristen.

Dat is weer puur een mening waar je absoluut niets mee kunt.
Ik vind zelf dat die eerdere gitaristen eenvoudig speelden en een slechte instrumentbeheersing hadden, terwijl de nieuwe generatie zowel technisch als theoretisch op een niveau werkte dat vergelijkbaar is met jazz/klassiek. Sommige mensen zien slechte instrumentbeheersing juist als 'spelen met gevoel'. Leuke mening, maar daar kun je verder niets mee. Zeker niet omdat ik zelf een andere definitie van 'spelen met gevoel' hanteer, die niet gerelateerd is aan fouten, bepaalde theoretische richtlijnen of snelheid.


Weet je wat jij moet leren? Effectiviteit en kwaliteit hangen never nooit jamais samen met technische moeilijkheidsgraad of theoretische achtergrond.

Daar gaat het helemaal niet om, en je belerende toontje is een beetje jammer.
Technische en theoretische moeilijkheidsgraad geeft wel iets concreets aan van het niveau van het spel van een gitarist. Iedereen begrijpt dat het bestuderen van theorie tijd kost, en dat het veel oefening kost om echt virtuoos op je instrument te worden. Dus iedereen begrijpt dat de nieuwe generatie gitaristen op een hoger niveau bezig was.
Of je die muziek op een hoger niveau mooier vindt of niet, is een kwestie van smaak. Feit is wel dat je makkelijk een niveau lager kunt spelen, maar een niveau hoger spelen kost veel tijd en inzet.


Een simpele riff kan veel meer zeggingskracht hebben dat zo'n wiskundig uitgedokterde waas van noten. Ik zie de verhouding tudssen die gitaristen die jij hier opnoemt uit de jaren '80, buiten Eddie, versus die oudere gitaristen als politici versus burgers. De ene groep kraamt allemaal perfect uitgedokterde zinnen uit waar totaal geen inhoud in zit en de andere groep bevat van alles wat en kan in zowel simpel als intellectueel opzicht best nog wel eens briljante dingen zeggen.

Zeer gevaarlijke uitspraak.
In beide gevallen heb je figuren die onzin uitkramen, en mensen die zinnige dingen zeggen.
Er zijn genoeg gitaristen te bedenken die wel snel kunnen spelen, maar geen echte boodschap hebben. Zo ken ik ook genoeg gitaristen die niet snel kunnen spelen, en geen boodschap hebben (laat ik voor de gein Spike van Di-Rect eens noemen). Ik snap niet waarom de link gelegd wordt bij het snelle spelen. Lijkt me meer een slap excuus.
Omgekeerd zijn er ook zat gitaristen die zowel snel kunnen spelen, als enorm mooie en emotionele solo's neer kunnen zetten, en dan kom je uit op namen als Eddie van Halen, Joe Satriani, Steve Vai, Neal Schon, Steve Lukather etc.
Je gaat me toch niet vertellen dat Steve Vai's For The Love Of God, ondanks zijn Grammy nominatie absoluut geen boodschap heeft, niemand raakt, en alleen maar wiskundig gepiel is? Dan ben je zeer sterk in de minderheid.
En luister eens het album Voice van Neal Schon... Is dat niet geweldig mooi en gevoelig gitaarspel?
http://www.guitar9.com/voice.html

Scali
27 september 2005, 22:05
Als jij iemand die zijn school niet af heeft gemaakt tegenkomt zeg je toch ook niet: iemand die de universiteit heeft afgerond is veel beter in het leven dan jij ? Leven is net zoiets als muziek

Dat geldt ook voor de omgekeerde redenering, en dat wordt ook heel vaak vergeten.
Verder is het nogal krom... Je vergelijking school - leven klopt niet.
Je gaat naar school om (uiteindelijk) een vak te leren. Bij een gitarist is muziek ook z'n vak. Een gitarist die meer van theorie en muziek in het algemeen weet, en z'n instrument beter beheerst, verstaat z'n vak dus beter.
Het is net zoiets als Anton Heyboer vs Rembrandt. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat Rembrandt op een veel hoger niveau bezig was. Maar desalniettemin vinden sommigen toch een Heyboer erg mooi. Anderen vinden het maar kinderachtig geklieder. Dat vind ik zelf bij muziek van Hendrix of Page bv. Het doet me niks, dus het enige dat overblijft is de simpelheid of slordigheid. Zelfs de mensen die Heyboer mooi vinden, zullen toch vooral bewondering hebben voor de manier waarop hij zijn gevoelens in kleuren en patronen vertaalt, en realistisch genoeg zijn om toe te geven dat hij als vakman absoluut niets voorstelt?

Harry
27 september 2005, 22:21
ik vind jouw toontje ook een beetje belerend Scali, als ik het zeggen mag.

Scali
27 september 2005, 22:23
ik vind jouw toontje ook een beetje belerend Scali, als ik het zeggen mag.

Van mij mag je, al begrijp ik niet waarom. Ik onderbouw gewoon mijn visie op gitaristen.

The wall of dolls
27 september 2005, 22:56
Ik moet zeggen dat, hoewel ik er in hak, je het niet onverdienstelijk doet, qua onderbouwen enzo dan. Alleen zijn we het duidelijk niet eens over bepaalde gitaristen. Jimmy Page is rommelig, maar daarom maakt hij rockmuziek en daarom is hij nog geen idioot die niet weet wat hij doet, mijns inziens eerder iemand die totale controle over zijn geluid had, een magnifieke hamerende techniek (wat op dat tempo eigenlijk onmogelijk is) en een onmiskenbaar sterke creatieve kijk op muziek had. Ik heb persoonlijk het idee dat op het moment dat mensen die rock bedrijven met klassiek gaan stoeien ze de weg een beetje kwijtraken in het bos der complexiteit. Eddie van Halen natuurlijk als positieve uitzondering, die in mijn optiek echter het einde van de goede gitaar in de popmuziek inleidde.

HEt briljante in muziek zit hem niet in de middelen (moeilijke schema's) maar in wat je er mee doet. En dat missen die "nieuwkomers" een beetje, die staren zich dood op de middelen.

Edit: For The Love Of God, heb ik het al eens over gehad. Ik vind het klinken alsof hij lijm aan z'n plectrum heeft met een heel matig geluid. En dat vind ik over het algemeen van Steve Vai. Weinig boeiende composities, zonder bezieling en zonder power.

Ik snap trouwens niet, en dat wil ik niet lullig laten klinken, waarom je zo geilt op niet pentatonische ladders. Dat is toch puur dooddoenerij?

The wall of dolls
27 september 2005, 23:15
http://www.guitar9.com/voice.html

Ja sorry, ik heb dit geluisterd, maar ik hoor hier een aantal covers die eenzelfde ontwikkeling kennen als het origineel alleen met veel te veel noten extra. En wederom dat afschuwelijke geluid wat ik ook kreeg toen ik de eerste keer mijn stekker in m'n versterker plugde. MAar dat wordt tegenwoordig blijkbaar gezien als goed geluid... ik vind het niet mooi en niet gevoelig, sorry, sorry, sorry.

Das Schaap
27 september 2005, 23:35
Ik snap trouwens niet, en dat wil ik niet lullig laten klinken, waarom je zo geilt op niet pentatonische ladders. Dat is toch puur dooddoenerij?
Omdat ? Er ligt een hele wereld aan gevoel voorbij pentatonische ladders, en godzijdank dat er meer dan genoeg zijn die daar ook in kijken.
En ik zou toch willen vragen of je nog een keer luistert naar Vai, want wat je nu zegt gaat wel heel ver. Nog nooit iemand dat horen zeggen over FTLOG. :o
En tja ga anders maar over op Andy Timmons. 8-)

Scali
28 september 2005, 00:24
Ik moet zeggen dat, hoewel ik er in hak, je het niet onverdienstelijk doet, qua onderbouwen enzo dan. Alleen zijn we het duidelijk niet eens over bepaalde gitaristen. Jimmy Page is rommelig, maar daarom maakt hij rockmuziek en daarom is hij nog geen idioot die niet weet wat hij doet, mijns inziens eerder iemand die totale controle over zijn geluid had, een magnifieke hamerende techniek (wat op dat tempo eigenlijk onmogelijk is) en een onmiskenbaar sterke creatieve kijk op muziek had.

Hier spreek je jezelf tegen, mijns insziens. Je noemt Page zowel rommelig als iemand met 'totale controle'.
Je zal mij ook niet horen zeggen dat hij niet weet wat hij doet. Zijn muziek is redelijk simpel en klinkt best aardig, dus de kans dat hij weet wat hij doet is erg groot. Het punt is meer dat hij waarschijnlijk niet veel verder dan z'n eigen muziek komt. Zou hij weten wat Malmsteen of Vai nou precies doen? Dat denk ik dus niet. Andersom natuurlijk wel.
Hij is ook creatief, dat moet je hem zeker nageven, zeker omdat hij met beperkte middelen werkt.


Ik heb persoonlijk het idee dat op het moment dat mensen die rock bedrijven met klassiek gaan stoeien ze de weg een beetje kwijtraken in het bos der complexiteit. Eddie van Halen natuurlijk als positieve uitzondering, die in mijn optiek echter het einde van de goede gitaar in de popmuziek inleidde.

Dat is jouw mening. Er zijn hele muziekstromen naast de rock, waarbij ook elektrische gitaren gebruikt worden, dus ontegenzeggelijk ook een bepaalde rock-invloed. Kennelijk vindt niet iedereen dat ze de weg kwijt zijn.


HEt briljante in muziek zit hem niet in de middelen (moeilijke schema's) maar in wat je er mee doet. En dat missen die "nieuwkomers" een beetje, die staren zich dood op de middelen.

Dat is weer een gevaarlijke uitspraak. Dit kun je namelijk makkelijk doortrekken op jazz en klassieke muziek. Daar zitten genoeg moeilijke schema's en virtuoze partijen in. Is dat ook allemaal doodstaren op de middelen? Hoe kan het dan dat die muziek zo'n eeuwigheidswaarde heeft? En als het bij die muziek niet zo is, waarom zou het bij pop/rock wel zo moeten zijn? Bijna per definitie, als ik jou zo hoor?


Edit: For The Love Of God, heb ik het al eens over gehad. Ik vind het klinken alsof hij lijm aan z'n plectrum heeft met een heel matig geluid. En dat vind ik over het algemeen van Steve Vai. Weinig boeiende composities, zonder bezieling en zonder power.

Ik denk dat je het hier goed samenvat. Je snapt het niet. Die muziek is te complex voor jou, of te snel, en daar sta je niet voor open. Dan haak je af. Bij mij is het omgekeerd. Muziek van Hendrix of Page oid vind ik te simpel, en komt op mij vaak over als nogal chaotisch, om maar niet te zeggen herrie. Dan haak ik af. Maar ik kan het wel respecteren als anderen dat mooi vinden. Ik hoop alleen wel dat ze realistisch blijven, en niet gaan denken dat het het mooiste en beste is dat ooit op een gitaar gedaan is, omdat zij die muziek toevallig mooi vinden, en dat andere niet.

Zoals ik al zei, For The Love Of God is genomineerd voor een Grammy. Het kan dan toch niet zo zijn dat het absolute rotzooi is? Ik denk echt dat je wat mist hoor. Het komt niet vaak voor dat een instrumentale gitaarballad genomineerd wordt voor een Grammy, en al zeker niet als dat nummer verder geen 'marketing' heeft gehad, niet in de top 40 is geweest, of in een bekende film oid. Dat nummer moet toch iets hebben dat een hoop mensen aanspreekt.


Ik snap trouwens niet, en dat wil ik niet lullig laten klinken, waarom je zo geilt op niet pentatonische ladders. Dat is toch puur dooddoenerij?

"Geilen op niet-pentatonische ladders" is niet de juiste omschrijving. Wel is het zo dat de pentatonische ladder maar 1 van de velen is. Een van de meest beperkte, en waarschijnlijk ook de meest gebruikte. Ik hou wel van wat afwisseling, dus wil ik ook wel eens wat andere laddertjes horen. Begrijp je het nu?
Ik wil de vraag wel even omdraaien... Wat maakt die pentatonische ladder voor jou zo bijzonder dat al het andere 'puur dooddoenerij' is?

Scali
28 september 2005, 00:30
http://www.guitar9.com/voice.html

Ja sorry, ik heb dit geluisterd, maar ik hoor hier een aantal covers die eenzelfde ontwikkeling kennen als het origineel alleen met veel te veel noten extra. En wederom dat afschuwelijke geluid wat ik ook kreeg toen ik de eerste keer mijn stekker in m'n versterker plugde. MAar dat wordt tegenwoordig blijkbaar gezien als goed geluid... ik vind het niet mooi en niet gevoelig, sorry, sorry, sorry.

Je bent waarschijnlijk de enige op het hele forum die dat vindt.
Ik ga je dan ook verder niet serieus nemen. Als je zulk gitaarspel zo de grond in boort, dan ben je of niet serieus bezig, of je bent gewoon compleet amuzikaal.
Doet me denken aan "Too many notes" in de film Amadeus.
Dat je het niet mooi vindt, is tot daar aan toe, maar deze kritiek staat echt totaal niet in verhouding tot de muziek.

The wall of dolls
28 september 2005, 08:11
Hier spreek je jezelf tegen, mijns insziens. Je noemt Page zowel rommelig als iemand met 'totale controle'.
Je zal mij ook niet horen zeggen dat hij niet weet wat hij doet. Zijn muziek is redelijk simpel en klinkt best aardig, dus de kans dat hij weet wat hij doet is erg groot. Het punt is meer dat hij waarschijnlijk niet veel verder dan z'n eigen muziek komt. Zou hij weten wat Malmsteen of Vai nou precies doen? Dat denk ik dus niet. Andersom natuurlijk wel.
Hij is ook creatief, dat moet je hem zeker nageven, zeker omdat hij met beperkte middelen werkt.



totale controle over zijn geluid. Dat is heel wat anders dan een rommelig spel hebben. Weet je waarom Page zo creatief was? Je moet eens interviews van hem lezen, daar komt hij met stortvloeden aan klassieke blues- en jazzgitaristen die hem boeiden en geinspireerd hebben. Als er mensen met een geweldige gitarist kwamen die ook maar enigzins bekend was, kwam hij met 10 gitaristen uit welke uithoek van de wereld dan ook die niemand anders kende. Niet verder dan zijn eigen muziek my ass.



Dat is jouw mening. Er zijn hele muziekstromen naast de rock, waarbij ook elektrische gitaren gebruikt worden, dus ontegenzeggelijk ook een bepaalde rock-invloed. Kennelijk vindt niet iedereen dat ze de weg kwijt zijn.


In deze steeds depressiever wordende maatschappij zijn er wel meer mensen die alle realiteitszin verliezen




Dat is weer een gevaarlijke uitspraak. Dit kun je namelijk makkelijk doortrekken op jazz en klassieke muziek. Daar zitten genoeg moeilijke schema's en virtuoze partijen in. Is dat ook allemaal doodstaren op de middelen? Hoe kan het dan dat die muziek zo'n eeuwigheidswaarde heeft? En als het bij die muziek niet zo is, waarom zou het bij pop/rock wel zo moeten zijn? Bijna per definitie, als ik jou zo hoor?


Nee, dat zijn mensen die weten wat ze doen, blijkbaar. Maar er blijven altijd mensen die te enthousiast dat moeilijke gedoe willen populariseren en dan krijg je dus van die zgn "Vai-figuren", die hard van stapel lopen. Je moet niet denken dat ik ook zit af te geven op jazz of klassieke muziek. Dat zijn muzieksoorten die mij minstens zoveel boeien als popmuziek. Ik ben van origine ook iemand die freakt op complexe dingen. Maar ik zie alles graag in de juiste perspectieven en kan er dus niet omheen dat er in de popmuziek zo nu en dan ook wel wat goeds wordt gedaan.




Ik denk dat je het hier goed samenvat. Je snapt het niet. Die muziek is te complex voor jou, of te snel, en daar sta je niet voor open. Dan haak je af. Bij mij is het omgekeerd. Muziek van Hendrix of Page oid vind ik te simpel, en komt op mij vaak over als nogal chaotisch, om maar niet te zeggen herrie. Dan haak ik af. Maar ik kan het wel respecteren als anderen dat mooi vinden. Ik hoop alleen wel dat ze realistisch blijven, en niet gaan denken dat het het mooiste en beste is dat ooit op een gitaar gedaan is, omdat zij die muziek toevallig mooi vinden, en dat andere niet.

Zoals ik al zei, For The Love Of God is genomineerd voor een Grammy. Het kan dan toch niet zo zijn dat het absolute rotzooi is? Ik denk echt dat je wat mist hoor. Het komt niet vaak voor dat een instrumentale gitaarballad genomineerd wordt voor een Grammy, en al zeker niet als dat nummer verder geen 'marketing' heeft gehad, niet in de top 40 is geweest, of in een bekende film oid. Dat nummer moet toch iets hebben dat een hoop mensen aanspreekt.


Man, ik vind, ondanks dat ik het niet met je eens bent, dat je het over het algemeen toch wel goed onderbouwt, maar dit is gewoon bullshit. Je denkt van jezelf blijkbaar dat je heel wijs bent omdat je moeilijke muziek kunt verdragen. Ik heb m'n hele leven gezocht naar de meest absurde gefreakte en complexe dingen maar ik kan er gewoon niet onderuit dat er ook simpele dingen zijn die door veel meer zeggingskracht een compensatie hebben voor het technische onvermogen. Waarom denk jij dat ik, omdat ik dat simpele verdedig, ik het moeilijke niet kan aanhoren. Je moet echt oppassen met dat soort dingen hoor




"Geilen op niet-pentatonische ladders" is niet de juiste omschrijving. Wel is het zo dat de pentatonische ladder maar 1 van de velen is. Een van de meest beperkte, en waarschijnlijk ook de meest gebruikte. Ik hou wel van wat afwisseling, dus wil ik ook wel eens wat andere laddertjes horen. Begrijp je het nu?
Ik wil de vraag wel even omdraaien... Wat maakt die pentatonische ladder voor jou zo bijzonder dat al het andere 'puur dooddoenerij' is?

Ik zeg niet dat al hat andere pure dooddoenerij is, althans, dat probeer ik. IK vind het alleen debiel dat je krampachtig iets simpels moet vermijden, want stél je voor, zometeen vinden mensen je niet cool meer omdat je je niet uitsluitend met moeilijke dingen bezighoud, oeh oeh.

Maiden Michiel
28 september 2005, 08:15
Aargh we krijgen hier toch niet weer die discussie?

The wall of dolls
28 september 2005, 08:27
http://www.guitar9.com/voice.html

Ja sorry, ik heb dit geluisterd, maar ik hoor hier een aantal covers die eenzelfde ontwikkeling kennen als het origineel alleen met veel te veel noten extra. En wederom dat afschuwelijke geluid wat ik ook kreeg toen ik de eerste keer mijn stekker in m'n versterker plugde. MAar dat wordt tegenwoordig blijkbaar gezien als goed geluid... ik vind het niet mooi en niet gevoelig, sorry, sorry, sorry.

Je bent waarschijnlijk de enige op het hele forum die dat vindt.
Ik ga je dan ook verder niet serieus nemen. Als je zulk gitaarspel zo de grond in boort, dan ben je of niet serieus bezig, of je bent gewoon compleet amuzikaal.
Doet me denken aan "Too many notes" in de film Amadeus.
Dat je het niet mooi vindt, is tot daar aan toe, maar deze kritiek staat echt totaal niet in verhouding tot de muziek.

Jij lijkt godverdomme wel een of andere Christen die nog nooit buiten zijn gemeenschap is geweest.. Laat de werkelijkheid maar lekker tot je doordringen: er zijn dus zat mensen die dat enorme bagger vinden, ook gitaarliefhebbers. Die hele Vai is een op image belustte gimmick. Moet ik nog verder gaan? Ik houd van beledigen. Weet je wat ik een belediging vind? Dat je iemand niet serieus neemt omdat hij jouw smaak niet heeft en zelfs a-muzikaal vindt. Steek een joint op en ga vanavond lekker neuken, dan word je misschien weer een klein beetje relax.

The wall of dolls
28 september 2005, 08:29
Aargh we krijgen hier toch niet weer die discussie?

Jawel :D Ik zit hier niet om een beetje ja te knikken

Scali
28 september 2005, 08:47
totale controle over zijn geluid. Dat is heel wat anders dan een rommelig spel hebben.

Spelen is toch het controleren van geluid? Daarom snap ik het niet.


Weet je waarom Page zo creatief was? Je moet eens interviews van hem lezen, daar komt hij met stortvloeden aan klassieke blues- en jazzgitaristen die hem boeiden en geinspireerd hebben. Als er mensen met een geweldige gitarist kwamen die ook maar enigzins bekend was, kwam hij met 10 gitaristen uit welke uithoek van de wereld dan ook die niemand anders kende. Niet verder dan zijn eigen muziek my ass.

Waarom hoor ik dat niet terug in zijn muziek dan? Waar jij het over hebt is leuke trivia, maar ook al kent ie 10.000 gitaristen, dat wil nog steeds niet zeggen dat hij de muziek theoretisch doorgrondt, of dat hij zelf de techniek in huis heeft om die muziek ook te spelen. Bij Vai kunnen we het er tenminste over eens zijn dat hij theoretisch en technisch absoluut geen problemen zal hebben met het hele ouvre van Page.


In deze steeds depressiever wordende maatschappij zijn er wel meer mensen die alle realiteitszin verliezen

Mensen die andere muziek maken of beluisteren dan jij, hebben alle realiteitszin verloren? Okee dan.


Nee, dat zijn mensen die weten wat ze doen, blijkbaar. Maar er blijven altijd mensen die te enthousiast dat moeilijke gedoe willen populariseren en dan krijg je dus van die zgn "Vai-figuren", die hard van stapel lopen.

Vai weet heel goed wat hij doet. Dat jij het niet mooi vindt, doet daar absoluut niets aan af. Ik snap alleen niet waarom virtuositeit en complexe muziek veel moeilijker geaccepteerd wordt buiten jazz/klassiek.


Man, ik vind, ondanks dat ik het niet met je eens bent, dat je het over het algemeen toch wel goed onderbouwt, maar dit is gewoon bullshit. Je denkt van jezelf blijkbaar dat je heel wijs bent omdat je moeilijke muziek kunt verdragen. Ik heb m'n hele leven gezocht naar de meest absurde gefreakte en complexe dingen maar ik kan er gewoon niet onderuit dat er ook simpele dingen zijn die door veel meer zeggingskracht een compensatie hebben voor het technische onvermogen. Waarom denk jij dat ik, omdat ik dat simpele verdedig, ik het moeilijke niet kan aanhoren. Je moet echt oppassen met dat soort dingen hoor

Dat denk ik omdat je Steve Vai compleet met de grond gelijk maakt. Jij moet dus oppassen met de uitspraken die je doet, want nu beweer je ineens iets heel anders.
Je moet ook oppassen met uitspraken als "Je denkt van jezelf blijkbaar dat je heel wijs bent omdat je moeilijke muziek kunt verdragen", want ik heb absoluut niet beweerd dat moeilijke muziek iets met wijsheid oid te maken zou hebben.


Ik zeg niet dat al hat andere pure dooddoenerij is, althans, dat probeer ik.

Dat stond er anders letterlijk... Is al de tweede keer dat je niet achter je eigen uitspraken staat.


IK vind het alleen debiel dat je krampachtig iets simpels moet vermijden, want stél je voor, zometeen vinden mensen je niet cool meer omdat je je niet uitsluitend met moeilijke dingen bezighoud, oeh oeh.

Dat heeft helemaal niemand gezegd. Ik weet niet waar je het vandaan haalt. Maar goed, dat snap ik bij zoveel dingen die je zegt niet. Jij lijkt krampachtig snelle of technische muziek te mijden, omdat daar geen gevoel in zou kunnen zitten.

Scali
28 september 2005, 08:54
Jij lijkt godverdomme wel een of andere Christen die nog nooit buiten zijn gemeenschap is geweest.. Laat de werkelijkheid maar lekker tot je doordringen: er zijn dus zat mensen die dat enorme bagger vinden, ook gitaarliefhebbers.

Nee, ze vinden het misschien niet mooi. Maar iedere serieuze luisteraar zal er in ieder geval in kunnen herkennen dat de man goed gitaar kan spelen, en zich zo goed kan uitdrukken op gitaar, dat het bijna als een stem is.


Die hele Vai is een op image belustte gimmick. Moet ik nog verder gaan? Ik houd van beledigen. Weet je wat ik een belediging vind? Dat je iemand niet serieus neemt omdat hij jouw smaak niet heeft en zelfs a-muzikaal vindt. Steek een joint op en ga vanavond lekker neuken, dan word je misschien weer een klein beetje relax.

Blijkbaar snap je er absoluut niets van.
Het gaat er niet om dat je een andere smaak hebt. Het gaat erom dat jij alles wat niet jouw smaak is, met de grond gelijk maakt. Dat kan ik niet serieus nemen. Die Neal Schon kan echt wel gitaarspelen hoor. Jouw commentaar is absoluut ongepast. Als je dat serieus meent, ben je dus amuzikaal, want dan mis je alles wat die man aan het doen is. Ik kan ook muzikaliteit waarderen in muziek die ik niet direct mooi vind. Waarom kan jij dat niet?

The wall of dolls
28 september 2005, 09:05
Spelen is toch het controleren van geluid? Daarom snap ik het niet.



Niet geheel. Bepaalde klankkleuren moet je toch echt met een knopje regelen



Waarom hoor ik dat niet terug in zijn muziek dan? Waar jij het over hebt is leuke trivia, maar ook al kent ie 10.000 gitaristen, dat wil nog steeds niet zeggen dat hij de muziek theoretisch doorgrondt, of dat hij zelf de techniek in huis heeft om die muziek ook te spelen. Bij Vai kunnen we het er tenminste over eens zijn dat hij theoretisch en technisch absoluut geen problemen zal hebben met het hele ouvre van Page.


Omdat je er nog nooit serieus naar geluisterd hebt, blijkbaar? Smalend: of heb je geen herkenbare stukjes gehoord?




Mensen die andere muziek maken of beluisteren dan jij, hebben alle realiteitszin verloren? Okee dan.


Dat zeg ik toch niet, je quote een stukje dat buiten de context naar jouw smaak kan worden geinterpreteerd. Jij beweert dat mensen die Vai niet kunnen waarderen... nou je beweert nog net niet dat het idioten zijn, maar het zit er dik in dat je er toe in staat bent.




Vai weet heel goed wat hij doet. Dat jij het niet mooi vindt, doet daar absoluut niets aan af. Ik snap alleen niet waarom virtuositeit en complexe muziek veel moeilijker geaccepteerd wordt buiten jazz/klassiek.


Misschien een idee om daar eens achter te komen





Dat denk ik omdat je Steve Vai compleet met de grond gelijk maakt. Jij moet dus oppassen met de uitspraken die je doet, want nu beweer je ineens iets heel anders.
Je moet ook oppassen met uitspraken als "Je denkt van jezelf blijkbaar dat je heel wijs bent omdat je moeilijke muziek kunt verdragen", want ik heb absoluut niet beweerd dat moeilijke muziek iets met wijsheid oid te maken zou hebben.


Je doet anders te veel moeite om alleen het moeilijke door mijn strot te duwen. Ik duw Page terug




Dat stond er anders letterlijk... Is al de tweede keer dat je niet achter je eigen uitspraken staat.


dat jij niet capabel bent om begrijpend te lezen is niet mijn probleem. Maar ik wil het best nog wel een keer uitleggen.



Dat heeft helemaal niemand gezegd. Ik weet niet waar je het vandaan haalt. Maar goed, dat snap ik bij zoveel dingen die je zegt niet. Jij lijkt krampachtig snelle of technische muziek te mijden, omdat daar geen gevoel in zou kunnen zitten.

Ik kan in elke soort muziek bepaalde mensen waarderen. Soms zijn dat de clichévoorbeelden, soms niet

The wall of dolls
28 september 2005, 09:15
Jij lijkt godverdomme wel een of andere Christen die nog nooit buiten zijn gemeenschap is geweest.. Laat de werkelijkheid maar lekker tot je doordringen: er zijn dus zat mensen die dat enorme bagger vinden, ook gitaarliefhebbers.

Nee, ze vinden het misschien niet mooi. Maar iedere serieuze luisteraar zal er in ieder geval in kunnen herkennen dat de man goed gitaar kan spelen, en zich zo goed kan uitdrukken op gitaar, dat het bijna als een stem is.


Die hele Vai is een op image belustte gimmick. Moet ik nog verder gaan? Ik houd van beledigen. Weet je wat ik een belediging vind? Dat je iemand niet serieus neemt omdat hij jouw smaak niet heeft en zelfs a-muzikaal vindt. Steek een joint op en ga vanavond lekker neuken, dan word je misschien weer een klein beetje relax.

Blijkbaar snap je er absoluut niets van.
Het gaat er niet om dat je een andere smaak hebt. Het gaat erom dat jij alles wat niet jouw smaak is, met de grond gelijk maakt. Dat kan ik niet serieus nemen. Die Neal Schon kan echt wel gitaarspelen hoor. Jouw commentaar is absoluut ongepast. Als je dat serieus meent, ben je dus amuzikaal, want dan mis je alles wat die man aan het doen is. Ik kan ook muzikaliteit waarderen in muziek die ik niet direct mooi vind. Waarom kan jij dat niet?

Omdat ik in mijn wereldje overdadig nootgebruik overbodig acht. Daarom. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat hij geen muziek kan maken. Hooguit dat zijn geluid rag is en dat hij te veel noten op zijn zang heeft.

Scali
28 september 2005, 09:17
Niet geheel. Bepaalde klankkleuren moet je toch echt met een knopje regelen

Niet geheel, maar wel gedeeltelijk? Je had het over totale controle. Dus daar valt het spel zelf ook onder dan.
En wat moet ik maken van knopjes regelen? Dat Page een goede gitarist was omdat hij aan de knopjes van z'n gitaar en versterker draaide? Dat soort dingen vind ik echt totaal niet ter zake doen. Hoe zit het met akoestisch spel dan, als er geen knopjes of versterkers zijn?


Omdat je er nog nooit serieus naar geluisterd hebt, blijkbaar? Smalend: of heb je geen herkenbare stukjes gehoord?

Okee, ik speel het spelletje even mee. Laten we aannemen dat ik niets weet van Page. Kun jij dan aan de hand van een paar voorbeelden even uitleggen waar al die invloeden van Page zitten, in zijn muziek? Even uitleggen wat voor akkoordprogressies hij gebruikt, wat voor toonladders, wat voor melodielijnen etc?
Dan weten we allebei waar we over praten.


Dat zeg ik toch niet, je quote een stukje dat buiten de context naar jouw smaak kan worden geinterpreteerd.

Wat bedoel je dan wel met die opmerking over realiteitszin?


Jij beweert dat mensen die Vai niet kunnen waarderen... nou je beweert nog net niet dat het idioten zijn, maar het zit er dik in dat je er toe in staat bent.

Dat beweer ik helemaal niet. Maar zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten...
Het gaat ook om waardering. Ik vind zelf ook een hoop muziek van Vai helemaal niet mooi. Maar ik waardeer wel dat hij op een hoog niveau bezig is. Er zijn een aantal nummers die ik wel enorm mooi vind, en dat is voor mij ook genoeg bewijs dat hij ook met smaak en gevoel kan spelen, hoewel dat misschien niet in elk nummer even duidelijk naar voren komt.


Misschien een idee om daar eens achter te komen

Leg het maar uit, als je het weet.


Je doet anders te veel moeite om alleen het moeilijke door mijn strot te duwen.

Is toch logisch? Het makkelijke waardeer je al, daar hoeven we het niet over te hebben.


Ik kan in elke soort muziek bepaalde mensen waarderen. Soms zijn dat de clichévoorbeelden, soms niet

Noem dan eens wat virtuoze gitaristen die jij kunt waarderen. Ik ben benieuwd.

Scali
28 september 2005, 09:20
Omdat ik in mijn wereldje overdadig nootgebruik overbodig acht. Daarom.

Grappig, aangezien je anderen ervan beticht dat ze niet verder kijken dan hun eigen wereldje. Blijkt dus dat je dat vooral zelf doet.
'Overdadig' is iets dat niet objectief vastgesteld kan worden. Het geldt alleen in jouw wereldje.
Dan nog vind ik het heel wat anders om iets overbodig te achten dan om gewoon iemand compleet met de grond gelijk te maken. Maar dan gaan we het over dingen als respect hebben enzo. Dat schiet ook niet op.

nopster
28 september 2005, 09:35
Bij een goeie gitarist denk ik altijd aan het totaalpakket. MIJN nr 1 gitarist is Rory Gallagher. Als ik aan hem denk, dan zie en hoor ik niet enkel het geniale gitaarspel zelf, maar alles die rond hem hangt: de sfeer, de power waarmee hij speelde, de soort muziek, de controle die hij over zijn gitaar heeft, zijn "tone", de riffs die ik zo goed ken, de solo's enz... het is een wereld op zich.

BB King kan mij met 3 noten meer raken, dan Vai met 30 noten. Dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur, simpel...
Zeg ik hiermee dat Vai niet goed is? Tuurlijk niet.

The wall of dolls
28 september 2005, 09:53
Niet geheel, maar wel gedeeltelijk? Je had het over totale controle. Dus daar valt het spel zelf ook onder dan.
En wat moet ik maken van knopjes regelen? Dat Page een goede gitarist was omdat hij aan de knopjes van z'n gitaar en versterker draaide? Dat soort dingen vind ik echt totaal niet ter zake doen. Hoe zit het met akoestisch spel dan, als er geen knopjes of versterkers zijn?

Okee, ik speel het spelletje even mee. Laten we aannemen dat ik niets weet van Page. Kun jij dan aan de hand van een paar voorbeelden even uitleggen waar al die invloeden van Page zitten, in zijn muziek? Even uitleggen wat voor akkoordprogressies hij gebruikt, wat voor toonladders, wat voor melodielijnen etc?
Dan weten we allebei waar we over praten.



Ik speel het spelletje niet mee. Het geluid wordt niet gevormd door die paar missers die hij maakt, dat is het technische aspect in zijn spel, dat geluid blijft hetzelfde als hij missers maakt.

Ik zie ook niet in waarom die progressies en schema's je kijk op een nummer zouden veranderen. Gaat het jou wel om de muziek? Je loopt maar te mekkeren over theorie enzo. Muziek is praktijk hoor, dat je t even weet



Wat bedoel je dan wel met die opmerking over realiteitszin?


Die opmerking zou overlap kunnen hebben met dat wat jij beweerde



Dat beweer ik helemaal niet. Maar zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten... er staat ook niet dat jij dat beweert.


Leg het maar uit, als je het weet.
Ik weet het niet, ik ben druk doende er achter te komen waarom mensen het wél goed vinden



Is toch logisch? Het makkelijke waardeer je al, daar hoeven we het niet over te hebben.


Je geeft al een goede voorzet. Johan cruijff, een van de meest briljante voetballers ooit in al zijn simpelheid. Bewees dat voetbal niet het spel van de techniek, maar van het inzicht is. Sommige dingen zijn ook net muziek he.



Noem dan eens wat virtuoze gitaristen die jij kunt waarderen. Ik ben benieuwd.

Dat heeft net zo min zin. Pat Metheny speelde al zo'n beetje professioneel gitaar toen ie nog geen noot kon lezen. Hij zal dan ook wel weer niet goed genoeg zijn

Scali
28 september 2005, 10:42
Ik speel het spelletje niet mee. Het geluid wordt niet gevormd door die paar missers die hij maakt, dat is het technische aspect in zijn spel, dat geluid blijft hetzelfde als hij missers maakt.

Maar zou hij niet NOG beter zijn, als hij die missers niet maakte?


Ik zie ook niet in waarom die progressies en schema's je kijk op een nummer zouden veranderen. Gaat het jou wel om de muziek? Je loopt maar te mekkeren over theorie enzo. Muziek is praktijk hoor, dat je t even weet

We hadden het even niet over de kijk op een nummer. Jij beweerde dat Page een ongekende kennis en invloed had van gitaristen etc. Dus vraag ik waar ik dat kan merken in zijn muziek. Mag ik concluderen dat je dat niet hoort in zijn muziek dan, omdat je nu ineens terugkrabbelt, en je gaat verschuilen achter dooddoeners als 'muziek is praktijk'?


Die opmerking zou overlap kunnen hebben met dat wat jij beweerde

Je staat dus weer niet achter je beweringen? Denk dan na voordat je wat post.


er staat ook niet dat jij dat beweert.

Er staat wel dat dit is wat ik zou bedoelen. Dat is dus niet het geval.


Ik weet het niet, ik ben druk doende er achter te komen waarom mensen het wél goed vinden

Dat is heel makkelijk: ze vinden het goed omdat dat hun smaak is.
Komen we weer terug op het verschil tussen iets goed vinden en iets niet goed vinden, en iets kunnen waarderen of totaal de grond in boren.


Je geeft al een goede voorzet. Johan cruijff, een van de meest briljante voetballers ooit in al zijn simpelheid. Bewees dat voetbal niet het spel van de techniek, maar van het inzicht is. Sommige dingen zijn ook net muziek he.

Als je Cruijff wat beter kent, dan weet je dat hij een sterke voorkeur heeft voor technische voetballers, en dat het type voetbal dat hij speelde (zowel als speler als als coach) steeds het technische als uitgangspunt had, waardoor het inzicht naar boven kon komen (je kunt niet het overzicht over het spel houden als je moeite hebt met een bal aannemen).
Dus in tegenstelling tot jou had Cruijff helemaal niets tegen techniek, maar lag het juist aan de grondslag van zijn voetbal.
Waarom zou het bij gitaristen niet zo zijn dat ze door hun technische virtuositeit juist beter hun gevoel in hun spel kunnen leggen omdat ze de basis van het spelen zo goed beheersen?


Dat heeft net zo min zin. Pat Metheny speelde al zo'n beetje professioneel gitaar toen ie nog geen noot kon lezen. Hij zal dan ook wel weer niet goed genoeg zijn

Dat is een jazzgitarist, en zoals ik steeds al zei, wordt in jazz complexiteit en virtuositeit wel gewaardeerd. De vraag is waarom er in rockmuziek ipv waardering juist een antipathie heerst.

Maiden Michiel
28 september 2005, 11:01
Even een simpel vraagje voor TWOD:

Waarom is het nodig om gitaristen zoals Vai af te branden?

Acajou
28 september 2005, 11:17
Even een simpel vraagje voor TWOD:

Waarom is het nodig om gitaristen zoals Vai af te branden?

Ff nog een toevoeging, waarom is het nodig om te neuzelen over gitaristen, ga gewoon lekker spelen.

Ik heb het gevoel dat jullie er meer over lullen dan doen, ik moet zeggen dat het lullen wel redelijk briljant gebeurt :D
Enige wat jullie allebei denken is dat als je er mooi over kan lullen dat je dan ook gelijk hebt, foutje.

Btw heb van de week de Vai dvd weer is gekeken en het is echt wel super wat hij kan hoor, en dat voor iemand die redelijk vai moe was geworden.

Scali
28 september 2005, 11:47
Ff nog een toevoeging, waarom is het nodig om te neuzelen over gitaristen, ga gewoon lekker spelen.

Dat lijkt me een vraag voor de oprichters van het forum... En ook een vraag aan jezelf. Waarom kom jij op dit forum en lees je dit soort topics ipv dat je gitaar speelt?


Enige wat jullie allebei denken is dat als je er mooi over kan lullen dat je dan ook gelijk hebt, foutje.

Lijkt me een beetje een omgekeerde redenering.
Natuurlijk staan mensen over het algemeen achter het standpunt in een discussie. Het is het uitgangspunt dat je denkt dat je gelijk hebt. Anders komt er toch nooit een discussie op gang?
En wat jij even samenvat als 'mooi lullen', is het opdelen van de argumenten in objectieve en subjectieve delen. Over het subjectieve hoeft niet gediscussieerd te worden... Als jij iets nou mooi vindt, dan is dat zo. Over de objectieve dingen moeten we het ook eens kunnen worden, want dat zijn over het algemeen gewoon feiten en gegevens. Zo zijn we het er in ieder geval al over eens dat Page rommelig speelt, om maar eens wat te noemen. De subjectieve beleving daarvan is ook duidelijk. De een vindt dat mooi, de ander niet. Dan is dat deel dus al opgeklaard.

crrrN
28 september 2005, 14:00
Synyster Gates van Avenged Sevenfold. Waarschijnlijk kent niemand van jullie hem, maar hij kan echt super goed gitaar spelen. Denk aan het gevoel van Slash met de snelheid van Dimebag.

http://forums.wakingthefallen.com/attachment.php?attachmentid=16&stc=1

Anders downl.... euh koop maar:
Avenged Sevenfold: City of Evil of Waking the Fallen.
Of nummers: Seize the Day, Bat Country, Second Heartbeat, I Won't see you tonight part I. etc.

The wall of dolls
28 september 2005, 14:02
Maar zou hij niet NOG beter zijn, als hij die missers niet maakte?


Dat weet ik niet. Ik vind het wel lekker spontaan.




We hadden het even niet over de kijk op een nummer. Jij beweerde dat Page een ongekende kennis en invloed had van gitaristen etc. Dus vraag ik waar ik dat kan merken in zijn muziek. Mag ik concluderen dat je dat niet hoort in zijn muziek dan, omdat je nu ineens terugkrabbelt, en je gaat verschuilen achter dooddoeners als 'muziek is praktijk'?


Door de manier waarop ik Led Zeppelin luisterde ben ik enorm veel parallelen met klassieke muziek tegengekomen. Ik had eerst eeen afkeer tegen klassieke muziek, toen dacht ik plots van: he dit is niet eens heel erg verschillend. Vraag mij niet waar het in ligt. Maar toen ik daarna interviews van Page las kon ik mij daar zodoende wel in vinden



Je staat dus weer niet achter je beweringen? Denk dan na voordat je wat post.


Ik sta nog altijd hetzelfde achter mijn bewering. IK denk / uit mezelf alleen net zo rommelig als Page speelt




Er staat wel dat dit is wat ik zou bedoelen. Dat is dus niet het geval.



...



Dat is heel makkelijk: ze vinden het goed omdat dat hun smaak is.
Komen we weer terug op het verschil tussen iets goed vinden en iets niet goed vinden, en iets kunnen waarderen of totaal de grond in boren.


Ik heb er zelf toch ook belang bij dat ik dat goed vind? smaak is trouwens niet iets vaststaands, het verandert met de dag en met de invloed.




Als je Cruijff wat beter kent, dan weet je dat hij een sterke voorkeur heeft voor technische voetballers, en dat het type voetbal dat hij speelde (zowel als speler als als coach) steeds het technische als uitgangspunt had, waardoor het inzicht naar boven kon komen (je kunt niet het overzicht over het spel houden als je moeite hebt met een bal aannemen).
Dus in tegenstelling tot jou had Cruijff helemaal niets tegen techniek, maar lag het juist aan de grondslag van zijn voetbal.
Waarom zou het bij gitaristen niet zo zijn dat ze door hun technische virtuositeit juist beter hun gevoel in hun spel kunnen leggen omdat ze de basis van het spelen zo goed beheersen?



Dat zie ik toch duidelijk anders. Hij was geen Ronaldo of Maradonna, hij was een teamspeler en natuurlijk heb je de nodige techniek nodig, maar dat was niet zijn hoofddoel.




Dat is een jazzgitarist, en zoals ik steeds al zei, wordt in jazz complexiteit en virtuositeit wel gewaardeerd. De vraag is waarom er in rockmuziek ipv waardering juist een antipathie heerst.

IK kan er wel weer allemaal hersenspinsels op loslaten, maar ik dnek dat de interactie tussen het pop- en virtuosogedeelte niet goed loopt ofzo. Voor tot zover want ik voel alweer discussies oplaaien

The wall of dolls
28 september 2005, 14:11
Even een simpel vraagje voor TWOD:

Waarom is het nodig om gitaristen zoals Vai af te branden?

:D dat weet niemand

Acajou
28 september 2005, 14:33
Ff nog een toevoeging, waarom is het nodig om te neuzelen over gitaristen, ga gewoon lekker spelen.

Dat lijkt me een vraag voor de oprichters van het forum... En ook een vraag aan jezelf. Waarom kom jij op dit forum en lees je dit soort topics ipv dat je gitaar speelt?


Enige wat jullie allebei denken is dat als je er mooi over kan lullen dat je dan ook gelijk hebt, foutje.

Lijkt me een beetje een omgekeerde redenering.
Natuurlijk staan mensen over het algemeen achter het standpunt in een discussie. Het is het uitgangspunt dat je denkt dat je gelijk hebt. Anders komt er toch nooit een discussie op gang?
En wat jij even samenvat als 'mooi lullen', is het opdelen van de argumenten in objectieve en subjectieve delen. Over het subjectieve hoeft niet gediscussieerd te worden... Als jij iets nou mooi vindt, dan is dat zo. Over de objectieve dingen moeten we het ook eens kunnen worden, want dat zijn over het algemeen gewoon feiten en gegevens. Zo zijn we het er in ieder geval al over eens dat Page rommelig speelt, om maar eens wat te noemen. De subjectieve beleving daarvan is ook duidelijk. De een vindt dat mooi, de ander niet. Dan is dat deel dus al opgeklaard.

Mijn god jij kan het echt niet helepen he ?

Btw ik zit hier niet in mijn eigen tijd.

Harry
28 september 2005, 16:59
go Alhambra!!!! (wtf betekent Acajou???)




ik heb dat Steve Vai meesterwerk eens gedownload om te horen waarom het nou ook al weer zo knap was.... en bij de eerste tonen wist ik alweer dat ik het altijd al saai heb gevonden. Lekker dan, heeft ie zich jaren voor niks de pestpokke zitten trainen en oefenen......

Scali
28 september 2005, 17:58
Door de manier waarop ik Led Zeppelin luisterde ben ik enorm veel parallelen met klassieke muziek tegengekomen. Ik had eerst eeen afkeer tegen klassieke muziek, toen dacht ik plots van: he dit is niet eens heel erg verschillend. Vraag mij niet waar het in ligt. Maar toen ik daarna interviews van Page las kon ik mij daar zodoende wel in vinden

Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.


Dat zie ik toch duidelijk anders. Hij was geen Ronaldo of Maradonna, hij was een teamspeler en natuurlijk heb je de nodige techniek nodig, maar dat was niet zijn hoofddoel.

Je denkt dat je het anders ziet, omdat je niet goed hebt gelezen wat ik geschreven heb. Het woord 'hoofddoel' heb ik niet gebruikt. Ik heb het woord 'uitgangspositie' gebruikt.
In feite zeg je dus precies hetzelfde als ik.

Scali
28 september 2005, 18:00
Mijn god jij kan het echt niet helepen he ?

Btw ik zit hier niet in mijn eigen tijd.

Ga jij ff lekker ergens anders stoken. Wat wil je nou bereiken, man?

Scali
28 september 2005, 18:02
ik heb dat Steve Vai meesterwerk eens gedownload om te horen waarom het nou ook al weer zo knap was.... en bij de eerste tonen wist ik alweer dat ik het altijd al saai heb gevonden. Lekker dan, heeft ie zich jaren voor niks de pestpokke zitten trainen en oefenen......

Als je denkt dat artiesten die muziek speciaal voor jou maken, heb je wel een heel egocentrisch wereldbeeld :)
Er zijn genoeg mensen te vinden die het schitterend vinden, dus Steve Vai heeft het echt niet voor niets gedaan. Sorry dat ik je uit de droom help.

The wall of dolls
28 september 2005, 18:16
Door de manier waarop ik Led Zeppelin luisterde ben ik enorm veel parallelen met klassieke muziek tegengekomen. Ik had eerst eeen afkeer tegen klassieke muziek, toen dacht ik plots van: he dit is niet eens heel erg verschillend. Vraag mij niet waar het in ligt. Maar toen ik daarna interviews van Page las kon ik mij daar zodoende wel in vinden

Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.


Dat zie ik toch duidelijk anders. Hij was geen Ronaldo of Maradonna, hij was een teamspeler en natuurlijk heb je de nodige techniek nodig, maar dat was niet zijn hoofddoel.

Je denkt dat je het anders ziet, omdat je niet goed hebt gelezen wat ik geschreven heb. Het woord 'hoofddoel' heb ik niet gebruikt. Ik heb het woord 'uitgangspositie' gebruikt.
In feite zeg je dus precies hetzelfde als ik.

Zucht, man, het wordt wel een beetje vervelend hoor. Die mierenneukerij omdat jij mij dingen denkt te zien zeggen die ik toch niet helemaal zo zeg. en ik hap ook elke keer weer, dat snap ik ook niet.

Roy K.
28 september 2005, 18:46
go Alhambra!!!! (wtf betekent Acajou???)




ik heb dat Steve Vai meesterwerk eens gedownload om te horen waarom het nou ook al weer zo knap was.... en bij de eerste tonen wist ik alweer dat ik het altijd al saai heb gevonden. Lekker dan, heeft ie zich jaren voor niks de pestpokke zitten trainen en oefenen......

Omdat ene "Harry" zijn muziek niet kan waarderen? :D

Trouwens, door dat geoefen kan hij zich nu gevariëerder uiten dan iemand die dat minder gedaan heeft...

MusicManMaestro
28 september 2005, 19:46
Het zal geen verrassing zijn dat ik het voor 99 % eens ben met de replies van Scali, behalve deze uitspraak dan :



. Ergens rond eind jaren 70, begin jaren 80 bereikte dit het hoogtepunt, en kregen we gitaristen die zowel technisch als theoretisch zeer compleet waren, zoals bv Eddie van Halen .......


Eddie was nou niet bepaald theoretisch onderlegd hoor . :wink:
Mede daardoor had hij een gitaarstijl die voor die tijd uniek was.

Scali
28 september 2005, 19:54
Eddie was nou niet bepaald theoretisch onderlegd hoor . :wink:
Mede daardoor had hij een gitaarstijl die voor die tijd uniek was.

Valt mee hoor. Hij heeft van jongs af aan klassieke pianoles gehad, en daaraan heeft ie een deel van z'n gitaarspel/compositie ontleend.
Het is inderdaad misschien niet een theoretisch genie, maar vergeleken met de gemiddelde bluesrocker van die tijd was hij toch een stuk verder, en vooral anders georienteerd.

The wall of dolls
28 september 2005, 20:16
Ben je minder ver als je bluesrocker bent? Man kraam niet van die onzin uit.

Scali
28 september 2005, 20:30
Ben je minder ver als je bluesrocker bent? Man kraam niet van die onzin uit.

Ik had het puur over het theoretische aspect. Lees goed voordat je mensen onterecht beticht van het uitkramen van onzin.
Sowieso snap ik jouw constante overdreven en beledigende reacties niet. Voel je je aangesproken ofzo?

Harry
28 september 2005, 20:46
go Alhambra!!!! (wtf betekent Acajou???)




ik heb dat Steve Vai meesterwerk eens gedownload om te horen waarom het nou ook al weer zo knap was.... en bij de eerste tonen wist ik alweer dat ik het altijd al saai heb gevonden. Lekker dan, heeft ie zich jaren voor niks de pestpokke zitten trainen en oefenen......

Omdat ene "Harry" zijn muziek niet kan waarderen? :D

Trouwens, door dat geoefen kan hij zich nu gevariëerder uiten dan iemand die dat minder gedaan heeft...



ik wil er eigenlijk mee zeggen dat Scali Vai wel de beste kan vinden, en het als een feit beschouwd dat hij het werkelijk ook is, maar dat ik er geen reet aan vind zodat het voor mij geen waarde heeft.
Kortom; smaken verschillen, en dat is een feit

Luca P
28 september 2005, 21:32
Steve Saai..eh Vai??
:D
Die muziek snap ik echt niet.
Kan er niks aan doen. Het bereikt mijn eh.......aura niet.
Dat vreemde snelle gefriemel over die snaren.
Eigenlijk wel raar, want het snelle gefriemel van Tommy Emmanuel snap ik wel.
En het langzame gefriemel ook.
Misschien hoor ik zijn muziek beter omdat er geen overdrives, distortions, compressoren, limiters, versnellingen, DOHC's enzo tussen zitten.

Tot nu toe is Tommy dus de beste van de wereld!
En het zal lang duren voordat iemand anders zijn/haar gefriemel mij zal doen glimjuichen.

Alhoewel, ik ga zo naar bed....
:razz:

Scali
28 september 2005, 22:40
ik wil er eigenlijk mee zeggen dat Scali Vai wel de beste kan vinden, en het als een feit beschouwd dat hij het werkelijk ook is, maar dat ik er geen reet aan vind zodat het voor mij geen waarde heeft.
Kortom; smaken verschillen, en dat is een feit

Je hebt niet goed gelezen. Ik heb al eerder gezegd dat ik de meeste muziek van Vai ook helemaal niet goed vind, maar dat ik wel respect en waardering op kan brengen voor het niveau waarop hij bezig is.
Ik vind hem dus helemaal niet de beste. Ik luister zijn muziek niet eens. Maar ik verdedig hem wel als hij met de grond gelijk wordt gemaakt, want dat verdient de beste man absoluut niet.

LuukieRayVaughan
29 september 2005, 09:12
Waarom word nou hetzelfde steeds gezegd maar op 100 verschillende manieren ??

Philippe
29 september 2005, 10:45
Nog beter: Waarom zie ik al 2 pagina's geen plaatjes

Maiden Michiel
29 september 2005, 10:52
Waarom word nou hetzelfde steeds gezegd maar op 100 verschillende manieren ??

Waarom wordt hetzelfde herhaald in 1000 topics?

Heeft iets te maken met "borden" en "koppen".

THW
29 september 2005, 14:30
ON TOPIC!!!
http://www.freewebs.com/danhawkins/Dan%20rockin.jpg
Dan Hawkins van The Darkness

Maiden Michiel
29 september 2005, 14:39
Was mijn held op deze pagina al genoemd?

http://www.nicowobben.com/m/maca211002_11.jpg


:)

koella
30 september 2005, 00:11
Wie is da? :D

Scali
30 september 2005, 00:45
Tony MacAlpine.
Zowel gitaar- als pianovirtuoos.
Speelt metal, klassiek, jazz, en alles daartussenin. Zeker de moeite waard om eens wat CDs van hem te gaan luisteren (met de nadruk op 'wat', meer dan 1, mede door al die verschillende stijlen die hij speelt. Soms is het 80s hair/shredmetal, soms is het bebop... dan vind je ineens een stuk van Chopin... etc).

DivisionBell
30 september 2005, 01:06
Tony MacAlpine.
Zowel gitaar- als pianovirtuoos.
Speelt metal, klassiek, jazz, en alles daartussenin. Zeker de moeite waard om eens wat CDs van hem te gaan luisteren (met de nadruk op 'wat', meer dan 1, mede door al die verschillende stijlen die hij speelt. Soms is het 80s hair/shredmetal, soms is het bebop... dan vind je ineens een stuk van Chopin... etc).

Die is vet ja, hij speelt ook in die Steve Vai formatie. Van zijn eigen werk heb ik die jazz-fusion achtige muziek.. echt heel apart en mooi 8)

Maiden Michiel
30 september 2005, 08:00
Aanraders zijn wat mij betreft van Tony:

- Maximum Security
- Chromaticity

koella
30 september 2005, 11:02
Ja die ken ik natuurlijk wel.
Maar wat is die oud geworden.
Ja logisch natuurlijk... :oops:

Sonno
30 september 2005, 23:53
Aanraders zijn wat mij betreft van Tony:

- Maximum Security
- Chromaticity

Vergeet Premonition niet!

PS: Tony is de opper-king der opper-kings! 8-)
En pas gitaar gaan spelen vanaf z'n 16e! :o

- Eric -
2 oktober 2005, 22:48
Brian May
Tommy Emmanuel
Joe Satriani 8-)

Marcel2
4 oktober 2005, 20:01
Maar weer wat plaatjes in plaats van oeverloos gebekvecht.
Mijn favorieten (de beste gitarist ter wereld bestaat niet):

Tommy Emmanuel

http://www.bobbycochran.com/images/tommy_emmanuel/tommy0026%20copy.jpg

Jimi Hendrix

http://www.literatura.hu/rock/progressive/images/hendrix/jim.jpg

Harry Sacksioni

http://www.hetkruispunt.nl/cms_files/Image/theater/HARS1.jpg

En de man die ik tot mijn grote verbazing nog niet op dit draadje ben tegengekomen, de meester van de slide gitaar, Ry Cooder

http://www.100megsfree4.com/deltabluesmn/images/rycooder1.jpg

nopster
4 oktober 2005, 20:29
Ry staat bij mijn "coole". :)
Maar hier mag hij gerust ook bij ...

The wall of dolls
4 oktober 2005, 23:13
Harry Sacksioni vond ik destijds wel machtig, toen ik hem een paar jaar terug zag voor CKV. Die 3 verschillende gitaarlijntjes vond ik wel heel goed gedaan.

Die Tommy Emanuel, nu ik hem zie, dat is toch niet... is dat die man die virtuoos blues en boogie dingen loopt te doen... ik zag laatst een filmpje van iemand die op zich briljant gitaar kon spelen, maar ik vond het toch niet echt goed vanwege a) zijn onbeheerste drang om de zaak af te rafelen b) zijn attitude, je zag hem echt bijna letterlijk dat applaus uit dat publiek trekken. En dat was jammer want hij had mij makkelijk kunnen boeien als hij even een paar versnellingen lager speelde op bepaalde momenten. Maar ik vraag me dus af of hij dat was

Marcel2
5 oktober 2005, 07:36
Harry Sacksioni vond ik destijds wel machtig, toen ik hem een paar jaar terug zag voor CKV. Die 3 verschillende gitaarlijntjes vond ik wel heel goed gedaan.

Die Tommy Emanuel, nu ik hem zie, dat is toch niet... is dat die man die virtuoos blues en boogie dingen loopt te doen... ik zag laatst een filmpje van iemand die op zich briljant gitaar kon spelen, maar ik vond het toch niet echt goed vanwege a) zijn onbeheerste drang om de zaak af te rafelen b) zijn attitude, je zag hem echt bijna letterlijk dat applaus uit dat publiek trekken. En dat was jammer want hij had mij makkelijk kunnen boeien als hij even een paar versnellingen lager speelde op bepaalde momenten. Maar ik vraag me dus af of hij dat was

Ik denk dat dat iemand anders moet zijn geweest.

THW
5 oktober 2005, 08:14
Nog maar een keertje:
http://www.gmwguitars.com/class/jakewhitepicture.JPG
Jake e Lee

The wall of dolls
5 oktober 2005, 09:46
Harry Sacksioni vond ik destijds wel machtig, toen ik hem een paar jaar terug zag voor CKV. Die 3 verschillende gitaarlijntjes vond ik wel heel goed gedaan.

Die Tommy Emanuel, nu ik hem zie, dat is toch niet... is dat die man die virtuoos blues en boogie dingen loopt te doen... ik zag laatst een filmpje van iemand die op zich briljant gitaar kon spelen, maar ik vond het toch niet echt goed vanwege a) zijn onbeheerste drang om de zaak af te rafelen b) zijn attitude, je zag hem echt bijna letterlijk dat applaus uit dat publiek trekken. En dat was jammer want hij had mij makkelijk kunnen boeien als hij even een paar versnellingen lager speelde op bepaalde momenten. Maar ik vraag me dus af of hij dat was

Ik denk dat dat iemand anders moet zijn geweest.

Hij hield z'n plectrum ook op zon manier vast... maarja. T zal wel, ik ga eens wat van die man opzoeken, hebben we meer aan :D

nopster
5 oktober 2005, 09:59
Je vind enkele links met filmpjes van Tommi terug in het off-topic gedeelte.

Bobbel
5 oktober 2005, 13:24
Zonder enige twijfel vindt ik / is dit de beste:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/i_pete1977.jpg

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/Pete_Townshend.jpg

nopster
5 oktober 2005, 14:39
Die man blijft hetzelfde. Heel sjiek.

The wall of dolls
5 oktober 2005, 16:07
Je vind enkele links met filmpjes van Tommi terug in het off-topic gedeelte.

Het is m :D

Als ie rustig speelt vind ik hem serieus heel erg goed :o . Ik vind hem alleen wat minder als ie echt supersnel speelt. Dan wordt t te onbeheerst ofzo. Niet dat ik in een positie verkeer om hem te bekritiseren hoor :D

Roy K.
6 oktober 2005, 14:18
Zonder enige twijfel vindt ik / is dit de beste:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/i_pete1977.jpg

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/Pete_Townshend.jpg

Goh



Nooit gedacht dat een bejaarde die ik niet ken de beste gitarist ter wereld zou zijn...

Harry
6 oktober 2005, 14:35
maar toch is hij goed!

Roy K.
6 oktober 2005, 14:38
Zou best kunnen kunnen hoor. De beste gitarist ter wereld speelt in ieder geval op een Gibson Les Paul...

Bl44t44p
6 oktober 2005, 17:30
Je kent Peter Townshend niet ?!

Solid
8 oktober 2005, 11:34
Paul landers, das de beste!:p

Paultje-k
8 oktober 2005, 12:48
Paul Landers is toch die van Rammstein???

Richard Kruspe is dan nog beter...

:)

Solid
8 oktober 2005, 13:50
Paul Landers is toch die van Rammstein???

Richard Kruspe is dan nog beter...

:)

Hmm.,..dat dacht ik niet. Richard speelt veel te grof, Paul speelt met veel meer melodie.

Maiden Michiel
8 oktober 2005, 16:28
http://www.cort.ch/EGuitars/Artist_Signature/zaza/Neil_Zaza_3_m.jpg

Vind ik ook erg goed.
Melodie a la Satriani, maar naar mijn mening veel betere songs!

Das Schaap
8 oktober 2005, 16:43
Vind hem juist minder boeiend. :cool:

Maar tijd om deze held weer even neer te zetten.
http://www.andytimmons.com/images/photo_02_lg.jpg 8-)

Ries Peters
13 oktober 2005, 20:52
Mijn Alltime Favorites:
http://img428.imageshack.us/img428/9479/izzyaslash9ti.th.jpg (http://img428.imageshack.us/my.php?image=izzyaslash9ti.jpg)

Izzy Stradlin en Slash.

Slash is mijn favoriet, technisch niet de beste maar zijn solos hebben iets, iets emotioneels. Geweldig

Izzy word volgens mij vaak onderschat als: De 2e gitarist van Guns N' Roses terwijl hij echt goed kan spelen :razz:

THW
20 oktober 2005, 20:39
http://home.no.net/hawkwind/pictures41.jpg
Eddie Clarke

http://www.the-fuze.com/images/Chris_Poland_Color.jpg
Chris Poland 8-)

hoofd
20 oktober 2005, 20:59
Izzy word volgens mij vaak onderschat als: De 2e gitarist van Guns N' Roses terwijl hij echt goed kan spelen :razz:

Izzy kan erg goed liedjes schrijven, ik heb nog wat solo-werk van 'm liggen en dat zet ik vaker op dat GnR moet ik bekennen. Hij is geen bijzondere gitarist of zanger, maar hij weet ijzersterke liedjes te verzinnen.

thefox
20 oktober 2005, 22:32
Beste gitarist van de wereld is een beetje moeilijk. Verschilt namelijk nogal per stijl..
dit zijn wel favorieten voor mij
http://www.aldimeola.com/pictures/54.jpg
Al di Meola
http://www.joecano.com/george%20benson.jpg
George Benson (niet zn commerciele werk, maar meer het serieuze jazz werk. Hij is wat mij betreft de beste of een van de beste jazz gitaristen op deze planeet)
http://www.nga.ch/img/Blue%20Img/B.B.King_1.jpg
BB King
http://www.nicie.org/archive/carl%20veryhen.jpg
Carl Verheyen
http://www.edfila.com/wes/images/wes0.jpg
Deze heeft geen uitleg nodig lijkt me :P (Wes Montgomery)

Funkwalker
28 oktober 2005, 13:55
de beste gitarist ter wereld is waarschijnlijk geen bekend persoon,
maar als hij dat wel is dan kies ik mike einziger wat die maakt echt, naar mijn idee, veel originele dingen:

check

http://fender.demonweb.co.uk/players/images/MikeEinziger.jpg

Bobbel
28 oktober 2005, 20:02
Zonder enige twijfel vindt ik / is dit de beste:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/i_pete1977.jpg

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/Pete_Townshend.jpg

Goh



Nooit gedacht dat een bejaarde die ik niet ken de beste gitarist ter wereld zou zijn...

omg je kent hem niet! Pete Townshend... gitarist van The Who... zoals hij een a accoord speelt kan niemand het...

THW
28 oktober 2005, 20:23
http://i.realone.com/assets/rn/cms/2004/large/Judas_Priest_3_-_Ozzfest_2004_-_lg.6355692.jpg

Roy K.
29 oktober 2005, 02:08
Zonder enige twijfel vindt ik / is dit de beste:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/i_pete1977.jpg

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/Pete_Townshend.jpg

Goh



Nooit gedacht dat een bejaarde die ik niet ken de beste gitarist ter wereld zou zijn...

omg je kent hem niet! Pete Townshend... gitarist van The Who... zoals hij een a accoord speelt kan niemand het...

En daarom is hij de beste gitarist ter wereld? :lol:


Wel mooi dat jij daar van kan genieten...

Wormaap
29 oktober 2005, 02:39
Gewoonweg grappig hoe iemand die nieteens Pete fucking Townshend kent lekker sarcastisch probeert over te komen :-D

Thijs G
29 oktober 2005, 17:51
Naar mijn mening

http://www.johnpetrucci.com/images/JP7.jpg

TMKXL
29 oktober 2005, 23:58
Naar mijn mening

http://www.johnpetrucci.com/images/JP7.jpg

+1

Damage Inc.
30 oktober 2005, 08:38
Ik vind nogmaals, dat er geen beste is.
Je kan er een het beste vínden, dus ja zoals eerder gezegd 'je mening'.
En dan ook nog, neem bijv. de Rock/Metal gitaristen die altijd zo standaard als beste worden bestempeld zoals Kirk Hammett, John Petrucci, Yngwie Malmsteen, Joe Satriani, ze zijn zo ongeveer allemaal hetzelfde op een manier.
Ze hebben een eigen stijl, de een kan niet wat de ander kan misschien maar de ander kan weer niet wat de ene kan.
Ze zijn allemaal "het beste"... op hun eigen manier.
En als je het gaat berekenen op een manier enzo en allemaal precies gaat uitzoeken dan zal er wel een beste zijn misschien, maar daar gaat het toch niet om.
Misschien is het wel leuk om na te gaan..... wie het mééste kan :wink: .
Is dat geen makkelijke vraag :razz: ?

GreetingZ
- Damage Inc.

Pegasus
30 oktober 2005, 21:58
Naar mijn mening

http://www.johnpetrucci.com/images/JP7.jpg

In dit geval spreek je jezelf behoorlijk tegen. Het volgende schreef je namelijk in de rubriek Gigs/concerten (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=59562&start=15):


Petrucci :

Well, after seeing this preformence he isn't in my top list anymore. He's starting to sound a lot like Cooley, Ferrari etc. Non of his solo sounded actually good, only uber-fast playing. Which is cool if you make it sound good ( Lane, Vai... ) but it didn't. It was just wanking, all the freaking time...

Maar je kan natuurlijk inmiddels weer van mening zijn veranderd.

Harry
31 oktober 2005, 12:02
gisteren even in Zoetermeer geweest bij Bumblefoot, wat kan die kerel spelen zeg! Gelukkig was het geen pure notenpoeperij, maar zat er ook humor en rock 'n roll bij. Geluid was belabberd, maar je kon nog wel horen dat Ron Thal ook nog eens geweldig zingt.
Heb hem nog even gesproken na het optreden (net als zowat de rest van het publiek) en het bleek ook nog een aardige vent te zijn.

Roy K.
31 oktober 2005, 12:12
Waarom kom je duur nu mee aan? :cry:

Harry
31 oktober 2005, 12:45
ik wist het niet, een vriend belde dat hij naar een gitarist ging kijken die hij uit New York kende, en of ik zin had om mee te gaan.....

Roy K.
31 oktober 2005, 12:56
ah zo...

THW
31 oktober 2005, 16:42
http://www.nolifetilmetal.com/images/lizzy_sykeslynott.jpg
Phil Lynott en John Sykes 8-)

Das Schaap
31 oktober 2005, 18:20
gisteren even in Zoetermeer geweest bij Bumblefoot, wat kan die kerel spelen zeg! Gelukkig was het geen pure notenpoeperij, maar zat er ook humor en rock 'n roll bij. Geluid was belabberd, maar je kon nog wel horen dat Ron Thal ook nog eens geweldig zingt.
Heb hem nog even gesproken na het optreden (net als zowat de rest van het publiek) en het bleek ook nog een aardige vent te zijn.
Heh als zelfs jij niet zeurt dan moet ie wel dus echt goed zijn.
Zoals eigenlijk al overduidelijk is. Was ie alleen met zijn band ?
Ik had em gezien met Freak Kitchen, Eklundh en Bumblefoot zijn echte guitar buddies.

Djurre
31 oktober 2005, 19:40
josse van jitiizer

http://img290.imageshack.us/img290/6522/foto2098gl.jpg

http://img290.imageshack.us/img290/5734/foto2128fo.jpg

http://img290.imageshack.us/img290/3712/foto2136fy.jpg

Harry
31 oktober 2005, 22:00
Heh als zelfs jij niet zeurt dan moet ie wel dus echt goed zijn.
Zoals eigenlijk al overduidelijk is. Was ie alleen met zijn band ?
Ik had em gezien met Freak Kitchen, Eklundh en Bumblefoot zijn echte guitar buddies.



normaal ben ik niet zo van de snelle gitaristen, teveel gepiel enzo. Kon hij ook wat van, maar de show was wel grappig. Dat scheelt weer.

Hij speelde met de band Bumblefoot, met Dennis Leeflang op drums en de zanger/gitarist en de bassist van the Nerve.

Ries Peters
1 november 2005, 20:15
Izzy word volgens mij vaak onderschat als: De 2e gitarist van Guns N' Roses terwijl hij echt goed kan spelen :razz:

Izzy kan erg goed liedjes schrijven, ik heb nog wat solo-werk van 'm liggen en dat zet ik vaker op dat GnR moet ik bekennen. Hij is geen bijzondere gitarist of zanger, maar hij weet ijzersterke liedjes te verzinnen.

Dat ben ik wel met je eens :razz:

FenderBender
5 november 2005, 18:32
Er bestaat natuurlijk niet zoiets als de beste gitaris en blablablablablablablablabla..........

Zo dat hebben we gehad; mijn persoonlijke voorkeuren.

onbetwist op nummer 1:
David Gilmour - Deze gitarist heeft mij ook het meest beinvloed. melodieen die zich onmiddelijk in je hoofd nestelen, en iedere noot wordt gespeelt alsof het zijn laatste is.

BB King wat een geweldige timing en een verschrikkelijk mooie toon heeft die man.

Steve Vai - 1 van de weinige gitaristen die gevoel kan koppelen aan een fabuleuze techniek, en met een volstrekt eigen unieke stijl.

en Hendrix, want zonder Hendrixxx.......

Jax
5 november 2005, 18:52
http://img.photobucket.com/albums/v442/abbnetmembers/Leno%20Stills/90.jpg
Mark Tremonti, om zijn ijzersterke riffs.
http://www.mnblues.com/picjpg/murf/mato03.jpg
Mato Nanji, om zijn sleezy blueswerk, en zijn heerlijk dirty sound.
http://www.undercover.com.au/pics/tommyemmanuel010904_3.jpg
Tommy Emmanuel om zowel zijn technisch als zijn muzikaal vermogen, waar ik elke keer weer versteld om sta.

Pegasus
5 november 2005, 19:00
anji, om zijn sleezy blueswerk, en zijn heerlijk dirty sound.
http://www.undercover.com.au/pics/tommyemmanuel010904_3.jpg
Tommy Emmanuel om zowel zijn technisch als zijn muzikaal vermogen, waar ik elke keer weer versteld om sta.

Wat staan die vingers van zijn linkerhand raar.

nopster
5 november 2005, 21:16
Mato Nanji speelt idd lekker vuil. :)

RadioWood
7 november 2005, 15:14
Éen van mijn favorieten, die volgens mij nog niet getoond is:

http://www.veen.com/greg/images/johnnygreenwood.jpg

FruscianteFan
7 november 2005, 16:00
Ik ben de laatste tijd heel hard bezig mezelf te verdiepen in Radiohead :)

Geweldige band, vooral die prachtige sfeer die ze ook live weten neer te zetten :)

Scali
7 november 2005, 16:07
Als ik alleen al zie hoe ie z'n gitaar beethoudt, dan weet ik eigenlijk al genoeg.

Stratman70
7 november 2005, 16:12
anji, om zijn sleezy blueswerk, en zijn heerlijk dirty sound.
http://www.undercover.com.au/pics/tommyemmanuel010904_3.jpg
Tommy Emmanuel om zowel zijn technisch als zijn muzikaal vermogen, waar ik elke keer weer versteld om sta.

Wat staan die vingers van zijn linkerhand raar.
+1, zal wel net een slide van zijn hand zijn, terwijl zijn ringvinger nog op de toets rust ofzo, maar ziet er idd raar uit.

Luca P
7 november 2005, 19:06
Nee hoor.
Hij pakt gewoon de snaren zoals zijn vingers staan.
Soms moet je nu eenmaal rare houding aannemen om die noten te pakken.
Hij doet vooral veel met zijn duim over de hals.
Iets wat een klassieke gitarist niet zo snel zal/mag doen volgens mij.
Maar het werkt wel.
Als je hem een keer live bezig ziet berijp je het.
En dan begrijp je ook meteen waarom Tommy de beste gitarist ter wereld is!
8-)

WICKED
7 november 2005, 20:49
die tommy moet eens wat strecht oefeningen doen :seriousf:

AlterEgo
7 november 2005, 21:35
Als ik alleen al zie hoe ie z'n gitaar beethoudt, dan weet ik eigenlijk al genoeg.
Nee, dat weet je niet.

Stratman70
8 november 2005, 10:02
Als ik alleen al zie hoe ie z'n gitaar beethoudt, dan weet ik eigenlijk al genoeg.
Nee, dat weet je niet.

Precies! Dat weet je dus echt niet! Heb je 'm wel eens gehoord? Dan praat je wel anders.

Scali
8 november 2005, 10:22
Precies! Dat weet je dus echt niet! Heb je 'm wel eens gehoord? Dan praat je wel anders.

Als je je gitaar zo laag hangt, kun je nooit je pols onder de hals krijgen, en maak je het jezelf enorm moeilijk om te gaan spelen. De manier waarop ie aanslaat doet ook enorm spastisch aan. Zie je ook bij bv Bush en Nirvana enzo. Kijk eens naar bv Shawn Lane om te zien hoe het wel moet.
"Jonny's extremely aggressive guitar playing has led him in the past to repetitive strain injury in his right arm."
Mijn indruk klopte dus.

Ik ken Radiohead wel, en ben absoluut niet onder de indruk van het gitaarwerk. Het is niet snel genoeg om indruk te maken, niet zuiver genoeg om indruk te maken, en ook qua compositie vind ik het niet bijzonder interessant. Wijkt toch totaal af van al die andere gitaristen die hier genoemd zijn? Maar dat zal wel aan mij liggen. Voor sommigen is de gitarist van hun favoriete bandje automatisch de beste gitarist ter wereld. Ik hou die twee liever gescheiden. Ik wil dus ook niet zeggen dat Radiohead niet leuk is om naar te luisteren (niet dat het nou mijn favoriete bandje is, maar dat terzijde), maar alleen dat het nou niet het meest indrukwekkende gitaarwerk ooit is.

Roy K.
8 november 2005, 10:34
Ik luister weinig naar acoustische gitaarmuziek, maar van Tommy weet ik dat ie echt verschrikkelijk goed is, ik zou 'm zeker es uit checken Scali (voordat je de plank nog meer mis slaat! :razz: )

Set Wenker
8 november 2005, 10:59
Precies! Dat weet je dus echt niet! Heb je 'm wel eens gehoord? Dan praat je wel anders.

Als je je gitaar zo laag hangt, kun je nooit je pols onder de hals krijgen, en maak je het jezelf enorm moeilijk om te gaan spelen. De manier waarop ie aanslaat doet ook enorm spastisch aan. Zie je ook bij bv Bush en Nirvana enzo. Kijk eens naar bv Shawn Lane om te zien hoe het wel moet.
"Jonny's extremely aggressive guitar playing has led him in the past to repetitive strain injury in his right arm."
Mijn indruk klopte dus.

Ik ken Radiohead wel, en ben absoluut niet onder de indruk van het gitaarwerk. Het is niet snel genoeg om indruk te maken, niet zuiver genoeg om indruk te maken, en ook qua compositie vind ik het niet bijzonder interessant. Wijkt toch totaal af van al die andere gitaristen die hier genoemd zijn? Maar dat zal wel aan mij liggen. Voor sommigen is de gitarist van hun favoriete bandje automatisch de beste gitarist ter wereld. Ik hou die twee liever gescheiden. Ik wil dus ook niet zeggen dat Radiohead niet leuk is om naar te luisteren (niet dat het nou mijn favoriete bandje is, maar dat terzijde), maar alleen dat het nou niet het meest indrukwekkende gitaarwerk ooit is.

Yep, en daar noem je gelijk één van de kwaliteiten van een goede gitarist.

Hoe hij zijn gitaar vasthoudt dat doet er natuurlijk niet toe. Dat hoor je echt niet terug op de plaat.

Stratman70
8 november 2005, 11:22
Precies! Dat weet je dus echt niet! Heb je 'm wel eens gehoord? Dan praat je wel anders.

Als je je gitaar zo laag hangt, kun je nooit je pols onder de hals krijgen, en maak je het jezelf enorm moeilijk om te gaan spelen. De manier waarop ie aanslaat doet ook enorm spastisch aan. Zie je ook bij bv Bush en Nirvana enzo. Kijk eens naar bv Shawn Lane om te zien hoe het wel moet.
"Jonny's extremely aggressive guitar playing has led him in the past to repetitive strain injury in his right arm."
Mijn indruk klopte dus.

Ik ken Radiohead wel, en ben absoluut niet onder de indruk van het gitaarwerk. Het is niet snel genoeg om indruk te maken, niet zuiver genoeg om indruk te maken, en ook qua compositie vind ik het niet bijzonder interessant. Wijkt toch totaal af van al die andere gitaristen die hier genoemd zijn? Maar dat zal wel aan mij liggen. Voor sommigen is de gitarist van hun favoriete bandje automatisch de beste gitarist ter wereld. Ik hou die twee liever gescheiden. Ik wil dus ook niet zeggen dat Radiohead niet leuk is om naar te luisteren (niet dat het nou mijn favoriete bandje is, maar dat terzijde), maar alleen dat het nou niet het meest indrukwekkende gitaarwerk ooit is.
Oepssss.... ik was weer eens te snel met mijn grote mond. Ik dacht dat je het over Tommy Emmanuel had. :lol: :oops: :oops: :oops: :oops:
Je hebt gelijk als je het over dat andere plaatje hebt, met die andere gitarist.

Scali
8 november 2005, 11:36
Oepssss.... ik was weer eens te snel met mijn grote mond. Ik dacht dat je het over Tommy Emmanuel had. :lol: :oops: :oops: :oops: :oops:
Je hebt gelijk als je het over dat andere plaatje hebt, met die andere gitarist.

Inderdaad, Tommy Emmanuel is grote klasse :)

Scali
8 november 2005, 11:40
Yep, en daar noem je gelijk één van de kwaliteiten van een goede gitarist.

Dus volgens jou is "Het is niet snel genoeg om indruk te maken, niet zuiver genoeg om indruk te maken, en ook qua compositie vind ik het niet bijzonder interessant." een kwaliteit van een goede gitarist? (daar sloeg het dus op, hij is niet virtuoos, in tegenstelling tot de andere gitaristen).
Wat krom.
Maar je bedoelt natuurlijk te zeggen dat anders beter is. Ben ik het ook niet mee eens. Anders kan beter zijn, maar is het zeker niet altijd. In dit geval vind ik dus van niet.


Hoe hij zijn gitaar vasthoudt dat doet er natuurlijk niet toe. Dat hoor je echt niet terug op de plaat.

Dat komt alleen omdat ze bij het afmixen steeds "Ow f*ck my wrist!" eruit hebben ge-edit.
Goede techniek is de grondslag voor goed gitaarspel. Deze kerel heeft dat dus niet, en loopt alleen z'n armen te slopen. Maar goed ook, hoe eerder hij z'n pezen onherstelbaar beschadigt, hoe eerder hij stopt met muziekmaken.

Set Wenker
8 november 2005, 15:04
Nee, ik dacht dat je het feit dat het afweek van de andere genoemde gitaristen (naast je andere argumenten over techniek etc) gebruikte als argument om te onderbouwen dat het geen goede gitarist is. Daar was ik het niet mee eens want ik vind afwijkend en dus origineel spel wel een eigenschap van een goede gitarist.

Ik vind daarnaast niet dat een goede techniek persé de basis hoeft te zijn voor goed gitaarspel. Al bespeelt hij de gitaar met zn leuter, zal mij een zorg zijn, als het maar goed klinkt.

Das Schaap
8 november 2005, 23:46
Goede techniek is de grondslag voor goed gitaarspel. Deze kerel heeft dat dus niet, en loopt alleen z'n armen te slopen. Maar goed ook, hoe eerder hij z'n pezen onherstelbaar beschadigt, hoe eerder hij stopt met muziekmaken.
Ach als je kijkt hoeveel shredders wel niet operaties hebben ondergaan.
Je vond Paul Gilbert toch goed ? :roll:

Scali
9 november 2005, 00:10
Ach als je kijkt hoeveel shredders wel niet operaties hebben ondergaan.
Je vond Paul Gilbert toch goed ? :roll:

Hadden ze maar beter op hun techniek moeten letten he? :)
De echte ultrashredders als Petrucci, Malmsteen, Batio, Lane hebben nooit operaties ondergaan voor dergelijke blessures, voor zover ik weet.

Das Schaap
9 november 2005, 01:03
Geen kwestie van techniek, meer gewoon vergeten op te warmen. :cool:
Tja dat is niet iets waar Petrucci bang voor hoeft te zijn met al zijn voorbereidingen tot opwarmen. :lol:

En Michael Angelo, de man met de befaamde techniek, heeft volgens mij wel operaties gehad. Maar dat kwam bij hem dus ook door hetzelfde, niet opwarmen en meteen racen.

En bij Malmsteen verwacht ik eigenlijk ook wel iets, als je ziet hoe hij live vooral bezig is, dan zou ik niet gek kijken als hij opeens ook in een pose staat waarbij je een soortgelijke opmerking kan maken als bij die dude van Radiohead.

Pegasus
10 november 2005, 23:39
Geen kwestie van techniek, meer gewoon vergeten op te warmen. :cool:
Tja dat is niet iets waar Petrucci bang voor hoeft te zijn met al zijn voorbereidingen tot opwarmen. :lol:

En Michael Angelo, de man met de befaamde techniek, heeft volgens mij wel operaties gehad. Maar dat kwam bij hem dus ook door hetzelfde, niet opwarmen en meteen racen.

En bij Malmsteen verwacht ik eigenlijk ook wel iets, als je ziet hoe hij live vooral bezig is, dan zou ik niet gek kijken als hij opeens ook in een pose staat waarbij je een soortgelijke opmerking kan maken als bij die dude van Radiohead.

Malmsteen heeft bij mijn weten een ongeluk gehad naar aanleiding waarvan hij is geopereerd. Dat zal van invloed kunnen zijn geweest op zijn spel.

Rw
13 november 2005, 15:06
mijn lijstje dan ook maar
1 Rory Gallagher
http://www.irishreader.com/Features/images/Rory%20Gallagher.gif
2 BB King
http://www.cr.nps.gov/delta/blues/images/people/bb_king1.jpg
3 Duane Allman
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/56/Duane1.jpg
4 John Scofield
http://www.jazzkaar.ee/2004/pics/John%20Scofield180.jpeg
5 Mark knoflook
http://www.fendereurope.com/players/images/knopfler.jpg
6 Neil zaza (suf figuur maar kan leuk spelen)
http://www.szguitar.com/Neil%20Zaza2.jpg
7 Jack Black (LOL)
http://www.floridatoday.com/news/verge/images/2004/mar/jack%20black.jpg

Buebo
19 november 2005, 14:15
Als ik alleen al zie hoe ie z'n gitaar beethoudt, dan weet ik eigenlijk al genoeg.

Wat een reinste onzin!
http://www.myguitarsolo.com/Players/NunoBettencourt.jpg





http://www.guitarraonline.com.ar/nuno.jpg

Try that one for size!

Of
http://www.metallerium.com/images15/art90-2.jpg
Ok Richie hangt hem dan niet verschikkelijk laag maar hij hoeft hem echt niet onder zijn kin te hangen om zijn waanzinnige dingen te spelen.

No offense maar ken je gitaristen voor je zulke claims maakt.

subbie
18 december 2005, 14:11
http://www.getthatsound.com/General%20Assets/Images/Hetfield.jpg
james hetfield
http://www.universos-paralelos.com/entrevistas/images%5Cpetrucci01.jpg
john petrucci
http://www.therockradio.com/billy-corgan.jpg
billy corgan
http://ragdoll.metalkings.ru/Alexi-Laiho/children-of-bodom-tuska-2003/cob-120703-13.jpg
alexi laiho

MoserCustomShopDotCom
19 december 2005, 12:58
Vette foto van James :D

Mijn top 5:

1) Stevie Nimmo
http://www.bluearmadillo.com/images/artists/stevie_nimmo/Stevie_Nimmo.jpg

2) Dan Fastuca
http://i21.photobucket.com/albums/b263/fastuca/33fe696c.jpg
3) Joe Stump
http://carlinoguitars.com/images/berklee02_7_1_.jpg

4) Miika Tenkula
http://gallery.metal-district.de/data/media/24/Sentenced_5.jpg

5) Andy LaRoque
http://www.photomistress.com/albumz/FaveShots/1KD10233.jpg

mmm.. Er zijn zoveel geweldige gitaristen.. Maar deze springen er momenteel even uit voor mij.

Crutch
19 december 2005, 20:13
Dude! Mijn held:


http://biografie.leonardo.it/img/bio/s/Stevie_Ray_Vaughan.jpg

Stevie :-D

vulvasonic
19 december 2005, 21:53
Niet de meest voordelige foto van Rory....... :o

http://www.irishreader.com/Features/images/Rory%20Gallagher.gif

Roy K.
20 december 2005, 10:16
http://i21.photobucket.com/albums/b263/fastuca/33fe696c.jpg


:seriousf:

MoserCustomShopDotCom
20 december 2005, 14:41
http://i21.photobucket.com/albums/b263/fastuca/33fe696c.jpg


:seriousf:

http://www.danfastuca.com/music.html

Nu jij weer

:seriousf:
:-D

Kaboemba
20 december 2005, 15:07
http://i21.photobucket.com/albums/b263/fastuca/33fe696c.jpg


:seriousf:

http://www.danfastuca.com/music.html

Nu jij weer

:seriousf:
:-D

Sorry maar hij blijft

:seriousf:

Rw
30 december 2005, 21:48
achja rory zag er op het laatst niet echt super uit...

bult vet met daaronder een kapotte lever en een mooi stel hersens meernie :-D

Utreg
31 december 2005, 15:28
Malmsteen is NAAR MIJN MENING de beste, het is niet zomaar gevoelloos shredden. Luister naar Brothers, Amberdawn, Blue e.d Jason Becker was trouwens ook geweldig.

worst
1 januari 2006, 14:49
1 joe satriani
2 steve vai
3 ynwie malmsteen
4 jimi hendrix
5 james hetfied
6 stevie ray vaughn

MoserCustomShopDotCom
2 januari 2006, 22:53
Malmsteen is NAAR MIJN MENING de beste, het is niet zomaar gevoelloos shredden. Luister naar Brothers, Amberdawn, Blue e.d Jason Becker was trouwens ook geweldig.

Check Joe Stump dan ook!

Yngwie is een grote invloed op hem geweest!

http://www.joestump.com

GibsonDC
3 januari 2006, 17:18
angus young :cool:
http://ilovefanta.canalblog.com/images/angus_young___AC_DC_.jpg

Reel Big Fish
3 januari 2006, 17:25
http://www.inmusicwetrust.com/articles/images/70/h07-reelbigfish2.jpg

Aaron Barett van Reel Big Fish 8-)

metallic
3 januari 2006, 20:26
haha veel hierover te vertellen..
als ik puur technisch gezien naar de gitarist kijk, moet ik toch kiezen voor steve vai..ik heb concerten van hem(op dvds) gezien en hij doet dingen op de gitaar wat ik niet voor mogelijk hield, echter mijn persoonlijke favourite is toch joe satriani. Ook een man met een hele goeie techniek, en kan ook heel snel zijn. Alleen joe satriani spreekt mij muzikaal veel meer aan, en is niet als bijv. steve vai en yngwie malmsteem zo een snelheids freak. Joe satriani speeld wat hij mooi vind, of dat nu lastig of makkelijk is, hij is ook veel meer bescheiden dan de rest van die snelheids freaks. En steve vai geeft me gelijk als ik zeg dat die joe satriani de beste gitarist ter wereld is(kijk maar naar : the greatest guitar player in the world). Joe satriani heeft ook lesgegeven aan succesvolle gitaristen. Namelijk: steve vai, jeff tyson, kirk hammett. Nou is vai nog niet zo een ego tripper, maar die ingwie malmsteem kan ik echt niet uitstaan. Ik weet niet of iemand hier het G3 concert hebben gezien? vai, satriani en malmsteem. Werkelijk ik werd gek van hem, als zijn nummers lijken op elkaar. Bij het improviseren steeds maar die toonladdertjes zo snel mogelijk spelen.

Joe ga nog een tijdje zo door:D

metallic
3 januari 2006, 20:26
haha veel hierover te vertellen..
als ik puur technisch gezien naar de gitarist kijk, moet ik toch kiezen voor steve vai..ik heb concerten van hem(op dvds) gezien en hij doet dingen op de gitaar wat ik niet voor mogelijk hield, echter mijn persoonlijke favourite is toch joe satriani. Ook een man met een hele goeie techniek, en kan ook heel snel zijn. Alleen joe satriani spreekt mij muzikaal veel meer aan, en is niet als bijv. steve vai en yngwie malmsteem zo een snelheids freak. Joe satriani speeld wat hij mooi vind, of dat nu lastig of makkelijk is, hij is ook veel meer bescheiden dan de rest van die snelheids freaks. En steve vai geeft me gelijk als ik zeg dat die joe satriani de beste gitarist ter wereld is(kijk maar naar : the greatest guitar player in the world). Joe satriani heeft ook lesgegeven aan succesvolle gitaristen. Namelijk: steve vai, jeff tyson, kirk hammett. Nou is vai nog niet zo een ego tripper, maar die ingwie malmsteem kan ik echt niet uitstaan. Ik weet niet of iemand hier het G3 concert hebben gezien? vai, satriani en malmsteem. Werkelijk ik werd gek van hem, als zijn nummers lijken op elkaar. Bij het improviseren steeds maar die toonladdertjes zo snel mogelijk spelen.

Joe ga nog een tijdje zo door:D

metallic
3 januari 2006, 20:27
haha veel hierover te vertellen..
als ik puur technisch gezien naar de gitarist kijk, moet ik toch kiezen voor steve vai..ik heb concerten van hem(op dvds) gezien en hij doet dingen op de gitaar wat ik niet voor mogelijk hield, echter mijn persoonlijke favourite is toch joe satriani. Ook een man met een hele goeie techniek, en kan ook heel snel zijn. Alleen joe satriani spreekt mij muzikaal veel meer aan, en is niet als bijv. steve vai en yngwie malmsteem zo een snelheids freak. Joe satriani speeld wat hij mooi vind, of dat nu lastig of makkelijk is, hij is ook veel meer bescheiden dan de rest van die snelheids freaks. En steve vai geeft me gelijk als ik zeg dat die joe satriani de beste gitarist ter wereld is(kijk maar naar : the greatest guitar player in the world). Joe satriani heeft ook lesgegeven aan succesvolle gitaristen. Namelijk: steve vai, jeff tyson, kirk hammett. Nou is vai nog niet zo een ego tripper, maar die ingwie malmsteem kan ik echt niet uitstaan. Ik weet niet of iemand hier het G3 concert hebben gezien? vai, satriani en malmsteem. Werkelijk ik werd gek van hem, als zijn nummers lijken op elkaar. Bij het improviseren steeds maar die toonladdertjes zo snel mogelijk spelen.

Joe ga nog een tijdje zo door:D

metallic
3 januari 2006, 20:28
haha veel hierover te vertellen..
als ik puur technisch gezien naar de gitarist kijk, moet ik toch kiezen voor steve vai..ik heb concerten van hem(op dvds) gezien en hij doet dingen op de gitaar wat ik niet voor mogelijk hield, echter mijn persoonlijke favourite is toch joe satriani. Ook een man met een hele goeie techniek, en kan ook heel snel zijn. Alleen joe satriani spreekt mij muzikaal veel meer aan, en is niet als bijv. steve vai en yngwie malmsteem zo een snelheids freak. Joe satriani speeld wat hij mooi vind, of dat nu lastig of makkelijk is, hij is ook veel meer bescheiden dan de rest van die snelheids freaks. En steve vai geeft me gelijk als ik zeg dat die joe satriani de beste gitarist ter wereld is(kijk maar naar : the greatest guitar player in the world). Joe satriani heeft ook lesgegeven aan succesvolle gitaristen. Namelijk: steve vai, jeff tyson, kirk hammett. Nou is vai nog niet zo een ego tripper, maar die ingwie malmsteem kan ik echt niet uitstaan. Ik weet niet of iemand hier het G3 concert hebben gezien? vai, satriani en malmsteem. Werkelijk ik werd gek van hem, als zijn nummers lijken op elkaar. Bij het improviseren steeds maar die toonladdertjes zo snel mogelijk spelen.

Joe ga nog een tijdje zo door:D

WICKED
3 januari 2006, 21:23
haha jah, over technisch gesproken.. check shawn lane en guthrie govan, dat is echt op een hoger niveau dan wat vai technisch kan, misschien vind je het wel wat... :)

WICKED
4 januari 2006, 19:20
hier kan je trouwens die hele g3 dvd zien :o

http://video.google.com/videoplay?docid=-3593623584137678217&q=steve+vai

Sora
4 januari 2006, 21:18
THX :-D

hem downloaden gaat niet zeker? :wink:

Sora
5 januari 2006, 10:35
kheb nu net de volledige film gezien, en het is echt walgelijk om te zien hoe die malmsteen constant in de belangstelling moet staan. Met z'n eigen optreden trasht hij op het einde zen gitaar, en met die jam op het einde zit hij ofwel heel de tijd door de andere twee te soleren of zen gitaar in de lucht te smijten. Arrogante egotripper! :evil:

Sora
5 januari 2006, 10:35
kheb nu net de volledige film gezien, en het is echt walgelijk om te zien hoe die malmsteen constant in de belangstelling moet staan. Met z'n eigen optreden trasht hij op het einde zen gitaar, en met die jam op het einde zit hij ofwel heel de tijd door de andere twee te soleren of zen gitaar in de lucht te smijten. Arrogante egotripper! :evil:

schwalbe
5 januari 2006, 11:42
De beste gitarist die ik ooit live heb gezien is Teye (wijnterp). Een van de weinige niet-spaanse flamenco-gitaristen die echt goed is. Rocken kan hij ook. www.teye.com
Hij is geloof ik in 1988 ook nog gekozen tot Nederlands beste gitarist.

THW
6 januari 2006, 19:08
http://www.angel.dk/tya/TYAj_20A.JPG
Alvin Lee 8-)

Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 02:00
Ik kan van die Steve Vai met al z'n techniek niet warm of koud worden...

Geef mij maar Tony Macalpine of Vinnie Moore. Ietsje minder techniek maar ze spelen wel de noten die ik wil horen!
juist, steve vai klinkt nergens naar. for the love of god heeft dan nog wel 'iets' maar ook niet veel. Santan vind ik heel goed. Althans, vroeger, en met zijn 6-7 jaar oude plaat supernatural. Zijn 2 neiuweste shaman en all that i am lijken op een of adnere manier nergens op. Erg jammer. Toch heb ik een kaartje gekocht voor zijn concert in ahoy. rang 1, een van mijn weinige helden die nog leven. Hendrix en Vaughan zijn al dood. :(
verder vind ik john frusciante en wes borland érg goed. Vooral john, maar mr. Borland heeft ook geweldige dingen gedaan.

Pegasus
15 januari 2006, 20:21
juist, steve vai klinkt nergens naar. for the love of god heeft dan nog wel 'iets' maar ook niet veel. Santan vind ik heel goed. Althans, vroeger, en met zijn 6-7 jaar oude plaat supernatural. Zijn 2 neiuweste shaman en all that i am lijken op een of adnere manier nergens op. Erg jammer. Toch heb ik een kaartje gekocht voor zijn concert in ahoy. rang 1, een van mijn weinige helden die nog leven. Hendrix en Vaughan zijn al dood. :(
verder vind ik john frusciante en wes borland érg goed. Vooral john, maar mr. Borland heeft ook geweldige dingen gedaan.


De nummers van Santana zijn vaak wel goed, maar zijn gitaarspel is doorgaans niet echt spannend.

Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 21:20
De nummers van Santana zijn vaak wel goed, maar zijn gitaarspel is doorgaans niet echt spannend.
het is weer zo'n gitarist die een stuk of ...nouja..wat zal ik zeggen..van de vele nummers een aantal hele goede heeft, en de rest is 'niet bijzonder' ..maar wat bij santana wél bijzonder is (black magic woman, europa, evil ways, she's not there eehmm..nog een aantal..ooh ja..moonlfower..en eehmm..nog meer..) is dan ook echt heel mooi.

Helter Skelter
16 januari 2006, 01:17
de bekende 'virtuozen' zijn stuk voor stuk geweldige muzikanten maar bijna allemaal zeer matige componisten, het lijkt wel alsof dat niet samen kan gaan. 1 of 2 nummertjes van een cd zijn goed de rest is fantasieloze opvulling. Fans van deze 'virtuozen' zijn bijna altijd collega-gitaristen die vooral op de fabuleuze techniek ipv de compositie kicken, ik betwijfel het of ze de cd ook zouden kopen als dezelfde nummers door b.v. een virtuoze violist zouden worden uitgevoerd.

Pegasus
16 januari 2006, 19:22
de bekende 'virtuozen' zijn stuk voor stuk geweldige muzikanten maar bijna allemaal zeer matige componisten, het lijkt wel alsof dat niet samen kan gaan. 1 of 2 nummertjes van een cd zijn goed de rest is fantasieloze opvulling. Fans van deze 'virtuozen' zijn bijna altijd collega-gitaristen die vooral op de fabuleuze techniek ipv de compositie kicken, ik betwijfel het of ze de cd ook zouden kopen als dezelfde nummers door b.v. een virtuoze violist zouden worden uitgevoerd.


Het gaat bij echt niet alleen om de techniek. Want dan zijn er nog wel enkele die Vai haast kunnen evenaren. Ik vind hem compositorisch ook prima in orde. Dat hij een uitstekende componist is bewezen de concerten met het metropole orkest m.i. wel. Ik ben al bij menig van zijn concerten geweest en het waren duidelijk niet alleen collega-gitaristen die daar aanwezig waren.

Ik zou inderdaad niet zo'n cd kopen als het zou gaan om een viool ipv een gitaar. Ik vind het geluid van een solo-viool nou eenmaal verschrikkelijk...

Keesz
17 januari 2006, 17:12
kdenk dat alain johannes ook een vd meest onder schatte gitarister ooit is.....

die gast blijft vernieuwen

Bram+
17 januari 2006, 18:23
http://www.paulgilbert.com/fshow.27.jpg
hippe foto.

Pegasus
17 januari 2006, 23:20
Het wordt eens hoog tijd dat die Paul Gilbert eens naar Nederland komt.

Das Schaap
17 januari 2006, 23:48
Het wordt eens hoog tijd dat die Paul Gilbert eens naar Nederland komt.
Je weet maar nooit. :roll: :satisfie:

Dick Wolkendeck
18 januari 2006, 11:07
de bekende 'virtuozen' zijn stuk voor stuk geweldige muzikanten maar bijna allemaal zeer matige componisten, het lijkt wel alsof dat niet samen kan gaan. 1 of 2 nummertjes van een cd zijn goed de rest is fantasieloze opvulling. Fans van deze 'virtuozen' zijn bijna altijd collega-gitaristen die vooral op de fabuleuze techniek ipv de compositie kicken, ik betwijfel het of ze de cd ook zouden kopen als dezelfde nummers door b.v. een virtuoze violist zouden worden uitgevoerd.


Ik vind Vai juist een goede componist. Geen teveel aan techniek. 90% van wat hij speelt kunnen jullie ook spelen, als je de moeite neemt om het uit te zoeken. Het is vooral ongewoon wat hij doet, niet moeilijk.

Bij David Lee Roth was dat andersom. Veel techniek en shredden en matige composities. Wel erg Rock 'n' Roll, overigens.

Mijn favoriete Vai-album is Sex & Religion, met Terry Bozzio en TM Stevens en natuurlijk de geweldige vocalen van Devin Townsend. Zeker geen mindere composities dan bijvoorbeeld de Stones, Beatles, 10CC, Twarres, De Dijk, Blof, Bon Jovi. Natuurlijk kan niet iedereen Zappa of Herbie Hancock zijn.

Vai's album's verschillen overigens nogal van elkaar, met alleen FTLOG als voorbeeld doe je hem te kort. Malmsteen en AC/DC zijn heel wat minder gevarieerd. En ik heb al hun CD's, :D.

Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak: "Geef mij maar Tony Macalpine of Vinnie Moore. Ietsje minder techniek (...)". Tony heeft alle techniek die je je maar kan bedenken, daarom speelt hij ook in Vai's band (los van het feit dat jij liever Tony hoort dan Steve). Steve zoekt de besten uit. En een lol dat die 2 op het podium hebben! Echt leuk om te zien. Nog leuker is het om Tony MacAlpine op bas te zien (geruild met Billy Sheehan) terwijl Sheehan op Tony's gitaar een echte shredderstyle solo speelt! Dan weet je pas echt waar je staat, als je dat ziet.

Thomas88
18 januari 2006, 12:55
Joe Bonamassa !!!!!

Sora
18 januari 2006, 17:52
Joe Bonamassa !!!!!
die kerel is echt zo goed :o
ik heb er via itunes wat van gehoord op bluesfest radio en ik ben al maanden naar zen cd van a new day yesterday aan het zoeken en ik vind hem maar niet :(

hoofd
18 januari 2006, 18:18
die kerel is echt zo goed :o
ik heb er via itunes wat van gehoord op bluesfest radio en ik ben al maanden naar zen cd van a new day yesterday aan het zoeken en ik vind hem maar niet :(

Boudisque & Fame zijn goede vrienden ;)

http://www.boudisque.nl/zoek/index.asp?keuze=artiest&zoek=++Zoek++&zoekding=Joe+Bonamassa
http://www.fame.nl/pages/productview.asp?productid=754886&navid=2

Thomas88
18 januari 2006, 18:25
die kerel is echt zo goed :o
ik heb er via itunes wat van gehoord op bluesfest radio en ik ben al maanden naar zen cd van a new day yesterday aan het zoeken en ik vind hem maar niet :(

Zie musicstore.nl of bol.com daar zijn ze wel te koop!
In januari komt de nieuwe dvd
In maart komt de nieuwe cd

en in april is hij in nederland !! oa in paradiso (i'll be there!)
heb ook tig amerikaanse bootlegs liggen ! enne wie weet vanavond op bluesbox @ arrow classic rock 21:00

Ik zie overigins nergens op die site's iets over het live album a new day yesterday... bij die cd krijg je de live dvd a new day yesterday er bij ! leuke verassing!!.

Sora
18 januari 2006, 22:03
Boudisque & Fame zijn goede vrienden ;)

http://www.boudisque.nl/zoek/index.asp?keuze=artiest&zoek=++Zoek++&zoekding=Joe+Bonamassa
http://www.fame.nl/pages/productview.asp?productid=754886&navid=2

Noem me ouderwets, maar ik zoek men cd's nog steeds in ongure platenwinkeltjes :p

Thomas88
19 januari 2006, 20:14
Noem me ouderwets, maar ik zoek men cd's nog steeds in ongure platenwinkeltjes :p

Dan vind je Joe niet zomaar overal nee....

hoofd
19 januari 2006, 20:25
Noem me ouderwets, maar ik zoek men cd's nog steeds in ongure platenwinkeltjes :p

Dan moet de Boudisque je juist wel aanspreken...in ieder geval het filiaal in Amsterdam (tevens de originele Boudisque), de andere filialen ken ik niet. Je vindt er van alles (veel import/onbekende cd's), personeel is erg relaxed (altijd vriendelijk en gezellig) en je mag binnen gewoon roken ;)

Het is, samen met Concerto, in ieder geval mijn favo cd-zaak :)

Sora
20 januari 2006, 21:34
Dan moet de Boudisque je juist wel aanspreken...in ieder geval het filiaal in Amsterdam (tevens de originele Boudisque), de andere filialen ken ik niet. Je vindt er van alles (veel import/onbekende cd's), personeel is erg relaxed (altijd vriendelijk en gezellig) en je mag binnen gewoon roken ;)

Het is, samen met Concerto, in ieder geval mijn favo cd-zaak :)
Als Belg kom ik niet zo vaak in Amsterdam, maar de volgende keer dat ik er ben zal ik er eens langs gaan :)

falcovanhoorn
24 januari 2006, 11:14
http://www.socalscene.net/Warped_Tour/A7X/images/Avenged_Sevenfold_3.jpg

Synyster Gates van Avenged Sevenfold, precies het spel en solo's die ik wil horen!

Ibanez RuleZ
24 januari 2006, 18:08
technisch? buckethead, die gitarist van Freak Kitchen (ziekelijk)

melodisch? oude werk van Petrucci in DT, Satch, tony macalpine

overall? geen idee

Harrald

drap
27 januari 2006, 22:57
DE beste bestaat niet, de 1 kan niet wat de ander kan en vice versa

drap
27 januari 2006, 23:13
Ik wil nog wel een keer reageren op Vai, ik heb het geluk gehad
een paar met hem op het podium te hebben mogen staan.
Het gaat mij niet om de snelheid, hij is door zijn techniek veel vrijer zijn spel
Hij loopt over 3 octaven van hele toons naar halve toons, zigeuner en op
de terugweg over Frygisch Hyperlydisch, Mixolodisch daarbij de grondtonen zo in te passen dat deze op zich weer een toonladdder vormen
Dat heb ik nog nooit iemand zien doen, melodisch, hij kan niet default spelen.
Dat wou ik even kwijt om dat ik het meegemaakt, het is alsof je op cruijff zijn rug meevoetbalt

Ik denk dat je hier op heel wat negeerlijstjes bent komen te staan als zelfingenomen bal. Ik heb nou genoeg berichten van je gelezen om te kunnen zeggen dat je een enorme lul met 10 vingers bent met je over the top arrogante uitlatingen. Wat ik vooral uit jouw berichtjes opmaak is dat je Vai de beste vind en daarna jezelf, maar eigenlijk vind je jezelf ook weer de beste, omdat je Vai de beste vind. Luister jij trouwens ook nog ergens anders naar dan Steve Vai? De beste is een begrip waar iedereen z'n eigen interpetatie aan geeft. pffff, staat hier ook zo'n smilie tussen die kotst?...

drap
27 januari 2006, 23:25
En hierbij verklaar ik de oorlog aan alle shred-fans!!!... :seriousf:

drap
27 januari 2006, 23:36
ik ook :D :cool:

Verder vind ik gitaristen goed als ze mooie, pakkende solo's en van die prachtige riffs spelen. Ook al zijn het dingetjes waar ik niet eens moeite mee heb om (technisch) na te spelen, maar die gewoon uniek klinken, waar gewoon enorm veel gevoel in zit.

Dat in tegenstelling tot sommige gitaristen die ongelofelijk snel soleren, maar waarbij wel enige vorm van gevoel, laat staan een mooie melodie, mist.

Dacht ik ook altijd, makkelijk na te spelen. Ik heb nu een aantal tablatureboeken van de Peppers en dan zit het allemaal toch net ff ietsje anders in elkaar als dat ik aanvankelijk dacht. Oh ja, die tabs die je op internet vindt van Frusciante, vergeet ze, ze kloppen niet. Ik heb in ieder geval nog niet eerder zulke bizzare tabs gezien als in de boeken die ik nu heb van 'm. Rare jazzakkoorden waar zelfs daarin nog weer een totaal andere noot in verwerkt wordt. Bizzar...

Bart_
27 januari 2006, 23:44
Voor mij persoonlijk(!) is John Petrucci de nummer 1.

Zeker nu ik net weer "Live at Budokan" heb gekeken. Geweldig wat die gozer met zo'n stukje hout en wat elementjes kan.

drap
28 januari 2006, 00:11
Voor mij persoonlijk(!) is John Petrucci de nummer 1.

Zeker nu ik net weer "Live at Budokan" heb gekeken. Geweldig wat die gozer met zo'n stukje hout en wat elementjes kan.

grrrrr... :D

Luca P
28 januari 2006, 12:56
http://www.socalscene.net/Warped_Tour/A7X/images/Avenged_Sevenfold_3.jpg

Synyster Gates van Avenged Sevenfold, precies het spel en solo's die ik wil horen!

??waarom heeft hij wantjes aan?? :D

Neil pastorihendrixus
28 januari 2006, 18:10
Tja inderdaad....er is geen beste gitarist, echt niet...

Wel kan je spreken over een van de beste denk ik. En dan nog....
Voor de een is de ene gitarist een betere dan de andere, kortom: Er is geen beste gitarist.
Het is een kwestie van smaak, welk gevoel heb je op een bepaald moment bij welke muziek.

Zo luister ik graag naar: Hendrix, Mike Stern, John Scofield, Stanley Jordan, Scott Henderson, Leo Kottke, Harry Sacksioni, Gert de meijer, Joe Satriani, Santana, Frank Zappa, Steve Vai, Neil young en alles wat ik nog vergeten ben....Er zijn zoveel gitaristen die op hun manier spelen als geen ander. Dus ik spreek van de beste smaak...

drap
28 januari 2006, 19:31
Er zijn zelfs zielen die beweren dat Keith Richards 1 der beste is.... :???:

FJ1200
30 januari 2006, 09:39
Niet om het een of ander maar ik heb ook met Vai op het podium gestaan en inderdaad is het (vind ik) de beste gitarist van de wereld.

Ik werdt overigens heel snel weer van het podium afgeflikkert.

Zonder gekheid. Vai is echt de beste maar ik kan me heel goed voorstellen dat een heleboel hetzelfde denken over andere gitaristen. Ik luister overigens ook naar Hendrix, Vaughn, Rittenauer, Carlton, Robben Ford (wat bluesfeel betreft vind ik dit de beste) etc etc.

Ieder zijn mening

(foute spelling laat ik staan anders klopt de onderstaande reactie niet - dont mind my spelling)

Dolf
30 januari 2006, 14:58
Ik werdt overigens heel snel weer van het podium afgeflikkert.


No offence dude, maar als je gitaarspel even goed is als je spelling verbaast mij dat niet...

FJ1200
1 februari 2006, 09:15
:)

Beetje veel last van dyslexy (even gekontroleert op spelling)

No offence taken (ik kan ook voor geen meter gitaar spelen)

JvD.
1 februari 2006, 09:27
misschien niet om zijn gitaar kunsten, maar omdat hij het creative brein is, van in mijn oogen de beste band van het moment:
http://membres.lycos.fr/daronpliskin/hpbimg/daron_malakian.jpg
Daron Malakian

ibbie
2 februari 2006, 20:43
Ik vind Steve Morse onwijs goed.
Ook Zakk wylde en Yngwie Malmsteen kan ik erg waarderen. Maar of het de besten van de wereld zijn... dat weet ik niet.

Kris Haex
3 februari 2006, 15:58
Vai e.d. zijn wereldniveau, maar er zijn er ook die akoestisch shredden, en zij spelen zuiverder want akoestisch hoor je de fouten beter, dus Vai zal toch niet de beste zijn.

Scali
3 februari 2006, 16:17
Vai e.d. zijn wereldniveau, maar er zijn er ook die akoestisch shredden, en zij spelen zuiverder want akoestisch hoor je de fouten beter, dus Vai zal toch niet de beste zijn.

Die logica klopt niet helemaal.
Als je snel akoestisch wilt spelen, moet dat heel zuiver gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die elektrisch speelt ook minder zuiver speelt. Michael Angelo bv kan zowel op elektrisch als op akoestisch supersnel en zuiver spelen. Het zou me niks verbazen als Vai dat ook kon.

Kris Haex
3 februari 2006, 17:41
Vai zal het akoestisch ook wel kunnen, maar lang niet zo goed als elektrisch denk ik. Mijn redenering klopte inderdaad niet 100 procent. (Michael Angelo). Er zijn er ook die beiden kunnen. Maar iemand die elektrisch scheurt en iemand ie het akoestisch doet is toch wat verschil, akoestisch geen distortion, delay. Ik zeg natuurlijk ook weer niet dat iemand die elektrisch speelt niet zuiver is. Daar wordt ook op zuiverheid gelet natuurlijk.

drap
3 februari 2006, 17:53
Vai zal het akoestisch ook wel kunnen, maar lang niet zo goed als elektrisch denk ik. Mijn redenering klopte inderdaad niet 100 procent. (Michael Angelo). Er zijn er ook die beiden kunnen. Maar iemand die elektrisch scheurt en iemand ie het akoestisch doet is toch wat verschil, akoestisch geen distortion, delay. Ik zeg natuurlijk ook weer niet dat iemand die elektrisch speelt niet zuiver is. Daar wordt ook op zuiverheid gelet natuurlijk.

Al di Meola kan ook beide naar mijn weten. Net als ene Jan Akkerman ofzo

Kris Haex
3 februari 2006, 20:40
Al Di Meola, ook een krak!

drap
3 februari 2006, 21:06
Al Di Meola, ook een krak!

Een wat? :???:

Pegasus
3 februari 2006, 23:37
Al di Meola kan ook beide naar mijn weten. Net als ene Jan Akkerman ofzo

Jan Akkerman? Nog nooit van gehoord. :???:

drap
3 februari 2006, 23:53
Jan Akkerman? Nog nooit van gehoord. :???:

Euh... maak ie nou un grappie?

Harry
4 februari 2006, 13:48
Een wat? :???:

in goed nederlands 'een crack'

drap
4 februari 2006, 14:05
in goed nederlands 'een crack'

Eh... ja, in goed Nederlands :o :seriousf:

floyd
4 februari 2006, 14:51
blijft voor mij de beste

http://www.hotguitarist.com/davidgilmorecopy.jpg



kutje foto deed het niet meer

drap
4 februari 2006, 14:54
blijft voor mij de beste

http://www.pinkfloyd.net/pics/Dave/pompeii4.jpg

Is ook super :dance:

Pegasus
4 februari 2006, 17:11
Euh... maak ie nou un grappie?

Ik had m'n lolbroek aan. 8-)

Richwoodje
4 februari 2006, 17:56
ik heb the Wall gister gezien, en ik begrijp nu waarom mensen David Gilmour zo zwaar goed vinden. Die solo's klonken door de film op de een of andere manier heel veel beter :satisfie:

Kris Haex
9 februari 2006, 23:13
in goed nederlands 'een crack'


Een crack!

Kris Haex
9 februari 2006, 23:14
Euh... maak ie nou un grappie?

Un = een in goed Nederlands!

drap
10 februari 2006, 17:09
Un = een in goed Nederlands!

Nou begrijp ik waarom jullie Urbanus humor vinden...

Kris Haex
10 februari 2006, 23:20
Eh... ja, in goed Nederlands :o :seriousf:

Zelf wel opmerkingen maar geen kunnen slikken. Tja... Zo zijn er hier wel meer, dat is niet nieuw.

drap
10 februari 2006, 23:56
zet ik er in vervolg geen smillie meer bij, ook goed

Kris Haex
11 februari 2006, 01:23
Nou begrijp ik waarom jullie Urbanus humor vinden...
Maar hier stond geen smilie bij.

Kris Haex
11 februari 2006, 09:54
Maar het is al goed, we zullen er maar eens mee stoppen want dit heeft het forum echt niet nodig.

drap
11 februari 2006, 10:06
Un = een in goed Nederlands!

Hier stond toch ook geen smilie bij, wel een uitroepteken. Maar afijn, zand erover

crazylay
11 februari 2006, 10:20
http://www.starstore.com/acatalog/Jimi_Hendrix-studio._L.jpg
Jimi Hendrix :-)
http://fly.srk.fer.hr/chords/Images/wallpapers/Carlos_Santana.JPG
Carlos Santana :-D
http://fly.srk.fer.hr/chords/Images/wallpapers/Mark_Knopfler.JPG
Mark Knopfler
http://www.stormloader.com/users/crossroads/eric3.jpeg
Eric clapton


en nog veel meer.
allemaal fantastische gitaristen.
maar een "Beste" gitarist is er niet.
het is puur wat jij van "die" gitarist vind. eigen smaak dus.
als wij allemaal zouden zeggen wie de beste gitarist.. zou het er vast opkomen... "Ik-Ik-Ik-Ik-Ik-Ik" :-X

Disgruntled Goat
11 februari 2006, 19:09
ok het is mischien niet de beste maar ik vind het de beste frontman ^^

Matt Skiba (lead singer/guitarist van alkaline trio)

http://i.realone.com/assets/rn/cms/2004/large/Alkaline_Trio_3_-_Vans_Warped_Tour_2004_-_lg.6430884.jpg

ArjenP
12 februari 2006, 14:30
Mijn held, door hem ben ik gitaar gaan spelen:

http://i31.photobucket.com/albums/c369/satanbread/Bild8-4.jpg

Adrian Smith dus.

Doylemark
20 februari 2006, 13:01
Doyle Brammhal II
Eric Clapton
en natuurlijk de beste mannen jimi hendrix en stevie ray vaughan

Xdi-rectX
20 februari 2006, 13:48
Spike :) <3

crazylay
20 februari 2006, 13:50
Spike?:S:S mmm tsjaw wat je goed vind

Jax
21 februari 2006, 11:12
Spike :) <3

Niks persoonlijks hoor, maar OMG wat ga jij gebasht worden op dit forum, met zo'n naam en dit soort posts!! Maar ieder z'n ding, he?

crazylay
21 februari 2006, 11:56
Niks persoonlijks hoor, maar OMG wat ga jij gebasht worden op dit forum, met zo'n naam en dit soort posts!! Maar ieder z'n ding, he?

ja precies.. tis nie techt een naam waar van je dnek .. ZOOO die zijn goed!
k'vind Di-rect een beetje tsjaw.. kinderachtige lui.
ze jatten de muziek eingelijk een beetje van de US bands.
maja.. dat is mijn mening maar over Di-oep

new deep
24 februari 2006, 19:09
een paar van mijn favorieten;

Andy Summers

John Mayer

Jimi Hendrix

Joe Satriani

Huey Morgan

Mike Stern

Nuno Bettencourt

El Guapo
25 februari 2006, 09:45
Heb er wel een paar: Steve Vai, Joe Satriani, de gast van het Rosenberg Trio (ben zijn naam kwijt), John Petrucci ( wel es les van gehad, jippie!!!!), Marty Friedman, maar mijn favoriet is toch Paul Gilbert.

c.hultermans
26 februari 2006, 19:02
Heb er wel een paar: Steve Vai, Joe Satriani, de gast van het Rosenberg Trio (ben zijn naam kwijt), John Petrucci ( wel es les van gehad, jippie!!!!), Marty Friedman, maar mijn favoriet is toch Paul Gilbert.


grappig!!

Ik heb ook een lesje gehad van Petrucci, was waanzinniggggggg....


Grtz,

Conrad

Tristan
26 februari 2006, 21:44
Ik zal ook maar even een paar namen posten die ik nog niet voorbij heb zien komen: Eef Albers, Scott Henderson, Pat Metheny, Bill Frisell, John Abercrombie, David Torn, Adrian Belew, Mike Landau, Nguyen Le, Roy Buchanan, Daniel Lanois, The Ventures, Scotty Moore, Coco Montoya, Albert Collins etc. etc. etc.
En natuurlijk de al genoemde grootheden: Shawn Lane, John Scofield, Allan Holdsworth, Mike Stern, Paul Gilbert, Zakk Wylde, Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix etc. etc. etc.

Mijn favoriete shred gitarist:
Shawn Lane

Mijn favoriete jazz/rock gitaristen:
Eef Albers, Scott Henderson, John Scofield, Allan Holdsworth

Mijn favoriete sound gitaristen:
Mike Landau, Daniel Lanois

Mewsical
27 februari 2006, 00:13
Hm ik heb me door alles heengewerkt en heb tot mijn verbazing mijn persoonlijke favoriet niet eens genoemd zien worden, terwijl iedereen die Sevilla gezien heeft hem toch wel zou moeten kennen. al was het alleen al om de hoeveelheid alcohol hij die avond tot zich had genomen

(black out voor podium, wonder boven wonder wakker toen ie op moest, en weer black out na het laatste nummer)

De clown prince of Rock 'n Roll
Joe Walsh

http://www.undercover.com.au/pics/eagles_4.jpg

en daarnaast nog een goede gitarist, die the eagles ook heeft gediend tot 2000
Don Felder

http://scenicnewengland.net/guitar/band/donf1.jpg

Daarnaast heb ik Mark knopfler mogen horen live een tijd terug in de HMH en hij kan werkelijk geweldig gevoel over brengen.

Joe Satriani, Steve Vai, Brian May, Stevie Ray Vaughn vind ik ook erg noemenswaardig.

daarnaast zijn er nog heel veel goede gitaristen die ik nog niet ken.
maar Luka Bloom op acoustische moet je gewoon een keer gehoord hebben

en Dan Fogelberg is ook een geweldige muzikant die de gitaar ook erg recht toe doet.

Hij speelt veel op een Gretsch en kan het instrument letterlijk als een Gibson of een Fender laten klinken.. ik kan niet bij hoe veel respect ik voor het gevoel in zijn nummers heb.

ik zal er wellicht mensen vergeten zijn, maar die worden hier vast nog wel genoemd

Tristan
27 februari 2006, 00:44
Ik vind Joe Walsh op die oude Eagles platen inderdaad echt te gek, maar tegenwoordig lijkt het wel alsof hij de weg kwijt is, hij staat als een volkomen randdebiel op het podium, zijn bends zijn vals en hij speelt blauwe noten waar het niet mooi is, ik vind het echt triest om te zien hoe iemand zo kan aftakelen en dat gerennomeerde artiesten nog steeds met hem spelen terwijl hij zichzelf zo te kijk zet. Als je als muzikant een beetje gevoel en kloten in je donder hebt en waardering voor de man zijn muziek dan moet je mijns inziens ofwel niet met hem op een podium gaan staan (als hij in zo'n staat is) of hem op weg helpen, maar dat zie ik geen van die gasten doen, echt treurig...
(Het blijft een feit dat hij een geweldige gitarist was).

Bloodline
1 maart 2006, 00:17
Mijn persoonlijke favo

http://www.jcsolution.nl/images/gallery/2002goedidee/direct%2003-05-02%20ZX.jpg

Over true gesproken... 8-)


voo de 8ste keer vandaag lig ik weer op de grond van het lachen !1!


anyway mijn faforiet Malmsteen natuurlijk en Mohammed van necrophagist !! maar dat is opzich ook een yngwie

Mewsical
1 maart 2006, 15:33
yow tristan hij is nu inderdaad minder dan vroeger

er is echter wel wat veranderd, vroeger was hij altijd dronken en onder invloed

en het schijnt dat hij heel hard aan het oefenen is om weer te kunnen spelen als toen, want hij is afgekickt.

heel andere belevingswereld.

maar nog steeds ik eer m om wat hij heeft gedaan.
anders zou ik moeten zeggen over de doden dat ze tegenwoordig niet veel meer hebben gedaan.. ook zo cru.

echter wie ik vergeten ben is

Kurt Cobain,
zn wild heen en weer slingeren zoals velen het noemen is echter een techniek om bepaalde klanken uit de gitaar te krijgen. ik weet het ook niet precies, maar ik heb in een band gezeten met een gitarist die sommige stukken kon imiteren en t klonk inderdaad anders als hij zo 'wild heen en weer slingert'.
en daarnaast voor de muziekrichting Grunge waarvan hij aan het begin staat.

Tristan
2 maart 2006, 00:28
Zeker, man, alleen maar respect voor Joe Walsh aan mijn zijde hoor, maar ik vind het gewoon triest, ik hoop echt dat hij er weer een keer bovenop komt.
Kurt Cobain is ook te gek, alhoewel ik zijn genialiteit vooral in zijn songs vind zitten, het is het geheel wat te gek is en vanwege zijn zanglijnen is het harmonisch ook heel erg gavarieerd en interessant, het blijft een soort jeugdheld, maar meer nog dan dat... het blijft gewoon goed!

nielsnielsniels
6 maart 2006, 19:42
Ik heb hier niet eens zoveel mensen het woord Hendrix horen roepen, dus bij deze :


HENDRIX!!


Wat hem opmerkelijk maakt :

Lekkere blues/rock
Het Hendrix akkoord
Het feit dat hij op zijn rug speelt.
Het feit dat hij live de solo in Hey Joe heeft gespeeld
Hij fenomenaal is
Hij helaas dood is :(
Het feit dat hij alle emoties met zich losmaakt tijdens het optreden .
Voorbeelde ,optreden bij 'Wild Thing': eerst neukte hij z'n cab met ze gitaar :P , gooide hij z'n gitaar op de grond , stak m in de fik , en ramde t ding kapoere.
Dat maakt hem zoooooo geweldig!
Oja, en een keer had ie geweigerd te playbacken=niet live ;) tijdens n optreden , dat ie ze bek hield terwijl t liedje doorging. Dus was t overduidelijk niet LIVE!

dank .

Niels :)

Oja helemaal vergeten : www.youtube.com en dan jimi hendrix intypen , krijg je bergen (gratis) filmpjes van de bovengenoemde optredens ( tandensolo , wild thing etc. etc. )

Bram+
6 maart 2006, 19:49
En dat hij een kastnicht was? Hehe.

Ik heb het ergens al eens gezegd, zeg het nog maar eens:

Paul Gilbert!
http://www.nationmaster.com/wikimir/images/upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/7e/Paulgilbert_image_top.jpg/270px-Paulgilbert_image_top.jpg

(edit: weer even een mooi plaatje erbij, hehe)

El Guapo
6 maart 2006, 20:38
Hey Nielsnielsniels, een gitaar hoor je met je handen te spelen, niet met je tanden, en voor een gitarist die z'n gitaar in de hens steekt heb ik no respect...

Neem een voorbeeld aan Bram+: Paul Gilbert heerst!!!!!!!!!!!!!!!!!

crazylay
6 maart 2006, 20:40
Ik heb hier niet eens zoveel mensen het woord Hendrix horen roepen, dus bij deze :


HENDRIX!!


Wat hem opmerkelijk maakt :

Lekkere blues/rock
Het Hendrix akkoord
Het feit dat hij op zijn rug speelt.
Het feit dat hij live de solo in Hey Joe heeft gespeeld
Hij fenomenaal is
Hij helaas dood is :(
Het feit dat hij alle emoties met zich losmaakt tijdens het optreden .
Voorbeelde ,optreden bij 'Wild Thing': eerst neukte hij z'n cab met ze gitaar :P , gooide hij z'n gitaar op de grond , stak m in de fik , en ramde t ding kapoere.
Dat maakt hem zoooooo geweldig!
Oja, en een keer had ie geweigerd te playbacken=niet live ;) tijdens n optreden , dat ie ze bek hield terwijl t liedje doorging. Dus was t overduidelijk niet LIVE!

dank .

Niels :)

Oja helemaal vergeten : www.youtube.com (http://www.youtube.com) en dan jimi hendrix intypen , krijg je bergen (gratis) filmpjes van de bovengenoemde optredens ( tandensolo , wild thing etc. etc. )

2vergeten..

Mode/teksten

nielsduursma
6 maart 2006, 21:11
onder andere
the edge van u2
http://forum.interference.com/gallery/data/539/39240P4020336.JPG

hendrix, clapton, kessler, metheny, gilmour. ach, eigelijk te veel om op te noemen.

crazylay
6 maart 2006, 22:44
onder andere
the edge van u2
http://forum.interference.com/gallery/data/539/39240P4020336.JPG

hendrix, clapton, kessler, metheny, gilmour. ach, eigelijk te veel om op te noemen.
is die foto niet van Vertigo tour live in Chicago"?..
ik heb de dvd en komt me wel bekend voor.

Metfuk
7 maart 2006, 22:54
Voor slaggitaar: James Hetfield. Prachtig zo strak als die vent kan spelen.
Voor algemeen buitengewoon goeie gitarist ga ik voor Gary Moore.

Little Mylo
8 maart 2006, 14:31
Mijn top 3 favoriete gitaristen:

1.
http://www.myguitarsolo.com/Players/JoeSatriani.jpg

2. http://www.starstore.com/acatalog/Jimi_Hendrix-studio._L.jpg

3. http://biografieonline.it/img/bio/r/Ritchie_Blackmore.jpg

En steve vai mag er ook wel zijn. Maar die heeft ook een heleboel nummers die ik niet echt kan waarderen.

zx81
8 maart 2006, 15:29
De meeste gitaristen die hier genoemd worden kunnen echt goed spelen, maar wat ik echt belangrijk vind is het spelen in dienst van het nummer. Dus gaat mijn stem naar Johnny Ramone. Door hem ben ik gaan spelen, en blijf ik spelen. Dankzij hem heb ik al snel begrepen dat techniek op de tweede of zelfs derde plaats komt.

THW
8 maart 2006, 15:45
De meeste gitaristen die hier genoemd worden kunnen echt goed spelen, maar wat ik echt belangrijk vind is het spelen in dienst van het nummer. Dus gaat mijn stem naar Johnny Ramone. Door hem ben ik gaan spelen, en blijf ik spelen. Dankzij hem heb ik al snel begrepen dat techniek op de tweede of zelfs derde plaats komt.
+1, heel veel mensen vergeten dat muziek voorop komt. Dat was eigenlijk overbodig om te zeggen maarja de 10 letters heh....

nielsduursma
8 maart 2006, 15:59
ik vond die gast van soulive ook erg goed, beetje funky/jazz/soul gitarist.

Metfuk
8 maart 2006, 20:25
+1, heel veel mensen vergeten dat muziek voorop komt. Dat was eigenlijk overbodig om te zeggen maarja de 10 letters heh....

Ja dat vind ik ook.
In dat hele metal wereldje waar ik een beetje inzit heb je altijd dat gezeik van:

"Die band is beter want ze zijn veel technisher"

"Wat? luister jij nog naar Metallica?, wacht maar tot je ECHTE metal hebt ontdekt" (doelend op techniek)

Ja... so what? Voor mij hoeft dat allemaal niet. Eenvoud hoeft niet altijd slecht te zijn. Ik vind van die 'over the top' dingen zoals Vai en Yngwie ook niet mijn 'cup of tea'.

}-{
11 maart 2006, 17:09
Ik vindt toch Micheal Schenker echt iets speciaals hebben

arjanb01
11 maart 2006, 17:14
Ik vindt toch Micheal Schenker echt iets speciaals hebben

Voor mij zijn de volgende gitaristen speciaal:

Jimi Hendrix (off course)
Steve Morse (niet genoemd hier volgens mij.... maar DE veelzijdigste van allemaal)
Robben Ford
Steve Lukather.

Bram+
11 maart 2006, 17:20
Gelukkig zijn er altijd nog gitaristen die 'technisch' heel sterk zijn, maar daarmee ook hele goede muziek kunnen maken.

Kamicolo
11 maart 2006, 18:26
http://www.lacoctelera.com/jurfendu/imagen/eric-clapton-3.jpg
Eric Clapton

voor mij is deze man toch echt de beste, niet te vergeten de enigste persoon die 3x in Rock & Roll Hall of Fame is gezet (2 bands van hem en als solo artiest) + geweldige songwriter, een living legend:P

}-{
11 maart 2006, 20:55
Gelukkig zijn er altijd nog gitaristen die 'technisch' heel sterk zijn, maar daarmee ook hele goede muziek kunnen maken.

En natuurlijk gitaristen die je meteen herkent .. Want als je Angus young of John petrucci hoort weet je toch gelijk wel (Denk ik) Dat het ac/dc of Dream theater is toch?

arjanb01
11 maart 2006, 20:56
http://www.lacoctelera.com/jurfendu/imagen/eric-clapton-3.jpg
Eric Clapton

voor mij is deze man toch echt de beste, niet te vergeten de enigste persoon die 3x in Rock & Roll Hall of Fame is gezet (2 bands van hem en als solo artiest) + geweldige songwriter, een living legend:P

tsja.... vind ik dus niet... the sex pistols staan ook in de rock n'roll hall of fame dus zo relevant is dat niet...
er zijn betere bluesgitaristen (ford?), die EN meer techniek hebben EN een betere (niet voorspelbare) notenkeuze EN veelzijdiger zijn.... dat wat Clapton tegenwoordig maakt is slappe hap met dat hoge stemmetje van hem....

THW
11 maart 2006, 21:04
http://usuarios.lycos.es/madhousemetalweb/Images/SpeedKillHate_Dave.gif
Grote kerel, goeie speler-> Dave Linsk (Overkill, Speed/kill\hate)

}-{
11 maart 2006, 21:12
Ken ik niet maar mooi gitaartje :)

RIES
12 maart 2006, 16:08
http://www.tommyemmanuel.com/gallery/General/lexington.jpg



Dit is toch wel de beste inzijn soort!
Ik zie hier alleen maar elektrische mannen, maar nu eens iemand die basic is.

Wat deze man met een gitaar doet is nog net geen soep eten voor de rest alles!

Gewoon hele nummers tokkelen in flagioletten! Etc. Geinspireerd door een van de grondleggers CHET ATKINS!

Eigen styl ontwikkelen das ook een manier om te verschillen van de rest.

Snelle solo's daar zijn er zo veel van!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Bram+
12 maart 2006, 16:13
En natuurlijk gitaristen die je meteen herkent .. Want als je Angus young of John petrucci hoort weet je toch gelijk wel (Denk ik) Dat het ac/dc of Dream theater is toch?
Ik wel hoor.

Aron Maiden
12 maart 2006, 18:43
Lou Reed:

http://www.texasindemand.com/Graphics/loureed.jpg

Mick Ronson:

http://www.queermusicheritage.com/FEB2004/bowiez.jpg

En NEE ik ben geen gay!!!

Voor de rest hou ik vooral van jimi hendrix, Jimmy page, Clapton(cream),

heavy-metal-thunder
14 maart 2006, 08:46
+ nog een heleboel wat mij betreft. Prutsers als Vai kunnen maar weer beter hotdogs gaan verkopen, doen ze tenminste wat nuttigs. En daar moet je ook voor kunnen tellen.

Vai is hoegenaamd mijn favoriet niet. Maar hij heeft een ongelofelijke techniek. En, hij weet verdomd goed wat hij doet!!! Hij beheerst de theorie perfect en kan dat omzetten in noten, veel noten, heel veel noten. Zet hem alvast een paar trappen hoger dan vb. Malmsteen. Maar ik ben nog steeds geen fan van Vai. Satriani hoor ik dan toch liever, daar zit meer melodie en gevoel in (behalve als hij gaat zingen).

En als jullie dan toch over beste gitarist bezig blijven : vergeet dan ook niet wat de contributie tot de rockgeschiedenis is, is de man een mijlpaal geweest?? En dan blijft Vai toch beperkt tot een kleine voetnoot. Dan moeten we met zn allen zeggen "Jimi Hendrix blijft de grootste". Hij heeft het Jimi Page en zoveel anderen voorgedaan, hij heeft Satriani tot de gitaar bekeerd!!

Nine-Inch-Niek
14 maart 2006, 12:25
Herman Li en Sam Totman het dodelijke gitaarduo van Dragonforce.. Herman Li heeft het zichzelf geleerd :o :o