PDA

View Full Version : Meerprijs Neck-thru



Theije
23 augustus 2002, 21:42
Ik heb reeds een geheel uitgewerkt plan voor een gitaar die ik in de toekomst wil gaan/laten bouwen en heb ook alle prijzen opgezocht, zelfs van de kleinste onderdeeltjes maar ik kan nergens prijzen voor een neck-thru contructie vinden, heeft iemand een idee wat dat extra zou gaan kosten???
Thanx!

Theije
25 augustus 2002, 02:27
Er moet toch iemand zijn die een idee heeft :sad:

Anders Destium
25 augustus 2002, 11:18
Ideeen zat natuurlijk, maar of je er wat aan hebt...
Ik denk dat het probleem een beetje is dat hier weinig mensen ervaring hebben met het zelf laten bouwen en van die groep weer heel weinig met een neck-thru...
Nu een nietgefundeerde gok dan maar:
Ik denk dat je niet moet schrikken als dat 500-750 euro meer kost, je hebt een lastiger te maken hals en een body waar meer werk verricht aan moet worden.
Misschien is het zelfs de moeite om voor een singlecut te gaan (als het toch handwerk is kun je zo ver gaan als je wilt!)

Maiden Michiel
25 augustus 2002, 12:02
Misschien ietwat lam: Wat is neck thru?

Anders Destium
25 augustus 2002, 12:26
Eigenlijk zegt de naam het al (als je de hele naam hebt) Neck-thru-body....
Wat bij de meeste gitaren gebeurt is dat de hals op de body wordt geschroefd, dit werkt normaliter goed...
Je kunt ook hebben dat je nek doorloopt tot in je body en er aan vast wordt gelijmd (neck-thru), het grote voordeel is dat je makkelijker bij de hoogste fretten kan en je geluid verbetert er ook door
Als je een singlecut gitaar hebt wordt de hele gitaar (inclusief hals) uit één stuk hout gemaakt, dit wordt alleen nog gedaan bij sommige merken (bijv PRS), en geeft de meest stabiele (en dure) gitaar

lars
25 augustus 2002, 13:41
....en geflikker als de intonatie niet klopt

als je een necktrough laat maken zou ik zeg de de elementen in de "nek" laten zetten dat schijnt het geluid erg ten goede te komen.

moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ik niet zo geloof in al die details, ik heb te vaak iemand op een totale ghetto gitaar met een ghetto effeten bak op de PA de sterren van de hemel zien spelen. mooi geluid komt naar mijn mening niet uit de apparatuur maar vooral uit je eigen talent.

maar das een ander verhaal

Bins
25 augustus 2002, 13:57
"ghetto gitaar" :grin: opmerking van het jaar.

Anders Destium
25 augustus 2002, 14:11
Je bedoelt vast van die spuuglelijke gitaren waar bijv Vai op speelde voor hij beroemd was!