PDA

View Full Version : een loop-sampler?



fullorder
5 juni 2005, 02:51
Ik heb al een aantal jaren met vele effecten gestoeid en ik weet van bijna elk effect dat ik hoor bij een band of op een plaat wel hoe die gemaakt kan worden.
Echter er is 1 soort effect dat ik soms langs hoor komen, waarvan ik er maar niet achter kan komen uit welk doosje ie komt. :???: Ik zal het proberen te omschrijven:
Het is een soort delay, als in het herhalen een signaal. Misschien is loop sampler een beter woord, maar dan wel een hele snelle. Het klinkt alsof je signaal even blijft 'hangen'. Het is moeilijk te omschrijven, maar het bestaat toch echt.
Ik zag laatst Tim Vanhamel van Millionaire ermee te keer gaan en ik hoor het effect ook op het Silent Alarm album van Bloc-party, aan het eind van het nummer Positive Tension. En zo zijn er nog vele voorbeelden meer.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen hoe deze truc werkt!?

fullorder
5 juni 2005, 11:12
Nog een goed voorbeeld:
Blur met 'On Your Own' van het album 'Blur'.

skanky
5 juni 2005, 12:23
Misschien een Korg Kaos pad?
http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=KP2&category_id=2

fullorder
5 juni 2005, 15:37
zou kunnen ja,
maar als ik dit effect live in aktie zie, dan zie ik de gitarist toch altijd gewoon op de grond trappen. hetzij gewoon een keer switchen of een switch ingedrukt houden, dat weet ik niet.
maar wellicht moet ik het inderdaad zoeken in de hoek van filters e.d. in plaats van delay's.

ieme
5 juni 2005, 15:56
geen z-vex lo-fi loopjunkie?

fullorder
5 juni 2005, 16:26
geen z-vex lo-fi loopjunkie?

dat is wel een goeie tip ja. eigenlijk zou je om het beoogde effect te halen een soort loop junkie moeten hebben waarbij je kunt recorden terwijl je een record button ingedrukt houdt (dus variabele record-tijd) en die dan meteen begint met loopen zodra je de record button weer loslaat.

dejohan
6 juni 2005, 11:30
Bedoel je een beetje het geluid van een CD die blijft hangen?

fullorder
6 juni 2005, 13:23
Bedoel je een beetje het geluid van een CD die blijft hangen?

ongeveer wel ja, maar dan met een loop van hoogstens een paar tienden van een seconde lang. als je begrijpt wat ik bedoel.

Jeee
6 juni 2005, 14:08
Tim Van Hamel gebruikt hier een speciaal pedaal voor dacht ik, dat een extreem korte loop steeds herhaalt. Ik meen dat ik iemand op Harmony-Central heb weten te zeggen dat hij zo'n pedaal voor Van Hamel had gemaakt.

fullorder
6 juni 2005, 14:58
Tim Van Hamel gebruikt hier een speciaal pedaal voor dacht ik, dat een extreem korte loop steeds herhaalt. Ik meen dat ik iemand op Harmony-Central heb weten te zeggen dat hij zo'n pedaal voor Van Hamel had gemaakt.
weet je nog bij welke review je dat hebt gelezen?

telecastermaster
7 juni 2005, 16:23
Deze misschien?

Boomerang phrase sampler?

http://www.boomerangmusic.com/images/products/theRang_large.jpg


http://www.boomerangmusic.com/

vinni
7 juni 2005, 22:35
Lexicon Jamman?

Ach....dr zijn wel meer appraten die dat truukje kunnen uithalen.
Een Line 6 DL4 moet dat ook kunnen.
Tenminste als we het inderdaad over een loopsampler hebben.

Vinni

P.s. Wel eens een Seek wah geprobeerd? Vind het een waanzinnig effect.
Heb het zelf niet maar heb het op de DVD van de Red hot chilly peppers gehoord.

birt
7 juni 2005, 22:51
Tim Van Hamel gebruikt hier een speciaal pedaal voor dacht ik, dat een extreem korte loop steeds herhaalt. Ik meen dat ik iemand op Harmony-Central heb weten te zeggen dat hij zo'n pedaal voor Van Hamel had gemaakt.

je hebt het over een fedback looper die Bieke heeft gemaakt. dit is iets compleet anders en dient gewoon om je signaal meermaals door diezelfde loop van effecten te sturen zodat je heel vreemde geluiden krijgt

fullorder
13 juni 2005, 14:59
Tim Van Hamel gebruikt hier een speciaal pedaal voor dacht ik, dat een extreem korte loop steeds herhaalt. Ik meen dat ik iemand op Harmony-Central heb weten te zeggen dat hij zo'n pedaal voor Van Hamel had gemaakt.

je hebt het over een fedback looper die Bieke heeft gemaakt. dit is iets compleet anders en dient gewoon om je signaal meermaals door diezelfde loop van effecten te sturen zodat je heel vreemde geluiden krijgt

Weet jij misschien wat voor fabrikanten dit soort effecten maken? Ik ben wel eens op een site terecht gekomen van een pedalenbouwer die zoiets als dit maakte, maar ik kan de naam niet meer herinneren :-?

Lucluc
13 juni 2005, 21:38
...ik hoor het effect ook op het Silent Alarm album van Bloc-party, aan het eind van het nummer Positive Tension...

Gewoon een delaypedaal. Wat je hierboven omschrijft is een gewone delay (ik denk er zelfs een Boss in te herkennen) en de meesten hebben ook een hold functie. Met de DD-20 kan je dat ook doen als je de feedback voluit draait, dan blijft ie zich eindeloos herhalen, zonder in 'run-away-echo-mode' te gaan zoals een analoge- of tape echo. DD-3 heeft ook een hold functie.